پنجشنبه ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 16 May 2024
 
۰

واکنش دبیرکل فوتبال به صحبت‌های تاج

شنبه ۲۸ شهريور ۱۳۹۴ ساعت ۱۲:۵۶
کد مطلب: 445334
دبیرکل فدراسیون فوتبال در واکنش به صحبت‌های تاج مبنی بر این که سه عضو آذری زبان در هیات رییسه فدراسیون فوتبال وجود دارد، می‌گوید ما همزبان هستیم، اما باندی نداریم.
به  گزارش جهان،علیرضا اسدی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا درباره موضوع‌های روز فوتبال ایران به اظهارنظر پرداخت.

* رییس فدراسیون فو‌تبا‌ل اخیرا مصاحبه‌ای جنجالی را انجام داده که در آن عنوان کرده "مهدی تاج، کارگزار باند اصفهانی‌ها است". پس از انجام این مصاحبه این موضوع با واکنش رییس سازمان لیگ همراه بود و عنوان کرد که در هیات رییسه فدراسیون فو‌تبا‌ل آقایان اسدی، اصفهانیان و دبیری آذری زبان هستند.

درست است، اما تنها مشکل این صحبت‌ها این است که ما شش ماه است که در فو‌تبا‌ل هستیم، اما آنها ۲۰ سال است که در فو‌تبا‌ل هستند. تنها فرق این مساله همین است. خیلی دیگر از مسئولان هستند که شش ماه است که روی کار آمد‌ه‌اند و آذری زبان‌اند، اما برخی دیگر ۲۰ سال است که در فو‌تبا‌ل هستند. نکته دیگر این است که ما همزبان هستیم، اما باندی نداریم. این مساله دو فرق اساسی دارد وقتی از باند صحبت می‌کنند هم زمان مهم است و هم نوع ارتباط. من، اصفهانیان و دبیری را اصلا نمی‌شناختم و تنها با آنها همزبان هستم و باندی وجود ندارد. باند یک ارتباط سازمانی است، ما طراحی یک ارتباط سازمانی را نداریم و با تمام مردم و افراد به صورت یکسان کار می‌کنیم و زبان، شهر، روستا و حتی نوع تحصیلات برای ما فرقی ندارد. ما خدمتگزار مردم هستیم و هر کاری که از دستمان بر بیاید انجام می‌دهیم.

* علاوه بر این رییس فدراسیون فو‌تبا‌ل عنوان کرده که تاج قبل از بازی با تراکتورسازی با او تماس گرفته و قبل از بازی پایانی لیگ فصل قبل درخواست کرده که از فغانی بخواهند هوای تراکتورسازی را داشته باشد.

هر کسی که صحبتی را مطرح می‌کند نباید در این رابطه اظهار نظر کرد. در این مساله نیز باید از خود کفاشیان سوال پرسید که چه اتفاقی رخ داده است.

* در ارتباط با استعفای اعضای کمیته‌ اخلاق صحبت‌ کنید. این که به چه علتی و به چه دلیلی این اتفاق رخ داده است؟

استعفای اعضای رکن قضایی به ضرر فدراسیون فو‌تبا‌ل است و استعفای یک رکن قضایی خوب نیست.

* در ارتباط با دریافت مبلغ ۱۰۰ هزار دلاری کا‌ر‌لوس کی‌روش از آل اشپورت مسائل مختلفی مطرح شده است. این که اساسا دریافت این رقم توسط سرمربی تیم ‌ملی قانونی بوده است یا خیر؟

اگر طبق قرارداد هر کسی در هر پستی عمل نشود، رکن قضایی در این رابطه رسیدگی و اعلام نظر می‌کند. اگر کسی خارج از قراردادش از کسی پول گرفته باشد و این مساله اثبات شود آن فرد مجرم است. در این رابطه نیز قاضی باید اعلام نظر کند. من نمی دانم در قرارداد سرمربی تیم ‌ملی چنین مساله‌ای لحاظ شده است یا خیر. اما می دانم که هر کسی خارج از قرارداد و ضوابطش از فردی یا نهادی پولی دریافت کرده باشد و قاضی به این مساله حکم دهد آن فرد مجرم است و باید اعلام شود. حال این فرد هر کسی که می‌خواهد باشد. علاوه بر این نباید بدون دلیل و مدرک صحبتی عنوان شود.

* رییس فدراسیون فو‌تبا‌ل تایید کرده که این رقم توسط سرمربی تیم ‌ملی دریافت شده، اما این مساله قانونی بوده است.

اگر عنوان شده که این مساله قانونی بوده است که دیگر هیچ. پس چرا دیگر اینقدر در این رابطه سوال مطرح می‌شود؟ درباره درست یا غلط بودن این مساله نیز قاضی می‌تواند صحبت کند، اما اگر کسی همچون کفاشیان در این موضوع اطلاع دارد، پس صحبت‌هایش را مطرح کرده است.

* آیا کمیته‌ اخلاق به عنوان یکی از کمیته‌های فدراسیون فو‌تبا‌ل زیر نظر دبیر کل قرار ندارد؟

کمیته‌ها زیر نظر دبیر کل نیستند. کمیته‌ها مشاوره می‌دهند به هیات رییسه فدراسیون فو‌تبا‌ل. دپارتمان‌ها هستند که زیر نظر دبیر کل قرار دارند. علاوه بر این رکن قضایی کاملا مستقل است و زیر نظر هیچ کسی قرار ندارد.

* سرنوشت رییس بعدی کمیته‌ اخلاق چگونه خواهد بود؟

در ارتباط با رییس کمیته‌ اخلاق، رییس فدراسیون فو‌تبا‌ل رایزنی کرده و به هیات رییسه پیشنهاد می‌دهد و پس از آن اگر نظر این هیات مثبت بود، سرنوشت رییس کمیته‌ اخلاق مشخص خواهد شد.

* درباره قر‌عه‌کشی ر‌قا‌بت‌های انتخابی المپیک ۲۰۱۶ ریو صحبت کنید و همگروهی تیم فو‌تبا‌ل امید ایران با تیم‌های قطر، سوریه و چین. به نظر شما فو‌تبا‌ل امید ایران پس از ۴۰ سال می‌تواند رویای صعود به المپیک را به واقعیت تبدیل کند؟

ما چه در رده بز‌ر‌گسالان و چه در رده امید با تیم‌هایی همچون استرالیا، کره جنوبی، ژاپن، امارات، قطر و سایر تیم‌های قدرتمند قاره آسیا دیدار خواهیم داشت. این مبارزه چه در رده بز‌ر‌گسالان و چه در رده امید برای تیم‌های ملی فو‌تبا‌ل ایران وجود دارد و فرقی نمی‌کند که این ر‌قا‌بت‌ در چه سطحی برگزار شود. اگر بخواهیم نرفتن ۴۰ ساله خود را به المپیک را جبران کنیم باید با بر‌نامه‌ریزی مدون، همدلی و تلاش مضاعف تدارکات لازم را ببینند. پس از آن با آنالیز تیم‌هایی که در مقابل ما قرار خواهند گرفت و با توجه به بضاعتی که فو‌تبا‌ل ایران دارد به این مبارزه بپردازد.

مطمئنا تیم‌هایی که در مقابل ما قرار دارند با ساختارهای ایجاد شده و نیز برنامه‌های تدوین شده به مصاف حریفان خود می‌آیند. ممکن است آنها از لیگ‌های منظم برخوردار و سرمایه‌گذاری‌های لازم را در فو‌تبا‌ل انجام داده باشند. تیم ‌ملی فو‌تبا‌ل امید ما نیز اگر می‌خواهد به رده بالاتری صعود کنند باید با پیش‌بینی این مسائل هدفگذاری‌های لازم را انجام دهند و دو چندان تلاش کنند. یکی دیگر از مسایلی که تیم ‌ملی امید با آن مواجه است مساله روانی است، با توجه به این که ما ۴۰ سال است که به المپیک صعود نکرده‌ایم باید بار روانی تیم در نظر گرفته شود و با انجام مسابقات تدارکاتی شرایط تیم تغییر کند.

* در ارتباط با هماهنگی صحبت کردید، قرار بود اسامی بازیکنان تیم فو‌تبا‌ل امید ایران برای ر‌قا‌بت‌های قهرمانی زیر ۲۳ سال غرب آسیا تا هفته‌ گذشته اعلام شود، اما به دلیل برخی از ناهماهنگی‌ها این اتفاق امروز صورت گرفت.

این همان اختلافی است که ما با سایر کشورها داریم. ما همواره تعامل و هماهنگی را از بالا به پایین نگاه می‌کنیم و همواره می‌گوییم که گفته ما درست است. این مشکلی است که ما داریم و همان تفاوتی است که در فو‌تبا‌ل ایران با سایر کشورها وجود دارد. حتی کشورهایی که با ما در آسیا همگروه هستند.

* در رنکینگی که جدیدا توسط AFC به عنوان رنکینگ فنی تیم‌های فو‌تبا‌ل آسیا اعلام شده، تیم ایران پس از کره جنوبی و عربستان در رده سوم قرار گرفته است. ما در طی مدت اخیر همواره در رنکینگ فیفا به عنوان تیم اول آسیا قرار داشتیم. نظرتان درباره رنکینگ جدید AFC چیست؟

رنکینگ تنها یک شاخص است و آن هدفی نیست که ما دنبال می‌کنیم. شاخص زمانی می‌تواند واقعی باشد که ما بتوانیم در مسابقات خود ثابت کنیم که قهرمان آسیا هستیم. اگر واقعا ساختارهای ما درست باشد باید رنکینگ اولی ما باید با فو‌تبا‌ل ما تناسب داشته باشد. اگر رنکینگ ما با فو‌تبا‌ل ما تناسبی نداشته باشد این یعنی فو‌تبا‌ل ایران تنها اسما در رتبه اول آسیا قرار دارد و این موضوع رسما این گونه نیست.

اگر ما توانستیم در ر‌قا‌بت‌های جام ملت‌های آسیا تمامی تیم‌ها را پشت سر بگذاریم و قهرمان شویم این یعنی رنکینگ ما به عنوان یک شاخص با فو‌تبا‌ل ما تناسب دارد. رنکینگ تنها یک شاخص است که وضعیت ما را نشان می‌دهد و اصل نیست چرا که اصل موضوع مسابقه است.

* هفته‌ گذشته توسط سازمان لیگ قرارداد بازیکنان لیگ برتر منتشر شد. این موضوع علی‌رغم هجمه‌های وارده توسط بازیکنان با دفاعیات مسئولان سازمان لیگ مبنی بر بازتاب مثبت این موضوع در میان مردم و رسانه‌ها همراه بود.

زمانی که یک موضوعی عنوان می‌شود و افرادی در این رابطه راضی و برخی دیگر ناراضی هستند علت خاصی دارد. زمانی نارضایتی را در افراد می‌بینید که فکر می‌کنند حقی از آنها تضییع شده است. اگر دستمزدها با سایر ساختارهای دیگر فدراسیون و نیز سایر دستمزدهایی که در کشور وجود دارد فاصله ندارد، مساله خیلی خارق العاده‌ای نیست، اما به دلیل این که این تناسب وجود ندارد یا این تناسب تعریف نشده است مساله‌ای خارق العاده‌ای به نظر می‌رسد.

در فو‌تبا‌ل دنیا از موضوع بالا بودن قرارداد بازیکنان تعجب نمی‌کنند، اما در کشور ما چرا جامعه از این اتفاق تعجب زده می‌شود. علت این مساله این است که هرگز سطوح تعریف نشده است. نوع کار، تفاوت کار، مدت کار و سختی‌های موجود در کار و حتی این که این قیمت واقعی است یا نیست هرگز به صورت شفاف گفته نشده است. یک مساله‌ای سالیان سال است که پنهان بوده و سالیان سال حاشیه‌ساز است و به یکباره این موضوع رسانه‌ای می‌شود. در جامعه افراد این موضوع را قیاس می‌کنند و با درآمدهای خودشان آن را مقایسه می‌کنند.

قبل از این که قراردادها منتشر شود باید آماده سازی در جامعه رخ دهد و تعریف کنیم که در فو‌تبا‌ل دنیا چه اتفاقی رخ می‌دهد. این که مضرات شغل مورد نظر را تعریف کنیم و در مورد سختی‌ها و خوبی‌های آن مسائل مختلف عنوان و در نهایت در مورد واقعی بودن دستمزدها صحبت کنیم. حتی این که واقعا این ارقام در نهایت به بازیکنان پرداخت می‌شود یا خیر از جمله مسایلی است که باید در مورد آن صحبت کرد. ما فقط می‌آییم و عنوان می‌کنیم که یک بازیکن چقدر می‌گیرد. پس از آن مردم نیز واکنش‌های مختلفی دارند و در مورد کم یا زیاد بودن آن صحبت می‌کنند، اما هرگز در مورد چرایی این دستمزدها با مردم صحبتی نشده است.

واقعا دستمزدی که در فو‌تبا‌ل ایران به بازیکنان و مربیان داده می‌شود طبق چه استانداردی است؟ چه در نفی و چه در اثبات یک عمل باید استدلال‌های لازم را داشته باشیم تا بتوانیم مردم را قانع کنیم. باید فرایند ذهنی در میان مردم ایجاد شود که این مساله اتفاقی عادی است و اگر هم اشتباه است این موضوع نیاز به اصلاح دارد.

* برخی مسائل و شایعه‌ها در ارتباط با ارائه پاداش به تمامی پرسنل فدراسیون فو‌تبا‌ل پس از آزاد شدن پول‌های بلوکه شده فو‌تبا‌ل ایران مطرح شد آیا این مساله صحت دارد؟

چرا باید شایعه باشد. زمانی که یک مجموعه به مدت چهار سال برای صعود یک تیم به جا‌م جها‌نی تلاش کرده است، قطعا باید از آن تقدیر شود. در این رابطه چنین اتفاقی رخ داده است. تمامی پرسنل فدراسیون فو‌تبا‌ل از تدارکات گرفته تا سایر ارکان آن در این اتفاق سهیم بوده‌اند و این مساله‌ای است که در هیات رییسه به تصویب رسیده است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *