دوشنبه ۲۸ خرداد ۱۴۰۳ - 17 Jun 2024
 
۰
سخنگوی وزارت خارجه مطرح کرد

بیش از ۳۳۰ پیام تسلیت و همدردی از مقامات عالی کشورهای‌ مختلف دریافت کردیم/ سفر بیش از ۶۰ هیات عالیرتبه به ایران

دوشنبه ۷ خرداد ۱۴۰۳ ساعت ۱۳:۳۷
کد مطلب: 882131
بر اساس آماری که داریم ما دریافت کننده بیش از ۳۳۰ پیام از مقامات عالی کشورهای‌ مختلف بودیم.
بیش از ۳۳۰ پیام تسلیت و همدردی از مقامات عالی کشورهای‌ مختلف دریافت کردیم/ سفر بیش از ۶۰ هیات عالیرتبه به ایران
به گزارش جهان نيوز، «ناصر کنعانی» سخنگوی وزارت خارجه در نشست خبری امروز، اظهار داشت: در ابتدای جلسه یک بار دیگر شهادت رییس جمهور خدوم و مردمی و خستگی ناپذیر دکتر رییسی و همچنین حسین امیرعبداللهیان وزیر امورخارجه، آل هاشم و مالک رحمتی و جمع دیگری از همراهان را در نتیجه سانحه دلخراش بالگرد خدمت ملت شریف ایران و همه دوستداران ملت ایران در جهان تسلیت عرض می‌کنم و برای روح بلند این عزیزان علو درجات مسئلت می‌کنم.

وی ادامه داد: لازم است از حضور میلیونی ملت ایران در برنامه‌های تشیع و تدفین خادمان کشورمان را پاس بداریم و سر تعظیم در برابر قدرشناسی این ملت بزرگ فرود می‌آوریم.
سخنگوی وزارت خارجه افزود: همچنین مشارکت نمایندگان عالی‌رتبه کشورهای مختلف در مراسم تشیع شهدای خدمت اقدام بزرگی است که محل اهتمام و تشکر دولت و ملت جمهوری اسلامی ایران است.

کنعانی در ادامه این نشست در مورد حضور مقامات کشورهای مختلف در مراسم تشییع شهدای خدمت و همدلی کشورهای مختلف با ایران در این باره، گفت: در ارتباط با این حادثه و سانحه دلخراش ما یک رییس جمهور خدوم و وزیر خارجه مجاهد را از دست دادیم. نقش رییس جمهور و وزیر خارجه شهید در بازه زمانی ۳ سال گذشته در توسعه روابط ایران با دیگر کشورهای جهان بی تردید نقش برجسته و توسعه و ارتقا جایگاه جهانی کشور ما در حوزه منطقه‌ای و بین المللی است.

سفر بیش از ۶۰ هیات عالیرتبه به ایران
وی ادامه داد: بر اساس آمار، با مشارکت هیات‌های عالیرتبه کشورهای مختلف در مراسم تشییع شهدای خدمت، دریافت کننده بیش از ۳۳۰ پیام بودیم. که این دال بر سیاست موفق سیاست خارجی بود. علاوه بر پیام‌های مقامات و مسوولان کشورها از سازمان‌های مختلف هم پیام‌هایی را دریافت کردیم. مجموعه این‌ها نشان دهنده این است که در ارتباطات بین المللی و جهانی موفق به ایجاد روابط سازنده در سطح جهان بودیم. حضور بیش از ۶۰ هیات عالیرتبه از کشورهای مختلف در بازه زمانی بسیار محدود نشاندهنده میزان اهتمامی است که جامعه جهانی نسبت به جایگاه ایران در سطح منطقه دارد.

سخنان پادشاه بحرین را مورد اهتمام قرار می‌دهیم
کنعانی در مورد حضور وزیر امور خارجه بحرین در مراسم تشییع شهدای خدمت و روابط با بحرین، گفت: اظهارات پادشاه بحرین را شنیدیم و این اظهارات را مورد اهتمام قرار خواهیم داد. همچنین از ارسال پیام تسلیت و ابراز همدردی و حضور وزیر خارجه این کشور در مراسم بزرگداشت رییس جمهور و وزیر خارجه شهید تشکر می‌کنیم. از سنوات سیاست راهبردی همسایه محور دولت سیزدهم رفع سوء تفاهمات با مشورهای همسایه از جمله کشورهای حوزه خلیج فارس بود.

گسترش مناسبات با قاره آفریقا یکی از اولویت‌های اساسی دولت است
وی در مورد روابط با آفریقا گفت: گسترش مناسبات ایران با قاره آفریقا یکی از اولویت‌های اساسی دولت سیزدهم است. در همین راستا سفر رییس جمهور شهید به سه کشور آفریقایی و وزیرخارجه شهید به کشورهای مختلف آفریقایی در راستای توسعه روابط با کشورهای حوزه آفریقا بوده است. هشت کمیسیون مشترک با کشورهای آفریقایی برگزار شد. در مسیر تلاش برای گسترش همکاری‌ها با اتحادیه آفریقا هستیم. با زمینه‌هایی که فراهم شده به رغم این حادثه تلخ و ناگهانی در مسیر توسعه روابط با آفریقا خللی ایجاد نخواهد شد.

دیدار وزیر امور خارجه عمان با مخبر
وی در مورد اخبار ضد و نقیض مذاکرات ایران و امریکا در عمان و همچنین سفر وزیر خارجه این کشور به تهران، افزود: این سفر به منظور ابراز و ابلاغ تسلیت عمان صورت می‌گیرد. وزیر خارجه سلطنت عمان چون در روز تشییع در سفر کاری بود، امروز سفری اختصاصی به ایران برای ابراز همدردی و تسلیت به دولت و ملت ایران دارد. روابط ایران و عمان روابطی دوستانه است و در این سفر دیداری هم با مخبر انجام خواهد شد. مذاکرات رفع تحریم‌ها همواره در جریان بوده و قطع نشده است لذا تعاملات ما با طرف امریکایی همواره ادامه داشته و صرفاً در چاچوب مذاکرات رفع تحریم‌ها و موضوعات هسته‌ای بوده است. مفاد خبرهای منتشره در برخی رسانه‌های غربی معتبر و دقیق نیست.

ارتباط با همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی سازنده بوده است
وی در مورد برگزاری جلسه شورای حکام، تصریح کرد: رویکرد ایران در ارتباط با همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی سازنده بوده است و سفر اخیر گروسی به ایران به منظور رفع ابهامات و گسترش همکاری‌های سازنده ایران با آژانس انجام شده است. انتظار این است دیگر بازیگران به رویکرد سازنده ایران توجه کنند.

کنعانی در مورد وضعیت تبعه ایرانی در عراق گفت: دستگاه دیپلماسی این موضوع را با جدیت و اهتمام ویژه از آغازین روز بازداشت این شهروند ایرانی داشته و دارد. دستگاه دیپلماسی در جریان جزئیات پرونده این تبعه است و بازداشت خودسرانه یک شهروند ایرانی در عراق به هیچ وجه پذیرفته شده نیست. بنابراین موضوع این شهروند را مبتنی بر وظیفه سازمانی وحرفه‌ای دستگاه دیپلماسی با طرف عراقی با جدیت دنبال کردیم. وزیرخارجه شهید شخصاً این موضوع را با جدیت دنبال کرد. اجازه دهیم این موضوع در سازوکارهای کنسولی و حقوقی دنبال شود و امیدواریم نتایج تلاش‌ها منجر به آزادی این شهروند ایرانی شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه در مورد بیانیه منتشر شده در مورد جزایر سه گانه، گفت: بیانیه های اتحادیه عرب سازوکار خودش را دارد اما ما خارج از هرگونه اظهار نظر در مورد تنظیم وصدور بیانیه های اتحادیه عرب لازم است بگویم هرگونه اعلام‌موضع در مورد جزایر سه گانه را مداخله در امور داخلی ایران تلقی میکنیم و انرا قویا محکوم میکنیم. جزایر سه کانه جزو لاینفک ایران است.

شمخانی چه نقشی در مذاکرات هسته‌ای دارد؟
وی در بخش دیگری از این نشست خبری با اشاره به اموال بلوکه‌شده ایران در قطر، گفت: تغییری در نحوه استفاده منابع مالی ایران در قطر ایجاد نشده است و در صورت ضرورت، بانک مرکزی اطلاعات لازم را خواهد داشت.

سخنگوی وزارت خارجه با اشاره به برخی گمانه‌زنی‌ها درباره نقش علی شمخانی در پرونده هسته‌ای اظهار کرد: تغییر هیات مذاکره‌کننده ایران در موضوع رفع تحریم‌ها با هماهنگی و اشراف نهادهای عالی و بالادستی نظام، مذاکرات را پیش برده است. وزارت خارجه و هیات مذاکره‌کننده در چهارچوب سیاست‌های ابلاغی، مسیر خود را ادامه خواهد داد.

کنعانی با اشاره به تغییر مسوول پرونده مذاکرات هسته‌ای گفت: در خصوص ادعای غیر رسمی منتشره در برخی شبکه‌ها، نکته خاصی را برای طرح ندارم. هیات مذاکره‌کننده ایران درخصوص رفع تحریم‌ها همواره با هماهنگی نهادهای بالادستی نظام پیش رفته است. 

سخنگوی وزارت خارجه اضافه کرد: در رویکرد و ساختار گفت‌وگوهای غیرمستقیم و با واسطه ما در چارچوب رفع تحریم‌ها و بازگشت متعهدانه همه طرف‌ها هیچ تغییری رخ نداده و در همان چارچوب تلاش‌ها را ادامه خواهیم داد.

کنعانی با اشاره به درخواست ایران برای استرداد یک کلاهبردار ایرانی از امارات گفت: من شرح اقدامات را نمی‌خواهم داشته باشم؛ بین دستگاه دیپلماسی و قوه قضاییه همکاری مشترک وجود دارد و در برنامه اقدامات ایران برای استرداد این مجرم وجود دارد.

جمهوری اسلامی ایران از هرگونه همکاری‌های آبی میان کشورهای منطقه استقبال می‌کند
سخنگوی وزارت خارجه با اشاره به امضای قرارداد تجاری و آبی بین عراق و ترکیه، گفت: موضوع آب از موضوعات مهم و پیچیده زیست محیطی در حوزه منطقه‌ای است. مسایل آبی مشترک و رودخانه‌های مرزی بین عراق و ترکیه، یکی از موضوعات مهم و قدیمی است.

کنعانی در این باره افزود: ما به عنوان جمهوری اسلامی ایران و متاثر از تنش‌های آبی، موضوعات مرتبط با منابع آب و رخدادها و توافق‌هایی که در این چارچوب صورت می‌گیرد را هم از منظر مسایل زیست محیطی و هم از منظر منافع ایران این موضوعات را با دقت دنبال می‌کنیم. 

وی ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران از هرگونه همکاری‌های آبی میان کشورهای منطقه استقبال می‌کند؛ مشکلات آبی و زیست محیطی یک موضوع تاثیرگذار بر کل کشورها است؛ ما شروع گفت‌وگوهای فنی را مهم تلقی می‌کنیم.

کنعانی گفت: راهگذرهای ترانزیتی در منطقه ما از دیرباز به دلیل موقعیت خاصی که داریم را با جدیت دنبال می‌کنیم. از هر پروژه‌ای که با نگاه صرفا تجاری مطرح شده، استقبال کردیم.

ما دارای ابتکار عمل درخصوص راهگذرهای تجاری و ترانزیتی هستیم. گذرگاه شمال-جنوب و تهران- استانبول را در دستور کار خود با شرکای تجاری خود داریم؛ اجازه نخواهیم داد منافع کشور درخصوص پروژه‌های ترانزیتی، مورد بی‌توجهی قرار بگیرد.

رای مثبت به قطعنامه نسل‌کُشی سربرنیتسا، نماد روشنی از استقلال ایران است 
وی با اشاره به روز بزرگداشت نسل‌کُشی در «سربرنیتسا» و سکوت برخی کشورها و رویکرد ایران در منطقه بالکان، گفت: ایران سیاست خارجی مستقل خودش را دارد و در اجرای سیاست خارجی خود، از طرف‌های ثالث تاثیر نمی‌پذیرد.

کنعانی افزود: رای مثبت ما به قطعنامه نسل‌کُشی سربرنیتسا، نماد روشنی از استقلال کشور و کنش اصولی ایران در سیاست خارجی است؛ جنایتی که نزدیک به ۳۰ سال قبل در مقابل چشمان خواب‌زده برخی قدرت‌های مدعی حقوق بشر اتفاق افتاد و منجر به کشتار ۸ هزار مسلمان بی گناه شد، یک صفحه کاملا تاریک و مشمئزکننده است.

وی ادامه داد: معتقدیم که ثبت این واقعه جانگداز، در مسیر جلوگیری از تکرار چنین فجایعی است. ما به‌رغم رای مثبت خود، هرگونه سوءتفسیر از این قطعنامه که منجر به تنش در بالکان شود را مردود می‌دانیم. اتخاذ معیارهای دوگانه هم از نظر ما مردود است. نسل‌کُشی همیشه و در همه‌جا محکوم است.

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: رویکرد و سیاست ایران در منطقه بالکان، بر حفظ صلح و ثبات استوار شده و ایران با همه کشورهای منطقه روابط دوستانه و سازنده دارد. اقدامات مغایر با یکپارچگی سرزمینی صربستان را به رسمیت نشناختیم؛ ما با بوسنی هم اشتراکات فرهنگی و تاریخی داریم و ما از گذشته دارای پیوند هستیم.

سوال خبرنگار مهر: سفر «محمد بن‌سلمان» به ایران در چه شرایطی است؟ 
سخنگوی وزارت خارجه با اشاره به انتخاب سفیر ایران در آذربایجان گفت: روابط ما با جمهوری آذربایجان در مسیر خوبی قرار دارد و بازگشایی سفارت این کشور در تهران هم یکی از موضوعات مورد توافق است.

کنعانی در پاسخ به سوال مهر در مورد سفر «محمد بن سلمان» به ایران، گفت: رییس‌جمهور شهید ما از وی‌عهد عربستان برای سفر به ایران دعوت کرده بود و طرف عربستانی این دعوت را پذیرفته بود؛ در رابطه با ترتیبات سفر باید در شرایط مناسب دیگری برنامه‌ریزی و هماهنگی کنیم.

وی همچنین با اشاره به ارتباط ایران و سودان گفت: در ارتباط با سودان هم خوشبختانه روابط در مسیر خوبی قرار گرفته و در دیدار وزیر خارجه سودان با سرپرست وزارت خارجه ایران، درباره بازگشایی سفارت‌های دو کشور در مدت کوتاه توافق شد. 

از مسیر و رویکرد دیگر کشورها و اقدامات آن‌ها علیه رژیم صهیونیستی حمایت می‌کنیم
کنعانی در بخش دیگری از این نشست خبری با اشاره به حکم دیوان بین‌المللی و عدم پیروی رژیم صهیونیستی از قوانین بین‌المللی گفت: جامعه جهانی در این‌باره مسوولیت قانونی و اخلاقی دارد؛ نظر به اینکه رژیم صهیونیستی اکنون متهم به نقض مفاد کنوانسیون جلوگیری از نسل‌کُشی است، مقامات این رژیم نزد دیوان کیفری دارای پرونده هستند.

وی افزود: دیوان دادگستری خواستار پایان‌دادن حمله به رفح است. همه زمینه‌های قانونی برای انجام مسوولیت‌های سازمان‌های بین‌المللی در اقدام علیه رژیم صهیونیستی وجود دارد.

کنعانی گفت: هیچ‌گونه بهانه‌ای از سوی هیچ مرجعی پذیرفته نیست؛ اما آنچه که تاکنون اتفاق افتاده نتیجه حمایت یکجانبه تعدادی از کشورها از جمله آمریکاست و موضع آمریکا هم در مورد احکام صادره کاملا روشن است که هنوز خود را متعهد به این احکام حقوقی تلقی نمی‌کند؛ ذره‌ای از مسوولیت جامعه جهانی از جمله سازمان ملل در ارتباط با فلسطین کم نشده است.

سخنگوی وزارت خارجه با اشاره به نقض قوانین بین‌المللی توسط رژیم صهیونیستی گفت: ما دارای موضع اصولی در خصوص فلسطین هستیم؛ آنچه که در حال رخ‌دادن است، همه و همه جنایت جنگی و نقض فاحش قوانین بین‌المللی است و به شدت محکوم است؛ رژیم صهیونیستی می‌بایست سریعا این جنایت جنگی را متوقف کند و باید جنایتکاران جنگی تحت پیگرد و مجازات قرار بگیرند.

کنعانی با اشاره به رویکرد ایران در پیگیری‌های قضایی علیه رژیم صهیونیستی گفت: ما در ارتباط با رژیم صهیونیستی رویکرد مشخصی داریم و از هر سازوکاری که برای پیگرد و تحت تعقیب مقامات این رژیم صورت بگیرد، حمایت می‌کنیم.

وی افزود: از مسیر و رویکرد دیگر کشورها و اقدامات آن‌ها علیه رژیم صهیونیستی حمایت می‌کنیم؛ ایران حتما رویکردهای اصولی خودش را دنبال خواهد کرد.
https://jahannews.com/vdcaeuna649na61.k5k4.html
jahannews.com/vdcaeuna649na61.k5k4.html
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *