چهارشنبه ۲۹ فروردين ۱۴۰۳ - 17 Apr 2024
 
۲

مروری بر سبک زندگی حسینی / بخش ششم و پایانی

پنجشنبه ۱۹ آذر ۱۳۹۴ ساعت ۰۳:۴۳
کد مطلب: 460310
دشمن در واقعه عاشورا به موعظه امام حسین علیه السلام گوش نمی‎داد و امام حسین علیه السلام دلیل آن را حرام‌خواری آنان عنوان فرمودند که مانع از پذیرش حق می‎شود.
به گزارش جهان، دکتر محمد لطفی زاده در "منبر اینترنتی" نوشت:
بسم الله الرحمن الرحیم
 
سلام علیکم. الحمد لله رب العالمین و صلی الله علی محمد و آله الطاهرین
 
در پنج بخش قبلی، 15 شاخص از سبک زندگی حسینی را مرور کردیم و در این مطلب به سه شاخص دیگر می‏پردازیم.
 
سبک زندگی حسینی / پرهیز از لقمه حرام

 
مرحوم مجلسی (ره) در جلد 45 بحارالانوار نقل می‎کند که دشمن در واقعه عاشورا به موعظه امام حسین علیه السلام گوش نمی‎داد و امام حسین علیه السلام دلیل آن را حرام‌خواری آنان عنوان فرمودند که مانع از پذیرش حق می‎شود.
 
لقمه حرام در زندگی آنقدر اثر بدی دارد که انسان را خدای ناکرده روبروی امام زمان علیه السلام هم قرار می‎دهد. عادت به حرام‎خواری اگر باب شد عبادات انسان قبول نمی‎شود و حق در نظر انسان کوچک می‎گردد. از امام باقر علیه‌السلام روایت شده که فرمود : هرگاه انسان مالی از راه حرام به دست بیاورد، نه حج، نه عمره، نه صله رحم از او پذیرفته نخواهد شد و حتی این مال حرام در نطفه او هم اثر می‎کند! از سویی دیگر به فرمایش پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله، ترک کردن یک لقمه حرام نزد خدای متعال، محبوب‎تر از هزار رکعت نماز مستحبی است.
 
سبک زندگی حسینی / گذشت از خطای دیگران

 
داستان توبه جناب حر در کربلا شنیدنی است و بارها چه بسا شنیده‎اید. او به لشکر امام حسین علیه السلام پیوست و با شهادت در این سپاه در ساعتی از اوج فلاکت به اوج رستگاری رسید.
 
همانطور که امام حسین علیه السلام، جناب حر را با آغوش باز پذیرفت و از خطای وی درگذشت و از خدای سبحان برای او طلب مغفرت فرمود، پیروان سیدالشهداء علیه السلام هم باید همین سبک را در زندگی روزمره خود اعمال نمایند. از یک تصادف ساده دو خودرو در خیابان گرفته که متأسفانه گاهی به زد و خورد عجیب و بزرگ تبدیل می‎شود تا ناملایمات بین زن و شوهر در زندگی خانوادگی باید تمرین کنیم که یکدیگر را ببخشیم تا خدای سبحان هم ان شاء الله بر ما سخت نگیرد و این همان وعده قرآن کریم در سوره مبارکه نور هم هست.
 
سبک زندگی حسینی / هیهات من الذلة

 
در دانشنامه امام حسین علیه السلام به نقل منابع معتبر آمده است که آن حضرت از شعار دشمن‎شکن (هیات من الذلة) روبروی سپاه دشمن استفاده فرموده است.
 
انسان حسینی در زندگی ذلت نمی‎پذیرد و عزت خود را بخصوص در روابط با دنیای استعمار و بیگانگان حفظ می‎کند و همانطور که تجربه شده مردم ما در جنگ تحمیلی با دفاعی مقدس همین شعار را سرلوحه کار قرار دادند و عزت را به بهای خون پاک شهیدان عزیز به ثمر نشاندند. درود خدای سبحان بر شهیدان راه حق.
 
چند جمله هم عرض ادب کنیم به ساحت مقدس اباعبدالله علیه السلام :

این بار به قصه‏ حربن ‏یزید ریاحی اشاره کردیم. چه توبه‎ نصوحی کرد و چطور رستگار شد. ما هم به امام حسین علیه السلام عرض می‎کنیم، آقاجان ما مثل حر چنان گناه بزرگی نکردیم. ما در هیأت و پای روضه‎ی شما بزرگ شدیم. حالا آمدیم که دست ما را هم بگیرید. یک گوشه‎ی چشم شما به ما سعادتمندمان می‎کند. بابی انت و امی یا اباعبدالله
 
صلی الله علیک یا اباعبدالله و صلی الله علی محمد و آله الطاهرین.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *