جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰

نگاهی به تارا، محصول جدید ایران خودرو

شنبه ۶ دی ۱۳۹۹ ساعت ۱۳:۱۸
کد مطلب: 749434
نگاهی به تارا، محصول جدید ایران خودرو
به گزارش جهان نيوز، «تارا» محصول جدیدی از ایران‌خودرو است که رونمایی آن طی هفته گذشته به انجام رسید و اکنون اطلاعات بیشتری از این محصول در دسترس است. تارا در دو نسخه دستی و اتوماتیک با سطح تجهيزات متفاوت به بازار عرضه می‌شود و همراه با شاهین سایپا، جدیدترین محصولات خودروسازان داخلی در ماه‌های آتی خواهند بود. در ادامه نگاهی کلی به «تارا» خواهیم داشت.

پیشرانه و قوای فنی
قسمت قوای فنی تارا یکی از پرحاشیه‌ترین بخش‌های این خودرو از زمان معرفی تاکنون بوده است. پیشرانه نصب شده در تارا موتور TU5 پلاس است که نسخه بهینه‌سازی شده موتور TU5 محسوب می‌شود. این پیشرانه 1.6 لیتری می‌تواند حداکثر 115 اسب‌بخار قدرت و 150 نیوتن‌متر گشتاور تولید کند که ارقامی خوب برای یک پیشرانه 1.6 لیتری تنفس طبیعی محسوب می‌شوند. مهم‌ترين تغييرات در اين پيشرانه، اضافه شدن سامانه زمان‌بندي متغير مداوم سوپاپ‌ها (CVVT) و پمپ روغن با خروجي تطبيقي است.

گیربکس مورد استفاده در تارا نیز از نوع پنج سرعته دستی یا شش سرعته اتوماتیک است، هرچند ایران‌خودرو وعده داده که نسخه اتوماتیک این خودرو را با پیشرانه EF7 توربوشارژر و گیربکس شش سرعته روانه بازار کند. بنابراین می‌توان گفت كه نسخه اتوماتیک آن از نظر قواي محركه شباهت فراوانی با دنا پلاس توربوشارژر اتوماتیک خواهد داشت.

با توجه به وزن خالص خودرو که رقمی بین 1150 تا 1190 کیلوگرم اعلام شده، انتظار داریم شتاب و کشش مناسبی از سوی تارا ارائه شود، به خصوص در نسخه دنده دستی که کنترل شتاب‌گیری آن در اختیار راننده قرار دارد.

ابعاد و طراحی
ظاهر ایران‌خودرو تارا در رندرهای اولیه و نسخه‌هایی که هنگام معرفی در سال 1398 رونمایی شدند، مورد توجه مخاطبان قرار گرفت و بسیاری آن را خودرویی زیبا لقب دادند. با این حال هنگامی که نمونه‌های آزمایشی این خودرو در خیابان‌های تهران مشاهده شدند، انتقاداتي در حوزه طراحی و ساخت روانه ایران‌خودرو شد كه طبق اعلام اين شركت خودروساز، مربوط به استفاده از چراغ‌هاي نهايي‌نشده به جاي نمونه‌هاي اصلي به خاطر تسريع در ادامه كار پروژه بوده است. به نظر می‌رسد ایران‌خودرو به انتقادات واردشده نيز توجه کرده و نسخه‌هایی که طی هفته‌های اخیر رونمایی شده یا مشاهده شده‌اند، به لطف پيشرفت پروژه و نهايي شدن اجزاي آن، ظاهر به مراتب بهتری دارند.

ابعاد و اندازه تارا به ترتیب عبارت است از 4505 میلیمتر طول، 1748 میلیمتر عرض و 1466 میلیمتر ارتفاع. فاصله بین دو محور تارا نیز 2652 میلیمتر عنوان شده است، از این رو می‌توان گفت، با سداني روبه‌رو هستیم که فضای کافی برای چهار سرنشین بزرگسال در آن فراهم شده است. حجم صندوق عقب تارا نیز در کاتالوگ رسمی 640 لیتر عنوان شده که رقمی فوق‌العاده برای یک سدان با اين اندازه محسوب می‌شود و کمبودی از این نظر وجود نخواهد داشت.

امکانات رفاهی و ایمنی
با ورود انبوه خودروهای چینی طی دهه گذشته و رقابتي شدن هر چه بيش‌تر بازار، خودروسازان ایرانی نیز رویه خود برای نصب امکانات رفاهی را تغییر دادند و خودروهایی مجهز روانه بازار كردند. تارا نیز جدیدترین محصول ایران‌خودرو است و بنابراین مشتری انتظار دارد كه امکانات و تجهیزات مناسبی را در این خودرو مشاهده کند.

از جمله تجهیزات رفاهی تارا در نسخه دنده‌ای می‌توان به مواردی همچون فرمان برقی به همراه دکمه‌های کنترلی، سیستم چندرسانه‌ای به همراه نمایشگر هفت اینچی و چهار بلندگو، سیستم روشنایی ترک خودرو، دی‌لایت، مه‌شکن جلو و عقب، روکش پارچه‌ای صندلی‌ها، سيستم پايش فشار باد تايرها، کروزکنترل با محدودكننده الكترونيكي سرعت، نشانگر زمان تعويض دنده (GSI)، آینه‌های برقی، رینگ‌های 15 اینچی و ایزوفیکس اشاره کرد. نسخه اتوماتیک تجهیزات بیشتری را در خود جای داده است از جمله رینگ‌های 16 اینچی آلیاژی، تریم چرمی کابین، تهويه اتوماتيك، آينه‌هاي جانبي گرمكن‌دار، اتولايت، حسگر باران، تنظیم برقی صندلی راننده و سرنشين جلو، سانروف و سیستم ورود و استارت بدون کلید.

در زمینه امکانات ایمنی نیز تارا کاملا رضایت‌بخش ظاهر می‌شود و اگر تغییری در نسخه نهایی تولید شده ایجاد نشود، با یکی از ایمن‌ترین خودروهای تولید داخل روبرو خواهیم شد كه براي نخستين بار، با استانداردهاي روز از جمله برخورد با عابر پياده و فن‌آوري جوش ليزري قطعات بدنه كه به استحكام بالاتر اتاقك سرنشينان منجر خواهد شد به بازار عرضه مي‌شود. دو کیسه هوا، ترمزهای دیسکی مجهز به ABS، سامانه كنترل پايداري ESC، EBA و سنسور پارک عقب از جمله تجهیزات ایمنی تارا در نسخه دنده‌ای هستند. نسخه اتوماتیک علاوه بر این موارد، در بخش ايمني دو کیسه هوای جانبي، كمك حركت در سربالايي (HSA) و دوربین عقب را نیز در خود جای داده است.

كلام آخر
در مجموع مي‌توان گفت بخش ايمني در خودرو تارا پررنگ‌تر ديده شده و حتي در نمونه دنده دستي آن نيز مواردي چون برخورد با عابر پياده، ESC و بدنه مستحكم ديده شده است. تارا در نسخه اتوماتيك كه پيش‌بيني مي‌شود با قيمتي در حدود 400 تا 450 ميليون تومان (با مظنه حال حاضر) به مشتريان تحويل شود، از تجهيزات خودروهاي روز برخوردار است و مي‌تواند با اين قيمت و با در نظر گرفتن خدمات پس از فروش آن در مقايسه با خودروسازان خصوصي، به تهديدي جدي براي خودروهاي چيني بدل شود.
برچسب ها: رپورتاژ
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *