سه شنبه ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 14 May 2024
 
۱
۳
قدمی در تاریخ؛ شماره ۳۴

خطای بزرگ و تاریخی بخش کوچکی از مردم ایران

سه شنبه ۳۰ آبان ۱۴۰۲ ساعت ۰۹:۴۵
کد مطلب: 859578
به گواهی تاریخ یکی از همین ۱۰ نفر به نام اسد بن مالک که روی بدن مطهر امام حسین(ع) اسب تازانده بود، برای گرفتن جایزه از ابن زیاد، در وصف این عمل شنیع شعری با این مضمون گفته که «ما بودیم که با اسب‌های نیرومند که به سختی مهار شدند روی کمر و پشت حسین اسب تازاندیم».
خطای بزرگ و تاریخی بخش کوچکی از مردم ایران
گروه تاریخ جهان نيوز،  هرمز راسخی: به گواهی تاریخ، ابن زیاد نامه‌ای به عمر سعد نوشته و از او خواسته بود بعد از به شهادت رساندن و جداکردن سر مطهر امام حسین(ع) با اسب از روی بدن مطهر ایشان بروند. عمر سعد هم بعد از شهادت امام حسین(ع) با صدای بلند فریاد می‌زند: «مَن ینتَدِبُ لِلحُسَینِ فیوطی الخَیلُ صَدرَه و ظَهرَه؟ کیست که داوطلب باشد بر پیکر حسین(ع) اسب بتازد تا زیر سم اسبان سینه و پشت حسین(ع) خُرد گردد؟».  ۱۰ نفر که نام همه آنها در تاریخ ذکر شده، اعلام آمادگی کرده و این عمل شنیع را انجام دادند. این ۱۰ نفر وقتی اسب‌هایشان را زین کردند به اندازه‌ای به این کار افتخار می‌کردند که در شهر شام به «بنو سَرج» معروف شدند. یعنی اولاد کسانی که اسب‌ها را زین کردند برای تاختن بر بدن امام... .

بَنوهای دیگری هم در تاریخ از جمله در کتاب «کنزالفوائد» علامه کراجَکی از آنها نام برده شده وجود دارند. مثلاً «بنو سَنان» فرزندان کسانی که سر مبارک امام حسین(ع) را نیزه کرده‌اند. «بنو سراویل» فرزندان کسی که لباس‌های امام حسین(ع) را از بدن مبارک ایشان درآوره بود. «بنو الطشتی» فرزندان کسی که طشت حامل سر امام حسین(ع) را برای یزید آورد. «بنو المکبّری» فرزندان کسانی که بعد از شهادت امام حسین(ع) پشت  سر مطهر ایشان وقتی وارد هر روستا یا شهری می‌شدند، تکبیر می‌گفتند و...  و اینها نشان می‌دهد که این افراد نه تنها شرم و ترسی برای پوشاندن چهره نداشتند بلکه برای شناخته شدن و کسب شهرت در انجام آن فجایع تلاش و به آن افتخار هم می‌کردند.

سکانس عصر عاشورای فیلم تاریخی روز واقعه

به گواهی تاریخ حتی یکی از همین ۱۰ نفر به نام اسد بن مالک که روی بدن مطهر امام حسین(ع) اسب تازانده بود، برای گرفتن جایزه از ابن زیاد، در وصف این عمل شنیع شعری با این مضمون گفته که «ما بودیم که با اسب‌های نیرومند که به سختی مهار شدند روی کمر و پشت حسین اسب تازاندیم». ابن زیاد هم جایزه کمی به آنها داد. ولی مختار بعداً دست و پای همین ۱۰ نفر را به زمین بسته و اسب بر آنها تازاند تا کشته شدند.  

یک اقدام دیگر اینها آن بود که این اسب‌ها را بعداً به مصر برده و نعل‌هایشان را به تبرک روی درب خانه‌هایشان چسباندند. این قضیه بعدها توسط دشمنان اهل بیت مرسوم شد و از طریق سرزمین‌های شرقی سوریه به اروپا راه پیدا کرد و حتی در برخی مناطق ایران هم هنوز افرادی ناآگاه بالای درب مغازه‌ها یا خانه‌ها به نشانه تبرک، نعل می‌چسبانند.

بخش هایی از مصاحبه عباس موزون، پژوهشگر و محقق با خبرگزاری فارس

 
بیشتر بخوانید:
شاه گمشده قاجار که با دو هزار تومان ساکت بود
چرا اسم نازی آباد تهران، «نازی آباد» شد؟
فرح پهلوی در فساد با این ملکه رقابت می‌کرد!

ماجرای تندی همسر امیرکبیر به ناصرالدین شاه قاجار
از گورستان وسط شهر تهران چه می‌دانید؟
فرجام عبرت آموز حرمسرای ناصرالدین شاه
ماجرای نعل کردن زنان حرمسرای قاجار چه بود؟
ملکه زشت اما معروفی که از فراق شاه قاجار دق کرد!
پسربچه‌ زرنگی که سکه حاکم مصر را رد کرد
ماجرای قاتلی که در زمان امیرالمومنین قصاص نشد
شیخ بهایی با موش‌هایش شاه عباس را شکست داد!
داستان خانه مجردی غلام سلطان محمود غزنوی
ماجرای تعجب شاه عباس از احترام بین دو رفیق معروف
درس مهم سپاه مغول به فرخ نژاد و علی کریمی
قانون مشتی‌گری که رفیق شعبان بی‌مخ را نجات داد
شرط عضویت در «حزب خران»! +جزئیات
ریشه تاریخی اصلاح طلبان و اعتدالیون در دوره رضاخان
ماجرای ۲ تیمور در دو دربار با یک سرنوشت مشابه
افتخار دست نیافتنی که قاجار به نام خود ثبت کرد
پیرزنی که راز پیروزی را به نادرشاه افشار آموخت
https://jahannews.com/vdcjaheoouqeiiz.fsfu.html
jahannews.com/vdcjaheoouqeiiz.fsfu.html
برچسب ها: قدمی در تاریخ
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
یا حسین مظلوم
مارو ببخش اقاجان
Iran, Islamic Republic of
برای آنکه این باور خرافی و توهین‌آمیز برای همیشه از ذهن و دل مردم کشورمان محو گردد و مردم بدانند که با نصب نعل اسب برای خوش‌یمنی و برکت زندگی‌شان در واقع دارند عمل قاتلان حضرت اباعبدالله علیه‌السلام را تأئید می‌کنند، علمای دین، مخصوصاً امامان جماعت مساجد و صدا و سیما باید دست به روشنگری بزنند و مردم را از این امر خرافی پرهیز بدهند.
فرزاد
Iran, Islamic Republic of
رسم غربی است و مسیحیان از زمانهای قبل از اسلام به نعل اعتقاد داشتند کم کم در سایر نقاط جهان منتشر گشت