سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 19 Mar 2024
 
۱۰
۳۴
سوالات بی جواب درباره دیدار کری و ظریف

چه کسی باید از ظریف درباره دیدار با کری جواب بخواهد؟/ رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس: کری گفته این دیدارها در جهت صلح است!

ماحصل دیدارهای تکراری ظریف و کری چیست؟
دوشنبه ۲۶ شهريور ۱۳۹۷ ساعت ۱۰:۵۲
کد مطلب: 640837
در حالیکه ملاقات‌های ظریف و جان کری که دیگر سمتی در کاخ سفید ندارد، سئوالات بسیاری را به وجود آورده است، رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس گفته است، جان كری اعلام كرده اين ديدارها در جهت صلح و امنيت ملی صورت گرفته و خواهد گرفت!
چه کسی باید از ظریف درباره دیدار با کری جواب بخواهد؟/ رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس: کری گفته این دیدارها در جهت صلح است!
گروه سیاسی جهان نيوز: «محمد جواد ظریف» وزیر خارجه کشورمان یکی از مسئولان دولتی است که انتقادات بسیاری به وی وجود دارد. زمان دوری از وعده برجام که در آن ظریف و تیم دیپلماسی هسته‌ای پس از انعقاد قرارداد برجام به کشورمان آمدند و وعده های مختلفی به مردم دادند و ملت ایران را امیدوار کردند و مردم حتی برخی برای این توفیقی که حاضل شده در خیابان ها شادمانی کردند و به خیال اینکه قیمت دلار و هزار تومانی برابر می شوند با در دست گرفتن آن عکس گرفتند، نمی گذرد.

زمانی که تیم هسته ای به کشورمان آمد ظریف و معاونش «سیدعباس عراقچی» همواره قول می دادند که تمام تحریم هایی که به موضوع هسته‌ای ربط دارند از روز اجرای برجام یعنی 26 دیماه سال 1394 طبق قرار داد لغو خواهد شد. اما نه در زمان ریاست جمهوری باراک اوباما و نه در زمان ترامپ که برجام را قبول نداشت و در انتها تا به اینجا بدون هیچ هزینه‌ای آنرا کنار گذاشته‌ است این وعده ها عملی نشد و امریکایی ها دبه کردند.

در این راستا ظریف در تلویزیون و برنامه «حالا خورشید» رضا رشیدپور حاضر شد و بیان داشت که وضعیت اقتصادی امروز کشور که قیمت دلار حتی از 15 هزار تومان هم رد شد، اگر برجام نبود در سال 93 بایستی اتفاق می افتاد. این درحالی است که همواره تیم دیپلماسی کشورمان و دولتمردان دیگر بیان می کنند که بعد از برجام آلترناتیو و جاگزین دیگری هم دارند که به وقت مناسب رو خواهند کرد. جمله ای که رئیس جمهور در روز سئوال مجلس در صحن بر زبان آورد و بیان داشت به موقع جرئیات و اینکه این برنامه چیست را بیان می کند.

سقوط وعده های دیپلماتیک از لغو شدن تحریم های هسته ای تا لغو برجام توسط آمریکا درحالی است که اروپایی‌ها هم در این مدت به وعده هایی که به کشورمان داده اند عمل نکرده اند. از سوی دیگر به سبب اینکه بخش خصوصی در اروپا تابع قدرت است و آمریکا قدرت بیشتری نسبت به اتحادیه اروپا دارد به نظر می رسد که مذاکره مجدد با «آقااجازه ها» لفظی که روحانی در سال 92 برای اروپایی ها به کار برد و آمریکا را کدخدا نامید، چندان نتایج مثبتی نداشته باشد.

در زمان تحریم ها و مذاکرات ظریف و جان کری شاهد چند اقدام ظریف در حین مذاکرات بودیم که انتقادات بسیاری را در بر داشت. از جمله پیاده روی ظریف و جان کری در خیابان های ژنو محل برگزاری مذاکرات و همچنین عکس گرفتن این دو وزیر خارجه کنار پرچم یکدیگر که به معنی دوستی عمیق میان دو کشور است.

اینک که آمریکا برجام را بدون هیچ هزینه ترک گفته است، شاهد آن هستیم که ظریف دیدارهایی را با «جان کری» وزیر خارجه دولت اوباما برگزار می کند که این موضوع مورد انتقاد جدی «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا قرار گرفته است. از سوی دیگر مشخص نیست که این دیدارهای دیپلماتیک غیر رسمی برای چه منظور و با کدام اجازه انجام می شود. جان کری که امروز سمتی در آمریکا ندارد به چه عنوان با ظریف دیدار می کند و حاصل این دیدارها برای تحقق وعده های برجام چیست؟

این درحالی است که در زمان ریاست جمهوری اوباما نیز آمریکا برای خنثی کردن برجام تحریم های موازی علیه کشورمان اعمال می کرد که همواره توسط وزیر خارجه ایران و معاونش بیان می شد که این موارد با «روح برجام» مغایر است. یکبار هم درباره شرطی که مقام معظم رهبری برای گرفتن تضمین از رئیس جمهور آمریکا برای عملی سازی برجام گذاشته بودند، عراقچی بیان کرد که «امضای جان کری تضمین است» و حال با وجود همین تضمین آمریکا به راحتی از برجام خارج شود. در این میان نکته قابل توجه دیدار دوباره غیر رسمی ظریف و جان کری است. در این شرایطی که امضای جان کری هم نتوانست برجام را نجات بدهد این مذاکرات برای چه منظور انجام می شود؟

این درحالی است که رهبر معظم انقلاب نسبت به مذاکره مجدد و بی فایده با آمریکایی‌ها به مقامات ایرانی هشدار جدی داده اند. در این شرایط ظریف با فردی که سابقه درستی در برجام ندارد و تضمین هایش بر باد رفته و از سوی دیگر سمتی در کاخ سفید ندارد در حال مذاکره بر سر چه موضوعی است. این دیدارهای غیر رسمی می خواهد چه گره ای از مشکلات کشورمان را باز کند؟

این در شرایطی است که مجلس شورای اسلامی در این چند وقت اخیر به سبب انتقاداتی که در حوزه اقتصادی صورت گرفت دو وزیر اقتصاد و کار را استیضاح و روانه منزل کرد اما در حوزه اتفاقات شدیدتری که ظریف و همکارانش در وزارت خارجه انجام دادند هنوز سوال و اقدام جدی مطرح نیست. ظریف بعد از سه سال از برجام که بایستی امروز میوه های آن را مردم ایران می چیدند با دست های خالی به تلویزیون می آید و بیان می کند اگر برجام نبود همین وضعیت دو سال زودتر آغاز می شد اما بایستی بیان داشت که اگر ظریف و همکارانش تنها روی یک گزینه کار کردند و همه تخم مرغ های خودشان را در سبد شکسته برجام چیدند، حالا چه اقدامی برای نجات دستاورد دولت روحانی انجام می دهند؟ 

هرچند برخی نمایندگان مجلس در چندی قبل توانستند ظریف را با سوالاتشان به صحن مجلس بیاورند، اما چه خوب است بهارستان نشینان توضیح دهند که میزان حساسیت شان درباره اقدامات اخیر ظریف چه میزان است؟! و این در حالی است که هر چند وقت، یک خبر حاکی از موضع گیری غلط یا رفتار ناشایست از ظریف و تیم همراه او بروز می کند. نمایندگان ملت باید از خود رفع شبهه کنند که آیا ظریف حاشیه امنی در بین آنها دارد و اگر فرد دیگری در جایگاه ظریف قرار داشت با این حجم عملکرد ناصحیح بازهم مجلس با او اینگونه مدارا می کرد؟!

جالب آنکه حشمت الله فلاحت پیشه، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با شبکه العالم، در رابطه ملاقات های کری با وزیر امور خارجه کشورمان گفت: ديدارهای جان كری و دكتر ظريف بی سابقه نبوده است و مقامات سياسی آمريكا زمانی كه در راس قدرت نيستند از هر فرصتی استفاده می كنند تا مسائل مورد علاقه خود و حزبشان را پيگيری كنند.

فلاحت پیشه همچنین تاکید کرده است: در این دیدارها عملا تخلفی صورت نگرفته اما ترامپ سعی كرده اين ديدارها را تخلف جلوه دهد و حتی خواهان احضار وی به دادگستري آمريكا شده اما از جهتی جان كری اعلام كرده اين ديدارها در جهت صلح و امنيت ملی صورت گرفته و خواهد گرفت.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
حاصل دیپلماسی خنده دلار 15 هزار تومانی شد آقای ظریف
United Arab Emirates
مطمئنی خنده باعث دلار 150000ریالی شده؟
پس چطوری از 10تومان در 1357 به رقم فعلی رسیده؟ همش با خنده و پوزخند؟
Iran, Islamic Republic of
چه ربطی داره .نکنه جزو کسانی هستی که هر اتفاقی در زندگیت میوفته بجای علت و سهمت از این مسئله دنبال مقصر خیالی میگردی
Iran, Islamic Republic of
بله ! سی سال مدیریت این کشور دست عشاق کدخدا بوده .اکثر افزایش قیمت ارز هم توسط همینها بوده که لبخند تمام قدشون به کدخدا واخم تمام قدشون به ملت خودشونه.
ترامپ هم از ملاقات کری و ظریف بشدت ناراحته
Iran, Islamic Republic of
ترامپ هم از ملاقات کری و ظریف بشدت ناراحته ترامپ هم از برجام ناراحت بود همنوایی عجیبی بین بعضیها با ترامپ وجود داره
کلاه گشاد برجام
Iran, Islamic Republic of
کشتی حامل کمک های مردمی ایران به مردم یمن هم با تلفن جان کری به ظریف به مقصد نرسید.
Iran, Islamic Republic of
آفرین
ابوذر
Iran, Islamic Republic of
اگر دقت کنید در 40 سال انقلاب اکثر دولتها از طیف اصلاحات و غربگراها بود
...
Iran, Islamic Republic of
....
سلام
Iran, Islamic Republic of
با توجه به اینکه هر روز شاهد از پرده برون افتادن رازی هستیم، به نظر می رسد که ژستهای اینروزهای دولتیها در رابطه با آمریکا را نباید خیلی هم جدی تلقی کرد.
Iran, Islamic Republic of
اگر هم کسی پیدا بشه، مگه اینا پاسخگو هستند؟!
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
زمانی که دلواپسان و دغدغه مندان میگفتند اقای ظریف خارج از عرف و وظایف مقرر با جان کری و... ارتباطات گسترده برقرار کرده و گفتگوی خارج از وظیفه میکندو این به صلاح مملکت و حتی خود اقای ظریف نیست جریان غربگرا موسوم به اصلاح طلب عصبانی میشد و به دلسوزان بد و بیراه میگفتند و انها را بیسواد و ترسو و عقب مانده میخواندند و حواله به جهنم میکردند .حالا این جان کری بی شرم که خرش از پل گذشته و وظیفه امریکایی بودن خود را به خوبی انجام داده کد و نقل قولهای راست و دروغی از اقای ظریف نقل میکند تا انقلاب و ایران و اقای ظریف و تیم هسته ای را تحقیر کند . این است صداقت و اخلاق امریکایی !!
عباس گودرزی
سلام راستی سیاست مداران نظام چکار می کنند فکر می کنند بر مردم 70 سال پیش حکومت می کنند ؟ بابا مردم می فهمند . کم خطاهای عمد و غیر عمد خود را با برجام و فرد گره بزنید ....
جان کری تفکرات خودش درباره منطقه را به ظریف القاء میکنه.
Iran, Islamic Republic of
صلح و امنیت ملی از نظر امریکا یعنی نابودی محور مقاومت و کوتاه کردن دست برتر ایران در منطقه و این دقیقا"مغایر منافع ملی ایران است .
soheyl
Iran, Islamic Republic of
سلام. موضوعی که برای من مثل خیلی ها عجیبه اینه که هم ترامپ از این ملاقات ها عصبانیه و هم شما!!!!!!!!؟؟؟؟؟؟؟
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
دمت کرم
Sweden
موضوعی هم که برای من خیلی عجیبه اینه که شما از کری چه خیری دیدید که اصرار به اویزون شدن از کری بیکاروالدوله دارید! فرق ظریف با کری در اینه که اون شفاف میگه با ظریف دیدار داشته ولی ظریف پنهانکاری کرده و به کسی چیزی نگفته!! بماند هدف این مرموز آمریکایی از رسانه ای کردن دیدارش با یک مقام بلندپایه جمهوری اسلامی ایران چه بوده است!
منصور
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
از بیت المال صرف دیدارهاش میکنه که هیچ نفعی بحال مملکت نداره...
United Arab Emirates
...
ایرونی
Iran, Islamic Republic of
اولین وزیری که باید با رأی بالا استیضاح میشد همین ظریفه. چه کنیم که مجلس نشینان اینکاره نیستند.
Iran, Islamic Republic of
...
سید رضا
Iran, Islamic Republic of
بار ها رهبری تاکید بر عدم مذاکره با آمریکایی ها داشته اند ! این ژنرال خندان ! به چه مجوزی با آنها دیدار می کند ؟!! ا
اینها مصداق : رحماء علی الکفار ، اشداء بینهم هستند !!
Iran, Islamic Republic of
مگر رهبری دربرابر انتقادها تیم مذاکره کنده رابچه های انقلاب نمی دانستند.پس حتما از کارشان راضی بودند که انهارا بچه های انقلاب نامیدند دربرابر انتقاد ها.خیلی ها باید جواب بدهند روز حساب.
Iran, Islamic Republic of
ای بابا یکی از ظریف بپرسه برجام چی شد آنقدر وعده دادی؟
Iran, Islamic Republic of
ایشان اخیرا افاضه نموده اند که با FATF همه مشکلات حل نمی‌شود.پیام این اظهار نظر آن است که اگر میخواهیم برخی مشکلات حل شود باید به این پیمان بپیوندیم!به نظرم نظام نباید با طناب او ... ته چاه برود.
علی
Iran, Islamic Republic of
شما ها هم باور کنید همانطور که در برجام باور داشتید
United States
حاصل بر جام عادی شدت مراوده با کری و کسینجر پدر جد شیطان و صهیونیستهاست.
Sweden
به نظر من که اینها اصلا دیداری نداشتند فقط بدلایلی هماهنگی کردند که کری موضوع دیدارهای ساختگی را برای رسیدن به اهدافشان را رسانه کند همین.
Iran, Islamic Republic of
خب پس چرا ظریف حرفای کری رو انکار نمیکنه؟؟؟؟؟
Iran, Islamic Republic of
آقای رییس کمیسیون امنیت ملی! از وزیر خارجه بپرس که دلیل نافرجام ماندن برجام چیست؟و چرا تحریم ها ادامه دارد؟چرا وزیر خارجه با جان کری دیدار کرد؟ چه تضمینی وجود دارد با پذیرشFATF و فروش مجانی اطلاعات مالی کشور به دشمن متضرر نشویم؟تحمیل برجام های پی در پی به کشور چه نفعی برای ایران دارد؟ تا کجا قرار است عقب نشینی کنیم؟مگر رهبر انقلاب صراحتا و در دیدار با نماینده های مجلس در مورد کنوانسیونهای پالرمو و مانند آن که به FATFمربوط میشود مخالفت نکردند؟
Iran, Islamic Republic of
اگه این خنده ها و توصیه های کری نبود دلار الان 237852 ریال بود شک نکن . گردش نکردم تا بدانید از معده نگفتم از مغز و تفکر و علمی هست که ده سال زحمت کشیدم و الان مفت و مجانی اعلام کردم .