دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 29 Apr 2024
 
۰

برای آکوستیک کردن استودیو به چه تجهیزاتی نیاز داریم؟

دوشنبه ۸ دی ۱۳۹۹ ساعت ۰۹:۴۸
کد مطلب: 749638
برای آکوستیک کردن استودیو به چه تجهیزاتی نیاز داریم؟
آکوستیک  یک کلمه یونانی به معنای شنیده شدن است. همچنین دانش کنترل، انتقال یا پخش اصوات هم هست. این علم که بر پایه فیزیک استوار است، نحوه کار کردن صدا در محیط را پیش بینی می ‌کند. وقتی می گوییم یک اتاق دارای آکوستیک خوب است یعنی صدایی را فراهم می کند که مورد نیاز ما است. فوم آکوستیک در انواع مختلف بهترین گزینه برای آکوستیک کردن استودیو و اتاق موسیقیست.

یکی از اصلی ترین مراحل ساخت استودیو، آکوستیک کردن مناسب آن است. اگر در یک استودیو از تجهیزات مناسب عایق صدا استفاده نشود اصوات خارجی مزاحم ضبط می شوند. همچنین صدای ساز ها هم وارد محیط می‌ شود که ممکن است آزار دهنده باشد. در این مقاله به اهمیت استفاده از فوم آکوستیک و پنل آکوستیک در تجهیز استودیو می پردازیم. پس با ما همراه باشید.

چگونه استودیو ضبط صدا را عایق صدا یا آکوستیک کنیم؟

یک استودیو ضبط معمولا با توجه به استانداردهای لازم عایق صدا توسط مهندس صدا طراحی می شود. اما اگر فضای شما از قبل برای استودیو طراحی نشده جای نگرانی نیست!

در آکوستیک کردن محیط توجه داشته باشید که ابتدا درب و پنجره را عایق کنید. برای زیرسازی عایق صوتی می توانید از فوم پلی اتیلن استفاده کنید. چرا که بیشتر صدای مزاحم ورودی از طریق آلودگی صوتی خیابان و محیط بیرون است. سپس کف و سقف را عایق کنید. چرا که در میزان کنترل انعکاس صدا نقش مهمی دارند. در این میان بهترین روش ها استفاده از پنل آکوستیک یا فوم آکوستیک برای عايق کردن صدا است.
 


اهمیت استفاده از فوم آکوستیک در ضبط صدا چیست؟

صدا یک موج است و  برای جا به جایی به هوا نیاز دارد. برای مثال صدای صحبت کردن، عبور ماشین و موتور و برخورد اشیا، از اصوات رایجی هستند که در محیط های معمولی وجود دارند. اما ضبط صدا کاری نیست که در یک محیط معمولی انجام شود. بلکه برای صدا گرفتن با کیفیت لازم باید از ورود صداهای مزاحم جلوگیری شود. همچنین برای اینکه صدایی که ضبط می کنید برای دیگران آزار دهنده نباشد باید راه های خروج صدا را به خوبی مسدود کنید. به منظور عایق صدای ضبط استودیو بهتر است از فوم آکوستیک یا پنل آکوستیک استفاده کنید.

فوم آکوستیک یا پنل آکوستیک به دلیل ساختار متخلخل و تو خالی که دارد امواج صدا را در خود حبس می کند و نگه می دارد. در نتیجه صدایی از خارج وارد محیط نمی شود. همچنین صدایی از محیط هم به بیرون نمی رود.  همچنین صدای طبیعی زمانی وجود دارد که انعکاس صدا وجود نداشته باشد. برای اینکه باید محیط را به خوبی عایق کرد تا بدون وجود صداهای مزاحم بتوان صدا گیری و ضبط انجام داد.

از چه روش های دیگری می توان برای عایق صدای اتاق یا استودیو استفاده کرد؟

برای آکوستیک کردن یک محیط در حقیقت می خواهیم از ورود و خروج انرژی صوتی جلوگیری کنیم. در اینجا علاوه بر استفاده از عایق آکوستیک برخی از روش های دیگر کنترل صدا را آورده ایم.
  • از در و پنجره های دو جداره استفاده کنید.

    پشم شیشه یا پشم سنگ استفاده کنید.

    پرده های ضخیم آویزان کنید.

    از فرش یا موکت های پر تراکم یا پرز دار استفاده کنید.

    وسایل دکوری مانند کمدها یا کتابخانه و کتاب را در جای مناسب قرار دهید تا بتوانند ورود و خروج صدا را کنترل کنند.
 

راهکارهایی که در اینجا ذکر کردیم همچنان روش های مناسبی برای کم کردن صدای ورودی و خروجی است. اما در این میان با توجه به قیمت مناسب فوم آکوستیک و پنل آکوستیک استفاده از این دست عایق ها رایج تر است. همچنین 30 تا 40 درصد بازدهی بهتری نسبت به بقیه روش ها دارد.

انواع فوم آکوستیک یا پنل آکوستیک را بشناسید

این فوم ها که با توجه به اصول آکوستیک ساخته شده اند عموما در سه دسته: جاذب، دیفیوزر، جاذب دیفیوزر قرار می گیرند.

جاذب

فوم های جاذب صدا را جذب می کنند و مانع خروج آن می شوند. این پنل ها در شکل های هندسی گوناگونی ارائه می‌شوند که هر کدام در میزان جذب صدا نقش متفاوتی دارند.

دیفیوزر

دیفیوزر یا پخش کننده امواج را جذب نمی کند. بلکه امواج با برخورد به این پنل ها پخش می شوند و در جهت های متفاوت بر می گردند. در ساختار این پنل ها از مواد اسفنج مانند یا تو خالی استفاده نمی شود. چرا که خاصیت جذب امواج را دارند.

دیفیوزر جاذب

این پنل ها پخش کننده و جذب کننده همزمان هستند. ساختار این پنل ها ترکیبی از سلول یا تخلخل های باز روی سطح، برای جذب صدا و سلول های بسته در لایه های زیرین برای پخش صدا است.

چرا از لطفا نوین فوم فوم و پنل آکوستیک بخریم؟

فوم آکوستیک و پنل آکوستیک جز اصلی ترین تجهیزات استودیو ضبط، سالن های تئاتر و اجتماعات، دفتر کار یا پلاتو هستند. ممکن است این محیط ها با توجه به اصول عایق صدا ساخته نشده باشند. به همین دلیل بهتر است قبل از اقدام به تجهیز محیط با کارشناس مخصوص مشورت کنید و بهترین نوع فوم آکوستیک و پنل آکوستیک را انتخاب کنید.

جهت دریافت اطلاعات بیشتر درباره انواع عایق های صوتی، فوم آکوستیک و پنل آکوستیک برای صدا گیری استودیو یا مکان های مختلف از طریق سایت نوین فوم با کارشناسان ما در ارتباط باشید و  مشورت کنید. همچنین برای بازدید و سفارش از همه کالاهای مربوط به عایق صدا با مشاورین بخش آکوستیک نوین فوم مراجعه کنید.

ما در نوین فوم بهترین و کامل ترین تجهیزات عایق صدا رابرایتان  فراهم کرده ایم.
برچسب ها: رپورتاژ
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *