جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
 
۰
۱۰

برایFATF نه دولتمردان تضمین می‌دهند نه اروپایی‌ها/ فقط باید بپذیریم!

دوشنبه ۱۹ فروردين ۱۳۹۸ ساعت ۱۵:۱۸
کد مطلب: 680372
منتقدان این لوایح بیان می کنند که با تصویب این موارد موجبات خود تحریمی ایران فراهم می شود و از این جهت باید تضمینی در خصوص چنین موارد به کشورمان داده شود.
برایFATF نه دولتمردان تضمین می‌دهند نه اروپایی‌ها/ فقط باید بپذیریم!
گروه سیاسی جهان نيوز - امیر حمزه نژاد: سال گذشته کشمکش سیاسی بر سر پذیرش لوایح مربوط به FATF در فضای سیاسی کشورمان برخی از اخبار مربوط به این حوزه را تشکیل می داد. کار ابتدا از مجلس شروع شد و بعد از تصویب آن مطابق روال قانونی به شورای نگهبان کشید و بعد از آن مجمع تشخیص عهده‌دار بررسی آن شد. اما از آنجایی که اعضای مجمع نقطه نظرات خاصی درباره آن داشتند سبب شد که پرونده مربوط به کنوانسیون مقابله با جرائم سازمان یافته، مشهور به "کنوانسیون پالرمو" بعد از موکول شدن متعدد به جلسات آتی عاقبت به سال آینده محول شود.

در همین رابطه، «محمدرضا باهنر» از اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام همچنین توپ را به زمین اروپا انداخت و در این باره بیان کرد: «مقداری منتظر هستیم وعده های اروپا و دیگران چقدر عملی می شود. اگر قرار باشد آنها مطالبه گر باشند ما فقط پاسخ آنها را بدهیم و مدتی هم ما مطالبه گر شویم.»

منتقدان این لوایح بیان می کنند که با تصویب این موارد موجبات خود تحریمی ایران فراهم می شود و از این جهت باید تضمینی در خصوص چنین موارد به کشورمان داده شود. اما مسئولان دولتی می گویند که از تضمین خبری نیست.

پیشتر «محمد جواد ظریف»، وزیر خارجه کشورمان در صحن علنی مجلس رو در روی نمایندگان آب پاکی را به دست آنها درباره لایحه دیگر ذیل FATF ریخت و گفت: « نه بنده و نه آقای رئیس‌جمهور نمی‌توانیم تضمین دهیم که با پیوستن به لایحه حمایت مالی از تروریسم مشکلاتمان حل خواهد شد، اما می‌توانیم تضمین بدهیم که با نپیوستن به این لایحه آمریکا بهانه مهمی را برای افزایش مشکلات ما پیدا خواهد کرد.»

حالا لعیا جنیدی، معاون حقوقی رئیس‌جمهور درباره اظهارنظر محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام مبنی بر اینکه «کنوانسیون‌های سی اف تی و اف ای تی اف باید به ایران تضمین دهند» می گوید: « اینها معاهداتی چندجانبه هستند که تقریبا تمامی کشورهای جهان در آنها عضو یت دارند.»

وی افزود: «تضمین‌های متعارفی که ممکن است در ذهن مردم باشد، زیاد در این زمینه معنی‌دار نیست. تضمین‌های آن‌ها در دل خودشان است. یعنی شما همکاری می‌کنید به شرط همکاری متقابل. اگر دولت دیگری در موردی که شما به آن ارجاع دادید اما تعهداتش را انجام نداد و همکاری نکرد، اینها همگی مبتنی بر رفتار متقابل است و پس ما هم به تعهداتمان در مقابل آن دولت عمل نخواهیم کرد.»

اما برخی از سیاستمداران مانند «علی لاریجانی»، رئیس مجلس شورای اسلامی نیز نسبت به عدم تصویب این مسئله می گوید: « می‌خواهم بگویم ببینید که این مسر چگونه در کشور ما طی یازده سال طی شده و این مسأله البته که یک اشکال است... علت این است که بسیاری از منافع ملی، دچار کشمکش‌های سیاسی می‌شوند؛ یعنی این یک معضلی است و افراد گاهی شرطی عمل می کنند. اگر واقعا خلاف استقلال کشور و منافع ملی بود، چرا در سال ۸۶ تصویب کردید؟! چرا سال ۹۰، دبیرخانه به این موضوع ورود کرد و نظر داد؟! می‌خواهم بگویم بحث FATF چه تفاوتی با قبل دارد؟ مشکل این است، موضوعی که محتوایش درباره منافع ملی کشور است، دستمایه مسائل جناحی می‌شود. من موافقم کسی محتوایی راجع به این‌ها بحث کند و اختلاف نظر هم باشد، ولی اینکه کشمکش ایجاد می‌کنند و بحث استقلال کشور را پیش می‌کشند، محل بحث است. چطور است که در سال ۸۶ استقلالمان از دست رفت و کسی هم متوجه نشد، قانون هم تصویب شد و به شورای نگهبان هم رفت و این شورا هم تأیید کرد. البته بعد برخی جزئیات این لویح را شورای نگهبان رد کرد، اما نهایتا تأیید شد. بحث من ریشه این مسائل است...FATF در شرایط فعلی برای آینده روابط بانکی بسیار مهم است.»

با این حال کارشناسان اقتصادی نیز تضمین گرفتن و نتیجه بخش بودن پذیرش لوایح مربوط به FATF را مهم تلقی می کنند وگرنه پذیرش زنجیره وار این تواقفات و عهدنامه‌های بین المللی بدون نتیجه بخش بودن آن دردی از مشکلات اقتصادی کشور دوا نمی کند و بیشتر ایران را در دور باطل پذیرش این توافقنامه‌ها گرفتار می کند.

در همین رابطه، «حمید تهرانفر» مدیرعامل بانک کارآفرین می گوید: «به نظر من برای سال ۹۸ بحث FATF بسیار مهم است. اگر در این زمینه پیشرفتی حاصل بشود و زمینه خروج کشور از لیست سیاه فراهم شود و به جرگه جهانی بپیوندیم، اوضاع بهتر می‌شود. اگر نه لوایح را بپذیریم و نه از لیست سیاه خارج شویم، وضعیت نظام بانکی را در موقعیت نامناسبی قرار می‌دهیم.»
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


سیاسی بازی
...
Iran, Islamic Republic of
اروپا تحریم های حقوق بشری علیه ایران را تمدید کرد....
بصیرت۱۴۰۰
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
کلا بعضی ها به هیچ چیز جز راضی کردن غربیها فکر نمیکنن هر چند که کشورشان نابود شود
کسی هم کار نداشته باشد که چه بحال کشور و انقلاب و ارزشهای امام می اید
Iran, Islamic Republic of
سینه چاکان و عاشقان FATF ببخشید فقط همین لطفا ....
Iran, Islamic Republic of
وَمِنَ النَّاسِ مَنْ يَقُولُ آمَنَّا بِاللَّهِ وَبِالْيَوْمِ الْآخِرِ وَمَا هُمْ بِمُؤْمِنِينَ ﴿۸﴾ و برخى از مردم مى‏ گويند ما به خدا و روز بازپسين ايمان آورده‏ ايم ولى گروندگان [راستين] نيستند (۸) يُخَادِعُونَ اللَّهَ وَالَّذِينَ آمَنُوا وَمَا يَخْدَعُونَ إِلَّا أَنْفُسَهُمْ وَمَا يَشْعُرُونَ ﴿۹﴾ با خدا و مؤمنان نيرنگ مى‏ بازند ولى جز بر خويشتن نيرنگ نمى‏ زنند و نمى‏ فهمند (۹) فِي قُلُوبِهِمْ مَرَضٌ فَزَادَهُمُ اللَّهُ مَرَضًا وَلَهُمْ عَذَابٌ أَلِيمٌ بِمَا كَانُوا يَكْذِبُونَ ﴿۱۰﴾ در دلهايشان مرضى است و خدا بر مرضشان افزود و به [سزاى] آنچه به دروغ مى گفتند عذابى دردناك [در پيش] خواهند داشت (۱۰)
ایرانی
Iran, Islamic Republic of
هنوز FATF تصویب نشده که سپاه عزیزو گروه تروریستی اعلام دکردند . اگه خدای ناکرده تصویب بشه فردا کسانی که در مراسمات فرهنگی و مذهبی و سیاسی و ... شرکت میکنن هم تروریست محسوب خواهند شد. ای کسانی که خود را بخواب زده اید از خواب غفلت بیدار شوید.
Iran, Islamic Republic of
اگر ما انقلاب کردیم و شهید و مجروح دادیم که راضی به پذیرفتن FATF نیستیم اگر می خواهید .... خودتان
می دانید و امام زمان علیه السلام وخون شهدا والسلام .
Iran, Islamic Republic of
وقتی کار به دست حقوق دانهای غربزده بیفته وضع همین است باید بسوزیم و بسازیم و فقط خودمان را سرزنش کنیم.