جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۰
۲۴
پرونده آموزش و پرورش؛ شماره ۱۴

اشتباهی که تبدیل به رویه شده است/ چرا با هر اتفاقی مدارس و آموزش تعطیل می‌شود؟

خطر تعطیلی‌های مداوم برای فرهنگ عمومی و آموزش کشور
چهارشنبه ۲۸ دی ۱۴۰۱ ساعت ۰۸:۲۰
کد مطلب: 826233
اگرچه گفته می شود مدارس در این روزها تعطیل نیست و به صورت مجازی کلاس های درس برگزار می شود اما بسیاری از کارشناسان و والدین اعتقاد دارند آموزش مجازی نه تنها نمی تواند جایگزین آموزش حضوری باشد بلکه کودکان و نوجوانان را از درس و محیط مدرسه دور می کند.
اشتباهی که تبدیل به رویه شده است/ چرا با هر اتفاقی مدارس و آموزش تعطیل می‌شود؟
گروه جامعه جهان نيوز، امیر حمزه نژاد: شیوع ویروس کرونا سبب ایجاد تغییرات گسترده ای در کشورهای مختلف از جمله ایران شد. این تغییرات اگرچه مبنایی از هراس و نگرانی داشت اما با تلاش و اراده، بشر تا حدود زیادی توانست به مشکلات این بیماری فائق آید اما متاسفانه این امر باعث شد بدعت هایی خصوصا در حوزه آموزشی و اجرایی در کشور پدید آید. تعطیلی های مداوم یکی از سنت‌های بد به یادگار مانده از دوران اوج شیوع کرونا در کشورمان است.

از شروع کرونا تا اوایل دولت سیزدهم مدارس غیرحضوری بودند و دولت با سختی مدارس را به روال خود یعنی آموزش حضوری بازگرداند اما با هر اتفاقی مدارس از سوی مجریانی که حتی خارج از وزارت آموزش و پرورش هستند تعطیلی می شوند تا جایی که یکی از روزنامه ها مطرح کرد در ۴ ماه اخیر تنها دانش آموزان به اندازه یک ماه و اندی در محیط های آموزشی و مدرسه حضور یافتند.

اگرچه گفته می شود مدارس در این روزها تعطیل نیست و به صورت مجازی کلاس های درس برگزار می شود اما بسیاری از کارشناسان و والدین اعتقاد دارند آموزش مجازی نه تنها نمی تواند جایگزین آموزش حضوری باشد بلکه کودکان و نوجوانان را از درس و محیط مدرسه دور می کند.  

این درحالی است که دولت آیت الله رئیسی نیز از ابتدای کار خود به حضوری بودن مدارس تاکید داشت زیرا اطلاعات بدست آمده به وضوح نشان می دهد آموزش از راه دور و مجازی خصوصا در دوره ابتدایی چندان ثمربخش نبود و پایه های آموزشی کودکان بعضا ضعیف شده و محیط خانه تمرکز فضای کلاس را ندارد.

 از همین رو کارشناسان توصیه کردند که آموزش حضوری با توجه به اینکه دولت سیزدهم با واکسیناسیون عمومی توانست تا حدود زیادی بر بیماری کرونا فایق آید، بیشتر مورد تاکید قرار گیرد مگر اینکه در شرایط اضطرار آموزش غیرحضوری جایگزین شود.

درواقع باید دانست که تعطیلی یک شیوه کاملا خاص برای شرایط ویژه و اضطراری است و امتداد آن به یک رویه که در جامعه نیز انتظار غلط ایجاد می کند نه تنها صحیح نیست بلکه باعث ایجاد فرهنگ غلط ساده انگاری در کار و فعالیت می شود؛ موضوعی که حداقل بدین شکل در هیچ کشوری معمول نیست و به سختی کشورها برای تعطیلی خصوصا مراکز آموزشی اقدام می کنند.

نکته اساسی دیگر اینکه در بسیاری از موارد تعطیلی ها برای پاک کردن صورت مساله بکار می روند‌. از جمله اینکه باید با مواردی مانند بیماری کرونا، آلودگی هوا و مصرف بیش از حد انرژی مانند برق و گاز با برنامه های مختلف مقابله کرد نه اینکه به جای فرهنگ سازی و برنامه های اصولی رای به تعطیلی کاری و آموزشی داد!

این حجم از تعطیلی ضررهای آموزشی و فرهنگی زیادی دارد و نمی توان کشور را به خاطر مسائلی که در دنیا برای برطرف کردن آن برنامه جدی دارند، تعطیل کرد.

این در حالی است که آیت الله رئیسی هم به این تعطیلی ها انتقاد دارد. رئیس جمهور درباره تعطیلی مدارس به دلیل آلودگی هوا بیان می کند: "تعطیلی مدارس به خصوص با توجه به دوره طولانی تعطیلی ناشی از شیوع کرونا خسارات قابل توجهی به روند آموزشی وارد می‌کند و ضروری است شیوه‌هایی در کاهش مؤثر آلودگی هوا دنبال شود که در عین حال باعث آسیب به روند آموزش مدارس نشود."

همچنین یوسف نوری وزیر آموزش و پرورش گفت: "درخواست می‌کنم برای آلودگی هوا فکری کنند، دانش آموزان ما نباید تعطیل باشند، چراکه از تحصیل و تربیت موثر محروم می‌شوند."

با این اوصاف بازهم شرایط موجود نشان می دهد دور تعطیلی های مداوم با علل مختلف مانند کمبود گاز و بارش برف و یخبندان و ... شروع شده است. گو اینکه تعطیلی مدارس حالا منطقه ای نیست و استانی شده است. تا چند سال پیش اگر برف و یخبندانی بوجود می آمد مناطق خاص پر برف تعطیل می شد اما درحالی که برخی نقاط در این چند روز شاهد برف و یخبندان بودند اکثر استان های کشور تعطیل شدند.

کاظمی معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش نیز تاکید دارد تعطیلی مدارس باید آخرین راه حل برای عبور از شرایط خاص باشد.

وی با بیان اینکه افت یادگیری در میان دانش آموزان با توجه به شرایط آموزش غیر حضوری محسوس است، گفت: دولت سیزدهم هم به آموزش حضوری تاکید کرده و هم برای جبران خلل در یادگیری دانش آموزان پایه اول و دوم ابتدایی دوره " تعمیق یادگیری" برگزار کرده است اما با شرایط تعطیلی های مجدد بازهم مشکلات در این حوزه افزایش می یابد.

با این شرایط هم مسئولان آموزشی و هم والدین نسبت به افت یادگیری دانش آموزان نگران هستند و به نوعی زنگ هشیاری در این حوزه به صدا در آمده است اما روندی در زمینه اجرایی بوجود آمده که تعطیلی را دم دستی ترین راه حل می داند و بر آن اصرار دارد که باید به طور اصولی این موضوع ارزیابی و تصمیماتی اتخاذ شود که نقاط اساسی و زیر ساختی کشور از جمله آموزش که آینده کشور را رقم می زند، آسیب نبیند.

در پرونده «آموزش و پرورش» بخوانید:
پنج نکته در مورد اردوی «راهیان پیشرفت»
حقوق کدام یک از معلمان باید افزایش پیدا کند؟!
ارزش‌گذاری اشتباه و صف کشی برای پولدار شدن
کاسبی و تاجری برخی پزشکان از اینجا آب می‌خورد +جزئیات
معضلی در راه گزینش دانش‌آموزان برای دانشگاه/ کنکور باید حذف شود یا نه؟
هدررفت ۱۲ سال فرصت استعدادیابی برای ورزش قهرمانی!
جای خالی یک درس مهم برای دانش آموزان
«مدارس غیرانتفاعی» یا «مدارس انتفاعی»؟!/ ۱۴ نکته درباره یک فاجعه‌!
چرا رواج «مدارس اسلامی» در کشور نگران کننده است؟!
آموزش و پرورش به چه معلمانی نیاز دارد؟
توصیه ۲۵ سال پیش رهبری که هنوز عملی نشده چه بود؟!
«کاظمی آشتیانی»ها یا رونالدو؟
هشت نکته مهم با نامزد تصدی وزارت آموزش و پرورش
وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش برای این ۹ مورد برنامه دارد؟

جایگاه «علم نافع» در آموزش و پروش و مسیری که باید تغییر پیدا کند
https://jahannews.com/vdcbf0bwfrhb55p.uiur.html
jahannews.com/vdcbf0bwfrhb55p.uiur.html
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
البته ما که بخیل نیستیم اما وقتی حساب و کتاب می کنی میبینی مدارس از کل 12 ماه سال حداقل 6 ماهش رو در تعطیلی به سر میبرند اونم در حالت عادی ! .
Denmark
معلوم نیست چطور حساب میکنی!شاید دبیر ریاضی حساب وکتاب را خوب نشون تان نداده است.
Iran, Islamic Republic of
بنده فرزندانم رو در آلودگي هوا با اين شدت و حدت مدرسه نفرستادم و نخواهم فرستاد. به جاي حساب و كتاب برو براي خودرو و بنزين بي كيفيت عدد و رقم محاسبه كن.
Iran, Islamic Republic of
دوست عزیز کدوم تعطیلی
غیر حضوریه
معلمان با هزار زحمت ک هزینه شخصی توی فضای مجازی تدریس می کنند
Iran, Islamic Republic of
از وزیر رتبه بندی بپرسید
میری
Iran, Islamic Republic of
کلا تعطیله
عید
تابستون
پنجشنبه
برف
یخ
الودگی
گاز
دوسال کورنا

کجای دنیا این مسخره بازی هست
Iran, Islamic Republic of
اولا ظاهرا شما فرزند ندارید زیرا اگر فرزندی داشتید اصلا خودتان در یخبندان، کرونا ومواردی که ذکر فرمودین به مدرسه نمی فرستادین .
عمار
Iran, Islamic Republic of
دوستان عزیز باید قبول کنیم جریان نفوذ هنوز هم در حال فعالیت خودش می باشد.
Iran, Islamic Republic of
متاسفانه این تعطیلی ها رو همان مدیران و مشاوران و کارشناسانی به دولت فعلی تحمیل میکنند که بیش از 80درصد شون از دولت و جریان فکری قبل هستند. همینطور سایر حوزه های دولت!
Iran, Islamic Republic of
با این منفیا معلومه پیاده نظام رسانه ای دولت قبل خیلی فعاله! .
Iran, Islamic Republic of
اگر خروجی دو مقوله بسیار مهم آموزش و پرورش را یک طرف معادله و هزینه هایی که نهاد متولی این دو امر مهم بر بیت المال تحمیل میکند, را در طرف دیگر معادله قرار دهیم متوجه میشویم که یک نامعادله تشکیل میشه که کفه ترازوی معادله به سمت هزینه ها میل میکنه !! .
فاطمه
Iran, Islamic Republic of
به داد خانواده ها برسید.
با سه تا بچه چه جوری کلاس آنلاین؟
کلاس آنلاین همش استرس و نگرانی و ناراحتی است
Iran, Islamic Republic of
کلاس آنلاین یک خوبی داشت و آنهم اینکه کسانیکه همیشه مدعی هیچکاری انجام ندادن معلمین بودن،؛ به حساسیت وتوان مدیریتی معلمان پی برده اند.کسیکه توا ن اداره فرزندان انگشت شمار خود را نداشته وندارد در مقابل کلاس سی الی چهل نفره حرفی برای گفتن ندارد
امیرمحمد
United Kingdom
کسی هست به فکر فروشنده های لوازم التحریر باشه؟ دو سال کرونا الانم الودگی و برف و گاز!
فقط بگم که شرمنده زن و بچه هامون میشیم .
Iran, Islamic Republic of
چرا حرف بی خود میزنید!؟
تو این آلودگی بزرگترها دارن خفه میشن بچه چطور برن مدرسه!؟.
Iran, Islamic Republic of
عالی
Iran, Islamic Republic of
بهتره شهردار محترم تهران یه فکری به حال آلودگی هوا بکنه
یک مشکل اینه که دانش آموزان در محل خودشان مدرسه نمی روند.
قدیما ما خودمان هر روز با پای پیاده به مدرسه می رفتیم. الان همه با سرویس می روند که علاوه بر هزینه باعث آلودگی هوا هم می شود.
این فرهنگ باید اصلاح شود.
Iran, Islamic Republic of
مطلب اینو نمیگه که تعطیل نشن
میگه هر روز به یه یهانه تعطیله
الودگی
برف
یخبندون
سیستم غیرحضوری به درد بچه نمیخوره
Iran, Islamic Republic of
سیستم غیر حضوری در تمام دنیا پذیرفته شده است.نمیشه دم از پیشرفت های غربی ها زد و بعد روش های اونها را نپذیرفت..
Iran, Islamic Republic of
اکثر پله برقی های شهر خرابند. شهردار بی مسولیتی تا کی؟
Iran, Islamic Republic of
مدرسه میخواهیم چکار وقتی نفس نمیشه کشید!!!
Iran, Islamic Republic of
وزیر و مدیران کل استان ها ، (استانداران و فرمانداران به عنوان رئیس شورای آموزش و پرورش استان و شهرستان ) ، و روسای آموزش و پرورش مناطق کشور و حتی خیلی از مدیران مدارس در دولت رئیسی تغییر و همسو با سیاست های دولت هستند.

پس توهم "جریان نفوذ" از ریشه باطل است.
عافیت
Mozambique
بنام خدا. بارها تصاویری دیدیم که در روستاهای کوهستانی،روستائی مدرسه راهنمایی نداشته و دانش آموزان طفل معصوم، پای پیاده در برف و یخبندان به ستون یک در تپه ماهور بسمت روستای دیگر برای تحصیل میروند