سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 19 Mar 2024
 
۰

آمریکا در «ابرقدرتی جهان» شکست خورده است

چهارشنبه ۲۴ مرداد ۱۳۹۷ ساعت ۲۰:۱۴
کد مطلب: 634510
سخنگوی وزارت خارجه روسیه گفت که انفعال آمریکا در حل بحران‌های بین‌المللی در شرایطی که مدعی نقش «ابرقدرت جهانی» است، نشان می‌دهد که آمریکا در ایفای این نقش خود شکست خورده است.
آمریکا در «ابرقدرتی جهان» شکست خورده است
به گزارش جهان نيوز، «ماریا زاخارووا» سخنگوی وزارت خارجه روسیه امروز (چهارشنبه) تأکید کرد، آمریکا در حل تنش‌ها و درگیری‌های بین‌المللی شکست خورده است.

بنا بر گزارش خبرگزاری «تاس»، سخنگوی وزارت خارجه روسیه در نشست اجلاس آموزش جوانان «بالتارتک» گفت، آمریکا که تأکید خاصی بر منحصربه‌فردی خود دارد، در مواجهه با نقش ابرقدرت جهانی در حل تنش‌ها و درگیری‌های بین‌المللی شکست خورده است.

اجلاس آموزش جوانان «بالتارتک» با حضور بیش از 300 جوان از 70 کشور سراسر جهان در تاریخ 9 تا 16 آگوست (18 تا 25 مردادماه)  در «اسوتلوگورسک» روسیه در حال برگزاری است. این اجلاس فردا نیز ادامه خواهد داشت.

زاخارووا در ادامه سخنرانی خود در این اجلاس گفت، در صورتی که واشنگتن صرفا قادر بود «در واقعیت نیز ثبات بیشتری برای جهان به ارمغان بیاورد، امنیت را ارتقاء بخشد و میان کشورها صلح برقرار سازد و درگیری‌ها و تنش‌های بین‌المللی را از بین برده و مانع از درگیری‌های بیشتر شود»، بسیاری کشورها از این مفهوم به‌اصطلاح منحصربه‌فردی آمریکا حمایت می‌کردند.

این دیپلمات روس افزود: «قرار گرفتن در شرایط ابرقدرتی که پرواز می‌کند تا نجات دهد و کمک کند، یک مسئولیت اخلاقی، مالی و سیاسی بزرگ است که متأسفانه به دلایلی آمریکا نتوانسته به خوبی این نقش خود را ایفا کند و امروز شاهد درگیری‌های بیشتر و بزرگتر شدن این تنش‌ها هستیم و این در شرایطی است که بسیاری به آمریکا امید بیش از حد بسته‌اند».

«آمزبری» و «سالزبری»، یادآور افسانه تسلیحات شیمیایی عراق

سخنگوی وزارت خارجه روسیه به ماجرای مسمومیت‌های اخیر در انگلیس نیز پرداخت و گفت، آمریکا و بریتانیا تحت تأثیر وقایعی جعلی قرار گرفته‌اند و با استناد به این موارد تحریم‌هایی را نیز علیه روسیه در ارتباط با حوادث «سالزبری» و «آمزبری» انگلیس وضع کردند، درست همانند اتفاقی که در سال 2003 درباره عراق و حمله به این کشور افتاد.

زاخارووا ادامه داد: «سیاستمداران آمریکایی بلافاصله به اقدامات تحریک‌آمیز علیه شهروندان روس در بریتانیا ملحق شده و تحریم‌هایی را علیه روسیه وضع کردند. ما این تصمیمات را با استناد به این اتهامات، متعصبانه و با انگیزه‌های سیاسی می‌دانیم. تمام اینها یادآور افسانه استفاده از تسلیحات شیمیایی در عراق در سال 2003 میلادی است. آن زمان نیز، درست همین دو کشور تصمیماتی اتخاذ کردند که مبتنی بر واقعیت‌های حقیقی نبود و برخی اطلاعات جعلی وارد اسناد مربوطه شده بود».

این دیپلمات روس ادامه داد: «واشنگتن و لندن موفق نشدند از وقایع عراق درس عبرت بگیرند. اما این بار، وجهه آنها به مراتب بیش از قبل خدشه‌دار خواهد شد. بدتر از همه اینکه نهادهای اجرای قانون در بریتانیا که مسئولیت تحقیق درباره حوادث شیمیایی سالزبری و آمزبری را عهده‌دارند همچنان تحت فشار شدید دولت انگلیس قرار دارند».

سخنگوی وزارت خارجه روسیه همچنین تصریح کرد: «ما قویا بر انجام تحقیقات مستقل و شفاف درباره آنچه در سالزبری و آمزبری اتفاق افتاده اصرار داریم. از آنجایی که در این دو پرونده، پای شهروندان روس در میان است، نمی‌توانیم کنار بایستیم و همچنان خواستار دسترسی کنسولی به اتباعمان هستیم».

آمریکا در سال 2003 میلادی عراق را به داشتن تسلیحات کشتار جمعی متهم کرد. کمیسیون تحقیقات سازمان ملل هیچ اطلاعاتی مبنی بر وجود چنین تسلیحاتی در عراق کشف نکرد اما آمریکا در نهایت تصمیم گرفت تا به عراق حمله کند. در نهایت نیز نه تسلیحات شیمیایی و نه تسلیحات بیولوژیکی در این کشور پیدا نشد. علاوه بر این،  لوله آزمایشی که ادعا می شد شامل نمونه تسلیحات کشتار جمعی عراق است، نیز بعدا مشخص شد که جعلی بوده است.

«سرگئی اسکریپال» افسر سابق روس که قبلا به اتهام جاسوسی برای انگلیس در روسیه محاکمه شده بود، در تاریخ 4 مارس سال جاری میلادی به همراه دخترش در محدوده یک مرکز خرید در سالزبری انگلیس مسموم شدند. لندن با مطرح کردن این ادعا که مسمومیت این دو نفر با استفاده از عامل اعصاب «نوویچاک» ساخت شوروی سابق صورت گرفته، مسکو را به مشارکت در این حادثه متهم کرد. هر چند روسیه این اتهامات را رد کرده اما کشورهای غربی نیز از لندن حمایت کردند و مقابل روسیه جبهه گرفتند. آمریکا نیز اخیرا تحریم‌هایی را در ارتباط با اتهام نقش مسکو در این پرونده علیه روسیه وضع کرده است.

روسیه درخواست انجام تحقیقات مستقل در رابطه با این حادثه و همچنین ارائه شواهدی دال بر مشارکت ادعایی مسکو در این جریان را مطرح کرده اما تا کنون نه تحقیقات مستقلی در این رابطه صورت گرفته و نه شواهدی از جانب لندن ارائه شده است. از سوی دیگر در تاریخ 30 ژوئن نیز دو نفر دیگر در شهر «آمزبری» انگلیس به دلیل مسمومیت حاد با شرایط بحرانی در بیمارستان بستری شدند و پلیس لندن نیز یک بار دیگر مدعی شد که این مسمومیت با عامل «نوویچاک» انجام گرفته است.

روند مذاکرات در شبه‌جزیره کره فرصتی واقعی برای آرام شدن اوضاع

زاخارووا در بخش دیگری از سخنرانی خود به موضوع تنش‌ها در شبه‌جزیره کره پرداخت و ضمن استقبال از روند مذاکراتی که میان دو کره در این منطقه آغاز شده، تأکید کرد، این فرایند فرصتی حقیقی برای آرام کردن اوضاع در شبه‌جزیره کره و منطقه فراهم می‌آورد.

بنا به گفته این دیپلمات روس، مشکلات در منطقه زمانی آغاز شد که برخی کشورهای غربی تصمیم گرفتند تا مسائل را به شیوه خودشان پیش ببرند، «در صورتی که به جای بهبود اوضاع، ما شاهد بدتر شدن هر روز شرایط طی چند دهه اخیر بوده‌ایم. حالا فرصتی واقعی برای آرام شدن اوضاع از طریق مذاکره بر اساس چهارچوب پیشنهادی روسیه و چین بوجود آمده است».

وی افزود، مسکو امیدوار است که تمایلات مثبتی که در فرایند مذاکرات میان دو کره ایجاد شده تا آرام شدن اوضاع در شبه‌جزیره کره همچنان برقرار بماند.

سخنگوی وزارت خارجه روسیه تصریح کرد: «ما فرض را بر این می‌گذاریم که این مذاکرات بر اساس احترام متقابل و تمایل مثبت طرفین که طی چند ماه گذشته بوجود آمده انجام گرفته و این روند همچنان ادامه خواهد داشت...امیدواریم که طرف‌های این مذاکرات بتوانند به جلو حرکت کنند و هیچ مانعی در این مسیر بوجود نیاید».

وزارت اتحاد کره‌جنوبی دو روز پیش، پس از چندین دور مذاکره در سطح عالی میان مقامات سئول و پیونگ‌یانگ، از دیدار سران دو کشور  در آینده‌ای نزدیک خبر داد. «مون جائه این» رئیس‌جمهور کره جنوبی و «کیم کونگ اون» رهبر کره شمالی نخستین بار در ماه آوریل با هم دیدار کردند و درباره روابط نزدیک میان پیونگ‌یانگ و سئول به توافق رسیدند. نشست پیش رو، سومین دیدار آنها خواهد بود. سران دو کره پیشتر در ماه می در منطقه حائل نظامی که کره شمالی را از کره جنوبی جدا می‌کند، با هم ملاقات کرده بودند. در جریان  دیدار آوریل گذشته، «کیم جونگ اون» از منطقه غیرنظامی میان دو کره عبور کرد و وارد خاک کره جنوبی شد تا اولین رهبر کره شمالی باشد که از زمان جنگ دو کره (۱۹۵۰-۱۹۵۳) پا به خاک همسایه جنوبی می‌‌گذارد.

منبع: فارس
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *