شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
 
۰

ترکیه اجازه حضور هنرمندانش در ایران را نداد

يکشنبه ۲۰ دی ۱۳۹۴ ساعت ۱۳:۳۹
کد مطلب: 466729
قطب الدین صادقی از حضور نیافتن نمایش «سپید مند» در جشنواره تئاتر فجر به دلیل نابسامانی اوضاع سیاسی در ترکیه و اجازه نیافتن هنرمندان ترکیه‌ای برای سفر به ایران خبر داد.
به گزارش جهان، قطب‌الدین صادقی نویسنده و کارگردان تئاتر که قرار بود با نمایش «سپید مند» در بخش بین الملل جشنواره تئاتر فجر حضور یابد درباره انصراف این اثر نمایشی از جشنواره به مهر گفت: نمایش «سپید مند» قرار بود به صورت محصول مشترک ایران و ترکیه در بخش بین الملل جشنواره روی صحنه برود.

وی ادامه داد: متاسفانه به دلیل شرایط نابسامان سیاسی - نظامی که در ترکیه وجود دارد دولت این کشور به هنرمندان این گروه نمایشی اجازه مسافرت به ایران را نمی دهد. دولت ترکیه حرکت یک اتوبوس هنرمند به ایران را سیاسی می داند و از لحاظ امنیتی اجازه نمی‌دهد که آنها برای حضور در جشنواره به ایران بیایند. به همین جهت گروه بازیگران و دیگر عوامل این نمایش روز گذشته با نهایت تاسف از من عذرخواهی کرده و انصراف خودشان را از حضور در جشنواره تئاتر فجر اعلام کردند.

این پژوهشگر تئاتر یادآور شد: به همین جهت من به مسئولان جشنواره پیشنهاد دادم به جای این نمایش نمایش «بی تو بهتر» را که بر پایه یک داستان واقعی نوشته شده و درباره بازماندگان بمباران شیمیایی سردشت است، جایگزین کنم. این نمایش می تواند به جای بخش بین الملل در بخش مهمان جشنواره هم حضور پیدا کند اما متاسفانه با اجرای این نمایش موافقت نمی شود.

وی در پایان متذکر شد: بازیگران این نمایش سه ماه به صورت رایگان و بدون دریافت دستمزد وقت و انرژی شان را برای اجرای این نمایش در سردشت و مهاباد گذاشتند و بسیار علاقه مند هستند تا فرصتی فراهم شود که در جشنواره تئاتر فجر نیز به صحنه بروند و از این طریق روحیه بگیرند اما متاسفانه دبیر جشنواره با درخواست من موافقت نکرده است. امیدوارم شرایطی فراهم شود تا این نمایش بتواند در جشنواره اجرا شده تا حداقل دلگرمی برای گروه نمایش به وجود بیاید.

«سپید مند» چندی پیش در سومین دوره جشنواره تئاتر «آمد» در شهر دیاربکر (آمد) که بزرگترین شهر کردستان ترکیه است به صحنه رفته و مورد استقبال قرار گرفته بود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *