دوشنبه ۷ خرداد ۱۴۰۳ - 27 May 2024
 
۱
۲

۳ منبع امریکایی: ایران باید ۱۵۰۰۰ ماشین سانتریفیوژ را برچیند

سه شنبه ۸ بهمن ۱۳۹۲ ساعت ۱۰:۲۹
کد مطلب: 340307
۳ منبع مهم امریکایی خواستار برچیده شدن ۱۵۰۰۰ ماشین سانتریفیوژ ایران در نطنز و تعطیلی تاسیسات اراک و فردو شدند.
به گزارش جهان به نقل از ایران هسته ای، در حالی که برخی منابع خبر از آغاز مذاکرات درباره گام نهایی میان ایران و ۱+۵ می دهند، ۳ منبع مهم امریکایی خواستار برچیده شدن ۱۵۰۰۰ ماشین سانتریفیوژ ایران در نطنز و تعطیلی تاسیسات اراک و فردو شدند.

موسسه علوم و امنیت بین المللی که به عنوان بازوی فنی سیا در تحلیل برنامه هسته ای ایران عمل می کند، خواستار آن شده است که در گام نهایی فقط ۴۰۰۰ ماشین نوع اول در نطنز باقی بماند.

دیوید آلبرایت رییس این موسسه در مقاله ای در روزنامه امریکایی وال استریت ژورنال خواهان آن شده است راکتور آب سنگین اراک هم تعطیل شود تا ایران نتواند به پلوتونیوم لازم برای ساخت سلاح دست پیدا کند.

این در حالی است که کارشناسان فنی می گویند پلوتونیومی که در اراک تولید می شود برای ساخت سلاح هسته ای مناسب نیست.

الیوت آبرامز از مقام های سابق امنیتی دولت امریکا هم در مقاله ای که روز ۴ بهمن روی وب سایت شورای روابط خارجی امریکا منتشر شده، همین مسئله را تکرار کرده است.

علاوه بر این، بنابر گزارش استفن کالینسون برای خبرگزاری فرانسه در ۴ بهمن، سناتور مارک کرک از ایالت ایلینویز هم که یکی از بانیان تحریم ها علیه ایران است، گفته است که ایران باید تعداد ماشین های فعال خود را در گام آخر به زیر ۵۰۰۰ عدد رسانده و سقفی هم برای انباشت مواد ۵ درصد بپذیرد.

در برنامه اقدام مشترک ژنو این مسئله مورد توافق قرار گرفته است که ایران باید در گام نهایی ظرفیت، سطح، گستره، مکان و ذخایر برنامه غنی سازی خود را طبق نیازهای عملی اش و بر اساس یک توافق دو طرفه محدود کند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


یک اشتباه به ظاهرکوچک(قراردادژنو)
به یکی گفتند:بگو(الف)سکوت کرد.گفتند این که ساده است بگو(الف)نمیگفت هرچه گفتند بگونگفت
آخر کار گفتند چرا نمی گویی؟!گفت اگر بگویم (الف)اینجا که تمام نمی شود
می گویید بگو(ب)تابگویم (ب)میگویید بگو(ت)،بگویم (ت)میگویید بگو(ث)
و الی آخر
از همان اول (الف)را نمیگویم که تا اخرش راحت باشم
نتیجه:تیم مذاکره کننده و در کل دولت تدبیر و امید در قضیه هسته ای حتی به اندازه یک شخص عادی هم توان تجزیه و تحلیل را ندارند و بدجوری دسته گل به آب داده اند و کد خدا هم از ول کن اینها نخواهد بود اگر این سیاست غلط ادامه پیدا کند
میلاد الیگودرز
Iran, Islamic Republic of
آمریکایی ها به این خیال باشند