جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
 
۵

مروری بر سبک زندگی حسینی/ بخش دوم

شنبه ۹ آبان ۱۳۹۴ ساعت ۱۴:۳۶
کد مطلب: 452811
انسان مؤمن باید آراسته باشد و نه تنها این آراستگی را در روابط اجتماعی بلکه در منزل نزد همسر خود به نحو بیشتری به نمایش بگذارد.
مروری بر سبک زندگی حسینی/ بخش دوم
به گزارش جهان، دکتر محمد لطفی زاده در "منبر اینترنتی" نوشت:
بسم الله الرحمن الرحیم
 
الحمد لله رب العالمین و صلی الله علی محمد و آله الطاهرین
 
در بخش نخست سه شاخص از سبک زندگی حسینی را مرور کردیم و در این مطلب به سه شاخص دیگر می‏پردازیم.
 
سبک زندگی حسینی / قدرشناسی به نحو احسن
 
انس در کشف الغمّه روایت کرده که روزی محضر امام حسین علیه السلام بودم. کنیز آن حضرت آمد و گلی نزد آن حضرت گذاشت. حضرت فرمود : تو را برای خدا آزاد کردم. انس می‎گوید من گفتم این پاداش با یک طاقه گل همخوانی ندارد. حضرت فرمود : حق تعالی می‎فرماید وقتی شما را به تحیتی تحیّت کنند به نیکوتر از آن تحیت کنید و تحیت نیکوتر من آن بود که او را آزاد کنم.
 
امام علیه السلام در این موقعیت به آیه 86 سوره مبارکه نساء اشاره فرموده و به صورت عملی آن را آموزش داده‎اند. همین است که گفته می‎شود سلام علیکم را با سلام علیکم و رحمة الله جواب دهید و سعی کنید چیزی بر اصل سلام هنگام جواب دادن اضافه کنید. چه رسم خوبی است که ما ایرانیان هنگام دریافت نذری در ظرف همسایگان شاخه نبات یا حتی غذا در عوض می‎گذاریم.
 
سبک زندگی حسینی / ارزش شاد کردن مؤمن
 
ابن شهرآشوب روایت کرده که امام حسین علیه السلام فرمود : بهترین اعمال پس از نماز، داخل کردن سرور در قلب مؤمن است بر وجهی که متضمّن گناه نباشد.
 
ارزش شاد کردن دیگران از این روایت کاملاً مشخص است. شاد کردن تنها خنده بر لبان مردم نشاندن نیست هرچند آن هم ارزشمند است. کمک مالی یا مشاوره معنوی به یک فرد مؤمن و یا گره‏گشایی از کار ارباب رجوع توسط مدیران و کارمندان در ادارات هم می‎تواند مصداق این روایت باشد. باید توجه کرد که امام علیه السلام فرموده‎اند شاد کردن دیگران باید بدون گناه باشد لذا از ارسال جوک‎های حاوی غیبت، تمسخر و تهمت از طریق پیامک یا در شبکه‎های اجتماعی، مسخره‎کردن اقوام مختلف و لهجه‎ها و نظایر آن در برخی برنامه‎های به اصطلاح شاد و بالاخره اختلاط زن و مرد نامحرم در برنامه‎های سرگرم‎کننده و شادی‎آفرین تصویری باید پرهیز نمود.
 
سبک زندگی حسینی / آراستگی ظاهر
 
در کافی شریف از امام صادق علیه‏السلام روایت شده که امام حسین علیه السلام ریش مبارک خود را با حنا خضاب می‎فرمود و یا حتی در روایت است که وقتی اباعبدالله الحسین علیه‎السلام شهید شد، در ریش مبارک آن حضرت رنگ خضاب به وسمه بود (یعنی رنگ شبیه حنا داشت).
 
انسان مؤمن باید آراسته باشد و نه تنها این آراستگی را در روابط اجتماعی بلکه در منزل نزد همسر خود به نحو بیشتری به نمایش بگذارد. متأسفانه برخی از افرادی که ظاهر مذهبی دارند نسبت به آراستگی و نظافت اهمیت کمی قائل هستند و این حتی ممکن است اثر سوء در قضاوت دیگران نسبت به اسلام هم بگذارد. کم نیست روایات و نکاتی که در سیره رسول اعظم و ائمه اطهار علیهم السلام در خصوص اهمیت آراستگی و نظافت ثبت شده است.
 
ان شاء الله نکات دیگری در مطالب بعدی بیان خواهد شد.
 
چند جمله هم عرض ادب کنیم به ساحت مقدس اباعبدالله علیه السلام :
 
امسال قبل از محرم فاجعه منا قلب ملت مسلمان ما را جریحه دار کرد. دیدید که رهبر معظم انقلاب در مراسم اعطای سردوشی در دانشگاه نیروی دریایی ارتش در نوشهر به حکومت عربستان چگونه با صلابت هشدار دادند که اندک جسارتی به ابدان مطهر و بدن‎های در حال احرام به لقای الهی پیوسته صورت بگیرد پاسخی سخت از سوی ایران دریافت می‏کنند. چقدر برای ما مهم بود و مراقب بودیم که جسارتی به ابدان مطهر قربانیان منا صورت نگیرد اما دلها رو روانه کربلا کنیم ... چه کردند با ابدان مطهر شهدای کربلا؟ یکی با سنگ می‎زد ... یکی با نیزه می‏زد ... یکی دنبال بدست آوردن غنیمت بود ... صلی الله علیک یا اباعبدالله و لعنة الله علی القوم الظالمین.
 
و صلی الله علی محمد و آله الطاهرین
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *