جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۶
۲۵

بیانیه تهدیدآمیز میراث فرهنگی در حاشیه تدفین شهدا در یزد!

سه شنبه ۲ دی ۱۳۹۳ ساعت ۱۰:۱۳
کد مطلب: 397672
سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در پی دفن شهدا در میدان امیرچخماق یزد بیانیه‌ای تهدیدآمیز منتشر کرد که در آن آمده است: بدیهی است مسئولیت هر گونه عواقب فرهنگی و تاریخی و حفاظت از بنای مذکور متوجه کسانی است که بر خلاف قوانین مرتبط و تصمیمات مراجع قانونی استان، اقدام به این کار کرده اند.
بیانیه تهدیدآمیز میراث فرهنگی در حاشیه تدفین شهدا در یزد!
به گزارش جهان به نقل از فارس، موضوع دفن ۸ شهید در میدان امیرچخماق یزد طی روزهای اخیر تبدیل به یکی از چالش‌های مهم شد و علی‌رغم آنکه مسئولان استانی و مردم، مخالفتی با خاکسپاری این شهدا در این میدان اصلی شهر یزد نداشتند، میراث فرهنگی به عنوان تنها مخالف دفن این شهدا دغدغه‌هایی را مطرح می‌کرد و درخواست انتقال شهدا به نقطه‌ای دیگر را داشت.

اما خواسته مردم شهیدپرور یزد برای اینکه شهدا باید در دل شهر باشند محقق شد و روز گذشته ۸ شهید گمنام در میدان امیرچخماق آرام گرفتند.

سازمان میراث فرهنگی و گردشگری نیز در پی این ماجرا، بیانیه‌ای صادر کرد که به این شرح است:

«پیکر مطهر و معظم شهیدان هر جا آرام گیرد یاد مبارک و ‌آرامبخش و بهجت‌انگیز خود را در فضا می‌پراکند و صفا و معنویت می‌آفریند.» مقام معظم رهبری.

فرهنگ شهادت بالاترین فرهنگها است و سازمان میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری ، حفاظت از این میراث معنوی برجسته را جزو وظایف ذاتی و بنیادین خود می داند.

موضوع حفاظت از میراث فرهنگی، از اساس با موضوع حفاظت از ارزش های مذهبی و ملی کاملا مشترک و منطبق می باشد. به این دلیل می بایست تمام توان نسل حاضر، معطوف معرفی فهم ارزش های برجسته و ممتاز ایرانی اسلامی شود.یکی از راه های انجام این کار ، ثبت ملی و جهانی میراث فرهنگی کشور بوده و هست که نشان دهنده درک مردم از ارزش های یک اثر و فهم دیگر جوامع از فرهنگ این کشور و شهرهای مختلف آن خواهد بود. به ویژه که این شهر، دارالعباده یزد باشد.

طی ده روز گذشته با توجه به اینکه حفظ حرمت شهدای گمنام یادگار هشت سال دفاع مقدس به عنوان پر افتخار ترین منازعه نظامی ایران در چند قرن اخیر بر همه مردم و مسئولین کشور واجب بوده و باید محل دفن پیکر مطهر شهدا در مکان هایی انتخاب شود که موجب حفظ شئونات و حیثیت آنها و پناهگاهی برای عاشقان انقلاب اسلامی ایران و ارزش های دفاع مقدس باشد بر این اساس، با توجه به مغایرت های قانونی حاکم بر حفاظت از اماکن فرهنگی و تاریخی در این اقدام و ضرورت عملیات استحکام بخشی مجموعه تاریخی امیر چخماق یزد برای ثبت جهانی آن و سایر حساسیتهایی که در این موضوع وجود داشت بنای سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، برطرف کردن مشکل به دور از جنجال و هیاهو بود.

مجموعه تاریخی امیر چخماق بالغ بر چند دهه است که در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده و لذا هرگونه اقدام در آن منوط به رعایت ضوابط حفظ آثار تاریخی و فرهنگی کشور است. از طرفی این بنا به دلیل نشست زمین و مشکلات فنی دچار آسیب شده است و نیاز به اقدامات استحکام بخشی دارد. به نظر این سازمان موضوع انتخاب مکان و طراحی یادمان شهدا باید با استفاده از ظرفیتهای معماری ملی و جهانی انجام شود تا خود نیز میراث معماری آینده کشور محسوب شود.چنانچه در بسیاری از کشورهای جهان فاخرترین طرح و معماری را برای چنین اماکنی انتخاب می کنند.

از زمان طرح موضوع دفن پیکر مطهر شهدای گرانقدر در مجموعه تاریخی امیر چخماق یزد، سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با اطلاع از جوانب متعدد این موضوع حساسیت خانواده محترم شهدا و فهم مردم فرهنگی و متدین یزد، راه حل های قانونی و منطقی که در برگیرنده حفظ و حراست از ارزش های دفاع مقدس باشد را به طور روشن به شرح زیر به مسئولین محترم استان اعلام کرد که با استقبال ایشان مواجه شد.

مدیر کل میراث فرهنگی استان در جلسات محلی و نیز با مکاتبات مختلف، دلایل فنی ، فرهنگی، ضوابط ملی و جهانی ، قوانین موجود را متذکر شد. علاوه بر این پیگیری، مکاتبات و مذاکرات متعدد ریاست سازمان با نهادهای مختلف از جمله ستاد فرماندهی کل قوا، وزارت کشور، وزارت اطلاعات ، فرمانده کمیته جستجوی مفقودین ستاد کل نیروهای مسلح و نماینده ولی فقیه و امام جمعه یزد و مسئولین اجرایی استان یزد انجام شده و معاون حقوقی و امور مجلس سازمان میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری نیز برای تشریح مواضع سازمان و موارد قانونی ذی ربط به یزد اعزام شد و در جلسه شورای تامین استان در روز شنبه ۲۹ آذرماه ۹۳ شرکت کرد . همچنین طی مکاتبات و مذاکرات متعدد معاونت میراث فرهنگی سازمان با استاندار و معاونین استانداری یزد و دیگر مسئولین مربوطه ، صراحتا ملاحظات سازمان به لحاظ قوانین ذی ربط اعلام شد و راه حل های مختلفی برای حل مشکل ارائه شد.

سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تلاش کرد با رایزنی و مشاوره های لازم شرایط مطلوبی حاصل شود. تا ظهر روز یکشنبه ۳۰ آذر ماه با توجه به تاکیدات مسئولین و نظر دلسوزان استان قرار بر استفاده از مکانی در ضلع شرقی مجموعه مذکور بود. مکانی که قدمگاه مقام معظم رهبری(مد ظله العالی) در خلال سفر معظم له به استان یزد بوده و مورد توافق مسئولان قرار گرفت.

علاوه بر این، با توجه به توصیه مقامات مختلف و وزارت کشور به استاندار یزد ، مکان های جدیدی برای دفن پیکر مطهر ۸ شهید گمنام در مسجد حضیره یزد یا مسجد مصلی مطرح شده بود.

روز اول دی ماه نیز پیگیری های مکرر مدیران سازمان میراث فرهنگی برای اجرای مصوبه شورای تامین استان ادامه داشت تا اینکه اقدامی خلاف مصوبات شورای تامین استان و شهرستان یزد و تاکیدات مسئولان عالی رتبه کشور انجام شد.

آنچه به مردم عزیز کشور باید گزارش شود آن است که سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تمام اهتمام خود را از طریق مسئولان ذی ربط و قانون به دور از هیاهو و جنجال سازی و نیز با مذاکرات غیر علنی برای حل مشکل به طرق قانونی به عمل آورده اما عوامل ذیربط با بی مهری نسبت به میراث فرهنگی و تاریخی و قوانین کشور علی رغم مصوبات شورای تامین استان یزد و توصیه مسئولان ملی و استانی مبنی بر جابجایی محل یاد شده اقدام کردند.

بدیهی است مسئولیت هر گونه عواقب فرهنگی و تاریخی و حفاظت از بنای مذکور متوجه کسانی است که بر خلاف قوانین مرتبط و تصمیمات مراجع قانونی استان، اقدام به این کار کرده اند.


امیدواریم مسئولین همه بخش های مختلف، نهادها و سازمان ها و دستگاه های اجرایی در کلیه امور خود را مقید به رعایت قوانین و مقررات مربوطه دانسته و از ایجاد تنش جلوگیری کنند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


علی
حتما پشتشان به حمایت بعضی ها گرم است که اینگونه به شهدا و امت شهید پرور دهن کجی می کنند!
اصغری
این شمایید که با خون شهدا بازی میکنید خداوند ازتون نگذره
Iran, Islamic Republic of
پشت این افراد رو باید شکست تا دیگه تا ابد جرات این غلتها رو نکنند!!!

بنده بعنوان یک ایرانی از قوه قضاییه درخواست برخورد عبرت آموز و اشد مجازات متخلفان میراث را دارم.
مجاهد
United States
غیر از میدان امیر چخماق جای دیگری برای دفن شهدا در یزد وجود نداشت؟ چرا با خون و آرمان شهدا بازی میکنیم؟
یاوری
Iran, Islamic Republic of
به نظر من هم اقداماتشون طبق موازین بوده و هم متن بیانیه شون بسیار وزین، معقول و محترمانه است. ظاهرا تمام جوانب را هم سنجیده اند و توهینی هم به ارزشها اتفاق نیفتاده. واقعا خود امثال بنده و شما که دم از پاسداشت ارزشها می زنیم هم به مقررات و موازین قانونی و عرفی پایبند باشیم.
به عنوان مثال اگر عده ای خواستند شهدا را در وسط یک خیابان اصلی دفن کنند و عده ای با آن مخالف باشند باید آن عده را ضد ارزشها و آرمانهای انقلاب دانست؟!
به نظرم اگر واقعا میراث فرهنگی طبق متن بیانیه عمل باشد، کارش منطقی و بدون اشکال بوده و چای تقدیر هم دارد.
Iran, Islamic Republic of
اقای محترم این چه حرفیه شما میزنید!!!!
مگه هرکی قشنگ تر صحبت کرد حق با اونه؟!
اگر قراره با ساخت این یادمان این میدون از هویت تاریخی بیافته پس باید به خاطر این ابنماها که ساختن و چندین بار تغییر دادن باید از بین می رفت...
یزد جا برای شهدای عزیز زیاد داره ولی باید در مقابل زیاده خواهی و بی توجهی مسئولین وقت ایستاد و نگذاشت به شهدا بی احترامی بشه.
احسنت
حقگو
میدان امیر چخماق در حقیقت حسینیه و تکیه آقا امام حسین (ع) است که مزار سربازان حضرتش گردیده است ونه بنای ملی فاقد هویت دینی
رهگذر
شما کجا بودین وقتی همینا جلوی توپ و تانک و گلوله میرفتن تا از همین میراث فرهنگی دفاع کنن ؟!!!!!!اگه اینا جونشونو فدا نمی کردن ، الآن خودتون بودین که اینطوری سنگ این میراث فرهنگی رو به سینه بزنین؟!!!!!!!!!!!!!
اصغری
تو کجا بودی رهگذر؟
Iran, Islamic Republic of
آقا توی یزد چه خبره کلا!!!
نباید با شهدا برخورد سیاسی داشت و انها را دستا ویز منافع گروهی ساخت در مملک اسلامی قانون حرف اول را میزند و اقدامات خلاف قانون توجیح پذیر نیست.
دیکته چند میشدی؟!!!!
علی اکبر کهنسال
اقایان با این تهدیدنامه , دراصل یاداور حرفهای اصلاحطلبانی شدند که میگفتند نمادهای هشت سال دفاع مقدس در شهرها , باعث رواج روحیه خشونت طلبی بین جوانان میشود. اقایان , دیگر نمی توانید مثل گذشته با دروغهای خودتون اهداف تون را محقق کنید هرچند در!!! باشید!!!
شما اصلا متن رو خوندی؟
سید
United Kingdom
واقعا متاسفیم برای این مسئولینی که اگر این شهداء نبودندآیا میتونستنددراین جایگاه قرار بگیرند.اینها مدیون خون این شهداء هستند
چرا باید اثار تاریخی را مخدوش کنیم
جای دفن اموات در اثار تاریخی نیست.این چه معنایی دارد؟ به چه نسلی حق ایندگان را ضایع میکنند
صحبت ميراث فرهنگي كاملا منطقي و قانونيه بندگان خدا حرف بدي نزدن كه!! و جايگاه شهدا و شان انها طوريه كه نبايد نااگاهانه باعث بي احترامي به مقام اونا بشيم
الان اين حركت نه تنها احترام نيست بلكه از توهين هم بدتره!
ناشناس
خدا لعنت کند کسانی راکه دارند خون شهیدان را پایمال می کنند و کسانی که انها را حمایت می کنند
فرزاد
یادمه یزدی ها رو مومن خطاب میکردند...!
United States
کجاش تهدید آمیزه ؟ اتفاقا محترمانه و منطقی نوشته شده .
علي
Iran, Islamic Republic of
سلام
1- در تمام کشورها روال همين است که بهترين ميدانهاي شهرشان را يادمان بزرگان و شهدايشان انتخاب مي کنند ولي کشورما با وجود برخي تنگ نظرن لبا اين مشکلات مواجه مي شود.
2- سواي نظرات کارشناسي ميراث فرهنگي بايد گفت مخالفتهاي اينچنيني پشت صحنه هايي دارد که بايد عمقي نگاه کرد و سبقه اين مخالفتها را پيدا کرد و در پايان بدانيد هدف ميراث فرهنگي نيست هدف عدم حضور شهدا در جلوي چشم عامه مردم است تا از ياد بروند .
با تشکر
آره ما هم باور کردیم دلیل مخالفتتون همین چیزاست .
چطور دور میدون نقش جهان اصفهان برج می سازند و دید رو کور می کنند صداتون در نمیاد . حالا اینجا در پی انجام وظیفه بر آمدید ؟
ک
Iran, Islamic Republic of
شرافت و مسئولان کشوری میراث فرهنگی، اگر راست می گویند قوانین یونسکو که مخالف دفن شهدا هست را رو کنند. یونسکو اصلا چنین قانون و محدویدیتی ندارد و آقایان میراث فرهنگی دروغگو هستند.