شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 27 Apr 2024
 
۳

مروری بر سبک زندگی حسینی / بخش چهارم

شنبه ۲۳ آبان ۱۳۹۴ ساعت ۰۸:۱۸
کد مطلب: 455278
فردی ابتدا با سیدالشهداء علیه السلام احوال پرسی کرد و بعد سلام نمود و از خداوند سبحان برای ایشان عافیت و سلامت طلبید. حضرت فرمود سلام قبل از کلمات دیگر است.
 به گزارش جهان، دکتر محمد لطفی زاده در وبلاگ "منبر اینترنتی" نوشت:
بسم الله الرحمن الرحیم
 
سلام علیکم. الحمد لله رب العالمین و صلی الله علی محمد و آله الطاهرین
 
در سه بخش قبلی، 9 شاخص از سبک زندگی حسینی را مرور کردیم و در این مطلب به سه شاخص دیگر می‏پردازیم.
 
سبک زندگی حسینی / غیبت، هرگز!
 
بحارالانوار نقل می‎کند : امام حسین علیه السلام به مردی که نزد ایشان غیبت کرد فرمود : از این کار خودداری کن که غیبت و بدگویی پشت سر دیگران، خوراک سگ‎های جهنم است.
 
امیرالمؤمنین علی علیه السلام فرمود: شنونده غیبت در گناه غیبت‎کننده شریک است. این است که سیدالشهداء علیه السلام حتی حاضر نبود شنونده غیبت باشد. انسان حسینی هم غیبت نمی‎کند و هم به غیبت‎کننده میدان نمی‎دهد. در روایت منسوب به پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله است که بهشت بر سه گروه حرام شده که یکی از آنها غیبت کننده است. البته اگر کسی غیبت را ترک کرد به فرمایش آن بزرگوار، این کار نزد خدای سبحان از ده‎هزار رکعت نماز مستحبی محبوب‎تر است. وای بر برخی از ما که به راحتی پشت سر همکار و فامیل و حتی مسئولین کشور در جمع‎های خصوصی و متأسفانه امروزه در شبکه‎های اجتماعی غیبت می‎کنیم و غافلیم. روز قیامت نامه اعمال غیبت کننده را خالی دستش می‎دهند و وقتی اعتراض می‎کند به او خطاب می‎شود : چون غیبت فلان شخص را کرده بودی حسنات نامه اعمالت بر باد رفته است!
 
سبک زندگی حسینی / عبادت آزادمردان
 
مرحوم مجلسی (ره) روایتی نقل فرموده که امام حسین علیه السلام، عبادت را به سه دسته تقسیم فرموده است. عبادت تاجران به شوق دستیابی به بهشت، عبادت بردگان به دلیل ترس از جهنم و عبادت آزادمردان به شکرانه نعمت‎های الهی که این بهترین عبادت است.
 
البته هر سه دسته عبادت خوب است و امثال حقیر در همان اول راه مانده‏ ایم. امروز متأسفانه توجه به عبادت و بندگی کم شده است و غفلت جای آن را گرفته است. یکی از کارهای دشمن ترویج غفلت و کم‏رنگ‎کردن ارزش و اهمیت عبادت است. انسان حسینی، زمانی هم برای عبادت در زندگی معین می‏کند و در کنار کار و تفریح سالم از عبادت غافل نمی‎شود. مهم‎ترین ستون عبادت هم نماز است. وقتی جلسات ما و ساعت کلاس‎های درس ما با نماز تنظیم شد، این یعنی اهمیت دادن به نماز، اما نماز را به آخر وقت سپردن و بی اعتنایی کردن به نماز عاقبت خوشی ندارد. (ویل للمصلین) وای بر نمازخوان‎ها که در قرآن کریم آمده خطاب به آنهایی است که نماز را کم‏ اهمیت می‏شمارند و همه کارها را انجام می‎دهند بعد اگر وقت کردند نمازی هم می‎خوانند.
 
سبک زندگی حسینی / اول سلام بعد کلام!
 
فردی ابتدا با سیدالشهداء علیه السلام احوال پرسی کرد و بعد سلام نمود و از خداوند سبحان برای ایشان عافیت و سلامت طلبید. حضرت فرمود سلام قبل از کلمات دیگر است.
 
این زبانزد (ضرب‎المثل) مشهور که (اول سلام بعد کلام) منطبق بر سیره زندگانی پربرکت امام حسین علیه السلام و ائمه اطهار علیهم السلام است. پیش دستی در سلام کردن نشان انسان مؤمن است و سخن بهشتیان هم به بیان نورانی قرآن کریم هم هست. آنکه سلام می‎کند به فرمایش امیرالمؤمنین علی علیه السلام 69 ثواب و آنکه جواب سلام می‏دهد یک ثواب برای خود ذخیره می‎کند.
 
ان شاء الله نکات دیگری در مطالب بعدی بیان خواهد شد.
 
چند جمله هم عرض ادب کنیم به ساحت مقدس اباعبدالله علیه السلام:
سیدبن طاووس در لهوف نقل می‎کند که وقتی سر مطهر امام حسین علیه السلام همراه کاروان آزادگان دشت کربلا به نزدیک شام رسید، جناب ام کلثوم از شمر (لعنت الله علیه) خواست از جایی وارد شوند که کمتر دیده شوند و سرها را هم از میان محمل‎ها جدا کنند اما شمر لعین از روی ظلم و عنادی که داشت به عکس دستور داد سرهای مطهر را بر نیزه کردند ... سری به نیزه بلند است در برابر زینب ... خدا کند که نباشد سر برادر زینب ... صلی الله علیک یا اباعبدالله.
 
و صلی الله علی محمد و آله الطاهرین
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *