دوشنبه ۲۸ خرداد ۱۴۰۳ - 17 Jun 2024
 
۳
۵
کارشناس ارشد مسائل منطقه در گفتگو با جهان نیوز:

شهید امیرعبداللهیان انقلابی و حرفه‌ای بود/ در مدت کوتاه دولت سیزدهم ایران با پنج قاره ارتباط متوازن داشت؛ معطل چند کشور غربی نماندیم/ بعد از طوفان الاقصی، امیرعبداللهیان صدای مظلومان مقتدر غزه را به دنیا رساند/ یکی از مهمترین نقاط قوت دولت شهید رئیسی حوزه سیاست خارجی بود

دوشنبه ۷ خرداد ۱۴۰۳ ساعت ۱۶:۱۸
کد مطلب: 882102
صدرالحسینی گفت: همه ارزش‌های انقلاب اسلامی در وجود شهید امیرعبداللهیان نهادینه شده بود.
شهید امیرعبداللهیان انقلابی و حرفه‌ای بود/ حوزه سیاست خارجی از نقاط قوت دولت شهید رئیسی بود/ در مدت کوتاه دولت سیزدهم ایران با پنج قاره ارتباط متوازن داشت؛ معطل چند کشور غربی‌ نماندیم
گروه سیاسی جهان نيوز: سید رضا صدرالحسینی کارشناس ارشد مسائل منطقه در گفتگو با جهان نيوز با اشاره به اینکه یکی از مهمترین نقاط قوت دولت شهید آیت‌الله رئیسی حوزه سیاست خارجی این دولت بود، اظهار داشت: با انتخاب شهید امیرعبداللهیان که دیپلماتی کار کشته، حرفه‌ای و علاقمند به توسعه روابط سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران بود به عنوان وزیر امور خارجه می‌توان ادعا نمود که دولت سیزدهم از یکی از کارآمدترین افراد برای یکی از مهمترین وزارتخانه‌ها بهره برد.
 
وی در ادامه با بیان اینکه برنامه سیاست خارجی دولت سیزدهم که توسط این دیپلمات کارآمد به منصه ظهور رسید نشان دهنده جهش قابل توجه در حوزه سیاست خارجی جمهوری اسلامی بود، گفت: برنامه ارائه شده توسط شهید امیرعبداللهیان به مجلس شورای اسلامی برای کسب رای اعتماد به گونه‌ای بود که بالاترین رای را در میان وزرای دولت سیزدهم کسب نمود. او محور سیاست خارجی خود را سیاست خارجی متوازن با تاکید بر ارزش‌ها، اسناد بالادستی، فرامین امامین انقلاب و تاکید بر گسترش روابط اقتصادی قرار داده بود.
 
کارشناس ارشد مسائل منطقه با بیان اینکه اقدامات دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی در طول این حدود سه سالی که از عمر دولت سیزدهم گذشت، یک رکورد شکنی نسبت به دولت‌های گذشته محسوب می‌شود، افزود: دولت سیزدهم در شرایطی روی کار آمد که ایران با تعدادی از کشورهای همسایه و برخی از کشورهای دیگر دچار چالش‌های جدی و کاهش روابط بود. آقای امیرعبداللهیان تلاش داشتند ضمن حفظ ارزش‌های انقلابی، اسلامی و تاکید بر گسترش و تعمیق روابط کمترین چالش در حوزه کشورهای همسایه و غیره وجود داشته باشد.
 
صدرالحسینی با اشاره به اینکه در این دوره ضمن در اولویت قرار گرفتن گسترش روابط با همسایگان، ارتباطات جمهوری اسلامی ایران به طور متوازن با ۵ قاره ادامه داشت، بیان کرد: نگاه به شرق در دستگاه سیاست خارجی یک نگاه عمیق و کارآمد به حساب می‌آمد اما گفتگو با غرب هیچگاه قطع نشد و در ارتباط با تامین منافع ملی و پرونده‌های موجود گفتگوها همچنان ادامه داشت.

 
وی درباره یکی دیگر از نکات برجسته دولت سیزدهم در حوزه روابط بین الملل، گفت: اقتصاد مردم و همچنین توسعه همه جانبه کشور به کشورهای غربی گره نخورده بود بلکه با ابتکارات مناسب توسط وزیر امور خارجه و دستگاه‌های مربوطه ارتباطات با دیگر کشورها در حوزه‌های جغرافیایی مختلف حفظ شد. دستاورد اقتصادی این گسترش و تعمیق روابط موجب افزایش ۴۰ درصدی صادرات جمهوری اسلامی به دیگر کشورها به ویژه همسایگان بود که آمار و ارقام آن کاملا گویا است.
 
صدرالحسینی با بیان اینکه حفظ و تقویت جبهه مقاومت توسط شهید امیرعبداللهیان به عنوان سفیر جبهه مقاومت و صدای رسای این جبهه در نهادهای مختلف بین المللی و در محافل گوناگون سیاست خارجی کاملا آشکار بود، افزود: به ویژه بعد از عملیات طوفان الاقصی اقدامات شخص امیرعبداللهیان در حوزه گسترش تفکر مقاومت و در رساندن صدای مظلومان مقتدر غزه تاثیر ویژه‌ای در جهان داشت.


 
وی در ادامه با اشاره به یکی از نقاط قوت وزیر خارجه شهید، گفت: یکی از نقاط قوت شخصیت فردی آقای امیرعبداللهیان سعه صدر، اخلاق نیکو و چهره گشاده و بازی بود که برای یک دیپلمات به منظور ایجاد ارتباط ضرورت دارد. ضمناً یکی از ویژگی‌های ایشان تاکید بر ارزش‌های انقلاب اسلامی بود که همه این ارزش‌ها در وجود ایشان نهادینه شده بود.
 
کارشناس ارشد مسائل منطقه در پاسخ به این سوال که پیشنهاد حضرتعالی به عنوان یک کارشناس روابط بین الملل به دولت آینده در حوزه سیاست خارجی چیست؟ بیان کرد: ریل گذاری دولت سیزدهم و شخص آقای امیرعبداللهیان برای تقویت امنیت ملی و تامین منافع ملی یکی از مهمترین ریل گذاری هایی است که در دولت سیزدهم و توسط شخص آقای امیرعبداللهیان در دستگاه سیاست خارجی انجام شده است. پیشنهاد به دولت آینده این است که برنامه و مسیر پیموده شده دولت سیزدهم در حوزه سیاست خارجی را بررسی نمایند که اگر مطلوب و اثربخش بوده به ویژه در حوزه روابط با قاره آفریقا، آمریکای جنوبی و لاتین این مسیر را با سرعت بیشتری بپیمایند.
https://jahannews.com/vdciuravrt1avz2.cbct.html
jahannews.com/vdciuravrt1avz2.cbct.html
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
وزیر کاربلد و کاری
Iran, Islamic Republic of
شخصیت برجسته ای را از دست دادیم.
شهید دیپلماسی
Iran, Islamic Republic of
بزرگ مرد دیپلماسی ایران شهادتت مبارک...

دیپلماسی اقتصادی در این دولت و وزارت این مرد معنی شد و جان گرفت.
Iran, Islamic Republic of
.....
Iran, Islamic Republic of
خدا ایشان رو رحمت کنه و با شهدای کربلا محشورش کنه.