پنجشنبه ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 16 May 2024
 
۰

مدیرکل هنرهای نمایشی پاسخگو باشد

يکشنبه ۲۲ دی ۱۳۹۲ ساعت ۱۴:۱۰
کد مطلب: 336979
دبیر سی‌و‌دمین جشنواره تئاتر فجر با بیان اینکه به امید خدا جشنواره خوبی خواهیم داشت، گفت: من نباید در خصوص تغییر دبیر جشنواره تئاتر فجر پاسخ بدهم، زیرا این امر زیر نظر مدیر هنرهای نمایشی و معاون امور هنری صورت گرفته است.
به گزارش جهان به نقل از فارس، نشست خبری سی و دومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر با حضور قادر آشنا دبیر جشنواره، مهدی شفیعی دبیر اجرایی، پیمان شریعتی مدیر روابط عمومی و عوامل جشنواره صبح امروز در سالن کنفرانس مجموعه تئاتر شهر برگزار شد.

در ابتدای این نشست قادر آشنا دبیر سی و دومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر انقلاب اسلامی را معجزه قرن خواند و گفت: با آمدن امام خمینی (ره) مبانی اسلام در کشور مطرح شد. جشنواره تئاتر فجر نیز به بهانه پیروزی انقلاب اسلامی برگزار می‌شود که این سی و دومین دوره آن است.

وی افزود: تمام تلاش ما این است که جشنواره سی و دوم پربار باشد و بنا داریم به زودی همچون دوره گذشته پس از پایان این جشنواره جلسه نقد و بررسی عملکرد سی و دومین جشنواره تئاتر فجر برگزار شود.

آشنا تصریح کرد: پس از انتشار فراخوان جشنواره، جشنواره مناطق و رقابت گروه‌های شهرستانی جزو اولین گام‌های تئاتر فجر بود. توجه به گروه‌های شهرستانی تا حدی است که همواره در دوره‌های گذشته تئاتر فجر ۱۲ اثر از مناطق حضور داشتند اما در این دوره جشنواره میزبان ۱۵ اثر است. به طور کلی ۱۲۹ نمایش در بخش‌های خیابانی و صحنه‌ای در سی و دومین جشنواره تئاتر فجر حضور دارند که ۱۱۴ اثر آن ایرانی و ۱۵ نمایش خارجی است. از این بین ۵۹ نمایش از شهر تهران و ۵۵ نمایش از شهرستان‌ها است همچنین از بین ۱۲۹ اثر شرکت‌کننده در جشنواره ۲۹ اثر مختص آثار تئاتر خیابانی است.

دبیر سی و دومین تئاتر فجر همچنین وعده داد هیچ تعهدی نسبت به گروه‌ها را به بعد از جشنواره موکول نخواهیم کرد. بودجه فجر محدود است و آن چه مصوب شده به عنوان بودجه ۲ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان است به هر حال شرایط کنونی و بضاعت همین است اما سعی می‌کنیم که عملکرد مثمر ثمری داشته باشیم.

وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر جابجایی دبیر جشنواره و برکناری اسماعیل عالیز‌اد پاسخ داد: برای جابجایی از من نباید سؤال بپرسید زیرا این امر تحت نظر مدیر کل هنرهای نمایشی صورت گرفته است.

وی همچنین به بحث تدوین آیین‌نامه اجرایی جشنواره تئاتر فجر اشاره کرد و گفت: از همان ابتدا وعده دو کار را دادیم یک اساسنامه نظامند و دوم آیین‌نامه اجرایی جشنواره که این اقدام را ۵ ماه پیش به ثمر رساندیم و در آن زمان به معاون هنری وقت (حمید شاه‌آبادی) ارائه کردیم ایشان نیز آنها را ابلاغ کردند اما به دلیل نزدیکی به جابجایی‌های صورت گرفته در وزارت ارشاد این دو بسته را نگه داشتیم تا معاون جدید هنری نیز نظر خود را بر آن اعلام کند.

آشنا همچنین در خصوص حضور برخی از افراد در دبیرخانه و همکاری آنها در امر اطلاع‌رسانی و برکناری آن بلافاصله پس از انتشار یک خبر در یک سایت گفت: بیش از این به دوستان اعلام کرده بودم که همکاران اداره کل هنرهای نمایشی باید در بخش اجرایی جشنواره‌ها حضور داشته باشند زیرا متخصص بوده و تجربه کافی دارند و همچنین در هزینه‌ها صرفه‌جویی خواهد شد.

مدیر کل سابق هنرهای نمایشی در ادامه انتقادات و سؤالات خبرنگاران در خصوص پافشاری وی در انتخاب اسماعیل عالیزاد به عنوان دبیر سی و دومین جشنواره تئاتر فجر گفت: در عمرم مظلوم‌نمایی نکردم و نخواهم کرد، جابجایی که صورت گرفته تحت نظر معاون هنری و مدیر کل هنرهای نمایشی بوده است.

وی با بیان اینکه، قول می‌دهم به لطف خدا جشنواره تئاتر فجر خوبی داشته باشیم گفت: آثار شرکت کننده در جدول نمایش نشان‌دهنده خوبی برای پیش‌بینی جشنواره خوب است.

دبیر سی و دومین جشنواره تئاتر فجر در خصوص دخالت نهادها و دستگاه‌های مختلف بر آثار جشنواره بیان داشت: همه سلایق تئاتری در جشنواره تئاتر فجر حضور دارد هیچ کارگردانی از نگاه ما ممنوع‌الکار نخواهند بود همچنین گزینشی را در انتخاب آثار صورت نگرفته است آنچه برای من مهم بوده است نگاه تکنیکی شورای نظارت بر آثار بوده است.

در بخش بین‌الملل نیز نگاه ما بر اساس دیپلماسی کشورمان بوده ۱۵ گروه از کشورهای مختلف در جشنواره تئاتر فجر حضور خواهند داشت.

وی ادامه داد: از زمانی که مدیر تئاتر شدم تا الان کسی بر مسائل تئاتری از مجموعه بیرون ورود نکرده است هیچ دستگاه و نهاد نظارتی نداشته است و جز نظر شورای نظارت اثر دیگری برایم مهم نبود طبق روال دستگاه‌های دیگر از آثار دیدن می‌کنند و وظایفی دارند اما نگران ورود نهادها نیستند.

مدیر کل سابق هنرهای نمایشی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه آیا جشنواره تئاتر فجر زمین خورده است یا خیر؟ ضمن طفره رفتن گفت: دلیل حضور ما و گروه‌های مختلف تئاتری در جشنواره تئاتر فجر نشان از پویایی این جشنواره است نقد به معنی زمین خوردن نیست.

آشنا درباره تعهد اجرای عمومی آثار بخش چشم‌انداز و دیگر بخش‌ها گفت: سال گذشته اعلام کردیم که برای اجرای عمومی آثار شرکت کننده در جشنواره چیزی به نام تعهد نداریم اما بسیاری از آثار تهرانی و شهرستانی را با حمایت خوب به اجرای عمومی رساندیم. در جلسه‌ای که با مدیر کل جدید هنرهای نمایشی داشتم گزارشی را در این باب ارائه دادم که امیدوارم عملیاتی شود، به نظر من کارهای جشنواره تئاتر فجر باید در اجرای عمومی سهم داشته باشد.

در ادامه مهدی شفیعی دبیر اجرای جشنواره تئاتر فجر با تکمیل گزارش‌های قادر آشنا گفت: در برخی از بخش‌ها خرده‌هایی از سوی هنرمندان بود که بلافاصله با ورود قادر آشنا این خرده‌ها مورد بازنگری و بررسی قرار گرفت.

وی با اعلام همکاری دو تماشاخانه خصوصی آو و ... بیان داشت: اولین تالاری که با آن وارد مذاکره شدیم تا میزبان تئاتر فجر باشد تئاتر مولوی بود حتی به آقای اسدی مدیر آن مجموعه گفتم کمک می‌کنیم تا یکی از تالارها مرمت شود و راه بیفتد اما گویا هزینه‌های کابل‌کشی و راه‌اندازی مجدد آن بسیار زیاد است.

وی در خصوص بخش تئاتر اجتماعی نیز گفت: این بخش‌ غیرکارشناسی بوده و حذف می‌شود.



به گزارش فارس در این نشست بسیاری از سوالات خبرنگاران در خصوص انتصاب اسماعیل عالیزاد از سوی مدیرکل وقت هنرهای نمایشی ببه عنوان دبیر جشنواره تئاتر فجر بود که قادر آشنا نتواسنت پاسخ قانع کننده‌ای به اهالی رسانه بدهد اما وعده داد تا به زودی طی جلسه‌ای به این امر خواهم پرداخت.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *