جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
 
۴
۳۶
دولت و چشم امید مجدد به اروپا

​«دلبستگان برجام» از اروپا هم مانند «جان کری» تضمین می گیرند؟!/ چشم آبی‌ها تا کجا بر سر قول‌هایشان خواهند ماند؟

جمعه ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۱۰:۵۶
کد مطلب: 610757
رهبر معظم انقلاب درحالی درباره ادامه برجام بدون آمریکا نسبت به گرفتن تضمین عملی از اروپا تاکید کردند که در گذشته نیز شرط پذیرش برجام را گرفتن تضمین از آمریکا و اتحادیه اروپا اعلام کرده بودند.
​«دلبستگان برجام» از اروپا هم مانند «جان کری» تضمین می گیرند؟!/ چشم آبی‌ها تا کجا بر سر قول‌هایشان خواهند ماند؟
گروه سیاسی جهان نيوز، مصطفی کریمی: آمریکا از برجام خارج شد؛ همان که پیشتر کدخدایش می خواندند اما دلبستگی‌های «دلبستگان برجام» تمامی ندارند و حالا چشم امیدشان به اروپاست.

به گزارش جهان نيوز، برجام و مذاکرات هسته‌ای به عنوان یک معاهده با غرب همواره با تجربیات تلخی همراه بوده است؛ چه در کارشکنی های دولت آمریکا در زمان «باراک اوباما» و بازی موش و گربه کنگره و کاخ سفید در جهت بی خاصیت کردن این سند توافق و چه تهدیدهای «دانلد ترامپ» برای پاره کردن آن که عاقبت با خروج این کشور از برجام همراه شد.

حال با وجود همه این تجربیات تلخ 4 هفته حیاتی دیگر برای برجام باقی مانده است. برجامی که حداقل با اروپا یک ماه ادامه پیدا خواهد کرد، اما با یک قید و شرط مهم که رهبر معظم انقلاب بر روی آن تاکید کرده‌اند؛ یعنی گرفتن «تضمین». موضوعی که نشان دهنده صبوری رهبر معظم انقلاب و همچنین تمام کردن حجت برای دلبستگان برجام است.

البته اگر به گذشته نگاهی بیندازیم و شروط 9 گانه رهبر معظم انقلاب در پذیرش برجام را بازخوانی کنیم به بند مهمی بر می خوریم که ایشان بر روی گرفتن تضمین از رئیس جمهور آمریکا و اتحادیه اروپا تاکید فرمودند.

در این بند آمده است: « از آنجا که پذیرش مذاکرات از سوی ایران اساساً با هدف لغو تحریمهای ظالمانه‌ی اقتصادی و مالی صورت گرفته است و اجرائی شدن آن در برجام به بعد از اقدامهای ایران موکول گردیده، لازم است تضمین‌های قوی و کافی برای جلوگیری از تخلّف طرفهای مقابل، تدارک شود، که از جمله‌ی آن اعلام کتبی رئیس‌جمهور آمریکا و اتّحادیه‌ی اروپا مبنی بر لغو تحریمها است. در اعلام اتّحادیه‌ی اروپا و رئیس‌جمهور آمریکا، باید تصریح شود که این تحریمها بکلّی برداشته شده است. هرگونه اظهاری مبنی بر این‌که ساختار تحریمها باقی خواهد ماند، به‌منزله‌ی نقض برجام است.»

اما این تضمین‌ها آنچنان که باید گرفته نشد و در حالی که «باراک اوباما» رئیس جمهور آمریکا تحریم های موازی با برجام را اعمال می کرد و ترامپ آنها را بعدها تکمیل کرد؛ دیپلمات‌های هسته‌ای دل خوش به «تضمین جان کری» کردند. حاصل کار تضمین جان کری نیز چیزی جز خروج آمریکا بعد از شوهای مختلف مخالفت با برجام نبود.

