جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰

هرچه با اروپایی‌ها مذاکره کنیم مثمرثمر نخواهد بود

پنجشنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۲۱:۴۰
کد مطلب: 610900
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست‌ خارجی مجلس گفت: هرچه با اروپایی‌ها مذاکره کنیم، مفید نخواهد بود چرا که اروپایی‌ها خودشان هم در این قضیه تحقیر شدند.
هرچه با اروپایی‌ها مذاکره کنیم مثمرثمر نخواهد بود
به گزارش جهان نيوز، محمدجواد جمالی نوبندگانی نماینده مردم فسا و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، با اشاره به خروج آمریکا از برجام اظهار داشت: اولین چیزی که می‌شود درباره اقدام اخیر ترامپ گفت پیش‌بینی صحیح مقام معظم رهبری است از اینکه آمریکایی‌ها و همچنین سیاست‌مداران آنها قابل اعتماد نیستند.

وی افزود: شاید برخی‌ها در کشور ما هم تصور می‌کردند که اگر ما مذاکراتی با آمریکایی‌ها داشته باشیم شاید گشایشی در برخی امور صورت می‌گیرد، لذا رهبر معظم انقلاب با این موضوع موافقت کردند، اما دیدیم که این موضوع درست از آب درنیامد.

*آمریکا با ما مشکل ماهیتی دارد نه سیاسی-اقتصادی
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست‌ خارجی مجلس همچنین یادآور شد: باید بدانیم که آمریکا مشکلش با ما مسائل صرفاً سیاسی ـ اقتصادی نیست، بلکه مشکل ماهیتی با ما دارد. آمریکا می‌خواهد جمهوری اسلامی نباشد.

جمالی نوبندگانی ادامه داد: در لابلای صحبت‌های ترامپ دیدیم او که قبلاً ایرانیان را تروریست نامیده بود و البته مقامات قبلی آمریکا هم مانند وزیر دفاع اسبق آمریکا، آن شب برای مردم ایران دلسوزی کردند.

*تهدیدات دشمن را تبدیل به فرصت خواهیم کرد
وی همچنین عنوان کرد: همان‌گونه که ترامپ گفت، ما ملتی بافرهنگ، با ریشه و قدیمی هستیم، اما فریب کسی که بسیاری از مشکلات کشور ما به واسطه اقداماتی که کشورش در تحمیل جنگ تحمیلی و تحریم‌های سنوات گذشته بر ما داشته را نخواهیم خورد، بلکه این شرایط را که می‌خواهند برای ما تهدید ایجاد کنند، به فرصت تبدیل خواهیم کرد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست‌ خارجی مجلس در بخش دیگری از سخنانش عنوان کرد: خوشبختانه همان‌گونه که مقام معظم رهبری فرموده بودند که اگر ترامپ برجام را پاره کند، ما آن را آتش می‌زنیم، مجلس طی یک اقدام نمادین آن توافقنامه برجام را آتش زد.

*هرچه با اروپایی‌ها مذاکره کنیم، مفید به فایده نخواهد بود
جمالی ادامه داد: ‌تصور من این است که همانگونه که رئیس‌جمهور ابتدای انتخاب خود اعلام کرده بود که ما باید با خود آمریکا وارد تعامل شویم، وگرنه هرچه با اروپایی‌ها مذاکره کنیم، مفید به فایده نخواهد بود، اکنون هم عقیده را داریم.

وی بر همین اساس اضافه کرد: ما به آقای روحانی می‌گوییم که اروپایی‌ها خودشان در این قضیه هم تحقیر شدند، حال هم این توافقنامه را امضا کرده باشند، در همین مسیر برجام هم نتوانستند عملا کاری کنند.

این نماینده مجلس شورای اسلامی بر این اعتقاد است که ما با اروپایی‌ها تقریباً نمی‌توانیم برجامی که مورد نظر طرفین بوده است را ادامه دهیم.

* با اروپایی‌ها هم نمی‌توانیم برجام مورد نظر طرفین را ادامه دهیم
وی عنوان کرد: نه دولت، نه مجلس و نه مردم از این اقدام شوکه نشدند؛ چرا که با این تعابیری که ترامپ به کار می‌برد (حتی قبل از اینکه به ریاست جمهوری منصوب شود) قابل پیش‌بینی بود.
تحریم‌های خود را هم که انجام داد و عملاً آمریکا به تعهدات خود عمل نمی‌کرد، لذا رسماً از برجام خارج شد و به نظر من به دنبال جو روانی بود، عملاً‌ هم دست خود را در این قضیه خالی کرد. مردم مطمئن باشند با اقداماتی که قبلاً صورت دادیم و با توجه به اینکه 1+5 را مجبور به مذاکره با جمهوری اسلامی کردیم، تصمیمات محکمی خواهیم گرفت.

جمالی با اشاره به اینکه کسانی که با ما مذاکره کردند عضو دائم شورای امنیت و اتحادیه اروپا بودند، گفت: یعنی تقریباً ‌برای اولین بار است که بعد از جنگ‌های جهانی این کار صورت گرفت که این همه کشور قدرتمند با یک کشور بنشینند و مذاکره کنند؛ ما این توانمندی را داریم.

*آقای ترامپ! ما کره شمالی نیستیم
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست‌ خارجی مجلس یادآور شد:هرچند قبلاً فکر می‌کردند ما لاف سیاسی می‌زنیم که 20 درصد غنی‌سازی داریم. اما باید بدانند ما از ظرفیت‌های بسیار زیادی برخوردار هستیم و بهترامپ می‌گوییم که ما کره شمالی نیستیم. این اشتباه را مرتکب نشو. شاید کره شمالی سلاح هسته‌ای داشته باشد؛ما سلاح هسته‌ای نداریم اما مؤلفه‌هایی داریم که در روابط بین‌الملل و منطقه‌ای و همچنین نفوذگذاری بر همه عرصه های سیاسی و امنیتی موثر باشد.

منبع: فارس
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *