جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
 
۹
۵۳

مخروبه پیشنهادی میراث فرهنگی برای دفن شهدا در یزد!

سه شنبه ۲ دی ۱۳۹۳ ساعت ۱۱:۱۳
کد مطلب: 397676
در تصاویر زیر زمین مخروبه پیشنهادی میراث فرهنگی برای تدفین شهدای گمنام را که در حریم اصلی بنای تاریخی امیرچخماق قرار گرفته و در نقطه کوری واقع است مشاهده می کنید
به گزارش جهان، به رغم درخواست نمایندگان مردم در شورای شهر و موافقت شهرداری یزد برای دفن پیکر شهدای گمنام در بخشی از میدان امیرچخماق، میراث فرهنگی، زمینی مخروبه در حریم اصلی بنای تاریخی امیرچخماق اما با دید نامناسب را برای این امر پیشنهاد کرد در حالی که محل دفن فعلی شهدا بیرون از حریم اصلی این بنای تاریخی واقع است.

از سویی میراث فرهنگی در بیانیه ای تهدیدآمیز عواقب دفن پیکر شهدا در حریم تاریخی را متوجه تدفین کنندگان که همان مردم هستند دانست!


در حالی مسؤولان میراث فرهنگی کشور در این بیانیه، نگرانی خود را از تخریب و آسیب دیدن بنای تاریخی امیرچخماق ابراز می کنند که زمین مخروبه مجاور این بنا مدتهاست به این شکل به حال خود رها شده و به محلی برای تجمیع زباله ها و حضور دستفروش ها و پارکینگ خودروها شده است!

روز گذشته اما دو تن از هشت شهید گمنام، با حضور جمعی از مردم در میدان امیرچخماق تشییع و تدفین شدند. حضور مردم اما پس از تشییع تا صبح روز سه شنبه ادامه داشت تا مانع از جسارت احتمالی به پیکر مقدس شهیدان شوند و مراتب اعتراض خود را به نحوه تصمیم گیری برخی از مسؤولان استانی و کشوری و مانع تراشی توهین آمیز آنان اعلام دارند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


بهمن
Bulgaria
درست است که مسئولین بایستی قدر شهدا را که تمام وجود ، عزت ، سربلندی و سرافرازی ایران به آنها بستگی دارد، بدانند و برای آنها ارزش و جایگاه ویژه ای در نظر بگیرند که الحق و الانصاف در طول تمام دوران انقلاب اسلامی چنین بوده است ولی در برخی موارد نیز مانند این موضوع کمی کم سلیقگی و بی تجربگی کرده اند.
امّا ... چرا ناراحت شده اید ؟ همانطور که می دانید وجود شهدا همواره برای کشور، مردم و انقلاب سرشار از خیر و برکت بوده است. همین مکان مخروبه ای که از آن نام می برید به برکت وجود همین شهدای گمنام و با همت و پیگیری مردم عزیزمان و اقدام مسئولین محترم به یکی از مکان های مناسب شهر تبدیل خواهد شد.
احسنت به شما كاربر با بصيرت.
تو با اینهمه هوش باید خیلی مراقب خودت باشی...

آقای دانشمند... ممکن است سطح فهم و درک شما اینقدر باشد.. اما شهدا برای ما بهترین هستند و لایق بهترین ها...
خدا لعنت کند یهودیان انوسی رو
خجالتم خوب چیزیه .این شهدا جونشون رو بخدا این وطن از دست دادن ،حالا حق یه وجب قبر رو هم ندارن ؟ شما خودت راضی میشی پدرت رو توی یه مخروبه دفن کنن و بعدش بگن اون مخروبه در اینده تبدیل به مکان با ارزشی خواهد شد ؟
مخروبه نیست ، زمین بایر و بلا استفاده است که با آوردن این شهدا قطعه ای از بهشت میشود
یه پیشنهاد عالی
بنظر من بهتره مسئولین نگران میراث فرهنگی یزد اون مخروبه رو بخرن و بعنوان یه مقبره خانوادگی و دفن عزیزانشان ازش استفاده کنن .شهدای ما ارزش و مقامشون خیلی بیشتر از دفن شدن در چنین مخروبه هاییه
علی
دوست عزیز من هم قبل از این که این مکان رو ببینم همین نظر شما رو داشتم ولی دیشب وقتی رفتم میدان امیرچخماق و موقعیت این مکان رو دیدم به این نتیجه رسیدم که یا باید در جلو بنا دفن شوند و یا اصلا دفنن نشوند. کاش می تونستید حضوری اونجا رو ببینید. یه فضای خیلی پرت پشت بنا که خود میراث فرهنگی هم تا الان کاربری جز انبار مصالح براش پیدا نکرده بود.
مصطفی
Romania
بنده کاری به این عکس ها و مخروبه بودن محل پیشنهادی و کیسه زباله و ... ندارم چون که همه اینها اصلاح شدنی هستند ولی موقعیت محل پیشنهادی پشت بدنه کالبد میدان بود و این اصلا معنای خوبی نداره و گذر مردم و بازدید کننده ها اغلب از روبروی کالبد شکل میگیره پس منطقا جایی در جلو این بنا باید تدارک دیده می شد.
از نظر بحث حفاظت آثار باستانی هم اگر بنایی روی این مقبره ساخته نشه هیچ ممانعت قانونی و ضابطه ای نخواهد داشت. حتی در صورت مطالعه معماری اثر و دید و منظر و ... می توان بنایی مختصر رو طراحی کرد که مغایر ضوابط نباشه. از منظر محدوده اثر باستانی هم اگر مسئولین میراث مشکل داشتند یک زمین همجوار دیگر رو حال چه در جلو و چه در پشت پیشنهاد نمی دادند.
حالا این مسئولین در بیانیه خود هر چه می خواهند از مقدسات و ... سوء استفاده کنند ولی متاسفانه این برخورد ها در نیت خیرخواهانه و اعتقاد ایشان به آنچه نگاشته اند تردید ایجاد می کنه.
فرحناز
مردم انقلابی یزد هم چنین باید افرادی که برای دفن نشدن شهیدان عزیزما کارشکنی و مانع تراشی میکنند دهانشون رو سرویس کنند و با اردنگی از شهریزدبیرونشان کنند
صراطی
من هم از مخالفان تمام قد مسئولینی هستم که این برخورد ناشایست رو با شهدای عزیز و یزرگوار انجام دادن ولی ادبیات شما غیر قابل دفاع و بسیار بی ادبانه است این دست حمایت رو قطعا شهدای عزیز ما هم نمی خواهند.
به نظر در کل بنگریم والاترین میراث فرهنگی ما انسانهایی هستند که به خاطر این مرز و بوم جانشان را ایثار کردند . حالا در هر عصری ...
واگرنه الان نه امیر چخماغی بود و نه تخت جمشیدی ...

تکریم کشته های این مملکت از هزاران سال پیش تا کنون رو باید سازمان میراث فرهنگی انجام بده نه سازمان دیگری
با قدوم شهدا اونجا آباد میشه ولی شعور اون مسئولین کجاست؟
الان اگه به جایی رسیدن از خون همین شهداست
جای شهدا روی سر ماست نه تو خرابه.
مسئولین تو قرعه کشی شرکت میکنن مسئول میشن یا یا شایسته سالاریه؟؟؟
واقعا شرم آوره
ناشناس
درهر زمانی انسانهای یزیدی وجود داردو.....
Iran, Islamic Republic of
افرین بر مردم غیور یزد
فقط روسیاهیش موند واسه مسئولین بی لیاقت
Iran, Islamic Republic of
عراقی ها همچین جسارتی نمی کردند ولی باید از سبزک ها و اصلاح طلب های بی دین این انتظار را داشت
از جسارت دشمنان بدتر سو استفاده از شهیدان میباشد آنها هیچ نیازی به این کارها و مقبره سازیها ندارند
ما نیاز داریم نه آنها تا یادمان نرود که هستیم و کجاییم
یزدی
خدا که لقمه حلال نصیبت نکرده انشالله عقلی بهت بده
هادی یزدی
بچه حزب الهی ها تا صبح و در سرمای شدید ماندند تا شهدا در جای مناسب وجایگاه تعیین شده به خاک سپرده شوند
انچه باعث شد شرمگینی و روسیاهی برای مسولیت استان بود که به دنبال فتنه گری بودند
اما با پاسخ کوبنده مردم ولایتمدار یزد ناکام ماندند
یه قمی
خدا حافظ همه یزدی های ارزشی و انقلابی باشه انشالله .دستشون درد نکنه ، ما قمی ها با ناراحتی و نگرانی مسئله دفن این شهدا رو رصد میکردیم. در یزد نیستیم ولی همدل با شما هستیم
امیدوارم وقتی این نامردها مردند تو زباله دونی خاکشون کنن تا این همچین غلطی از بقیه فتنه گران سر نزنه...
آینده ثابت خواهد کرد چه کسانی روسیاه خواهند شد و جایگاه سو استفاده کنندگان از خون شهدا به زودی آشکار خواهد شد
مرک بر حامیه فتنه88(مدل92)
به امید بازگشت مدیران انقلابی وجهادی بر مسند اجرائی کشور به زودی انشائ الله
بهتر است ... شان را اینجا دفن کنند که چنین ... لقمه هایی تربیت کرده اند
علی
سلام دوستان چه دلیلی وجود دارد که حتما فلان شخص در فلان جا به خاک سپرده شود آیا منزلت میدان امیر چخماق برای این شهیدان کافی است؟
حضرت شاهچراغ در مکان امروزی شیراز قبلا محل آشغال دانی بوده است! آیا اثری از آن زباله ها هم اکنون می بینید؟
اتفاقا بهتر که در این مکان دفن شدند که باعث آبادانی این نقطه هم می شوند. احترام به شهدا به زمان خاصی برنمیگردد بلکه از صدقه سر این شهیدان ان شاءالله مسئولان به این نقطه رسیدگی بیشتری میکنند.
من تا به حال به یزد سفر نکرده ام ولی فکر نمیکردم در نزدیکی یک بنای تاریخی آشغال دونی باشه. بهتر است مسولان به جای توجیه عمل خود به تمییزی و آبادانی این نقطه برسند تا:
این محل را به نام شهید بشناسند و نه شهید را به نام میدان امیر چخماق.
مجتبی
احتمالا ریس جمهور رفته بود منزل خانواده ی شهدا!
واز این ماجرا بی خبر بود وگرنه با مسولان خاطی برخورد می کرد
اره بی خبره، از خیلی چیزا....
United States
ای کاش من هم با شهدا محشور شوم .باور کنید این را ازته دل می گویم .اما برادران عزیز پیکر پاک پس از 30 سال آمده معلوم نیست مال ایرانی است یا عراقی معلوم نیست شهید است یا نیست .و هزار اما و اگر دیگر .تازه مگر محل دفن امام شهیدان یک بیابان از اول نبود ؟بابا شما برای زنده های این امت ارزش قایل نیستید حالا برای شهیدان این ملت ارزش قایلید .بروید ببینید درد دل خانواده های همت وباکری و بهشتی و مطهری چه هست بعداٌ یقه خود را برای شهیدان بی نام و نشان پاره کنید .
مجتبی
فکر کنم با شهید لینکن محشور بشی!!
Iran, Islamic Republic of
عزیز دلم!
این حرفاتون با اول صحبت که فرمودید ای کاش من هم با شهدا محشور شوم منافات داره
یکی را انتخاب کنید
این که نمی دونی عراقیه یا ایرانیه، شهیده یا نیست این سؤالات نشون میده خیلی از مرحله پرتی
بعدش هم این همه خانواده شهید هست شما فقط خانواده هایی را اسم بردی که عضوی از آنها خلاف رود انقلاب و نظام شنا کرده. پس ماهیتت معلوم شد
سیدامیر
یک سوال .!؟؟ این حضرات آگر کَس وکار خودشون بمیره حاضرن مردهاشونو اینجا دفن کنن که شهدای مارو که از بهترین گلهای خوشبو وپاک این اسلام و این کشور اسلامیه با وقاحت و بی شرمیه هرچی تمامتر میخوان اینجا بخاک بسپرن؟؟؟ مرده شور اون میراث طاغوت های ادوار رو ببره با متولیان از طاغوت طاغوت ترش ..بی وجدانهای بی عارو درد
Iran, Islamic Republic of
شعبان بی مخ های زمانه همیشه حاضر !
مهدی
Iran, Islamic Republic of
بیانیه خوب و منطقی بود.
بهمون یاد دادن که معنی نظم یعنی اینکه هر چیزی را در جای خود قرار دادن و بی نظمی نیز عکس آن.
حفظ حرمت شهداء به اینه که در محلهائی که در همه شهرها به عنوان مزارشهدای گمنام در نظر گرفته شده محل زیارت و طلبحاجت قرار بگیرن .مخصوصا که در یزد هم در محل گلزار شهداء یادمان زیبائی برای شهدای گمنام پیش بینی شده .
من به عنوان یه همرزم جا مونده ترجیح میدم اگه دلم بگیره این قهرمانان ملی و از جان گذشته رو درخلدبرین یزد و در محل گلزار شهدای گمنام زیارت و باهاشون خلوت کنم تا اینکه در هیاهوی عبور و مرور مردم و ماشین و کسب و کار و بازدیدکننده های ایرانی و خارجی نتونم زیارت دلچسبی داشته باشم.
شما کدوم یکی رو ترجیح میدین ؟
کجای این مملکت به متوفی توهین شده که الان بخواهند به قبر شهیدان بی احترامی بکنند.؟؟؟؟؟؟؟؟
یه دانشجو
تو دانشگاه شریف
واسه همین شهدای گمنام
مثل اینکه اصلا خبر نداری ها
واسه همین مردم یزد تا صبح پیش شهداشون بیدار موندن تا خدای نکرده ...
چرا اثار تاریخی را مخدوش می کنید
ناشناس
انصافا حرف بدی نزده.یه ذره واقعگرایی هم بد نیست.با اینکارا حرمت و جایگاه والای شهدا را پایین می آوریم.
یزدی
Iran, Islamic Republic of
برخی مسئولین دولت تدبیر و اعتدال متاسفانه همان تفاله های دوره اصلاحات هستند که اینک مانند مار زخمی ای که تازه گرم شده و میخواهد حرکت کند و ضربه بزند هستند ، امان از بی بصیرتی ، امان از بی تقوایی ، امان از بی دینی !
ولی مردم شهید پروز و همیشه در صحنه استان بهنگام ضرورت تمام قد از دستاوردهای نظام دفاع و فرصت طلبان مزدور را به جای خود می نشانند .
سید
Iran, Islamic Republic of
خدا را شکر مردم و امت حزب الله پای کار آمدند و مسئولین مغرض را سر جای خودشان نشاندند.

و صد البته شهدای عزیزمان را در بهترین مکان شهر که همان صحن اصلی میدان امیرچخماق است به خاک سپردند.

انشاالله قرار است سنگ یادبودی به چهار زبان زنده دنیا کنار این قبور مطهر نصب گردد تا توریست های کشورهای دیگر که به صورت روزانه به این مکان بیایند ببینند و بدانند فرزندان خمینی چگونه جلوی دولت های ظالم آنها ایستادند و سر خم نکردند. انشاالله...
علی
Moldova, Republic of
انهمه مکان مقدس دریزد....
بصیزت در چیست!!!!!
مهم نیست
با اینکار این میدان دیگر ثبت حهانی نخواهد شد .
همان جهانی که قصاص را ضد انسانی می داند؟!!!
به درک.
به درک اسفل السافلین
به درک .ثبت جهانی نشه .شهدای ما خیلی ارزششون بیشتر از این نظر خارجیها و ثبت جهانیه .وقتی ما مورد تهاجم قرار گرفته بودیم این خارجیا کجا بودن ؟
شهروند
تو کجا بودی جوان تنتدرو
افی است به یاد آوریم که شهدا برای وطنی جنگیدند که ذره ذره‌اش برایشان اهمیت داشت و در آن نه بحث جای مشهور مطرح بود و نه جای غیر مشهور و این گونه بود که خود به هویتی از ایثار تبدیل شدند. با این نگاه سخت نیست که توقع داشته باشیم اگر قرار است برای این هویت سازان و قهرمانان جایگاهی در نظر گرفته شود، می‌توان با تکیه بر قوانین و باید و نبایدهای جامعه ای که مرهون خون ایشان است، بهترین نقطه را یافت و بر سر چنین موضوعی بحث و مناقشه نداشت.
جدیدا جهان نیوز رو به عنوان یک رسانه شعار زده میشناسم. این رسانه جدیدا این تغییرات رو کرده
کاظم
Romania
اقاى روحانى شما به هر مناسبتى به ديدار خانواده شهدا ميرويد ايا فقط تبليغاتى است شهداى گمنام چون خانواده مشخص ندارند تا در مانور تبليغاتى مورد استفاده
قرار گيرند بايد دفنشان اينطور باشد اگر چنين نيست با مسولين شهر برخورد قاطع
پکنيد
کارشناس ارشد حقوق از اهواز
بنده سال 83 اولین بار که به یزد آمدم (جهت خدمت مقدس سربازی) در همین میدان امیر چخماق مسافرخانه ای گرفتیم . این بنای تاریخی با دویست مزار هم از بین نخواهد رفت چون فضا بزرگ است و تا بنای تاریخی فاصله دارد . میراث فرهنگی اگر صداقت داشت آب نما و فواره ی جلوی میدان امیر چخماق را بر میداشت که احتمال تخریب این اثر تاریخی کم شود.
فرزان فر
Iran, Islamic Republic of
زمستان گذشت و رو سیاهی به زغال ماند . موندم مسئولین یزد چطور میخان با این روسیاهی کنار بیان . کارمون به جایی رسیده که قدم برداشتن واسه شهید هم برامون سخت شده . اگه بودین و می فهمیدین که اون شهیدا تو چه عملیاتی و چه شرایطی به شهادت رسیدن می فهمیدن چه کاری کردن .
درود و سلام بر ارواح تمامی شهدایی که جان خود را فدای کشور و ناموس شان کردند.
ای کاش پیکر دو تن از این شهدا در صحن مجلس آرام گیرد تا تمام نمایندگان هر روز به یاد این باشند که آرامش امروز را مدیون چه کسانی هستند. و بدانند که روح آنهایی که شهید شده اند زنده و ناظر بر اعمال آنها هستند.

به نقل از مژگان
مازیار
کاربران محترم بجای تعصب کشیدن وحرف غیرمنطقی زدن بیایدیه کم ازمنطق هم استفاده کنید،شهداتاج سرماهستندوهیچ ایرانی باغیرتی پیدانمیشه که ارزش ومنزلت شهدارانداندولی میراث فرهنگی ماوآثارباستانی این مملکت هم قوانین وحریم مخصوص به خودرادارند،اگه این کاردرست باشه لابدفردابایدتوتخت جمشیدوپاسارگادونقش جهان و...شهیددفن کنند(باعرض پوزش ازکسانی بامن هم عقیده نیستند)
میراث فرهنگی! اولویتی بیشتر از میراث شهدا ندارند!
زهرا
Iran, Islamic Republic of
دفن شهدا در میدان امیر چخماق میتواند برای این میدان و مردم شهید پرور آن، آبرو بیاورد و قرار نیست، در همه موارد از سازمانهای بین المللی رخصت بخواهیم