جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
 
۱

موافقت‌مشروط ایران با جریمه‌نکردن پاکستان

سه شنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۳ ساعت ۱۱:۴۰
کد مطلب: 360024
یک مقام آگاه پاکستانی اعلام کرد ایران به طور مشروط موافقت کرده است از دریافت جریمه ماهیانه ۲۰۰ میلیون دلاری از پاکستان به دلیل عدم تکمیل پروژه خط لوله انتقال گاز تا ۳۱ دسامبر ۲۰۱۴، صرف نظر کند.
به گزارش جهان به نقل از تسنیم پایگاه اینترنتی دِ نیوز پاکستان اعلام کرد ایران موافقت کرده است از دریافت جریمه ماهیانه ۲۰۰ میلیون دلاری از پاکستان به دلیل عدم تکمیل پروژه خط لوله انتقال گاز تا ۳۱ دسامبر ۲۰۱۴، صرف نظر کند.

این توافق در جریان سفر اخیر نواز شریف نخست وزیر پاکستان به تهران انجام شده است.

بر اساس موافقتنامه خرید و فروش گاز، اگر پاکستان نتواند زیرساخت های لازم برای انتقال گاز از ایران را تا ۳۱ دسامبر ۲۰۱۴ تکمیل کند، باید ماهیانه ۲۰۰ میلیون دلار جریمه به ایران بپردازد.

اکنون ایران تصمیم گرفته است که با توافق بر سر تغییر مهلت تکمیل این پروژه توسط پاکستان، از این جریمه صرف نظر کند. اما تهران صرف نظر از دریافت جریمه را به جدیت دولت اسلام آباد در این پروژه منوط ساخته است.

یک مقام ارشد وزارت نفت و منابع طبیعی پاکستان گفت، از پاکستان خواسته شده است تا عملیات احداث زیرساخت ها برای لوله گذاری در خاک خود را شروع کند و سپس ایران از طریق تقسیم کردن هزینه هایی که پاکستان برای تکمیل این پروژه نیاز دارد، به این کشور کمک خواهد کرد.

پاکستان می گوید به دلیل تحریم های آمریکا و اتحادیه اروپا علیه ایران قادر به تامین هزینه تکمیل این طرح از طریق نهادها مالی بین المللی نیست. ایران این موضوع را می پذیرد، اما می گوید جریمه موردنظر به این شرط از پاکستان گرفته خواهد شد که اسلام آباد برای تکمیل این پروژه از خود جدیت نشان دهد.

در جریان سفر نخست وزیر پاکستان به تهران، دو کشور در مورد تداوم این پروژه به توافق رسیدند.

به گفته این مقام آگاه، تحریم ها تاثیری بر ایجاد زیرساخت ها و لوله گذاری ۷۸۱ کیلومتری از مرز ایران و پاکستان تا منطقه نواشاه ندارند، بلکه در صورت صدور گاز، ممکن است تحریم هایی وضع شوند.

وی افزود، با توجه به کاهش تحریم ها علیه ایران و سفر نخست وزیر پاکستان به ایران، اکنون فعالیت های مشهودی دیده می شود که می تواند زمینه شروع پروسه ایجاد زیرساخت ها توسط وزارت نفت پاکستان را فراهم کند.

پس از دریافت سیگنال مثبت در مورد خط لوله انتقال گاز در عالی ترین سطح، مذاکرات فنی برای تغییر برخی از بندهای موافقتنامه خرید و فروش گاز و تعیین جدول زمانی جدید برای تکمیل پروژه برگزار خواهد شد. پاکستان می گوید به محض برداشته شدن تحریم ها علیه ایران، قادر به تکمیل پروژه در طی ۱۵ تا ۱۶ ماه است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *