جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
 
۲
۱۳
پرونده آموزش و پرورش؛ شماره ۳

ضرورت بازنگری در حوزه تعلیم و تربیت/ آموزش و پرورش به چه معلمانی نیاز دارد؟

چهارشنبه ۱۱ خرداد ۱۴۰۱ ساعت ۰۸:۲۹
کد مطلب: 801840
در شرایط فعلی آموزش و پرورش، شاهد حضور بسیاری از معلمین متعهد، مسئولیت پذیر و دانشمند هستیم؛ اما از آن طرف، شاهد حضور عده ای هم هستیم که بعضاً نه از روی علاقه ذاتی و یا تخصص و تعهد، بلکه از این جهت که صرفاً آخر ماه، حقوق ثابتی داشته باشند و بیکار نمانند، خواسته یا ناخواسته به سمت آموزش و پرورش رفته اند.
ضرورت بازنگری در حوزه تعلیم و تربیت/ آموزش و پرورش به چه معلمانی نیاز دارد؟
گروه سیاسی جهان نيوز: معلم در جامعه ما، دارای ارزش و جایگاه واقعی خود نیست. دلایل گوناگونی می توان برای این موضوع ذکر کرد؛ از کم توجهی به این جایگاه و حرفه در سطح برنامه ریزی های خرد و کلان گرفته تا نگاه غلط جامعه و یا ورود بعضی افراد کم سواد، غیرمتخصص و غیر متعهد به جایگاه تعلیم و تربیت.
 
 از طرفی، زیرساخت اصلی هر جامعه و تمدنی، نیروی انسانی آن است و برای داشتن یک تمدن – با توجه به گرایش و حرکت انقلاب اسلامی به سمت «تمدن اسلامی» - باید نیروی انسانی متناسب برای شکوفایی آن تمدن تربیت کرد و تعلیم داد. در این نظام تعلیم و تربیت، «معلم» یکی از ارکان اصلی است و اجرایی شدن برنامه ها و اسناد حوزه آموزش و پرورش نیز برعهده معلمان است.
 
جای انکار نیست که مخاطب معلم در آموزش و پرورش، گروهی است که در بهترین سن تأثیرپذیری است. تربیت در سنین دانش آموزی، هم ماندگارتر و هم ریشه ای تر است. کودکان و نوجوانان منتظر هستند که هر روز بیاموزند، فکر کنند، راه و رسم زندگی را پیدا کنند، ضرورت ها را بشناسند، برای زندگی خود و اثرگذاری در جامعه هدفگذاری کنند و ... .
 
بنابراین ما به جایگاه معلم، نباید تنها به عنوان یک شغل نگاه کنیم. قرار نیست که یک معلم مانند بقیه افراد جامعه، حرفه و شغل و حقوق ماهیانه داشته باشد.

با این تفسیر، در جامعه اسلامی بسیار مهم است که چه کسانی وارد حوزه تعلیم و تربیت می شوند. قطعاً در شرایط فعلی آموزش و پرورش، شاهد حضور بسیاری از معلمین متعهد، مسئولیت پذیر و دانشمند هستیم؛ اما از آن طرف، شاهد حضور عده ای هم هستیم که بعضاً نه از روی علاقه ذاتی و یا تخصص و تعهد، بلکه از این جهت که صرفاً آخر ماه، حقوق ثابتی داشته باشند و بیکار نمانند، خواسته یا ناخواسته به سمت آموزش و پرورش رفته اند. شاهد هستیم که برخی از معلمین، مشاغل دیگری اختیار کرده اند و به عبارتی از حضور در آموزش و پرورش نام «فرهنگی» و «کارمند بودن» و مزایای آن را هدف گرفته اند و در ساعاتی که در مدارس حضور دارند نیز بیشتر از روی رفع تکلیف، کار انجام می دهند و به دنبال پرکردن ساعت هستند.

برخی از معلمین هم هستند که متأسفانه تفکرات ضد دینی دارند. بعضی از آنها نه تنها با انقلاب زاویه دارند، بلکه با ارائه تحلیل های غلط و گمراه کننده – به دلیل عدم احاطه بر مسائل گوناگون فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و ... - خود منشأ بدبینی دانش آموزان به انقلاب اسلامی و آرمان های آن هستند.
 
با همه اینها، آموزش و پرورش وظیفه دارد که ابتدا با شناسایی نخبگان و علاقه مندان واقعی به حوزه تعلیم و تربیت، جلوی ورود افراد بی دغدغه و کم سواد به آموزش و پرورش را بگیرد. معلم باید جزو نخبه ترین و متفکرترین افراد جامعه باشد. معلم قرار است که جامعه و تمدن بسازد و اشرف مخلوقات را پرورش داده و به زندگی او جهت دهد. بدون شک چنین کاری از سوی هر کسی بر نمی آید. نیروی نخبه، متخصص، متعهد و دغدغه مند است که باید این کار را انجام دهد. دستگاه تعلیم و تربیت یک دستگاه ماشینی نیست، بلکه دارای گزاره های بنیادین است که عدم توجه به هر یک موجب از کار افتادن کل این دستگاه خواهد شد.

نکته دیگر اینکه وقتی که با یک برنامه ریزی گسترده، از شرایط فعلی عبور کردیم و نخبه ترین، متفکرترین، متعهد ترین و دغدغه مندترین افراد را برای ساختن یک جامعه و آینده آن، گزینش کردیم، پس از آن باید به فکر مسائل گوناگون زندگی او هم باشیم. یعنی به اندازه کافی، حقوق و مزایا داشته باشد. از یک طرف سعی کنیم تا حتی یک روز هم او را از دست ندهیم و از آن طرف به اندازه ای دغدغه های مادی او را برطرف کنیم که او به غیر از تعلیم و تربیت دانش آموزان، درگیر مسائل پیش پا افتاده نباشد. البته که این موضوع هم اکنون هم صدق می کند و مسئولان امر باید برای ارتقای سطح زندگی معمان تلاش و فکری درخور کنند.

مطالب مرتبط با پرونده آموزش و پرورش:
توصیه ۲۵ سال پیش رهبری که هنوز عملی نشده چه بود؟!
«کاظمی آشتیانی»ها یا رونالدو؟/ چند نکته و راهکار در مورد الگوسازی در آموزش و پرورش
هشت نکته مهم با نامزد تصدی وزارت آموزش و پرورش/ برای این موضوعات برنامه دارید یا خیر؟
وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش برای این ۹ مورد برنامه دارد؟
https://jahannews.com/vdci5zavut1auv2.cbct.html
jahannews.com/vdci5zavut1auv2.cbct.html
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
سالهل قبل که ما دانش آموز بودیم همه می رفتیم مدرسه دولتی با معلمان خوب و زحمتکش اما الان من میخوام دخترم رو بزارم مدرسه حالا هر مقطعی باید دربدر دنبال باشم کدوم مدرسه ببرم که هم از نظر آموزشی و هم فرهنگی خوب باشه که بسیار آزاردهنده است لطفا به فکر آموزش و پرورش باشید .
حسن
Iran, Islamic Republic of
سلام
با این برخوردها و پرداختی ها انگیزه در معلم جماعت از بین می رود ..
Iran, Islamic Republic of
کی آموزش و پرورش بدن ضابطه و گزینش معلم گرفته که امروز دنبال ان هستی ...
Iran, Islamic Republic of
احسن
Iran, Islamic Republic of
دقیقا شما درست می فرمایی، اما نویسنده محترم در اتاق و در ذهن خودش زندگی می کند و با واقعیات آموزش و پرورش بیگانه است .
Iran, Islamic Republic of
فرافکنی نکنید بعد انقلاب معلمین به صورت سهمیه ای .... استخدام شدند ...
Iran, Islamic Republic of
....
Iran, Islamic Republic of
برادران محترم بنده اطلاع کامل دارم با احترام به معلمینی که هم سواد دارند و هم تخصص منتها در این پنح شش سال اخیر که مربیان پیش دبستانی و نهضتیها ،نیروهای تبدیل خدماتی ،سرباز معلمین سنوات گذشته و ..... بدون تخصص و تعهد واردآموزش و پرورش گردیده اند.
Iran, Islamic Republic of
قبل از اینکه به فکر پالایش معلمان عزیز باشید باید به فکر اجرای قانون اساسی مرتبط با اموزش پرورش باشید ..
دیوار توسعه و پیشرفت هیچ جامعه ای از دیوار مدرسه و جایگاه معلّم در آن کشور ، فراتر نخواهد رفت. این یک اصل است که در کشور ما فراموش شده است.
Iran, Islamic Republic of
نظام آموزشي ايران ناكارآمد است لازم است بازنگري اساسي در آن صورت بگيرد.با كرونا هم آموزش آن دچار ضعف است و هم پرورش آن..
Iran, Islamic Republic of
....
حسن
Iran, Islamic Republic of
اینکه که ازتمدن اسلامی واینا میگی ومعلمین رامثلانقد میکنی منظورت رو فهمیدم .