دوشنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 6 May 2024
 
۰

تهدیدات مصرف خودسرانه دارو‌های بدون نسخه

شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۰۱:۱۰
کد مطلب: 878190
کارشناس گروه تجویز و مصرف منطقی و اطلاع رسانی فرآورده‌های سلامت سازمان غذا و دارو، نسبت به تهدیدات مصرف خودسرانه دارو‌های OTC هشدار داد.
تهدیدات مصرف خودسرانه دارو‌های بدون نسخه
به گزارش جهان نيوز به نقل از خبرگزاری دانشجو، راضیه کشاورز، در تشریح خطرات و تهدیدات مصرف خودسرانه دارو‌های بدون نسخه، گفت: هزینه بالای ویزیت پزشکان، اطلاعات اشتباه در فضای مجازی، عدم اعتماد به پزشک، ترجیح نظرات و سلایق بیمار بر پزشک معالج، ترجیح توصیه‌های غیراصولی افراد به یکدیگر به جای مسائل تجربی آنها، از دلایل مؤثر در مصرف بالای دارو‌هایی است که بدون نسخه هم بفروش می‌رسد.

وی افزود: این تصور که مصرف داروی بیشتر تضمین کننده تأثیر بیشتر و بهبودی سریع‌تر است، یک باور غلط است و هیچوقت نباید دارو‌های OTC را با مصرف طولانی‌تر یا با دوز‌های بالاتر از چیزی که در بروشور آن قید شده استفاده کرد.

کشاورز ادامه داد: اگر پس از مصرف دارو طبق نظر پزشک بهبودی حاصل نشود باید دوباره به پزشک مراجعه کرد اگر به این علائم توجه نشود و مصرف خودسرانه، دارو‌های OTC ادامه پیدا کند حتماً عوارض دارویی اتفاق می‌افتد.

کارشناس گروه تجویز و مصرف منطقی و اطلاع رسانی فرآورده‌های سلامت، همچنین توجه به فرهنگ سازی را در جلوگیری از مصرف خودسرانه دارو بسیار مهم دانست و گفت: عواملی از جمله مصرف بیش از مقدار توصیه شده، طولانی‌تر از زمان توصیه شده و بدون توجه به هشدار‌ها و موارد درج شده روی برچسب دارو، همچنین مصرف این دارو‌ها بدون تجویز پزشک و داروساز، مصرف خود سرانه است و باید در این باره آموزش‌های دقیق و فرهنگ‌سازی داشته باشیم. مردم نباید تصور کنند که این دارو‌ها خطرات و عوارض کمی دارند و مهم نحوه مصرف آن‌ها است که بتواند نتیجه درست را برایشان به همراه داشته باشد.

کشاورز خاطر نشان کرد: مهم‌ترین توصیه، مصرف دارو بر اساس دستورالعمل‌های روی برچسب است که طبق دستور پزشک یا مشاوره با داروساز که در داروخانه حضور دارند.
https://jahannews.com/vdcaoanaw49n061.k5k4.html
jahannews.com/vdcaoanaw49n061.k5k4.html
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *