جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰
۵۵
مهدی فضائلی مطرح کرد

همسویی معنادار احمدی نژاد و تاجزاده و BBC

چهارشنبه ۱۵ فروردين ۱۳۹۷ ساعت ۰۹:۰۸
کد مطلب: 601413
آزادی از آنچنان جذابیتی برخوردار است که فصل مشترک بسیاری از انقلاب‌ها و تحولات اساسی قلمداد می‌شود؛ هر چند زیاد نیستند کشورهایی که "آزادی" مانند ایران اسلامی شعار رسمی آنها باشد!
همسویی معنادار احمدی نژاد و تاجزاده و BBC
گروه سیاسی جهان نيوز: «مهدی فضائلی» تحلیلگر ارشد مسائل سیاسی طی یادداشتی در روزنامه جام جم نوشت:

"آزادی" از شعارها و مطالبات اصلی دوران انقلاب و یکی از ارزش های بنیادین انقلاب اسلامی است؛لذا ارزیابی از میزان تحقق آن، در ارزیابی توفیق انقلاب اسلامی در دستیابی به اهدافش و همچنین میزان پایبندی سران انقلاب به ارزش‌های وعده داده شده تاثیر مستقیم دارد.

آزادی از آنچنان جذابیتی برخوردار است که فصل مشترک بسیاری از انقلاب ها و تحولات اساسی قلمداد می شود؛ هر چند زیاد نیستند کشورهایی که "آزادی" مانند ایران اسلامی شعار رسمی آنها باشد!

از همین رو در سخنان مهم رهبر انقلاب در روز اول فروردین در حرم رضوی( که از مهمترین سخنرانی های هر ساله ایشان محسوب می شود) و در آستانه چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی، موضوع "آزادی" اینگونه مورد توجه ایشان قرار گرفت.

...استقلال و آزادی در کنار هم جزو شعارهای اصلی انقلاب بوده است؛ آزادی در این کشور تأمین شده است. بله، عدّه‌ای بی‌انصافی میکنند؛ از آزادی موجود استفاده میکنند و بدروغ میگویند آزادی وجود ندارد؛ رادیوهای بیگانه و تبلیغات بیگانه هم سخن آنها را بازتاب میدهند. واقع قضیّه این نیست؛ امروز در کشور ما آزادی فکر هست، آزادی بیان هست، آزادی انتخاب هست؛ هیچ‌کس به‌خاطر اینکه فکرش و نظرش مخالف نظرِ حکومت است، مورد فشار و تهدید و تعقیب قرار نمیگیرد. هرکس ادّعا کند که «من مورد فشار قرار گرفته‌ام چون عقیده‌ام در فلان مسئله برخلاف عقیده‌ی حکومت بوده»، هرکس این‌جور ادّعایی بکند، دروغ گفته؛ چنین چیزی نیست. افراد متعدّد در رسانه‌های مختلف، افکارِ گوناگونِ ضدّ حکومت را -که عقیده‌شان است- ابراز میکنند و کسی هم با اینها کاری ندارد؛ بنا هم نیست که کسی متعرّض اینها بشود. آزادی بیان هم هست؛ میتوانند بگویند.

بله، آزادی در همه‌جای دنیا چهارچوب دارد؛ آزادی یعنی «برخلاف قانون عمل کردن» وجود ندارد؛ آزادی یعنی «برخلاف دین و شریعت عمل کردن» وجود ندارد. چهارچوب آزادی در کشور ما، قانون اساسی ما و قوانین کشور و همه الهام‌گرفته‌ی از شریعت مطهّر اسلام است؛ البتّه این هست. اینکه کسی توقّع داشته باشد آزاد باشد و برخلاف قانون عمل کند، منطقی نیست و این وجود ندارد. بنابراین آزادی هست.》

بلافاصله پس از این سخنرانی، موج شبهه آفرینی در باره بخش های مختلف آن و بخصوص موضوع "آزادی" آغاز شد؛

از احمدی نژاد و تاجزاده گرفته تا بی بی سی و دیگر رسانه های ضدانقلاب و وابسته در یک همسویی معنی داری بسیج شدند تا در این مساله حداقل تشکیک کنند!

در این باره سخن بسیار است ولی فقط در چند مورد و آنهم به اختصار نکاتی را مطرح کنم.

نخست اینکه خود این اظهار نظر های مخالف و تشکیک در سخنان رهبری از سوی افراد داخل کشور بهترین تایید و روشن ترین دلیل بر صحت ادعای وجود آزادی در کشور ماست!

و چه طنزی است فریاد آزادانه نبود آزادی!
دوم آنکه،از طرف جریان های مختلف اسامی منتشر شد و ادعا شد با اینها بدلیل داشتن و ابراز نظر مخالف حکومت برخورد شده است؛این اسامی،از بقایی و مشایی گرفته تا موسوی و کروبی را شامل میشد!

صرف نظر از تعداد اندک این اسامی که خودش باز هم گویای آزادی موجود در کشور است،در انتشار این اسامی بی صداقتی های بسیاری نمایان شد که مهمترین آنها بی توجهی به اتهامات این افراد بود.

آنچه مدعای رهبری در باب آزادی بود دو رکن اساسی داشت.
1)" هیچ‌کس به‌خاطر اینکه فکرش و نظرش مخالف نظرِ حکومت است، مورد فشار و تهدید و تعقیب قرار نمیگیرد."

2)《 آزادی در همه‌جای دنیا چهارچوب دارد؛ آزادی یعنی «برخلاف قانون عمل کردن» وجود ندارد؛ آزادی یعنی «برخلاف دین و شریعت عمل کردن» وجود ندارد.》

اما اسامی که منتشر شد، اگر چه نظرات مخالف حکومت هم داشتند اما اتهام آنها این نبود و جرائم دیگری داشتند که بخاطر آنها محاکمه و محکوم شده اند.

البته اینکه در گوشه ای یک قاضی بدلیل بدفهمی حکمی نابخردانه صادر کند یا کرده باشد، هر چند محتمل است اما فرسنگ‌ها فاصله دارد تا بگوییم بنای نظام این است!

سومین نکته در خور توجه که میزان آزادی و آستانه تحمل بالای جمهوری اسلامی را آشکار می سازد رفتار نظام با امثال میرحسین موسوی و احمدی نژاد است.

مهندس موسوی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام بود و به رغم نقش محوری که در فتنه 88 داشت، تا مدتها پس از فتنه همچنان به جلسات مجمع دعوت میشد!

اکنون نیز دکتر احمدی نژاد عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام است و به رغم اظهارات تند،غیرقانونی و ساختارشکنانه اش، همچنان تاکنون به جلسات مجمع دعوت شده است!

و سخن پایانی،رابطه "آزادی" با "تهدیدات" است.این دو رابطه مستقیم دارند؛ یعنی هرگاه تهدیدات افزایش یابد آزادی در حوزه هایی محدود می شود و بالعکس. و فراموش نکنیم اگر چه می توانیم تصور ایده آل تری برای آزادی در کشورمان داشته باشیم اما به نسبت تهدیدات بالقوه و بالفعل،آزادی موجود در کشورمان آنچنان شرایط مطلوبی دارد که بعضا" مورد سوءاستفاده هم قرار میگیرد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


نصر
Iran, Islamic Republic of
دیگه دوره ربط دادن گودرز به شقایق گذشته
احمدی نژاد احمدی نژاد است... همین و والسلام
یک مدت هم مرتضی تمدن مسئول چک و خنثی سازیش بود و بهش چسبیده بود و آمارشو میداد اما اونم حریف اوس محمود نشد و خودش رو کنار کشید
اگه میخواهید اوس محمود را بشناسید حتما فیلم عروسی خوبان را ببینید یعنی خیلی از حرکات این محمود شبیه همان محمود بی غم یا حاجی عروسی خوبان است. حتی به لحاظ قیافه هم یکی هستند.
یعنی ظهور همچین آدمی را سالها قبل آقای مهملباف پیش بینی گرده بود
Iran, Islamic Republic of
این ربط دادن ها برای توجیح اصول گرایان دیگه کاربردی نمیشه
فقط باید استغفار کنید و از مردم معذرت خواهی بابت خیانت هایی که کردید
Iran, Islamic Republic of
تو دیگه از کجا اومدی
... ؟!
بدبخت محمود ک کسانی بهش دارن تیکه میندازن تا قبل از دولتهای نهم و دهم بقال سر کوچه هم نمیشناختنشون...
Netherlands
کدام رفتار ساختارشکنانه؟
...
با چه زبونی به شما بگیم ما هم به قوه قضاییه انتقاد داریم. اگه لطف کنید به ما برچسب ساختارشکن ندهید.
احمدی نژاد انتقادهاشو در چارچوب قانون اساسی مطرح می کنه. اگه شما می خواهید جور دیگری تفسیر کنید جای خود داره
Iran, Islamic Republic of
ساختار شكن؟
شما هشت سال با اون معجزه هزاره سومتون كه مايه خنده روسيه و چينم بود و اوج ديپلماسيش رئيس جمهور بوتان بود، كمر مملكت رو شكستيد حالا طلبكار هم هستيد؟
دلتون براي دوران سه هزار ميلياري و دكل نفتي و لفت و ليس هاي بقايي و رحيمي تنگ شده؟
...
United Kingdom
چرا واقعا دادگاه سه هزار میلیارد علنی برگزار نشد اگر شد چرا از تلوزیون پخش نشد.دادگاه جزایری علنی برگزار شد و از تلوزیون هم پخش شد.شاید می ترسیدند این که این اختلاس را به احمدی نژاد چسبانده بودند لو برود چون جهان نیوز اگر نام ببرم نمایش نمی دهد سربسته می گویم.این اختلاس از اهواز شروع شد و از دوروریهای کسی که در دوره سازندگی وزیر بود.ویکی از معاونانش در دوره وزارت هم چند باشگاه فوتبال که اینها داشتندو ان ادم اتفاقا از اهالی فوتبال هم هست یکی از باشگاههای بزرگ را هم مدیر عاملی کرده مدیریت می کرد.که این باشگاه ها را بعدا دادگاه مصادره کرد و یکی از این باشگاه ها در لیگ برتر هم بود.وحالا هر دوی انها از بین رفته اند.بروید تحقیق کنید مطالعه کنید ادم های پیرامون ان قضیه را ببینید تا کنجشک را جای قناری به شما قالب نکنند
Iran, Islamic Republic of
بوتان نه داداشی ، جیبوتی!!
بعدش هم
الان دیگه سه هزار میلیارد و اینها بچه بازی شده ؛ برو بالا! بالاتر!
دکل کیلویی چنده؟ توتال ! ای پی سی!
X
Iran, Islamic Republic of
ایکاش آزادی مورد نظر شما وهرآنچه در خصوص تفسیرش بیان شده نهایتا" منجر به حل گرفتاریهای مردم میشد واین همه انرژی که بهدر میدهید وتجدید پذیرهم نیست شاهد کشف داروی بیماریهای گریبانگیر مردم می شد اما افسوس که صدگفته را کردارنیست .
Iran, Islamic Republic of
چرا نمی گویید همسویی چپ و راست، بالا! و پایین، علیه احمدی نژاد؟!
...
Iran, Islamic Republic of
آخه اين فرصت طلب بد طينت عددي هست كه بخواد عليه اون باشه كل مملكت؟
شما سينه چاكاش كجاييد كه بياين پشتش و حرف بزنيد؟ نهايت جرات شما اين كامنتا هست
آره داداش دوره بخور بخور به اسم عدالت تموم شد فكر گليم جديد باشيد
United Kingdom
چیزهایی از چپ و راست دیدیم که گذاشتن همین کامنت در راستای حمایت از عدالت هم نشان جرات است. همین ادبیات شما نشانگر شخصیت شماست و میتونم حدس بزنم چه چهره ای اون پشت نشسته و..
United States
توصیه می کنم قرصاتو سروقت میل کنی
😂😂😂😂
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
شرمنده که جرات نداریم
ان شاءالله رفقامون که بلافاصله بعد تفهیم اتهام ، یه دوسه ساعتی(!) با اصرار خودشون رفتن سوئیت تاجزاده ، بیان بیرون ، اوین یه خرده جاباز کنه ؛ چشم!!
Iran, Islamic Republic of
فرصت طلب کسی است که از هر فرصتی برای کوبیدن استفاده می کنه بد طینت هم کسی است که بدون در نظر گرفتن خدا و قیامت دهنشو باز و چشمش را می بنده ...
Iran, Islamic Republic of
احمدی نژاد و اصلاح طلبان دو لبه یک شمشیر و یک قیچی هستند
لذا تمام تخلفات احمدی نژاد ... تکرار می شود و همه
خیانت های فتنه گران مو به مو بوسیله احمدی نژاد تکرار می شود.
تفاوت ها بسیار صوری است.
Iran, Islamic Republic of
خداييش نظرت خيلي چرت بود
نمي خواستم بزنم تو ذوقت تقصير خودته
ایرج
Iran, Islamic Republic of
فعلا که اصولگرا اصلاح طلب همدیگر رو پوشش می دن و هر دو هم کاملا هماهنگ، با احمدی نژاد دشمن هستند
ایرج
Iran, Islamic Republic of
اینطوری شما هم با نتانیاهو و ترامپ همنوا هستین چون با برجام مخالفید
معنیش همدستی با دشمنه این ؟!
United Arab Emirates
مرگ بر جهان نیوز انگلیسی
Iran, Islamic Republic of
تربیت خانوادگی مهم است بهش فکر کنید
Iran, Islamic Republic of
نه بابا بريتانيا از اين خرجا نميكنه اونم برا يكي مثل دار و دسته جهان نيوز... مگه پوند اضافه داره
Iran, Islamic Republic of
هرکی به دار و دسته این بهاری ها و درختی ها حرف بزنه میشه انگلیسی
Iran, Islamic Republic of
چرا دادگاه علنی برگزار نمیکنند مردم الان برای شان سئوال شده چرا دادگاه علنی بقایی و مشایی برگزار نمیشود
Iran, Islamic Republic of
مشایی داشت معمولی معمولی جریان تعقیب پرونده اش رو طی می کرد . بعد هر جلسه هم گزارش رو علنی همون توی خیابون به مردم می داد .
تا رسید به
آهان
آتیش زدن حکم بقایی جلوی سفارت فخیمه
بعد
آهان
فهمیدی؟!
19
Iran, Islamic Republic of
سلام علیکم
ان شاالله با "برگزاری علنی دادگاه آقای مشایی" صحت تحلیل فوق ثابت می شود.
Iran, Islamic Republic of
فقط دادگاه علنی راه چارست بقیه دیگه چرته
هر کی هستن بر اساس قانون می خوان دادگاهشون علنی باشه
بزار ببینیم چی تو چنته دارن
Iran, Islamic Republic of
كارشناسان محترم بعوض مقايسه اشخاص عملكرد دولتها را مورد قياس واقع تارسانه عاملي براي تامين نيازهاي اساسي مردم توسط دولتها شوند..
کارشناس فن
Iran, Islamic Republic of
من لیسانس حقوق غذایی دارم بقایی اختشاشگر است زیرا قانون قابل تفسیر است لذا برای همه یکسان نیست
Iran, Islamic Republic of
اخوی اختشاشگر یعنی چه؟...
Iran, Islamic Republic of
اختشاشگر یعنی طعنه به کسانی که در این مملکت کارشناس فن معرفی میشن از جمله سلبریتی ها !
Iran, Islamic Republic of
آقای تحلیلگر ارشد اگر شما و رییس جمهور امریکا هر دو صبحانه میل کنید او ایرانی و اصولگرا است یا خدای نخواسته شما امپریالست و متجاوز هستید؟
اگر نتان یاهو و شما هردو هوای خنک را در تابستان ترجیح دهید هیچ وجه تشابهی را باید بین شما جستجو کرد؟
اگر شما و ماکرون هر دو راجع به ارزش آزادی انسان داد سخن دهید می توان شما را در ردیف ایشان قلمداد کرد؟
جواب این است : خیر
نیازهای انسانی چه مادی چه معنوی ممکن است شبیه باشند ولی تفسیرها و مصداقها برحسب تربیت و مکان و زمان متفاوت باشد. بنابراین کشف مشابهت بین افراد بدلیل علائق فطری نوعی سفسطه است که از تحلیگر ارشدی(این کجا پیداش شد؟) مانند شما کمی بعید بنظر می رسد..
ضمنا هنوز برای من روشن نیست که تقاضای عدالت یکسان، دادگاه علنی و مبارزه با فساد بزرگان چگونه در نظام اسلامی ساختار شکنی تلقی می شود؟ نکند خدای نکرده تصور شما از نظام اسلامی حفظ این رذائل است؟
Iran, Islamic Republic of
خیلی هوشمندانه و منطقی بود سپاسگزارم
Iran, Islamic Republic of
از همان نوشته تان که قضایی را غذایی نوشته اید میزان سوادتان معلوم شد
مهدی
Iran, Islamic Republic of
آقای فضاِلی اگر خودتان در صدا و سیما قبل از اتهامتان جرمتان را اعلام می کردند و در یک دادگاه غیر علنی محکوم می شدید باز هم همین حرف را می زدید ؟
Iran, Islamic Republic of
محید جان اون قضاییه. نه غذایی.
سید
Iran, Islamic Republic of
دوستان جهان اولا این توصیه همیشگی تان به خوانندگان را که بیشتر مطالعه کنید را هر روز به خودتان هم بکنید و ثانیا به شما خودتون میگید ، قانون در برخی موارد که به مصالح ملی و امنیتی ربط داره اجازه ی دادگاه غیر علنی را داده!! اولا در این سال ها بالای 90 درصد پرونده های مهم اقتصادی را به همین بهانه،غیر علنی کردند!! و ثانیا اگر جرم بقایی امنیتی بود چرا رای دادگاه که توسط خود ق ق پخش شده همگی ظاهرا مالی است؟
تا برای عقل و فهم و شعور مخاطب و مردم ارزش و جایگاهی قاِئل نباشید نمیتوانید هیچ مطلبی را منتقل کنید.
سید
Iran, Islamic Republic of
توجیه خنک نکن دادگاه تجدید نظر که علنی بود و احمدی نژاد میخواست برود دادگستری کرکره خود را پایین کشید و دادگاه را روی همه بست تا احمدی نژاد نتواند وارد دادگاه شود این کار هم قانونی بود؟!!!!
Iran, Islamic Republic of
جهان نیوز برخیزنه برخی باید نوشته شود
مردم
Iran, Islamic Republic of
درود خدا برپرجم دار عدالت احمدی نژاد مظلوم
فلاح
Iran, Islamic Republic of
سلام، احمدی نژاذ شرف داره به هزارتا مثل شما.
منتظر
Iran, Islamic Republic of
فعلا که دور دور نا اهلان است .
هر اره وعوره وشمسی کوریه ای بر علیه دکتر تحلیل مینویسه وجهان نیوز هم ابوعطا خوان برای قطع نشدن جیره ومواحب در اسرع وقت درج میکنه خدا ...
Austria
در باره گزینه یک .که هیج کس بخاطر انتقاد به نظام در زندان نیست.متاسفانه این فقط در مورد ادمهای مترح است.حقیر بار ها شاهد بوده ام که افراد به خاطر یک انتقاد در اداره ای .یا دادگاهی.حتی وقتی بهانه ای برای به زندان انداختنش ندارند.فورا یک توهین به رهبری یا نظام را به او می چسبانند و ماهها باید اگر خوش شانس باشد گرفتار زندان و دادگاه باشد.در فتنه 88 هیچ کدام از سردمداران محاکمه نشدند.ولی بنده یک جوان را می شناختم که با این که از خانواده شهدا بود در استانه اعدام شدن بودکه بستگانش دست به دامان مقام رهبری شدند که خوشبختانه انسان بزرگ و با تقوایی رهبر این کشور است و با نامه ایشان ان جوان را ازاد کردند.
United States
آقا راست میگه. توی زندون نیستن. الان ستار بهشتی خدا بیامرز توی زندونه؟
Austria
این چه ازادی بیانی است که یک نفر که رییس جمهور این کشور بوده و در تشخیص مصلحت نظام اگر به قوه قضاییه انتقاد داشته باشد مورد بد ترین تهمت ها قرار بگیرد.واقعا مثل جوک می ماند این ازادی بیان.بعد شما طاقت انتقادمردم را دارید .مردم منتقد همان هایی هستند که جلوی بانکهایی که پول انها را خورده اند ورفته اند تجمع می کنند با چه برخوردی روبرو شدند.دیگر حنای شما برای کسی رنگ ندارد.
م. ناظر
United Arab Emirates
امثال آقای فضائلی
لطفا یک بار دیگر سخنان امام خامنه‌ای در ۹۲/۴/۲۳ را آخرین دیدار رسمی با دولت دهم است را مرور کنید که بعد از همه قرشمالبازیهای افشای نامه خصوصی رهبری، عورتبُری حدادیان، فرمان قتل دادن مافیایی منصور ارضی، خانه نشینی و.... بیان شده، تا بیشتر دق کنید.
Indonesia
آقای فضائلی این چه آزادی بیانی است که شما به آن افتخار می کنید؟؟ راستی احمدی نژاد روزی نامه و رسانه ای دارد که بیان کند خودش حرف می زندو خودش منتشر می کند بعد از عالم و آدم در رسانه هایی که هر یک وابسته به نهادی هستند شروع می کنند به توهین و پاسخ گویی و این شده آزادی بیان ادعایی شما. یک نفر را غیرعلنی محکوم می کنید و تمام خواسته وی که برگزاری علنی دادگاه خودش بوده را بر نم یتابید آن وقت انتقاد به این شیوه ناپسندو غیراسلامی را می گکذارید انحراف!!! وایعا از دید شما ایننظام فعلی ودست اندرکارانش چه نقصی دارند که اصلاح شوند ؟؟ هر حکمی که قوه قضائیه داده از نظر شما درست است وهیچ کس حق اعتراض ندارد. شورای نگهبان هر حرکتی کند کسی نباید انتقادو اعتراض کند زیرا نقد از نظر شما نفی است ... در خصوص نهادها نیز که چیزی نگوییم بهتر است
رسول طاهری
Iran, Islamic Republic of
تناقض تحلیل آقای فضائلی از دورن خود تحلیلش پیداست ؛آنجا که می گوید :البته اینکه در گوشه ای یک قاضی بدلیل بدفهمی حکمی نابخردانه صادر کند یا کرده باشد، هر چند محتمل است اما فرسنگ‌ها فاصله دارد تا بگوییم بنای نظام این است!
تمام حرف ها بر سر همین قاضی هایی است که نه در گوشه ای بلکه در گوشه گوشه چنین احکامی صادر می کنند
عبدي
Iran, Islamic Republic of
احمدي نژاد كه هاله نور داشت ومعجزه هزاره سوم بودو به شما نزديكتر بود ؟ چي شد حالا شد جاسوس ؟
بصيرت اونهايي داشتند كه سال ٨٨ اينده فلاكت بار اين مملكت را مي ديدند كه چطور توسط احمدي نژاد و دارو دسته اش بر باد مي رود و توسط امثال شما تاييد شد!
...
مهدی
Australia
باسلام
آقای عبدی : بله هاله نور است که امروز حداقل هفتاد درصد مردم ایران
آقای دکتر احمدی نژاد را دوست دارند
وامّا فتنه 88 را میگید وما بصیرت شماها رادیدیم که روز عاشورا به
عزاداران حسینی حمله بردید وآنچه که درتوان داشتید توهین بمقدسات.
ومملکت را به به آشوب کشاندید وهین بصیرت بی بصیرتان بود که
مملکت را تا دم پرتگاه بردید ، واگر نبود درایت رهبرمان امام سید علی
خامنه ای معلوم نبود که بصیرت شماها آقای عبدی مملکت را نابود
کرده بودید.پس مرگ برفتنه گران مخصوصاً فتنه 88
علی
Canada
اولا اوس محمود که مینویسند بد است. اوسا توی حمام است. دوما از اول میدونستم . احمدی نژاد با بی بی سی همسو است؟!!...... دستور از باکینگهام میگیره.!!!؟....ظاهرا منظور نویسنده همین بوده. مگه میشه؟!! از این انگلیسیها هرچی بگی بر میاد. این انگلیسیها چشمشان چپ است.
Iran, Islamic Republic of
مرور همین کامنت ها خیلی چیزها را روشن می کند.
ایرج
Iran, Islamic Republic of
این استدلال همنوایی با دشمن !! دیگه نخ نما شده و کارایی نداره باید جواب سوالاتشو بدید
مهدی
United Arab Emirates
زمانی که شورای نگهبان احمدی نژاد را رد صلاحیت کرد بی بی سی و اسراییل و غربی ها خیلی خوشحال شدند
الان هم شما و اصلاح طلبان و بی بی سی و اسراییل می گویید احمدی نژاد بد است
Iran, Islamic Republic of
...