جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
 
۰
۸

عراقچی: مذاکره ‌ای در کار نیست

سه شنبه ۷ خرداد ۱۳۹۸ ساعت ۱۱:۴۸
کد مطلب: 688153
مقامات عالی‌رتبه کشورمان بارها اعلام کرده‌اند، با وجود ادبیات تهدیدگرانه و تحقیرآمیز سران واشنگتن نسبت به ایران و با وجود تهدیدهای روزافزون اقتصادی، مذاکره امری بی‌فایده و ویرانگر خواهد بود.
عراقچی: مذاکره ‌ای در کار نیست
به گزارش جهان نيوز، دو هفته‌ای می‌شود که تور آسیایی محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان با هدف مقابله با سیاست‌های مخاصمه‌آلود ایالات متحده آمریکا آغاز شده است. روسیه، ترکمنستان، هند، چین و ژاپن، کشورهای هدف ظریف در موج اول این سفرها بودند که در گزارش روز 29 اردیبهشت روزنامه به آن‌ها پرداخته شد. سفر اخیر ظریف به عراق، پاکستان و عزیمت عراقچی به عمان، کویت و قطر، نشان از عزم راسخ ایران برای بازسازی ذهنیت کشورهای عرب منطقه نسبت به جایگاه جمهوری اسلامی در غرب آسیا دارد.
 
 سفر ظریف به سرزمین تزارها 
محمدجواد ظریف، وزیر خارجه کشورمان، روز 18 اردیبهشت 98 با «سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه دیدار و نامه حسن روحانی، رییس‌جمهوری کشورمان را به ولادیمیر پوتین در اعلام تصمیم جدید ایران مبنی بر تعلیق برخی تعهدات برجامی خود تسلیم وی کرد. نامه‌های حسن روحانی به دیگر اعضای باقیمانده در برجام (فرانسه، انگلیس، چین و آلمان) هم همان روز چهارشنبه، 18اردیبهشت توسط سیدعباس عراقچی، معاون سیاسی وزیر خارجه ایران به سفرای این کشورها تحویل داده شد.

از مسکو تا عشق‌آباد 
ظریف چهار روز بعد یعنی روز یکشنبه، 22 اردیبهشت،‌ راهی عشق‌آباد، پایتخت ترکمنستان شد و 23 اردیبهشت با «قربانقلی بردی محمداف» رییس‌جمهوری و «رشید مردوف»‌ وزیر خارجه ترکمنستان، دیدار و ابعاد مختلف مناسبات دوجانبه را بررسی کرد.

همکاری در مجامع و سازمان‌های بین‌المللی و مسائل منطقه‌ای به‌ویژه درباره افغانستان، برگزاری کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور، سفر رییس‌جمهوری ترکمنستان به ایران، همکاری‌های ترانزیتی و ریلی، همکاری در حوزه انرژی و برق، اتباع زندانی در دو کشور و دریای خزر از جمله موضوعات و محورهای گفت‌وگوی ظریف و «رشید مردوف» وزیر خارجه ترکمنستان بود.

رایزنی‌های نفتی با مقامات هندی
دو کشور ایران و هند سابقه‌ای دیرینه در روابط دوجانبه دارند. این روابط، به‌ویژه پس از انقلاب اسلامی و خروج کشورمان از بلوک وابسته به آمریکا در دوران جنگ سرد و حضور در جنبش عدم‌تعهد، پررنگ‌تر و همه‌جانبه‌تر نیز شد. ظریف پس از ترک عشق‌آباد، راهی دهلی‌نو شد تا با «سوشما سواراج» همتای هندی خود دیدار کند. او در این سفر، مواضع ایران در قبال برجام را بعد از تصمیم اخیر شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران در توقف برخی تعهدات برجامی تبیین کرد. 

سفر به توکیو 
رییس دستگاه دیپلماسی کشورمان، در سومین مقصد این سفر و بنا به دعوت «تارو کونو» همتای ژاپنی خود چهارشنبه شب 25 اردیبهشت وارد ژاپن شد و روز پنجشنبه، 26 اردیبهشت ضمن دیدار با «تارو کونو» وزیر خارجه ژاپن با «شینزو آبه» نخست‌وزیر این کشور هم دیدار و گفت‌وگو کرد. ظریف در بدو ورودش به توکیو گفت: بعد از اقدامات و تنش‌زایی‌های آمریکا ضرورت دارد با کشورها و شرکای مهم ایران مشورت‌هایی صورت بگیرد؛ به دعوت وزیر خارجه ژاپن که علاقه داشت گفت‌وگویی در این زمینه انجام شود، به ژاپن سفر کردم.

رایزنی‌ها در پکن
ظریف در آخرین مقصد دور اول سفرهای خود، روز جمعه، 27 اردیبهشت به منظور گفت‌وگو و رایزنی‌های سیاسی درباره روابط دوجانبه و مهم‌ترین تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی از جمله برجام و تحرکات بی‌ثبات‌کننده آمریکا، وارد پکن شد. 

توسعه روابط تجاری ایران و پاکستان 
ظریف در آغاز دور جدید سفرهای دیپلماتیک خود به دور قاره کهن، روز پنج‌شنبه، دوم خرداد وارد «اسلام‌آباد» پایتخت پاکستان شد. وزیر خارجه کشورمان در بدو ورود به اسلام‌آباد در مورد اهداف سفرش به پاکستان گفت: ارتباط با همسایگان، اولویت سیاست خارجی است؛ مخصوصاً در شرایط کنونی که منطقه ما شرایط بسیار دشواری را می‌گذراند و اقدامات خطرناکی در منطقه ما شکل می‌گیرد، نیاز است مشورت‌هایی با همسایگان شکل بگیرد و این سفر در همین راستاست. 

ظریف در این سفر با نخست‌وزیر و وزیر خارجه پاکستان دیدار و رایزنی کرد. موضوعات اقتصادی و روابط تجاری دو کشور، از مهم‌ترین محورهای دیدار ظریف با عمران‌خان، نخست‌وزیر پاکستان بود. ظریف در دیدارش با عمران‌خان بر اهمیت گسترش همکاری‌ها، به‌ویژه برقراری ارتباط میان بنادر چابهار و گوادر و استفاده از ظرفیت‌های بالقوه آن‌ها به‌عنوان بنادر مکمل در راستای منافع دو کشور تاکید کرد. 

پیشنهاد بزرگ ایران 
ظریف پس از اتمام ماموریتش در پاکستان، روز شنبه، 4 خردادماه، وارد بغداد، پایتخت عراق شد. وزیر امور خارجه در این سفر با رییس‌جمهوری، نخست‌وزیری، رییس مجلس، وزیر خارجه و رهبران دو ائتلاف پارلمانی عراق دیدار و گفت‌وگو کرد. ظریف یک روز پس از ورودش به عراق، در توییتی از پیشنهاد ایران برای شکل‌گیری پیمان منطقه‌ای عدم‌تجاوز نوشت. ظریف تاکید کرد: «در عراق حضور دارم. دیدارهایی مهم و سازنده با رییس‌جمهوری، نخست‌وزیر، رییس مجلس، وزیر خارجه و رهبران دو ائتلاف پارلمانی برگزار کردم و پیمان منطقه‌ای عدم‌تجاوز را پیشنهاد کردم».  پس از ظریف، سیدعباس عراقچی، معاون وزیر خارجه کشورمان نیز در تکمیل مأموریت دیپلماتیک ظریف در جریان سفر به عمان، کویت و قطر، استقبال و آمادگی جمهوری اسلامی از مذاکره با کشورهای خلیج فارس را اعلام کرد. او در توییتی، ضمن رد هر گونه مذاکره مستقیم یا غیرمستقیم ایران با آمریکا نوشت: «ایران از مذاکره با هر یک از کشورهای خلیج‌فارس برای ایجاد یک رابطه متعادل و سازمانی مبتنی بر احترام متقابل و منافع مشترک استقبال می‌کند». 

آمادگی ایران برای تعامل با کشورهای منطقه‌ای
عراقچی همچنین روز گذشته (6 خرداد) در جریان دیدارش با معاون نخست‌وزیر و وزیر امور خارجه کویت، بر تعامل و گفت‌وگوی ایران با کشورهای منطقه‌ای صحه گذاشت. او با بیان اینکه گفت‌وگو و رایزنی با کشورهای منطقه همیشه از مبانی سیاست خارجی کشورمان بوده است، گفت: «بر همین اساس جمهوری اسلامی آمادگی دارد از طریق ایجاد سازوکارهای منطقه‌ای وارد گفت‌وگو و تعامل سازنده با این کشورها شود».

 سفرهای اخیر مقامات وزارت خارجه کشورمان به دور آسیا، هدفی جز انتقال پیام صلح‌خواهی ایران و مخدوش‌کردن گزاره جنگ‌طلبی جمهوری اسلامی که طرف غربی به‌ویژه آمریکا مدام مشغول ترویج آن هستند، نداشت. در کنار این هدف بزرگ، تاکید بر مشترکات اقتصادی و لزوم توسعه همکاری‌های دو جانبه از دیگر اهداف این سفرها بوده است. این در حالی است که آمریکا طی ماه‌های اخیر، با به‌راه‌انداختن شدیدترین کارزار جنگ روانی علیه کشورمان، پروژه ایران‌هراسی را به شدیدترین وجه خود پیگیری کرده است. 

صلح‌خواهی آری، مذاکره نَه
سفرهای مقامات مسوول ایران به کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای، هر چند بازگوکننده خوی صلح‌طلبی و تعامل‌گری کشورمان است، اما به هیچ‌وجه نمی‌تواند بازتاب‌دهنده میل ایران به رایزنی با ایالات متحده باشد. مقامات عالی‌رتبه کشورمان بارها اعلام کرده‌اند، با وجود ادبیات تهدیدگرانه و تحقیرآمیز سران واشنگتن نسبت به ایران و با وجود تهدیدهای روزافزون اقتصادی، مذاکره امری بی‌فایده و ویرانگر خواهد بود.

حسن روحانی، رییس‌جمهور کشورمان روز دوم خرداد، در دوازدهمین کنگره ملی تجلیل از ایثارگران، در رد ایده مذاکره با دولت آمریکا، اظهار کرد: «اگر سرزمین ما بمباران شود و باز هم شهید، جانباز و اسیر دهیم، دست از هدف استقلال و عزت کشور برنخواهیم داشت.»

منبع:روزنامه صبح نو
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
داريد چراغ خاموش ميريد جانم مخفيانه دل ترامپو نرم كرديد كلك
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
دولت روحانی ازسال 1392 تاکنون نتوانسته مشکل قاچاق کالا، قاچاق مواد مخدر، فساد و مشکلات داخلی را کند چگونه می خواهد مشکل برجام را حل کند.
Iran, Islamic Republic of
درپاسخ به یک مقام ارشد سوئیس
ما آماده مذاکره درمورد جنایات وحشیانه، وحشی گری وغیرانسانی آمریکایی ها و کشورهای اروپایی درجنگ تحمیلی هشت ساله علیه ملت ایران سلاح های شیمیایی ساخت آمریکا و اروپا استفاده کردند هستیم، نه درمورد هسته‌ای و برجام
Iran, Islamic Republic of
داريد براي مذاكره پر پر ميزنيد
Iran, Islamic Republic of
با آمریکا جنایتکارشماره یک سگ دست نشانده رژیم کودک کش صهیونیستی روابط ایجاد نخواهیم کرد مگر این که آدم بشود ازجنایت کردن، ازخیانت کردن، ازدخالت کردن، ازمداخله کردن، ازتجاوز کردن و ازستم کردن دست بردارد.
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
براي حفظ دولت بايد هر كاري كرد اقا زاد ها در تنگدستي هستند!!!!!!! يكماهه بميرم براش