همانطور که مشاهده می کنید در این تبصره، رهبر انقلاب به تضمین اتحادیه اروپا هم تاکید داشتند؛ یعنی مسئله‌ای که مدت‌ها پیش بر روی آن تاکید کردند دوباره یادآوری شد. البته یادآوری رهبری نسبت به گرفتن تضمین از اتحادیه اروپا پیشترها بایستی اجرایی می شد تا کار به دوباره گویی نکشد. هر چند که نسبت به اتحادیه اروپا نیز کارشناسان بین الملل چندان خوش بین نیستند. اروپایی که به وضوح نشان داده که به خاطر منافعی که با آمریکا دارد به سمت ایران غش نمی‌کند.

البته خروج ترامپ از برجام آنقدر غیرمنطقی و مغایر با اصول بین المللی بود که هیچ کشوری جز رژیم صهیونیستی و رژیم های مرتجع عربی با آن موافقت نکردند. اروپایی ها هم دستکم تا امروز پرستیژ خود درباره معاهده برجام را حفظ کرده‌اند اما تجربه تاریخی نشان می دهد که چندان هم نمی توان به قاره سبز دلبسته بود.

در این راستا «امانوئل مکرون» رئیس جمهور فرانسه بیان کرده که «آمریکا هم پیمان ماست اما باید به قولی که دادیم پایبند باشیم.» فرانسه‌ای درباره پایبندی به قولها صحبت می کند که پیش از این بارها عهد شکنی کرده است. یکی از این موارد هم عهدشکنی شرکت های خودروسازی این کشور آنهم با وجود قراردادهای تجاری بود که با شرکت های خوردروسازی ایران داشتند.

رهبر معظم انقلاب در این باره تاکید فرمودند: «من به این سه کشور هم اعتماد ندارم و می گویم به این سه کشور هم اعتماد نکنید. اگر می خواهید قراردادی ببندید، تضمین واقعی و عملی بگیرید، والا فردا اینها هم همان کار آمریکا را به شیوه دیگر خواهند کرد.»

به هر جهت چشم آبی‌ها نشان داده اند پایبندی به قول‌هایشان تا زمانی است که منافعشان حفظ شود یا در خطر نباشد؛ وگرنه چندان نمی توان دلخوش به قول و قرار های آنان بود. هر چند عقل سلیم می گوید که بایستی از هر فرصتی بهره برد اما این فرصت برای تیم دیپلماسی کشورمان بیشتر به عنوان یک جبران مافات است که برخلاف رویه گذشته تضمین‌های لازم الاجرا را از اروپا بگیرند و به تضمین‌های واهی مانند تضمین جان کری که بیشتر خودفریبی بود، بسنده نکنند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
دولت جنازه برجام را هم رها نخواهد کرد
Iran, Islamic Republic of
من فکر میکنم در اینده نه چندان دور ما یکی از متحدان بزرگ امریکا در منطقه میشویم به همان دلیل که الان روسیه متحد بزرگ ماست .یادتان باشد زمانی روسها جنایتهای فراوانی در ایران کردند و بسیاری از خاک و اب کشور ما را با ظلبم و ستم به سیطره خود اضافه کردند و لی الان متحد خوب ماست پس امریکا هم در اینده نه چندان دور میتواند متحد بزرگ ما شود
اگر آمریکا از خر شیطان پیاده شود...
Iran, Islamic Republic of
بسمه تعالی
باید معیار داشته باشیم
اگر آمریکا هم از خوی استکباری و ستمکاری و جنایاتش دست بردارد و به حقوق کشورهای ضعیف احترام بگذارد و آنها را چپاول نکند ما با او خصومت نداریم. ولی این اتفاق، تا قیام قیامت هم امکان ندارد.
تضمینی صوری از اروپا مثل بستن صوری پرونده ی PMD از آژانس
Iran, Islamic Republic of
بسمه تعالی
چون کاسبان برجام می خواهند به هر قیمتی آنرا حفظ کنند و رهبری را در برابر عمل انجام شده قرار دهند(مثل انعقاد برجام) لذا یک نوشته به اسم تضمین صوری از اروپا می گیرند و قرارداد جدیدی را امضا می کنند و می آیند می گویند این هم تضمین. تا دهان منتقدان را ببندند. مثل بستن صوری پرونده PMD در آژانس.
کاسبان برجام
Iran, Islamic Republic of
بسمه تعالی
کاسبان برجام کسانی هستند که به هر قیمتی، حتی با وجود منع رهبری و بدبینی ایشان به مذاکره با سه کشور اروپایی، حاضرند باز هم در برجام بمانند و با اروپا ادامه دهند....
Iran, Islamic Republic of
آقا من ميگم اصلا فرض محال كه محال نيست
شما فكر كن تمام اين داستان برجام توسط يك گروه ضد ايراني به ما تحميل شده و ما رو مجبور به امضاء برجام كردند الان هم فرض كن ازش خارج شيم
يني اصلا شديم
خوب چي ميشه
ما چيكار ميخواهيم بكنيم
اصلا چيكار ميتونيم بكنيم
جدا چرا فكر ميكنيد اونا كه دنبال حفظ برجام اند به اندازه شما نمي فهمن؟!
سال 90 91 رو كه يادتونه به چه وضع خفت باري افتاده بوديم
قيمت اجناس؟
نحوه فروش نفت؟!
وضع صادرات بانكها بيمه كشتيراني خودرو و...
برگرديم به اون موقع خوبه ؟!

يني يك نفر نيست تو شماها به اين چيزا فكر كنه؟!
ميدونيد اگر مصالحه نكنيم تهش ميشيم كره شمالي يا ما رو وادار به جنگ ميكنند
و اگر جنگ بشه دگ طرف حساب ما صدام نيست؟!!!!!!!!!!!!!!
....
Netherlands
اخه دیگه چطوری مصالحه کنیم،هسته ای رو ک گذاشتیم کنار.نمیتونیم خودمون رو کاملا خلع سلاح کنیم.این اصن منطقی نیس.کاری ک میتونیم بکنیم اینه ک انقد با کشور های دیگه سر جنگ نداشته باشیم.تا اونام با ما کار نداشته باشن.ما عملا ب اسرائیل اعلان جنگ میدیم،کاملا عینی.اونوقت انتظار داریم اسرائیل و متحدش آمریکا ب ما نفع برسونن?!
نه نشد دیگه.باز هم توهم رفع سایه جنگ
Iran, Islamic Republic of
بسمه تعالی
اگر فکر کردی با کنار گذاشتن خصومت با اسرائیل وضعمان به حابت عادی برمی گردد دقیقا در اشتباه هستی همان اشتباهی که قبل از برجام در مورد انرژی هسته ای داشتید. قبل از انقلاب ایران با اسرائیل نه تنها سر جنگ نداشت بلکه میرو می فرستاد تا «پیش مرگ» اسرائیلی ها هم بشوند و برای اسرائیل بجنگند ولی اوضاع اقتصادی مان در فلاکت عمومی بود. پس این یک خیال خام است که فکر کنید اگر دست از ظلم ستیزی(که برگرفته از اسلام ناب است) برداریم آنها هم دست از سر ما برمی دارند.
Iran, Islamic Republic of
اشتباهی مثبت دادم
اول متنت و جوری نوشتی که مثبت بگیری بعد هدف کذاییت و آوردی
نه داداش
نه تسلیم و خلع سلاح نظامی میشیم (که اسلام اجازهه نمیده اگر مسلمانیم)
نه تسلیم و خلع سلاح ایدئولوژیک (که اسلام اجازه نمیده اگر مسلمانیم)
Iran, Islamic Republic of
1-اولا که الان وضعیت خفت بار تره (هم هسته ای رفته هم تحریم ها شدیدتر برگشته هم وضع مدیریتی کشور دست همین نادان هاست و هر روز داره بدتر میشه)
2- در ثانی، اگر همون موقع به جای مذاکره و برجام روی روش های دور زدن تحریم کار می کردیم. تا امروز الگوها و روشهایی رو بهشون مسلط میشدیم که عملا تحریم نابود شده باشه و دست آمریکا کلا خالی میشد. اون وقت بدون هر گونه مذاکره ای عملا راه برای خیلی فعالیت های اقتصادی باز تر از گذشته بود
مهدی
Iran, Islamic Republic of
مرگبر سازشگار
Iran, Islamic Republic of
منافع و وجود ذاتی بعضی از ارکانها واشخاس در کشور براساس دشمن سازی نهفته است وبهتر میشود در اب گل الود ماهی گرفت برجام بهانه است
سلام
Iran, Islamic Republic of
فرمایش شما، هیچ مستند خارجی و ما به ازای واقعی جز خیالات متوهمانه اصلاح طلبان و سلطنت طلبان، ندارد. این دولت که تا آستان بوسی اوباما پیش رفت! نتیجه چه شد؟ اجق وجق هایی در جنوب خلیج فارس برایمان دستمال می ترکانند. فعتبروا یا اولی الابصار!
بی سواد
Iran, Islamic Republic of
تیز هوش عزیز اِسمَع اِفهَم
طرف حساب ما زمان جنگ هم صدام نبود
اگر صدام طرف حساب بود جنگ ما یک سال حد اکثر طول می کشید
ما از بیش از سی کشور در جنگ اسیر گرفته بودیم
شرق و غرب و ارتجاع عرب همه به صدام کمک می کردند
و طرف ما در کل جهان فقط سوریه بود
و لیبی هم اوایل بود ولی بعد جدا شد
اما حالا این که گفتی فرض کنید از برجام خارج شدیم
مگر برجام الان نفعی برای ما داره ؟
سلام
Iran, Islamic Republic of
فرض محال که محال نیست، اما حماقت محال، محال است! دوست عزیز، سال ۹۰ و ۹۱ دولت با کسری بودجه روبرو بود درست مثل الآن. مجلس هم اجازه افزایش قیمت حاملهای انرژی را نمیداد، درست مثل الآن. برای دولت یک راه بیشتر نمانده بود و آن کاهش ارزش ریال بود، درست مثل الآن! تفاوتش با امروز این بود که تمام توان هسته ای سرجایش بود، برخلاف الآن! و امثال حضرتعالی با باد کردن سرنا از سر گشاد آن، مشکل را به انرژی هسته ای ربط می دادند! وضعیت هیچ چیزی هم بلبشو نبود، نه بیمه، نه نفت و نه هیچ کوفت و زهر مار دیگری، الآن با فروش نفت، دلاری وارد کشور می شود؟ اگر نه-که درست است- پس فرق قبل و بعد برجام چیست؟؟؟ واقعیت در جای دیگری نهفته است، دولتها در کشور از قبل از انقلاب تنها و تنها با فروش نفت و تبدیل ارز حاصل به ریال روزگار گذرانده اند و این امر به گزک مهمی در دست آمریکا تبدیل شده که هر وقت خواست دولت ایران را بگزد. تا از این وضعیت خارج نشویم، آش و کاسه همینها خواهد بود.
Iran, Islamic Republic of
نترس داداش همین طرز فکر شماست که امریکا رو جری میکنه.با این تفکرات شماست که قورباغه هم واسه ما ابوعطا میخونه.!
هاشمی
Iran, Islamic Republic of
اینها جاده صاف کن و ستون پنجم دشمن در ایران هستند
همانهایی که حکمیت را به مولایمان علی (ع)تحمیل کردند برجام نافرجام را به رهبر فرزانه و ملت تحمیل نمودند
جالب آنجاست که خود را عقل کل می دانند
و کسانی را که به حق دلواپس از بین رفتن منافع ملی بودند مسخره می کردند
و از شدت غرور و تکبر و جهل مرکب حاضر نیستند از مسیر اشتباهی که رفته اند برگردند
و از بد قولی آمریکا درس عبرت بگیرند
هاشمی
Iran, Islamic Republic of
مرگ بر آمریکا و اسرائیل
مرگ بر تحمیل کنندگان برجام نافرجام
Iran, Islamic Republic of
نتیجه شعار ومرگ گفتن دشمن تراشی وانزوا فقر وبیکاری است ادامه راه رفته کره شمالی است
سلام
Iran, Islamic Republic of
الآن حضرتعالی از کره شمالی تعریف کردی یا تخریب؟ کره شمالی پای منافع بلند مدت کشورش ایستاد و وقتی به حد قابل قبولی از بازدارندگی رسید، رئیسش با اقتدار و از موضع قوی می خواهد ترامپ را به حضور بپذیرد! .... برو خاطرات جک استراو را بخوان، بعد فرمایش کن!
هاشمی
Iran, Islamic Republic of
مرگ برشاه گفتیم و او را از قدرت ساقط کردیم و مرد
مرگ بر صدام گفتیم و محقق شد
مرگ بر سادات دیکتاتور مصر و نوکر اسراییل گفتیم محقق شد
مرگ بر رجوی و منافقین گفتیم و چند ساله از رجوی خبری نیست ظاهرا مرده
مرگ بر شوروی گفتیم و شوروی تجزیه شد
و....
بقیه شون هم تو راه نابودی هستند انشاالله
Iran, Islamic Republic of
بیکاری و فقر و تورم نتیجه سوء مدیریت است کره شمالی بیکاری و تورم و آلودگی هوا ندارد.
Iran, Islamic Republic of
اگر مرگ بر آمریکا نگفتی و دوست آمریکا شدی چی میشه؟
در این صورت در بهترین حالت سرنوشتت مثل همه کشورهای مسلمان دوست آمریکا خواهد بود.
در بلوک آمریکا تعریف شدن باعث حضور در رده بندی های خاص کاخ سفید خواهد شد
خود آمریکا : جهان اول به معنی ابرقدرت در همه جهات
کشورهای انگلوساکسون : جهان شبه اول به معنی قدرت در یک یا چند جهت خاص
کشورهای اروپایی تبدیل به جهان دوم (عمدتاً 26 کشور) و جهان شبه اول (3 کشور آلمان فرانسه و انگلیس) میشوند
کشورهای غیر مسلمان : جهان شبه دوم (مصرف کننده، تولید کننده)
کشورهای مسلمان : جهان سوم (مصرف کننده مطلق و اندکی تولید)
در این رده بندی هیچ کشوری به غیر از آمریکا استقلال سیاسی نخواهد داشت
و بر مبنای این لیگ جهانی کشورهای جهان سوم از حضور در هزاره جدید منع خواهند شد.
اگر جمهوری اسلامی ایران نبود واقعا امروز سرنوشت حوزه خلیج فارس نشین ها و دیگرانی از این دست خیلی نامشخص تر بود حتی از گاو شیردهی که بالاخره سرش بریده میشه
اگر خفت و عدم استقلال سیاسی میخوای از شعار مرگ بر آمریکا دست بردار و به کلوب حذف شوندگان نهایی بپیوند
Iran, Islamic Republic of
احسنت تحلیل خوبی بود
Iran, Islamic Republic of
یعنی تو میخوای الان بگی
مثلا وضع ما الان به لطف دولت تدبیر و امید از وضع کره شمالی بهتره؟

آخه دست بردارید از این یاوه سرایی ها که اونجا علف میخورند

اینجا 16 میلیون حاشیه نشین و حلبی آبادی داریم که بیش از نیمش تو همین دولت درست شده
اینجا ضریب جینی شدیدا در حال رشده از وقتی که دولت افسادات آمده روی کار.
یا خیلی بی خبرید یا عقل درستی ندارید که در هر دوصورت نوک تون و ببندید کمتر رسوا میشید.
سعید
Iran, Islamic Republic of
سایت جهان نیوز یک حسن بزرگ و خیلی خیلی بزرگ دارد و ان این که نظر مخالف را منشر میکند اگرچه برخی اوقات کمی از متن را حذف میکند ولی معایب زیادی هم دارد از جمله این که سر تا پا نوعی حمله و کنایه به رقیب سیاسی است
در مورد این مقاله هم باید بدانید که می دانید برجام خوب یا بد حاصل تصمیم کل نظام است والا مانند داستان یونسکو در این دولت و قانون مطبوعات در محلس ششم دولت مجبور میشد که به تصمیم نظام احترام بگذارد و از ان خارج شود. بعید است بگویید موضوع یونسکو وقانون مطبوعات از برجام مهم تر بوده است
هاشمی
Iran, Islamic Republic of
اگر هزار بار بگویید برجام حاصل تصمیم کل نظام است
ما هم هزار بار جواب می دهیم که
رهبر عزیز ۹ شرط برای امضای برجام گذاشت
ولی دولت روحانی از بس عحله داشت منتظر
عمل به شروط رهبر نشد
اگر بارعایت شروط رهبر انجام شده بود
میشد گفت حاصل تصمیم کل نظام است
البته شما حرف خود را می زنید
ولی بنده هم جواب می دهم
تا افراد بی طرف فریب مزخرفات شما را نخورند
سعید
France
اقای هاشمی عزیز
مثلا خوب جواب مرا دادی؟
همان وقت که شروط رهبر رعایت نشد هم میشد جلوی برجام را گرفت
لاید دوست داری باور کنیم پس از خروج امریکا از برجام سیاست فرصت دادن به اروپا برای مذاکره هم فقط ابتکار دولت است؟ بعید است چنین فکر کنی ولی خوب بدت نمی اید دیگران حرفت را باور کنند
Iran, Islamic Republic of
خوب الان رهبر گفتند این حضرات تضمین قطعی بگیرند.
ببینیم و تعریف کنیم.
اینم سرنوشتش میشه مثل همون 9 بند قبل.
البته من معتقدم حتی اگر برجام خفت بار تر از این هم بود باید دولت امضاء می کرد.
این دولت نبود که مقصر بود، این مردم بودند که مقصر بودند.
...
هاشمی
Iran, Islamic Republic of
سعید جان
وقتی با تبلیغات وسیع داخلی و خارجی در کشور این جو غالب را راه انداخته اند که انرژی هسته ای می خواهیم چکار و جز ضرر هیچ ندارد
اونوقت دخالت مستقیم رهبر و جلوگیری از برجام فقط منجر به دو دستگی در جامعه می شود که زیانش از صد برجام بیشتر است
به عنوان مثال چرا امام علی در جنگ صفین خواسته کسانی را که فریب عمروعاص را خوردند در جریان قرآن سرنیزه کردن ، و حکمیت را به امام تحمیل کردند ، پذیرفت
چون نمی خواست شکاف و نقار در بین امتش بوجود آید
وقتی جو غالب در جامعه به سمتی باشد رهبر اگر خلاف آن بخواهد به تشخیص حق خود عمل کند کشور دچار تشتت و چند دستگی می شود
لذا رهبر همان اول کار هم که نرمش قهرمانانه را پذیرفت گفت من به آمریکا خوش بین نیستم و با این جمله جواب سوالها وشبهه های آینده را داد
لذا رهبر چاره ای نداشت جز اینکه صبر کند تا مردم یک دوره نتیجه مذاکره با آمریکا را خود تجربه کنند تا افکار عمومی در برابر شعارهای فریبنده (مبنی بر اینکه
جمهوری اسلامی اهل مذاکره نیست و فقط بر طبل جنگ می کوبد )بیمه شوند و به ماهیت فریبکارانه آمریکا و غرب پی ببرند
درست مثل امام علی که چاره ای جز تن دادن به حکمیت نداشت تا با گذشت زمان مردم پی به تفکرات غلط خوارج ببرند
ضمنا از لحن گزنده کامنت قبلی عذرخواهی می کنم
موفق باشید
United States
برجام تمام شده توسعه از داخل فکر کنید
Iran, Islamic Republic of
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا تَتَّخِذُوا الْيَهُودَ وَالنَّصَارَىٰ أَوْلِيَاءَ ۘ بَعْضُهُمْ أَوْلِيَاءُ بَعْضٍ ۚ وَمَنْ يَتَوَلَّهُمْ مِنْكُمْ فَإِنَّهُ مِنْهُمْ ۗ إِنَّ اللَّهَ لَا يَهْدِي الْقَوْمَ الظَّالِمِينَ[سوره المائدة 51]
Iran, Islamic Republic of
علت ایجاد این شرایط سخت برای کشور نه امریکا است ونه دشمنان فرضی بلکه خصلت دشمن تراشی خودمان است که با ارامش بیگانه هستیم ودنبال ستیز با غیر خواست خود هستیم
Iran, Islamic Republic of
ای کاش تیر روزنامه های آن روز که بعد توافق برجام تیر زده بودند همه را نشان میدادید
محمد
Iran, Islamic Republic of
تقدیم به همه کدخدا باوران بور شده توسط ترامپ!

سیاهی از درون کاهدود پشت دریاها
برآمد ، با نگاهی حیله گر ، با اشکی آویزان .
به دنبالش سیاهی های دیگر آمدند از راه ،
بگستردند بر صحرای عطشان قیرگون دامان .

سیاهی گفت :
ـ" اینک من ، بهین فرزند دریاها ،
شما را ، ای گروه تشنگان ، سیراب خواهم کرد .
چه لذت بخش و مطبوع است مهتاب پس از باران ،
پس از باران جهان را غرقه در مهتاب خواهم کرد .
بپوشد هر درختی میوه اش را در پناه من ،
ز خورشیدی که دایم می مکد خون و طراوت را .
نبینم ... وای !... این شاخک چه بی جان است
و پژمرده ..."

سیاهی با چنین افسون مسلط گشت بر صحرا .
زبر دستی که دایم می مکد خون و طراوت را ،
نهان در پشت این ابر دروغین بود و می خندید .
مه از قعر محاقش پوزخندی زد بر این تزویر ،
نگه می کرد غار تیره با خمیازه ی جاوید .

گروه تشنگان در پچ پچ افتادند :
ـ" دیگر این
همان ابر است کاندر پی هزاران روشنی دارد "
ولی پیر دروگر گفت با لبخندی افسرده :
ـ" فضا را تیره می دارد ، ولی هرگز نمی بارد ."

خروش رعد غوغا کرد ، با فریاد غول آسا .
غریو از تشنگان برخاست :
ـ" باران است ... هی !... باران !
پس از هرگز ... خدا را شکر ... چندان بد نشد آخر ..."
ز شادی گرم شد خون در عروق سرد بیماران .

به زیر ناودانها تشنگان ، با چهره های مات ،
فشرده بین کفها کاسه های بی قراری را .
ـ" تحمل کن پدر ... باید تحمل کرد ..."
ـ" می دانم
تحمل می کنم این حسرت و چشم انتظاری را ..."

ولی باران نیامد ...
-" پس چرا باران نمی آید ؟"
ـ" نمی دانم ، ولی این ابر بارانی ست ،
می دانم ."
ـ" ببار ای ابر بارانی !ببار ای ابر بارانی !
شکایت می کنند از من لبان خشک عطشانم "

ـ" شما را ای گروه تشنگان ! سیراب خواهم کرد "
صدای رعد آمد باز ، با فریاد غول آسا .
ولی باران نیامد ...
ـ" پس چرا باران نمی آید ؟"
سرآمد روزها با تشنگی بر مردم صحرا .

گروه تشنگان در پچ پچ افتادند :
ـ" آیا این همان ابر است کاندر پی هزاران روشنی دارد ؟"
و آن پیر دروگر گفت با لبخند زهرآگین :
ـ" فضا را تیره می دارد ، ولی هرگز نمی بارد ."
بی سواد
Romania
احسنت محمد آقا شعر زیبائی بود
و به قول سعدی
خشک ابری که بود زآب تهی
ناید از او صفت آب دهی