شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 27 Apr 2024
 
۲

منتقدان دو جناح موافق و مخالف دولت بخوانند

دوشنبه ۹ دی ۱۳۹۲ ساعت ۲۰:۱۶
کد مطلب: 334439
باید حق و باطل را شناخت و اشخاص را با آن سنجید.
به گزارش جهان، وبلاگ "فکرها را باید شست" نوشت:
شهید مطهری در کتاب جاذبه و دافعه امیر المومنین(ع) داستانی را بیان می کنند:
((مردی از صحابه حضرت علی در جنگ جمل سخت در تردید قرار گرفت . از یک طرف حضرت علی علیه السلام را می دید و در طرف دیگر عایشه همسر پیامبر را که قرآن می فرماید همسران او مادران امت هستند . و طلحه را در رکاب عایشه از پیشتازان اسلام و تیر اندازی ماهر از صحابه پیامبرو زبیر خوش سابقه تر از او حتی روز سقیفه از متحسنین در خانه علی .
این مرد در حیرتی عجیب بود که یعنی چه کدام بر حق هستند؟
اینجا شهید مطهری توضیح می دهد که نباید آن مرد ملامت شود که چرا متحیر شده؟
اگر ما الان دچار تحیر نمی شویم به این دلیل است که در اثر گذشت زمان حقایق روشن شده و ماهیت افراد مشخص شده. 
و خیال می کنیم آثار جنایت از چهره آنها هویدا بوده و می شد حدس زد که چه کسی اهل آتش است . در صورتی که اگر ما هم در آن شرایط بودیم دچار تردید می شدیم.
در هر صورت این شخص به محضر مولا علی رفت و گفت: آیا ممکن است طلحه و زبیر بر باطل باشند ؟ بزرگان صحابه رسول خدا چه طور ممکن است اشتباه کنند ؟ امام در جواب می فرماید:
سرت کلاه رفته و حقیقت بر تو اشتباه شده. حق و باطل را بر میزان قدر و شخصیت افراد نمی شود شناخت. این صحیح نیست که تو اول شخصیت ها را مقیاس قرار دهی و بعد حق و باطل را با اینها قیاس کنی: فلان چیز حق است چون فلانی با آن موافق است یا فلان چیز باطل است چون فلانی با آن مخالف است . بلکه حق و باطل باید مقیاس و میزان باشد.))

باید حق و باطل را شناخت و اشخاص را با آن سنجید اگر آقای روحانی یا آقای جلیلی ، آقای احمدی نژاد و ...با آنچه که در اسلام حق است مطابقت دارند بر حق هستند والا بر باطلند .

 مراقب آخرتمان باشیم به خاطر دنیای دیگران آخرتمان را به باد ندهیم.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *