چهارشنبه ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 15 May 2024
 
۰

درخواست جهاد دانشگاهی از رئیس‌جمهور

سه شنبه ۱۵ مرداد ۱۳۹۲ ساعت ۱۴:۲۳
کد مطلب: 304457
رئیس جهاد دانشگاهی با ارائه درخواست‌های خود از رئیس جمهور دولت یازدهم گفت: جایگاه جهاد دانشگاهی بالاترین جایگاه در امر پژوهش کشور است و از رئیس جمهور می‌خواهیم حمایت بیشتری از این نهاد داشته باشد.
به گزارش جهان به نقل از فارس، محمد حسین یادگاری رئیس جهاد دانشگاهی در نشست خبری سی و سومین سالروز تشکیل جهاد دانشگاهی با ارائه درخواست‌های خود از رئیس جمهور به تشریح تاریخچه تاسیس جهاد دانشگاهی و ماموریت‌های این نهاد پرداخت و گفت: جهاد دانشگاهی در سال 59 تاسیس شد و پس از اینکه در آن زمان ستاد انقلاب فرهنگی کار خود را آغاز کرد، نیازهای دانشگاه‌ها به جهاد دانشگاهی واگذار شد، تا به ارتقای تولید علم و تبدیل علم به ثروت بیانجامد.
 
وی افزود: پس از آن شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوباتی را داشت و بر اساس این مصوبات چندین ماموریت مهم را به جهاد دانشگاهی واگذار کرد.
 
به گفته یادگاری مسئولیت فعالیت‌های فرهنگی و تحقیقاتی در کشور در 11 مردادماه سال 65 به جهاد دانشگاهی واگذار شد و در سال 69 نیز با توجه به شرایط دانشگاه‌ها مصوب شد که جهاد دانشگاهی پل ارتباط بین صنعت و دانشگاه باشد و قرار بود این مسئله پشتیبانی شود.
 
رئیس جهاد دانشگاهی افزود: اهداف درنظرگرفته شده برای جهاد دانشگاهی در سال 81 به طور مجدد در اساسنامه جهاد از طریق شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوب شد، که این اهداف در هیچ نهاد وابسته به دانشگاه مدنظر نبود.
 
وی گسترش تحقیقات و شکوفایی روحیه استعدادها در سطح جامعه برای نیل به خوداتکایی، گسترش طرح‌های کاربردی و نیمه‌ صنعتی از طریق پیوند به مراکز تحقیقاتی و گسترش پژوهش در کشور را از جمله اهداف درنظر گرفته برای جهاد دانشگاهی مطرح کرد.
 
یادگاری گفت:‌ یکی از مشکلات ما این است که جهاد دانشگاهی به اندازه اهمیت این نهاد انقلابی در دانشگاه‌ها جایگاهی ندارد، در صورتی که جایگاه جهاد دانشگاهی بالاترین جایگاه در اسناد بالادستی در امر پژوهش است.
 
رئیس جهاد دانشگاهی تاکید کرد: از رئیس جمهور می‌خواهیم که جهاد دانشگاهی را با دید و حمایت بیشتری در نظر بگیرند.
 
وی افزود: در بحث تحول راهبردی جهاد برای دهه‌های آینده برنامه‌ریزی‌هایی داریم که بر این اساس آسیب‌ها و تهدیدهای جهاد دانشگاهی شناسایی شدند و در اختیار شورای عالی انقلاب فرهنگی قرار می‌گیرند.
 
یادگاری ادامه داد: ‌از رئیس جمهور می‌خواهیم به جهاد دانشگاهی به عنوان یک نهاد انقلابی که در این 33 سال تجربه‌های زیادی در امر پژوهش دارد اهمیت بیشتری بدهد، زیرا جهاد دانشگاهی باید تکمیل‌کننده و متمم فعالیت دانشگاه‌ها باشد.
 
رئیس جهاد دانشگاهی با بیان اینکه این نهاد انقلابی رقیب دانشگاه‌ها نیست، گفت:‌حتی برای مراکز رشد و پارک‌های علم و فناوری نیز بهترین جایگاه جهاد دانشگاهی است، مراکز رشد از بدنه جهاد جدا شدند ولی ما مدعی هستیم با توجه به جهاد دانشگاهی در این 33 سال، مراکز رشد باید به جهاد دانشگاهی باز گردد.
 
وی ادامه داد: جهاد دانشگاهی باید بستر مناسبی برای نخبگان جامعه باشد و از رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی می‌خواهیم که این نهاد انقلابی را بستر مناسبی برای پرورش نخبگان بدانند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *