سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 19 Mar 2024
 
۵
۱۲
پرونده آموزش و پرورش؛ شماره ۷

جای خالی یک درس مهم برای دانش آموزان/ آموزش و پرورش دست به کار خواهد شد؟

حقوق بشر آمریکایی
شنبه ۱۱ تير ۱۴۰۱ ساعت ۱۵:۱۰
کد مطلب: 804872
یک دانش آموز، ماشین محفوظات و یا حل مسائل ریاضی، فیزیک و شیمی نیست؛ در کنار همه مسائلی که یک دانش آموز فرا می گیرد، قدرت شناخت و تحلیل واقعی مسائل پیرامون او و تمییز حق و باطل، از جمله شناخت دوست و دشمن جزو اولیت هاست.
جای خالی یک درس مهم برای دانش آموزان/ آموزش و پرورش دست به کار خواهد شد؟
گروه سیاسی جهان نيوز: نوع نگرش و قدرت درک مسائل گوناگون در دانش آموزان، برآیند چندین مؤلفه است. از محیط زندگی و شرایط درون خانواده گرفته تا دوستان و اطرافیان همه در نوع نگرش و درک دانش آموزان نقش مهمی دارند؛ اما در این میان، نقش نظام تعلیم و تربیت را می توان بی بدیل دانست. از طرفی یکی از اهداف اصلی حضور دانش آموزان در مدارس، آگاه کردن آنها از حقایق و واقعیت های زندگی پیرامون آنهاست. 
 
یکی از ضروری ترین اقدامات که باید به طور مستمر در کتب درسی و ساز و کارهای تعلیم و تربیت دانش آموزان گنجانده شود تا آنها از همان ابتدا مفهوم دوست و دشمن را به خوبی دریابند و در ادامه زندگی خود فریب نخورند، موضوع دشمن شناسی است. در زمینه دشمن شناسی نیز یکی از راه ها، آشنا کردن آنها با حقوق بشر ادعایی آمریکایی ها و غربی هاست.

اگر دانش آموزان به خوبی با موارد نقض آشنا شوند، قطعاً در دوران جوانی و بزرگسالی در بزنگاه مسائل فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی و سیاسی و یا حتی در عرصه علم و فناوری فریب ظواهر را نخورده و راه خود را گم نمی کنند.

همچنین، یکی از راه های جلوگیری از مهاجرت نخبگان – علاوه بر برنامه ریزی دقیق و به کارگیری مناسب از آنها – آشنا کردن آنها با ماهیت واقعی آمریکا و غرب است.

دانش آموز اگر از همان ابتدا با ظلم و وحشی گری پیدا و پنهان غربی ها علیه سایر ملت ها – از جمله کشور خود - آشنا شود، نه تنها به همین راحتی راضی نمی شود که پس از فارغ التصیل شدن، با انواع و اقسام توجیهات به سمت غربی ها و مراکز علمی و صنعتی آنها گرایش پیدا کند، بلکه حس انتقام و گرایش به حقیقت در درون او بیشتر شعله ور خواهد شد. 
 
باید توجه کرد که نسل جدید، نه اول انقلاب و نه دوران دفاع مقدس را تجربه نکرده است و در حالت عادی از دسیسه چینی ها و فعالیت های ضد بشری آمریکا و غرب در آن دوران خبر ندارد.

ماجرای لانه جاسوسی آمریکا و اسناد به دست آمده از آن، کمک به صدام در جنگ تحمیلی علیه ایران، حمله به هواپیمای مسافربری ایرانی در خلیج فارس، تحریم های ظالمانه و ضد انسانی علیه ملت ایران از جمله تحریم غذا و دارو، حمایت از منافقین، ترور سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی، ترور دانشمندان کشور، قانون کاپیتولاسیون، کودتا، استعمار و تحمیل عقب ماندگی به کشور در قبل از انقلاب، تنها نمونه هایی هستند که می توان ابعاد آن را در قالب کتاب های درسی برای دانش آموزان تشریح کرد.
 
البته موارد فوق تنها نمونه هایی در مورد ایران است؛ اکثر دانش آموزان ما هنوز نمی دانند که آمریکایی ها چه بلایی بر سر سرخپوستان بومی آمریکا آورده اند؟ هنوز نمی دانند که چه نسل کشی علیه سرخپوستان در قاره آمریکا صورت گرفته است؟ اطلاع ندارند که غربی ها چه نقشی در عقب ماندگی قاره آفریقا دارند؟ چه ظلم و وحشی گری علیه سیاهپوستان، خانواده ها و نسل آنها داشته اند؟ نظام سرمایه داری و لیبرال دموکراسی چگونه شکل گرفته است و چه کسانی در حال منفعت بردن از آن هستند؟ نظام برده داری نوین در عرصه های گوناگون چگونه شکل گرفته است و انسان ها چه جایگاه هایی در دنیای امروز دارند؟ با انواع و اقسام شعارها چگونه زن از یک موجود انسانی به ابزار و کالا تبدیل شد و با شعارهای رنگین، چه جنایتی علیه مقام زن و خانواده صورت گرفت؟


 نوجوان و جوان امروزی، پیشرفت ظاهری آمریکا و غرب در برخی از زمینه ها را می بیند اما ممکن است نداند که پشت این پیشرفت های ظاهری چیست و به قیمت ریختن چه خون هایی، به ناحق بنا شده است؟ نداند که آمریکا چگونه به وسیله دلار در حال سوء استفاده از کشورهاست؟ چگونه سازمان های بین المللی ابزار دست آمریکا و غرب علیه ملت های آزادی خواه و مستقل دنیا هستند؟

همچنین جنایت های صورت گرفته در افغانستان و عراق و به خاک و خون کشیدن مردم این کشورها، اقدامات ضد انسانی در ابوغریب و گوانتانامو، به راه انداختن جنگ در کشور های گوناگون دنیا، به جان هم انداختن کشورها،  پرورش داعش و گروه های تروریستی و انداختن آنها به جان مسلمانان - و حتی تمام کشورهای دنیا - و همچنین همراهی دائمی با رژیم کودک کش صهیونیستی و سیاست های کثیف آن، خود به تنهایی تفسیر خوبی از حقوق بشر آمریکایی و غربی است که دانش آموزان در طول دوازده سال باید به تدریج از جزئیات آنها مطلع شوند.

در هر صورت همواره باید توجه کنیم که یک دانش آموز، ماشین محفوظات و یا حل مسائل ریاضی، فیزیک و شیمی نیست؛ در کنار همه مسائلی که یک دانش آموز فرا می گیرد، قدرت شناخت و تحلیل واقعی مسائل پیرامون او و تمییز حق و باطل، از جمله شناخت دوست و دشمن جزو اولیت هاست.

مطالب مرتبط با پرونده آموزش و پرورش:
«مدارس غیرانتفاعی» یا «مدارس انتفاعی»؟!/ ۱۴ نکته درباره یک فاجعه‌!
چرا رواج «مدارس اسلامی» در کشور نگران کننده است؟! + چند نکته مهم
ضرورت بازنگری در حوزه تعلیم و تربیت/ آموزش و پرورش به چه معلمانی نیاز دارد؟
توصیه ۲۵ سال پیش رهبری که هنوز عملی نشده چه بود؟!
«کاظمی آشتیانی»ها یا رونالدو؟/ چند نکته و راهکار در مورد الگوسازی در آموزش و پرورش
هشت نکته مهم با نامزد تصدی وزارت آموزش و پرورش/ برای این موضوعات برنامه دارید یا خیر؟
وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش برای این ۹ مورد برنامه دارد؟

جایگاه «علم نافع» در آموزش و پروش و مسیری که باید تغییر پیدا کند
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


United States
دانش آموزان یک واحد درس "جهان نیوز" پاس کنند کلا همه چیز میاد دستشان...!!!!
Iran, Islamic Republic of
تا کور شود هر آنکه نتواند دید
Iran, Islamic Republic of
یادش بخیر یه موقع میگفتن دانش آموزا طرح کاد کم دارن که عاقبتشو دیدیدم
Iran, Islamic Republic of
صدا و سیما 24 ساعته داره درس دشمن شناسی پخش میکنه آیا این کافی نیست؟
Iran, Islamic Republic of
جهان نیوز هم 24 داره درس دشمن شناسی تدریس میکنه خواهشا بزارین بچه ها درسشونو بخونن
شهروند
Iran, Islamic Republic of
صدا سیما با پخش اخبار اختلاسها دشمن رو معرفی میکنه نیاز به تدریس نیست اظهر من الشمس
Iran, Islamic Republic of
مگه مغز ی دانش آموز چیه که این همه درس رو بخونه همین درسا رو به زور پاس میکنن دوباره بخواد ی چیز دیگه اضافه شه .
Salam
Iran, Islamic Republic of
بله این پیشنهاد خوب است .
Iran, Islamic Republic of
جهان داره مقدمه چینی می کنه برای توجیه ضرورت حضور 20هزار روحانی در مدارس!
ز
Iran, Islamic Republic of
سلام بهتر از برای هر درس یک کتاب کار بزارید که دانش آموزان هزینه اضافی نکنند
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
حالا یه درس دیگه در باب دشمنی غرب میخوان اضاف کنن؟!