کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

دولت و چشم امید مجدد به اروپا

​«دلبستگان برجام» از اروپا هم مانند «جان کری» تضمین می گیرند؟!/ چشم آبی‌ها تا کجا بر سر قول‌هایشان خواهند ماند؟

21 ارديبهشت 1397 ساعت 10:56

رهبر معظم انقلاب درحالی درباره ادامه برجام بدون آمریکا نسبت به گرفتن تضمین عملی از اروپا تاکید کردند که در گذشته نیز شرط پذیرش برجام را گرفتن تضمین از آمریکا و اتحادیه اروپا اعلام کرده بودند.


گروه سیاسی جهان نیوز، مصطفی کریمی: آمریکا از برجام خارج شد؛ همان که پیشتر کدخدایش می خواندند اما دلبستگی‌های «دلبستگان برجام» تمامی ندارند و حالا چشم امیدشان به اروپاست.

به گزارش جهان نیوز، برجام و مذاکرات هسته‌ای به عنوان یک معاهده با غرب همواره با تجربیات تلخی همراه بوده است؛ چه در کارشکنی های دولت آمریکا در زمان «باراک اوباما» و بازی موش و گربه کنگره و کاخ سفید در جهت بی خاصیت کردن این سند توافق و چه تهدیدهای «دانلد ترامپ» برای پاره کردن آن که عاقبت با خروج این کشور از برجام همراه شد.

حال با وجود همه این تجربیات تلخ 4 هفته حیاتی دیگر برای برجام باقی مانده است. برجامی که حداقل با اروپا یک ماه ادامه پیدا خواهد کرد، اما با یک قید و شرط مهم که رهبر معظم انقلاب بر روی آن تاکید کرده‌اند؛ یعنی گرفتن «تضمین». موضوعی که نشان دهنده صبوری رهبر معظم انقلاب و همچنین تمام کردن حجت برای دلبستگان برجام است.

البته اگر به گذشته نگاهی بیندازیم و شروط 9 گانه رهبر معظم انقلاب در پذیرش برجام را بازخوانی کنیم به بند مهمی بر می خوریم که ایشان بر روی گرفتن تضمین از رئیس جمهور آمریکا و اتحادیه اروپا تاکید فرمودند.

در این بند آمده است: « از آنجا که پذیرش مذاکرات از سوی ایران اساساً با هدف لغو تحریمهای ظالمانه‌ی اقتصادی و مالی صورت گرفته است و اجرائی شدن آن در برجام به بعد از اقدامهای ایران موکول گردیده، لازم است تضمین‌های قوی و کافی برای جلوگیری از تخلّف طرفهای مقابل، تدارک شود، که از جمله‌ی آن اعلام کتبی رئیس‌جمهور آمریکا و اتّحادیه‌ی اروپا مبنی بر لغو تحریمها است. در اعلام اتّحادیه‌ی اروپا و رئیس‌جمهور آمریکا، باید تصریح شود که این تحریمها بکلّی برداشته شده است. هرگونه اظهاری مبنی بر این‌که ساختار تحریمها باقی خواهد ماند، به‌منزله‌ی نقض برجام است.»

اما این تضمین‌ها آنچنان که باید گرفته نشد و در حالی که «باراک اوباما» رئیس جمهور آمریکا تحریم های موازی با برجام را اعمال می کرد و ترامپ آنها را بعدها تکمیل کرد؛ دیپلمات‌های هسته‌ای دل خوش به «تضمین جان کری» کردند. حاصل کار تضمین جان کری نیز چیزی جز خروج آمریکا بعد از شوهای مختلف مخالفت با برجام نبود.

همانطور که مشاهده می کنید در این تبصره، رهبر انقلاب به تضمین اتحادیه اروپا هم تاکید داشتند؛ یعنی مسئله‌ای که مدت‌ها پیش بر روی آن تاکید کردند دوباره یادآوری شد. البته یادآوری رهبری نسبت به گرفتن تضمین از اتحادیه اروپا پیشترها بایستی اجرایی می شد تا کار به دوباره گویی نکشد. هر چند که نسبت به اتحادیه اروپا نیز کارشناسان بین الملل چندان خوش بین نیستند. اروپایی که به وضوح نشان داده که به خاطر منافعی که با آمریکا دارد به سمت ایران غش نمی‌کند.

البته خروج ترامپ از برجام آنقدر غیرمنطقی و مغایر با اصول بین المللی بود که هیچ کشوری جز رژیم صهیونیستی و رژیم های مرتجع عربی با آن موافقت نکردند. اروپایی ها هم دستکم تا امروز پرستیژ خود درباره معاهده برجام را حفظ کرده‌اند اما تجربه تاریخی نشان می دهد که چندان هم نمی توان به قاره سبز دلبسته بود.

در این راستا «امانوئل مکرون» رئیس جمهور فرانسه بیان کرده که «آمریکا هم پیمان ماست اما باید به قولی که دادیم پایبند باشیم.» فرانسه‌ای درباره پایبندی به قولها صحبت می کند که پیش از این بارها عهد شکنی کرده است. یکی از این موارد هم عهدشکنی شرکت های خودروسازی این کشور آنهم با وجود قراردادهای تجاری بود که با شرکت های خوردروسازی ایران داشتند.

رهبر معظم انقلاب در این باره تاکید فرمودند: «من به این سه کشور هم اعتماد ندارم و می گویم به این سه کشور هم اعتماد نکنید. اگر می خواهید قراردادی ببندید، تضمین واقعی و عملی بگیرید، والا فردا اینها هم همان کار آمریکا را به شیوه دیگر خواهند کرد.»

به هر جهت چشم آبی‌ها نشان داده اند پایبندی به قول‌هایشان تا زمانی است که منافعشان حفظ شود یا در خطر نباشد؛ وگرنه چندان نمی توان دلخوش به قول و قرار های آنان بود. هر چند عقل سلیم می گوید که بایستی از هر فرصتی بهره برد اما این فرصت برای تیم دیپلماسی کشورمان بیشتر به عنوان یک جبران مافات است که برخلاف رویه گذشته تضمین‌های لازم الاجرا را از اروپا بگیرند و به تضمین‌های واهی مانند تضمین جان کری که بیشتر خودفریبی بود، بسنده نکنند.


کد مطلب: 610757

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/610757/دلبستگان-برجام-اروپا-هم-مانند-جان-کری-تضمین-می-گیرند-چشم-آبی-ها-کجا-سر-قول-هایشان-خواهند-ماند

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com