سه شنبه ۱ خرداد ۱۴۰۳ - 21 May 2024
 
۰
وضعیت تجارت گاز تهران - باکو؛

ایران مشتری ثابت گاز آذربایجان شد

شنبه ۳ خرداد ۱۳۹۳ ساعت ۱۸:۳۵
کد مطلب: 361846
معاون امور بین‌الملل وزارت نفت با اشاره به واردات روزانه بیش از یک میلیون مترمکعب گاز از جمهوری آذربایجان از سوآپ 125 میلیون مترمکعب گاز به جمهوری نخجوان خبر داد.
به گزارش جهان به نقل از مهر، همزمان با افزایش واردات گاز طبیعی از ترکمنستان، حجم واردات گاز از جمهوری آذربایجان توسط ایران به بیش از یک میلیون مترمکعب در روز افزایش یافت.
 
علی ماجدی معاون امور بین الملل وزارت نفت با اشاره به سوآپ بیش از 125 میلیون متر مکعب گاز جمهوری آذربایجان در 4 ماه نخست سالجاری میلادی از مسیر ایران به نخجوان، گفت: ایران روزانه بیش از یک میلیون متر مکعب گاز از آذربایجان وارد می کند که بخشی از آن به نخجوان سوآپ می شود.
 
به گزارش مهر، قرارداد معاوضه (سوآپ) گاز طبیعی ایران و آذربایجان سال 2004 میلادی بین شرکت ملی صادرات گاز ایران و آذری گاز جمهوری آذربایجان امضا شد.
 
بر اساس این توافق، 25 ساله مقامات گازی تهران – باکو مقرر شد که روزانه حدود یک میلیون متر مکعب گاز طبیعی آذربایجان از مسیر ایران به جمهوری نخجوان تحویل داده شود.
 
مطابق با توافق قبلی این دو کشور همسایه مقرر شده بود، در صورت نهایی شدن مذاکرات حجم سوآپ گاز طبیعی ایران - جمهوری آذربایجان - جمهوری نخجوان در فاز اول به روزانه 2.5 میلیون متر مکعب و در فاز دوم به روزانه پنج میلیون متر مکعب افزایش یابد.
 
از سوی دیگر ایران و جمهوری آذربایجان چهار سال قبل قراردادی به منظور انتقال سالانه 100 میلیون متر مکعب (معادل 1.2 میلیون متر مکعب در روز) گاز طبیعی این کشور حاشیه دریای خزر به استانهای شمالی ایران امضا کرده بودند.
 
همچنین تهران – باکو زمستان سال 1389 یک تفاهم نامه جدید گازی با هدف افزایش واردات گاز طبیعی ایران از این همسایه شمالی تا سقف 2 میلیون متر مکعب در روز امضا کردند که تاکنون این تفاهم نامه اجرایی و عملیاتی و تبدیل به قرارداد رسمی بین دو کشور نشده است.
 
خرداد ماه دو سال قبل هم ایران و جمهوری آذربایجان به عنوان دو قطب تولید و صادرات گاز منطقه خاورمیانه و حوزه دریای خزر پشت درب‌های بسته مذاکراتی را به منظور توسعه همکاری‌های گازی در باکو انجام دادند.
 
با به پایان رسیدن مذاکرات گازی باکو، مسئولان جمهوری آذربایجان با استقبال از پیشنهادهای گازی تهران از افزایش صادرات و همکاری های گازی با ایران خبر داده و حتی ناطق عباسف معاون وزیر صنعت و انرژی آذربایجان با اشاره به افزایش تولید گاز این کشور به 54 میلیارد مترمکعب تا سال ٢٠٢٠ میلادی خواستار افزایش طرح های مشترک صادرات، سوآپ و ترانزیت گاز با ایران شد.
 
به گزارش مهر، در حال حاضر امکان واردات این حجم از گاز طبیعی از طریق خط لوله ای به طول یکهزار و 474 کیلومتر وجود دارد که حدود 296 کیلومتر آن در خاک جمهوری آذربایجان ساخته شده است.
 
این خط لوله از ظرفیت انتقال سالانه 10 میلیارد متر مکعب گاز طبیعی برخوردار است که در حال حاضر حجم گاز انتقال شده از آن حدود 500 میلیون متر مکعب است که پیش بینی می شود این میزان در آینده افزایش یابد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *