پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۵
۵۲
رونمایی عراقچی از دستاورد برجام بعد از ۳ سال

فهم یک نکته ساده ۵ سال وقت کشور را هدر داد

دوشنبه ۱ بهمن ۱۳۹۷ ساعت ۰۷:۵۸
کد مطلب: 666505
امروز سومین سالگرد اجرای توافق هسته‌ای ایران (برجام) است و نشان داد که چقدر آمریکا غیرقابل اطمینان و غیرقابل اتکا است.
فهم یک نکته ساده ۵ سال وقت کشور را هدر داد
گروه سیاسی جهان نيوز، امیر حمزه نژاد: سه سال از سالگرد روز اجرای برجام یعنی « 26 دیماه 1394» می گذرد. برجامی که حتی اشتغال و ازدواج جوانان و آب خوردن و محیط زیست هم به آن پیوند داده شده بود. حالا پس از دوسال مقدمه چینی و گذشت سه سال از اجرای برجام نه جشن تولد و سالگردی از سوی دولت به عنوان مهمترین دستاورد گرفته می شود و نه دیگر مواهب و نتایجی در جامعه از اجرای آن دیده می شود. دولتمردان هنوز با برجام اروپایی به دنبال اجرای این توافق هسته‌ای هستند اما همین که در سالگرد اجرای آن جنب و جوشی از دولت دیده نمی شود‌، خود حاکی از آن است که چندان این توافقنامه موفقیت آمیز نبوده است و دولتی‌ها نیز به این موضوع اشراف دارند. اما نسبت به بروز و سخن گفتن درباره این موارد امتناع می ورزند.

اما اخیرا «سید عباس عراقچی» معاون وزیر خارجه کشورمان و یکی از دیپلمات‌های هسته‌ای که طرفدار و مدافع شدید برجام بوده درباره نتیجه و دستاورد این سند هسته‌ای پس از سه سال طی پیامی در توئیتر درباره نوشت که توافق هسته‌ای نشان داد که آمریکا چقدر غیرقابل اطمینان است.

متن کامل توییت عراقچی بدین شرح است: «امروز سومین سالگرد اجرای توافق هسته‌ای ایران (برجام) است و نشان داد که چقدر آمریکا غیرقابل اطمینان و غیرقابل اتکا است. یک رئیس جمهور امضا می‌کند، رئیس جمهور بعدی از آن خارج می‌شود! سپاس آقای ترامپ به‌خاطر نشان دادن این ویژگی. شرم‌آور است!».

اینکه عراقچی پس از چند سال مذاکرات فشرده هسته‌ای و وعده‌های مختلف به مردم موضوعی که از ابتدا رهبر معظم انقلاب اعلام کرده‌اند را تکرار و دستاورد برجام را غیر قابل اطمینان بودن آمریکا توصیف می کند، بسیار قابل تامل است. درحین مذاکرات رهبر معظم انقلاب بارها و بارها طی شرط و شروط و تذکرات مختلف از غیرقابل اطمینان بودن آمریکایی‌ها سخن گفتند و حتی نسبت به اینکه از رئیس جمهور آمریکا تضمین گرفته شود، بیان فرمودند: « از آنجا که پذیرش مذاکرات از سوی ایران اساساً با هدف لغو تحریمهای ظالمانه‌ی اقتصادی و مالی صورت گرفته است و اجرائی شدن آن در برجام به بعد از اقدامهای ایران موکول گردیده، لازم است تضمین‌های قوی و کافی برای جلوگیری از تخلّف طرفهای مقابل، تدارک شود، که از جمله‌ی آن اعلام کتبی رئیس‌جمهور آمریکا و اتّحادیه‌ی اروپا مبنی بر لغو تحریمها است. در اعلام اتّحادیه‌ی اروپا و رئیس‌جمهور آمریکا، باید تصریح شود که این تحریمها بکلّی برداشته شده است. هرگونه اظهاری مبنی بر این‌که ساختار تحریمها باقی خواهد ماند، به‌منزله‌ی نقض برجام است.»
 

سخنان عراقچی نشان می دهد که برجام درست از همان جایی لطمه دید که تذکرات رهبر معظم انقلاب به طور دقیق اجرایی نشد. هنوز بسیاری جمله معروف وی مبنی بر اینکه « امضای کری تضمین است» را از یاد نبرده‌اند که اهمال کاری دیپلماتیک را که منجر به چنین وضعیتی شده را نشان می دهد. آیا دیپلمات‌ها نباید در این خصوص پاسخگوی ملت ایران باشند. این درحالی است که کارشناسان خصوصا در نشستی که با وزیر خارجه برگزار شد، همین نکته را مطرح کردند که چه تضمینی وجود دارد که رئیس جمهور بعدی آمریکا توافق برجام را اجرا کند. «محمد جواد ظریف» وزیر خارجه کشورمان نیز اطمینان داد که چنین اتفاقی نمی افتد زیرا آمریکا ملزم به اجرای قعطنامه است. اما حالا عراقچی همین مسئله را تجربه برجام می خواند!

«فواد ایزدی» کارشناس امور بین الملل که در جلسه همین سئوال را از ظریف پرسیده بود در این باره می گوید: « این اطمینانی که دوستان در دولت داشتند بیش از حد قابل قبول کارشناسی بود. اطمینان و اعتماد داشتند که اگر توافق شود آمریکایی‌ها آن را اجرا می‌کنند. این اظهارات درست در زمانی بود که آمریکایی‌ها به صراحت می‌گفتند معلوم نیست برجام را اجرا کنیم. بتازگی «جیک سالیوان» که در مذاکرات عمان حضور داشت و مذاکرات ابتدایی با او شروع شد، در جلسه موسسه کارنگی در پاسخ به این سوال که فکر نمی‌کردید سال ۲۰۱۶ انتخابات می‌شود و رئیس‌جمهور بعدی ممکن است برجام را اجرا نکند؟ جواب داد: ما چنین تصوری داشتیم و به ایرانی‌ها هم گفتیم که اجرای برجام برای ما الزام حقوقی ندارد. یعنی آقای کری این را علنا می‌گفت و سالیوان هم به گفته خودش در جلسه خصوصی با تیم مذاکره‌کننده ایران این مساله را گفته است. مشکلی که ما در ایران داشتیم این بود که از ماه‌ها قبل از توافق، نوعی ذوق‌زدگی نسبت به توافق وجود داشت. زمانی هم که صحبت می‌شد آیا توافق توسط رئیس‌جمهور آمریکا بعدی اجرا خواهد شد؟ براحتی به ما دلواپس می‌گفتند و تاکید می‌کردند بی‌جهت دلواپسید.»

از سوی دیگر باید یک سوال کلیدی پرسید که آیا چند سال کشور مشغول مذاکرات هسته‌ای شد که رئیس جمهور و دیپلمات‌های وزارت خارجه به این موضوع پی ببرند که آمریکا قابل اطمینان نیست؟ هزینه و وقتی که کشورمان در این خصوص متحمل شد را چه کسی می خواهد جبران کند؟ البته هنوز دولت به برجام اروپایی اطمینان دارد و سعی دارد این موضوع را به سرانجام برساند، درحالی این تلاش وجود دارد که از اروپایی‌ها چیزی دیده نمی شود. با این شراط پس از سه سال از دستاورد برجام رونمایی شد و دستاورد این بود که « آمریکا غیر قابل اطمینان است.»
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
...تیم مذاکره کننده است... علیرغم اثبات شکست کامل برجام حاضربه عذر خواهی و پذیرش این امر نیستند
Iran, Islamic Republic of
ما همین الان هم با وجود برجام، داریم برای فروش نفتمان، گدایی می کنیم تازه پول نقد نمیدهند و کالاهای بنجل به ما قالب می کنند یعنی 4سال است که این وضعیت را داریم زیرا روحانی می گفت ما 4سال است با گونی دلار می آوریم. پس چرا روحانی از برجام خارج نمی شوند ولی موشک هم پرتاب می کند؟ زیرا اگر از برجام خارج شود دلیل تحریمها، هسته ای می شود...
چالش قبل و بعد از بر جام
Iran, Islamic Republic of
قبل از برجام : تحریم همه جانبه ، فروش نفت با حداقل ظرفیت و قیمت و بازگشت ارز آن به سختی، نوسان حداقلی بازار ارز و سکه ، افزایش قیمت ها و وفور کالا ، چرخش چرخ سانتریفیوژها و چرخش نسبی زندگی مردم ، پرتاب راه براه ماهواره ، تهدید آمریکا و در پاسخ آزمایش موشکی ما و...
بعد از برجام: اعلام معلق نمودن بعضی از تحریم ها و برگشت مجدد آنها ، فروش نسبی نفت با قیمت مناسب و عدم بازگشت ارز آن با مشکلات فراوان ، افزایش چند برابری قیمت ارز و سکه ، افزایش چند برابری قیمت اجناس و کمبود بعضی از کالاها، نچرخیدن چرخ سانتریفیوژها و زندگی مردم ، تهدید آمریکا .. سکوت ما و...
Iran, Islamic Republic of
تازه فهمیدن بابک زنجانی چی کار میکرده
علی
Iran, Islamic Republic of
عذر خواهی از چه چیزی ؟...
علی
Iran, Islamic Republic of
نظر من رو یا منتشر نکنید یا کامل منتشر فرمایید
واقعا که جهان نیوز اصول اخلاق رو به هیچ عنوان رعایت نمی کند
شما منتقد همه هستید ولی خودتون بیشترین سانسور رو می کنید
خجالت بکشید و کمی تقوا پیشه کنید
امیر
Iran, Islamic Republic of
عذرخواهی بخاطر تلف کردن 5 سال از فرصت طلایی کشور در مذاکرات بی نتیجه برجامی و تخریب صنعت هسته ای 30 میلیارد دلاری کشور و تشدید تحریمهای ظالمانه .
علی
Iran, Islamic Republic of
واقعا حرف من اینقدر درد داشت که سانسورش کردین چرا کامل منتشر نمی کنید واقعا دست همه اصلاح طلبان رو از رو بستید منافع خودتون رو بر همه چیز ترجیح میدید
Iran, Islamic Republic of
تیم مذاکره کننده باید پاسخگو باشند که چرا برجام باعث شد چالش هسته ای ایران با غرب به چالش موشکی و منطقه ای تعمیم و گسترش یابد ؟!
Iran, Islamic Republic of
شما هنوز فرق نرمش و شکست را نمیفهمی. کسی شکست نخورده. همه چی اون بالا خوب و دلپذیره. این پایین هم فقط اقدامات تحریک آمیز دشمنه که فتنه جدید درست میکنه و باید سرکوب بشه
ترکمنچای
Iran, Islamic Republic of
وقتی مو به مو برجام را اجرا می کنیم و تحریمها از دوران غنی سازی 20 درصدی دولت احمدی نژاد بیشتر و شدیدتر شده یعنی شکست خوردیم .
United States
اگر برجام نبود الان بایستی در فروش نفت گدایی می کردیم جهان انقدر سیاه نمایی نکن
میزان
Netherlands
وَاللَّـهُ وَاسِعٌ عَلِيمٌ
با احترام به نظر شما ، معتقدم که اگر ما دشمن را تحریم کنیم و در چاههای نفت را ببندیم و گاز صادر نکنیم ، بسرعت قیمت نفت و گاز به دو برابر کنونی خواهد رسید و دشمن مال پرست برای بی ادبی اش نقره داغ می شود. و دنیا خواهد دید که ما سر می دهیم اما عزت خود را حفظ می کنیم.
Iran, Islamic Republic of
قبل از برجام و اجرای یکطرفه توافقنامه وبا وجود همه تحریم ها و فروش حداقلی نفت ، هم چرخ سانتریفیوژها می چرخید ، هم وضعیت اجناس و قیمت ها در بازار بهتر بود و هم عزت ملت و کشور حفظ شده بود. فقط این وسط یک عده مدال شجاعت و لیاقت گرفتند!
Iran, Islamic Republic of
از 2 سال قبل از برجام فروش نفت ایران به میزان 1/5 میلیون بشکه در روز ثابت مانده بود برجام فقط باعث کاهش قیمت نفت به نصف شد.
مخالف سانسور
Iran, Islamic Republic of
حالا هى متلك بگيد و تيكه بپرونيد ! كه چى بشه ؟! اگه راست ميگيد طرح جايگزين بديد .
Iran, Islamic Republic of
اول اينها بروند چايگزين فراوان است مردان و زنان جهادي اماده خدمت به كشورشان
Iran, Islamic Republic of
متلک انداختیم؟! اینکه حاضر به پذیرش مسئولیت انجام کارها ووعده هاشان نیستند،اشتباه ماست؟!
مگرنگفتند چرخ هسته ای بچرخد وچرخ زندگی مردم هم بچرخد؟ امروز که صنعت هسته ای واهرم فشار ما رابتون کرده اندو همزمان تورم بی سابقه برکشور حکمفرما نموده اند،نباید پاسخگو وشرمنده باشند.
یادتان رفته رئیس جمهور درشعارهای انتخاباتیش گفت:چنان رونق اقتصادی ایجادکنیم که اصلا به یارانه نیاز نداشته باشید.
خوب مردم گول همین حرفهاروخوردن وبه اینها رای دادند. طبیعی است که پاسخگویی کوچکترین کاری است که باید انجام دهند.
شرمندگی پیش کش
مخالف برجام
Iran, Islamic Republic of
بتن ریزی و تخریب تاسیسات 30 میلیارد دلاری هسته ای قبل از لغو تحریمها علت اصلی شکست برجام بود.
Iran, Islamic Republic of
گیرم بتن نمیریختن. آیا در زندگی میلیونها ایرانی مستمند و درمانده تاثیری داشت؟
ابوذر
Iran, Islamic Republic of
چرا نداشت؟؟؟
با برجام، تمامی کارخانجات صنعتی را تعطیل با نیمه تعطیل کردند. بسیاری از شاغلین تعدیل و اخراج شدند. درآمد کارخانجات بسیار کاهش یافت این کار یعنی درآمد کارگر و مهندس شاغل کاهش یافت یا به صفر رسید. ...
Iran, Islamic Republic of
آیا حالا که بتن ریختیم در حال و زندگی مردم تاثیری داشت ؟!...
Iran, Islamic Republic of
شما فقط به فکر شکم هستی. در دنیا چیز دیگه ای غیر از خوردن تعریف نشده در ایدئولوژی شما؟
Iran, Islamic Republic of
فقط مثال برند كابينه تبخير اميد براي كارايي كابينه كافيست پنج سال يك الونك نساخت يك فرغون اسفالت به جاده ها نريخت و يك پيچ ريلي بسته نشد
تنها پاسخگویی و بازخواست ومحکمه میتواند عملیاتی شود
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
آقایون ژنرالهای دیپلماسی، حالا که فهمیدین گول خوردین سکه هارو بیارین پس بدین ...
علی
Iran, Islamic Republic of
...1
Iran, Islamic Republic of
این کار شما تا ابد بر رو و زندگیتان باقی خواهد ماند
Iran, Islamic Republic of
بالاخره یه عده رفیق شفیق اون بالا دور هم نشستن و با هم تصمیم میگیرن که توافق کنن و نرمش کنن و امضا کنن و.... ملت چه گناهی کرده ...!!!
Iran, Islamic Republic of
باز خوبه اینجوری نگفتن : «توافق هسته ای نشان داد در آمریکا هر چهار سال یکبار انتخابات ریاست جمهوری برگزار میشود.»
Netherlands
نقل به مضمون از مقام معظم رهبری
آینده بسیار روشن است
آنچه من می فهم
در سال 57 انقلاب سیاسی کردیم ولی هنوز انقلاب اقتصادی نکردیم؛ یعنی اینکه ملت باید به یک رنسانس در میزان تلاش و سرمایه گذاری و امید به آینده برسد. باید الفبای خوداتکایی به موازات الفبای سیاسی-فرهنگی انقلابی تولید شود تا با این بیان با دنیا حرف زد
آدم های خودباخته ای که مدرکی دارند یا ندارند باید از صدر به ذیل کشیده شوند
در این صورت آینده بسیار روشن است
ایران کشور ثروتهای بسیار است
Iran, Islamic Republic of
دادش بيخيال تو خوبيد
Iran, Islamic Republic of
متاسفانه در موضوع برجام حاکمیت نتوانست موضعگیری یکپارچه ای داشته باشد و این باعث شد که برجام قبل از آمریکا در داخل و توسط خودهای بی اثر شد .
هرچند برجام کاملا از بین نرفته و باعث شد که اجماع جهانی علیه ایران از بین برود و فعلا فقط آمریکا و اسرائیل و عربستان در یک سنگر هستند و دیگر کشورهای جهان فعلا در ظاهر هم که شده خود را در کنار ایران قرار میدهند.
Iran, Islamic Republic of
برجام شکست خورد زیرا خطوط قرمز و شروط 9 گانه رهبری در آن لحاظ نشد و تخریب تاسیسات هسته ای قبل از لغو تحریمها اشتباه محض بود.
United States
برجام یکی از طرح های مهم مدرنیزاسیون سازی کشور بود که بسیار ثمرات زیادی داشت و سایه جنگ را از کشور زدود
Iran, Islamic Republic of
خیلی مدرن داشتیم میشدیم
کترینگ قطارها هم خارجی داشت میشد
این دلواپسان نگذاشتند
Iran, Islamic Republic of
سایه جنگ را قدرت دفاعی و موشکی ما و سردار تهرانی مقدم ها و سلیمانی ها از سر کشور دور کرده اند نه لبخند دیپلمات ها !
ح
Iran, Islamic Republic of
ما چقدر ساده ایم،...
Iran, Islamic Republic of
با سلام آخه دیگه کی باید بفهمیم که آمریکا قابل اعتماد نیس؟ حادثه طبس....گروگانها....کودتای نوژه......حزب خلق.....جنگ ۸ساله....هواپیمای مسافربری....قطعنامه.....حمله به عراق و افغانستان.. ..کوی دانشگاه....بدعهدی هسته ای....فتنه ۸۸...بهران سوریه و عراق.. ..جنگ اقتصادی ......گل سر سبدشون برجام بی فرجام آخه دیگه چقدر شهید؟چقد فریاد ولی ما از ریس جمهور وتیمش راضی نیستیم ...
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
دشمنی امریکا در قبل و بعد انقلاب با ایران و انقلاب اسلامی آشکار بوده و هست.اینکه برجام آوران مدعی، روزگاری سرسختانه از برجام هسته ای حمایت کنند و امروز علیرغم افزایش تحریم ها و اذعان به غیر قابل اعتماد بودن امریکا پیگیر اعطای امتیازاتی مانند اجرای فرامینFATF و کنوانسیونهای استعمارساخته باشند از روی غفلت نیست.درهم کوبیدن صنعت هسته ای کشور در قبال«تقریبا هیچ» و اعطای امتیازات پذیرش کنوانسیونها عامدانه و برای قرار دادن ایران در دایره نظام سلطه جهانی دنبال شده و می شود.
Iran, Islamic Republic of
یعنی اینقدر سخت بود فهم این مطلب.
رضا
Iran, Islamic Republic of
حالا که خود آقایون می گن برجام شکست خورده و آمریکا غیر قابل اطمینانه پس سکه هایی که به عنوان پاداش گرفتن رو لااقل بیان پس بدن
Iran, Islamic Republic of
سلام بر دیپلماسی صبح بخیر
علی
Iran, Islamic Republic of
فکر کردید می فهمند اینها اگر می فهمیدند که وضعیت مردم و مملکت این نبود
Iran, Islamic Republic of
البته باید یک مدال داد به آقای عراقچی که بالاخره فهمید
Iran, Islamic Republic of
یکی از مسئولین رده بالای کشور فرمودند برجام باقیات صالحات است . علاوه بر برشمردم تمام مزایا ی آن .
اما باید گفت نتیجه بر جام و خسران و زیانی که این توافق عاید ایران کرد در تاریخ می ماند ....
Iran, Islamic Republic of
حالا كلنگ بدن دست تيم مذاكره كننده تا بتن ريخته شده رو در بيارن
Iran, Islamic Republic of
به روحانی عرض میشه این همه سکه به ظریف و عراقچی در ازای چه چیزی دادی؟ در ازا به گل نشستن برجام؟!! این پول بیت المال بوده در دنیا و آخرت مسؤلی.
Iran, Islamic Republic of
خوبه دیگه! خودشون به خودشون مدال افتخار بیچارگی ملت می دهند.