شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 27 Apr 2024
 
۴

مروری بر سبک زندگی حسینی / بخش سوم

يکشنبه ۱۰ آبان ۱۳۹۴ ساعت ۱۶:۱۹
کد مطلب: 452809
مناقب ابن شهرآشوب آورده : روزی به امام حسین علیه السلام عرض کردند که چه بسیار می‌ترسی از پروردگار خود؟ فرمود : کسی از عذاب قیامت ایمن نیست مگر آنکه در دنیا از خدا بترسد.
به گزارش جهان، دکتر محمد لطفی زاده در "منبر اینترنتی" نوشت:
بسم الله الرحمن الرحیم
 
سلام علیکم. الحمد لله رب العالمین و صلی الله علی محمد و آله الطاهرین
 
در بخش اول و دوم شش شاخص از سبک زندگی حسینی را مرور کردیم و در این مطلب به سه شاخص دیگر می‏پردازیم.
 
سبک زندگی حسینی / خداترس بودن
 
مناقب ابن شهرآشوب آورده : روزی به امام حسین علیه السلام عرض کردند که چه بسیار می‌ترسی از پروردگار خود؟ فرمود : کسی از عذاب قیامت ایمن نیست مگر آنکه در دنیا از خدا بترسد.
 
خداترس بودن همان مفهوم تقوا است. خدایی که مظهر عفو و رحمت است که ترس ندارد بلکه آنچه باید از آن ترسید نتیجه سرپیچی از فرمان الهی است. خدای سبحان هم ارحم الراحمین است در موضع عفو و رحمت و هم اشدالمعاقبین است در موضع نکال و نقمت. البته رحمت الهی بر غضب الهی سبقت دارد. تقوا یعنی اینکه انسان به خود جرأت ندهد به سمت گناه برود و واجبات الهی را هم به خوبی و درست همانطور که به او رسیده (احکام) اجرا کند. حال پس از این هرچه توانست از میان باغ گلهای مستحبات که هر گل آن بویی دارد بچیند و ذخیره کند که چه بهتر و به این وسیله بر درجاتش افزوده می‎شود.
 
سبک زندگی حسینی / آموزش غیرمستقیم
 
این داستان مشهور را که در بحارالانوار آمده شنیده‎اید که حسن و حسین علیهما السلام پیرمردی را دیدند که خوب وضو نمی گرفت. مقابل او دعوای ظاهری بین خود راه انداختند و به هم می گفتند تو خوب وضو نمی‎گیری و به همین بهانه پیرمرد را به داوری گرفتند که ببین کدامیک از ما بهتر وضو می‎گیرد؟ پیرمرد که متوجه هدف آنان شده بود گفت : شما هر دو خوب وضو می‎گیرد ولی این پیرمرد نادان است که بلد نیست وضو بگیرد و اکنون از شما یادگرفت و به برکت شما و دلسوزی‎تان بر امت جدتان به دست شما توبه کرد.
 
ادبی که در آموزش امور دین به دیگران بخصوص هنگامی که با افراد مسن‎تر در این داستان به نمایش گذاشته شد را باید سرلوحه کار خود قرار دهیم. آموزش غیرمستقیم بسیاری از اوقات نقش مؤثرتری دارد در حالی که گاهی ما نه تنها آموزش مستقیم را ابزار خود می کنیم بلکه توهین و تحقیر طرف مقابل را به واسطه ناآگاهی هم چاشنی آن می‎سازیم.
 
سبک زندگی حسینی / گذر از زندان به قصر
 
در معانی الاخبار از امام سجاد علیه السلام نقل است که وقتی کار امام حسین علیه السلام در کربلا سخت شد، یاران ایشان برخلاف دیگران که در این مواقع معمولاً به لرزه می‎افتند دیدند که رنگ‎شان گلگون‎تر و اندام‎شان آرام‎تر می‎شد. برخی به دیگران می‎گفتند: ببینید که باکی از مرگ ندارد! امام حسین علیه السلام به یارانش فرمود : مرگ جز پلی نیست که شما را از ترس و سختی به بهشت گسترده و نعمت جاوید عبور می‎دهد. پس کدام یک از شما بدش می‎آید که از زندان به کاخ منتقل شود؟
 
مسلمان حسینی باید طوری زندگی کند که مرگ را اینگونه ببیند و نه تنها از آن نهراسد بلکه مشتاق پرکشیدن از قفس زندان این دنیا به جهان راحتی باشد. پرواضح است که دنیا مزرعه آخرت است و لازمه چنین نگاهی به مرگ آن است که انسان در این دنیا تا می‎تواند برای آن دنیای باقی توشه فراهم کند و چه توشه‎ای بهتر از تقوا (که بیان قرآن کریم است). البته این به معنای آن نیست که در این دنیا هیچ کاری نکنیم و دائم به دنبال عزیمت باشیم بلکه باید از فرصت کوتاه این دنیا بیشترین بهره اخروی را ببریم و بجای آنکه سعی کنیم فقط این دنیایمان را آباد کنیم به فکر دنیای باقی و پیش‎رو باشیم.
 
ان شاء الله نکات دیگری در مطالب بعدی بیان خواهد شد.
 
چند جمله هم عرض ادب کنیم به ساحت مقدس اباعبدالله علیه السلام و یاران باوفای ایشان :
 
حادثه عاشورا محدود به کربلا و سال 61 هجری قمری نشد و پیام عاشورا توسط دو پیام‎رسان بزرگ یعنی حضرت سجاد علیه السلام و حضرت زینب سلام الله علیها به جهان مخابره شد و طنین آن به گوش تاریخ رسید. درود خدا بر شیرزن قهرمان کربلا که مصائب زیادی تحمل فرمود اما عزت‎مندانه در برابر دشمن ایستاد. اما یک زمانی هم امام سجاد علیه السلام فرمود نافله شب را نشسته می‎خواند! صلی الله علیک یا اباعبدالله و علی الارواح التی حلت بفنائک و لعنة الله علی القوم الظالمین.
 
و صلی الله علی محمد و آله الطاهرین
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *