جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰
۱

همراهی اروپا با آمریکا برای امتیازگیری از ایران

شنبه ۲۶ اسفند ۱۳۹۶ ساعت ۲۰:۴۴
کد مطلب: 599742
به گزارش جهان نيوز؛ روزنامه ایران در سرمقاله امروز نوشت:
«کمتر از یک ماه پیش آقای گابریل وزیر امور خارجه وقت آلمان در مصاحبه با اشپیگل اعلام کرد که کشورهای اروپایی سه پیشنهاد را پیش روی ایران قرار می‌دهند. پیشنهادهایی که به گفته او عبارت بودند از «متوقف کردن آزمایش‌های موشکی»، «عدم دخالت در کشورهای منطقه» و «رعایت حقوق بشر». مجموعه‌ای که گویا به اعتبار این کشورها از نظر استراتژیک با ارزش برجام برای ایران برابری می‌کند و اگر از سوی جمهوری اسلامی ایران پذیرفته نشود، اروپا می‌تواند از زیر بار تعهد خود به برجام شانه خالی کند...این پیشنهادها باوجود خارج بودن موضوعات مطرح شده‌اش از توافق برجام که بر موضوع فعالیت ایران در حوزه فناوری هسته‌ای متمرکز است، نهایت تلاش اروپا برای نگاه داشتن طرف امریکایی در برجام و حفاظت از این توافق بین‌المللی در مقابل تبعات ناسازگاری کاخ سفید با آن است. زیرا تصور اروپا بر این است که در صورت پذیرش این پیشنهادها از سوی ایران قادر خواهد بود در برابر هرگونه بهانه‌جویی امریکا از جمله خواست امریکا مبنی بر برداشتن تقید زمانی برجام بایستد».


از سوی دیگر روزنامه آفتاب یزد در سرمقاله امروز با عنوان «ترامپ از برجام خارج نمی شود،زیرا...» نوشت:
«خروج ایالات متحده از برجام هیچ دستاوردی جز بدنامی و ابلاغ پیام آشکار عدم پایبندی به تعهدات بین‌المللی از سوی این کشور به جهان نخواهد داشت و ترامپ این را به خوبی می‌داند، اما هربار به شیوه‌ای جدید باوری عمومی را ایجاد می‌نماید مبنی بر اینکه قصد جدی بر خروج از برجام دارد و در مسیر این هدف، شرکای غربی و منطقه‌ای ایالات متحده نیز او را همراهی می‌نمایند تا علاوه بر ایجاد نگرانی بین‌المللی...به بهانه راضی کردن ترامپ به ماندن در برجام امتیازاتی را بگیرند».

همانطور که منتقدان دولت از همان ابتدای مذاکرات نیز تاکید داشتند، بهانه های آمریکا و شرکای اروپایی اش هیچگاه پایان نمی یابد. آمریکا و اعضای اروپایی 1+5 با اجرای بازی «پلیس خوب،پلیس بد» به دنبال امتیازگیری مجدد از ایران است.

با امضای برجام، محدودیت های گشترده ای در صنعت هسته ای ایجاد شد و قرار بود به ازای آن تمامی تحریم های ضد ایرانی لغو شود. اما نه تنها تحریم ها لغو نشد، بلکه با طرح هایی همچون تحریم آیسا و تحریم کاتسا 2017(مادر تحریم ها) ساختار گسترده تری پیدا کرد.

حالا آمریکا و اعضای اروپایی 1+5 در پی اجرای این ترفند در توانایی موشکی کشورمان هستند. به نظر شما باید دوباره تجربه پرهزینه برجام را تکرار کرد؟!

منبع:مشرق
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
میتونه برجام هم باشه تحریم های مجددی هم برای سه آیتم استراتژی وضع کنند ربطی نداره