شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 27 Apr 2024
 
۰

چگونه در دیگران نفوذ کنیم؟

چهارشنبه ۶ آذر ۱۳۹۲ ساعت ۱۶:۵۷
کد مطلب: 328080
یک روانشناس معتقد است: نوازش کردن "کودک درون" موثرترین روش نفوذ پذیری در انسان‌ها است.
به گزارش جهان، شاهین فرهنگ در گفت وگو با ایسنا با بیان این‌که بسیاری از انسانها مثل هم حرف می‌زنند ولی مثل هم تحلیل نمی‌کنند، تصریح کرد: ارتباط موثر زمانی رخ می‌دهد که یک معنای مشترک بین دو نفر ایجاد شود. در حقیقت انسان‌ها برداشت‌های مشترکی از مفاهیم مشابه ندارند و تحلیل‌های متفاوت از یکدیگر ارائه می‌دهند.

وی با بیان این‌که فرم‌هایی که چهره به خود می‌گیرد و شکل‌هایی که اعضای بدن هنگام صحبت کردن به خود می گیرد را زبان بدن می‌گویند، افزود: به هنگام برقراری ارتباط ۱۰ درصد آنچه در ذهن فرد است به صورت کلام ،۳۰ درصد از طریق لحن و ۶۰ درصد آن از طریق زبان بدن منتقل می‌شود. یکی از دلایل برقرار نشدن ارتباط موثر بین انسان‌ها این است که زبان بدن، لحن و کلام ما در یک مسیر نیستند و حرف‌های ما برآمده از دل نیست.

فرهنگ گفت: گام دوم در رابطه با ارتباط موثر، نظریه تحلیل رفتار است و اولین دوربین در این نظریه، بعد احساسی انسان است که از ۴ ماهگی جنین، در او شکل می‌گیرد و ضمیر ناخودآگاه، اولین خاطرات خوب و بد را ضبط می‌کند.

وی افزود: دومین دوربین که درون انسان اطلاعات و دانسته‌ها را ضبط می کند "بالغ درون "و سپس "والد درون" است که در بالغ درون جنبه اطلاعاتی انسان فعال می‌شود و کاری به احساسات ندارد ولی "والد درون" که به کار افتادن آن زمان مشخصی ندارد، در انسانهای مختلف متفاوت است و در آن بایدها و نبایدها و ارزش‌ها و ضد ارزش‌ها و قوانین و مقررات ثبت می‌شود. آدمها در این سه حالت به صورت مداوم در حال تغییر هستند و ثابت نمی مانند.

فرهنگ در رابطه با راه‌های شکل‌گیری یک ارتباط موثر، اظهار کرد: گام اول در این باره، سکوت و سپس توضیح خواستن است، یعنی این‌که در برابر یک فرد عصبانی ابتدا باید سکوت کرد و اگر این روش، موثر واقع نشد از او چیزی بپرسید که مجبور به فکر کردن شود.

وی افزود: روش دیگر برقراری ارتباط موثر این است که به فرد بگویید حق با شماست. همچنین گریز زدن و حاشیه رفتن و تغییرمکان نیز از دیگر روشهای موثر است. اگر هیچ‌کدام از روش‌های گفته شده برای برقراری ارتباط موثر واقع نشد، از روش نوازش کردن کودک درون استفاده کنید چرا که توجه به کودک درون، توجه به احساسات است و اساسی ترین نیاز انسان پس از نیازهای فیزیولوژیک، توجه به کودک درون است.

این روانشناس با اذعان به این‌که انسان‌ها در هر صورت به دنبال دیده شدن هستند، اضافه کرد: مهمترین دلیل برقراری ارتباطات اجتماعی این است که انسان‌ها می خواهند دیده شوند و می‌خواهند خوب دیده شوند و اگر انسانی به هر دلیلی خوب دیده نشود دست به عصیان و نافرمانی می‌زند تا حداقل بد دیده شود.

وی، "کودک درون" را بعد عاطفی- احساسی یک انسان معرفی کرد و افزود: بعد از کودک درون، دومین عاملی که در درون انسان به ثبت و تحلیل مسائل می‌پردازد "بالغِ درون" است و سومین عامل ثبت و تحلیل مسائل در درون انسان نیز "والد درون" است، ضمن اینکه در شکل گیری رفتار بین دو نفر، ارتباط و هماهنگی بین کودک درون، بالغ درون و والد درون از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

این روانشناس خاطرنشان کرد: دریافت و ارائه اطلاعات، ویژگی اصلی "بالغِ درون"، ارائه رفتارها و واکنش‌های احساسی و عاطفی، "ویژگی کودک درون" و ارائه چارچوب‌ها، بایدها و نبایدها و امر و نهی، ویژگی اصلی "والد درون" است. بدین ترتیب، ارتباط بین دو نفر ارتباطی است که بین تمام گونه‌های کودک درون، بالغ درون و والد درون صورت می‌گیرد.

فرهنگ تصریح کرد: روش غلط در نوازش کردن کودک درون، نفی احساس، ارائه راه حل و سرزنش کردن است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *