شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 27 Apr 2024
 
۱
۶
رئیس‌جمهور مصر: فقط گزینه نظامی؛

چرا تحولات لیبی، السیسی را دستپاچه کرده است؟!

شنبه ۲ اسفند ۱۳۹۳ ساعت ۱۰:۰۷
کد مطلب: 408544
همزمان با گسترش ناآرامی ها در لیبی، رئیس‌جمهور مصر دخالت نظامی را تنها راه‌ پایان دادن به درگیری‌های داخلی در لیبی عنوان کرد.
چرا تحولات لیبی، السیسی را دستپاچه کرده است؟!
به گزارش جهان نيوز، لیبی از ماه‌ها پیش صحنه نبرد شبه‌نظامیان و نیروهای دولتی این کشور بر سر تصاحب قدرت است. چنانچه "داعش" پایگاه‌هائی در این کشور عربی در شمال آفریقا نیز تشکیل داده است.

حتی پایگاه خبری "الوسط" در لیبی گزارش داده که "داعش" شهر بندری سیرت را به‌تصرف درآورده است.

برپایه گزارش الاوسط شاخه لیبیایی داعش همه ساختمان‌های اداری بندر سیرت را اشغال کرده است. این در حالیست که این شهر یکی از بنادر نفتی مهم لیبی است که محل تقاطع سایر بنادر نفتی لیبی با طرابلس است.

در حالیکه شهروندان آمریکایی و اروپایی اکنون ماه‌هاست که لیبی را ترک کرده‌اند، محمد الدیری، وزیر خارجه لیبی ، در سخنرانی خود در نشست شورای امنیت خواهان کمک تسلیحاتی و حمایت جامعه جهانی از دولتش برای مقابله با تروریسم شد. اما بسیاری از کشورهای عضو شورای امنیت با این خواست موافق نیستند و نگران‌اند که سلاح‌‌ها به دست نیروهای تروریستی بیافتد.

آمریکا، آلمان، فرانسه، بریتانیا، ایتالیا و اسپانیا در آخرین موضع گیری رسمی اعلام کردند که هم‌چنان برای یک راه حل سیاسی در لیبی تلاش می‌کنند.

این در حالیست که ژنرال دیوید رودریگز، فرمانده عملیات نظامی آمریکا در آفریقا، اعلام کرد جریان تروریستی داعش از نبود قدرت مرکزی در لیبی استفاده کرده و پایگاه‌های تربیت تروریست خود را در این کشور توسعه داده‌اند.

اما عبدالفتاح سیسی، رئیس‌جمهور مصر سه‌شنبه چند روز قبل در گفت‌وگویی با فرستنده تلویزیونی "اروپا ۱" فرانسه از شورای امنیت سازمان‌ملل خواست قطع‌نامه‌ای‌ برای "دخالت نظامی در لیبی" صادر کند. او افزود: «گزینه دیگری وجود ندارد».

به اعتقاد کارشناسان درخواست ژنرال سیسی برای دخالت نظامی در لیبی به نگرانی وی از محیط داخلی مصر بر می گردد.

سیسی در مصر در حال تصفیه و حذف اسلام گراها و به خصوص جریان اخوان المسلمین از جامعه سیاسی کشور است و بزودی قرار است شمار زیادی از رهبران اخوان در قاهره اعدام بشوند.

تحولات لیبی می تواند، یکبار دیگر ناآرامی ها را به مصر بازگرداند، همچنان که چند سال قبل تحولات مصر سبب سرایت انقلاب به لیبی و حذف سرهنگ قذافی شد.

مصر پس از کودتای ارتش و برکناری محمد مرسی همواره آتش زیر خاکستر بوده که ایجاد جرقه ای جدید برای بازگشت ناآرامی به این کشور کفایت می کند.

از سوی دیگر السیسی نگران این مسئله نیز هست که قدرت گرفتن داعش در لیبی می تواند بسیاری از طرفدران این گروه را پس از شکست در عراق به این کشور سرازیر کند و عملا مصر با ایجاد یک حکومت داعشی در مرزهای خود روبه رو شود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


السیسی هم سرنوشتی شبیه مرسی داره شکی ندارم
لعنت بر ترکیه و قطر و سعودی خبیث وحیوان صفت که دارن با افکار رادیکالی جهان اسلام رو به اتیش میکشن
مجید مجد
United States
الملک الیبقی مع الکفر و لا یبقی مع الظلم
United States
عاقبت خیانت در امانت همینه
اگر دیر میجنبید ...انجارا هم مثل عراق ولیبی وافغانستان تبدیل به ویرانه میکردند
رمضانعلی
ای کشته کرا کشتی که چنین کشته شدی زار تا باز که او را بکشد انکه ترا کشت.........البته بی تدبیری مرسی هم بلای جانش شد