سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 19 Mar 2024
 
۲
۵

جزئیات حادثه دختران ایرانشهر از زبان مقامات محلی

سه شنبه ۲۹ خرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۰:۱۹
کد مطلب: 620779
روز جمعه 26 خرداد 97 خبر تجاوز به 41 دختر ایرانشهری در نماز عید سعید فطر در ایرانشهر از سوی «مولوی طیب ملازهی»، امام جماعت مسجد نور ایرانشهر مطرح شد که پس از انتشار این خبر فرماندار ایرانشهر از دستگیری یک نفر از عاملان و پیگیری این ماجرا خبر داد. این خبر به‌صورت گسترده در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد و بازخوردهای فراوانی از سوی کاربران و به‌ویژه مردم سیستان و بلوچستان به همراه داشت.
جزئیات حادثه دختران ایرانشهر از زبان مقامات محلی
به گزارش جهان نيوز به نقل از فرهیختگان، روز جمعه 26 خرداد 97 خبر تجاوز به 41 دختر ایرانشهری در نماز عید سعید فطر در ایرانشهر از سوی «مولوی طیب ملازهی»، امام جماعت مسجد نور ایرانشهر  مطرح شد که پس از انتشار این خبر فرماندار ایرانشهر از دستگیری یک نفر از عاملان و پیگیری این ماجرا خبر داد. این خبر به‌صورت گسترده در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد و بازخوردهای فراوانی از سوی کاربران و به‌ویژه مردم سیستان و بلوچستان به همراه داشت.

نبی بخش داوودی، فرماندار شهرستان ایرانشهر درباره انتشار این مطالب در فضای مجازی می‌گوید: «پیگیری این مسائل از لحاظ قانونی چارچوب‌های خاص خود را دارد و به‌راحتی نمی‌توان در این‌باره اظهارنظر کرد، چراکه تاکنون به تعداد یا اطلاعات مشخصی از موضوع تجاوز به دختران در ایرانشهر دست نیافته‌ایم. همان ابتدای امر در کمتر از چند ساعت عامل اصلی موضوع تجاوز را دستگیر کرده و در حال پیگیری هستیم، اما قضایا پیچیده است و تاکنون به جمع‌بندی نهایی درباره این موضوع نرسیده‌ایم. اثبات موضوع تجاوز به دختران در ایرانشهر مستلزم آزمایش‌ها و پیگیری‌های ویژه است که در دستور کار شورای تامین و پزشکی قانونی قرار گرفته و به‌زودی اخبار موثق در این‌باره منتشر می‌شود.»

مولوی طیب ملازهی، امام‌جمعه ایرانشهر در گفت‌وگو با یکی از رسانه‌ها گفته است: «منبع صحبتی که در نماز عید فطر ایرانشهر داشته‌ام، اولیای یکی از دختران آسیب‌دیده بود که با حجمی از نگرانی و اضطراب از بنده خواست این موضوع را به گوش مسئولان برسانم تا پیگیری شود و از تکرار این اتفاق جلوگیری شود. خوشبختانه ابتدای امر یک نفر از عاملان این موضوع دستگیر شده و براساس گفته شورای تامین و اعلام نیروی انتظامی موضوع در حال بررسی و دستگیری دیگر حلقه‌های آن در دست انجام است. طبق اطلاعاتی که تا قبل از نماز عید فطر از طریق خانواده‌ها و نیروی انتظامی به بنده رسیده، تعداد قربانیان تجاوز در ایرانشهر در چندماه اخیر 41 نفر است و آخرین آماری که پلیس آگاهی ایرانشهر براساس اعترافات فرد دستگیرشده به خانواده یکی از قربانیان داده، حکایت از قربانی شدن 41 دختر ایرانشهری دارد؛ فرد دستگیرشده از سرمایه‌داران منطقه است. متاسفانه عده‌ای زور دارند و عده‌ای هم زر و پول دارند و گاهی همراه شدن این دو گروه با هم سبب رخ دادن اتفاقاتی مانند تجاوز به دختران در ایرانشهر می‌شود.»
 
محمدنعیم امینی فرد، نماینده ایرانشهر در مجلس شورای اسلامی در مورد خبر تجاوز به 41 دختر در ایرانشهر به رسانه‌ها گفته است: «موضوع تجاوز به دختران در ایرانشهر اتفاق افتاده، اما تاکنون آمار دقیقی از این موضوع به ما داده نشده و موضوع در دست پیگیری است و تا اتمام تحقیقات قضایی نمی‌توان آماری از تعداد قربانیان این موضوع اعلام کرد. از نیروهای قضایی و انتظامی خواسته‌ایم در اسرع وقت ابعاد مختلف قضیه بررسی و موضوع تجاوز به دختران ریشه‌یابی شود، چراکه رخ دادن چنین اتفاقی در یک جامعه سنتی مانند ایرانشهر، جای تامل دارد و خبر از سست شدن بنیان‌های اخلاقی می‌دهد. افراد آسیب‌دیده باید حمایت پزشکی و روانی شوند که خوشبختانه با حمایت دانشکده علوم پزشکی ایرانشهر تاکنون چهار فرد آسیب‌دیده مورد بررسی پزشکی و غربالگری بیماری‌ها قرار گرفته و حمایت‌های پزشکی دریافت کرده‌اند.»
 
علیرضا خانی، دادستان ایرانشهر از جزئیات این حادثه گفت: «شخصی 18 خرداد 97 به دادسرا مراجعه و اعلام می‌کند دخترش ربوده شده که تحت عنوان آدم‌ربایی در دادسرای ایرانشهر شکایت می‌کند. در این خصوص پرونده تشکیل می‌شود و مساله جهت پیگیری به نیروهای انتظامی ارجاع داده می‌شود، اما بعد از چند ساعت همان شخص مجدد به دادسرا مراجعه و اعلام می‌کند دخترم پیدا شده و اکنون هم همراه من است و این بار شکایتی مبنی‌بر اینکه دخترش ربوده شده و مورد آزار و اذیت قرار گرفته و به او تجاوز شده است، تنظیم می‌کند.

در همین راستا پرونده‌ای در دادسرا درخصوص آدم‌ربایی و پرونده دیگری نیز درخصوص تجاوز به فرد ربوده‌شده در شعبه یک دادسرای شهرستان ایرانشهر تشکیل می‌شود. در همین بازه زمانی دو نفر دیگر دقیقا با همین مورد آدم‌ربایی به دادسرا مراجعه و شکایت کرده‌اند که در مجموع تعداد شاکیان سه نفر می‌شوند. دستورهای لازم به نیروهای امنیتی برای پیگیری ماجرا داده می‌شود و ماشینی که به وسیله آن دختران ربوده می‌شود، پیدا و توقیف می‌شود و راننده که گویا همان نفر اصلی بوده است، دستگیر می‌شود. آدم‌رباها در مجموع چهار نفر بودند که تا به این لحظه یک نفر از آنها دستگیر شده است و تلاش‌ها برای دستگیری سایر متهمان همچنان ادامه دارد. اصل ماجرا با جزئیات آن به این شرح است و هرگونه اطلاعات دیگری از این پرونده که در فضای مجازی منتشر شده است، مانند تعداد دخترانی که مورد تعرض قرار گرفته‌اند، صحت ندارد. اعلام عمومی شده است که اگر اشخاص دیگری هم هستند که مورد آزار و اذیت قرار گرفته‌اند و شرایط مشابهی دارند، به دادسرای شهرستان ایرانشهر مراجعه و شکایت کنند. در حال حاضر جو روانی در ایرانشهر و سیستان و بلوچستان آرام است و اخباری مبنی‌بر برپایی تظاهرات گسترده در منطقه، صحت ندارد.»
 
مولوی عبدالصمد کریم زایی، امام‌جمعه اهل سنت ایرانشهر در گفت‌وگو با «فرهیختگان» با ابراز ناراحتی‌ از ادعاهای مولوی طیب ملازهی گفت: «در تماس‌های مختلفی که از سوی نهادهای گوناگون با من شده است، به‌طور قطع می‌گویم که «ملازهی» اشتباه کرده و باید این موضوع را ثابت کند و بگوید که این 41 نفر چه کسانی هستند و اصلا در کجا زندگی می‌کنند! ملازهی هم آبروی خود و هم آبروی شهر را برده و نباید در تریبون نماز عید اعلام می‌کرد چراکه این اعلام سبب بی‌آبرویی می‌شود، همان‌طور که اکنون هم شده است؛ اگر اتفاقی افتاده، که افتاده باید از راه‌های رسمی اعلام شود، به شورای تامین اطلاع داده یا با فرماندار و دیگر مراجع در میان گذاشته شود، نه اینکه یک نفر یک موضوعی را در سطح وسیع اعلام عمومی کند و سبب دلهره و بدبینی به مردم یک شهر شود. اینکه می‌گویند این حادثه به دلیل اختلاف بین شیعه و سنی رخ داده، صحت ندارد، چراکه در ایرانشهر بین برادران اهل تشیع با ما هیچ‌اختلافی نیست و از لحظه‌ای که این خبر منتشر شده است همه (چه شیعه و چه سنی) به دنبال حل این مشکل هستند و هیچ اختلافی بین سنی و شیعه وجود ندارد، جان و مال و ناموس سنی و شیعه در ایرانشهر به‌طور مساوی برای ما ارزش دارد و ما این عمل شایعه‌پراکنی را محکوم می‌کنیم.»
 
محمدهادی مرعشی، معاون امنیتی و انتظامی استانداری سیستان و بلوچستان در گفت‌وگو با «فرهیختگان» با تاکید بر اینکه جو آرامی در ایرانشهر و سیستان و بلوچستان حاکم است، اظهار کرد: «این خبر را در ابتدا یکی از «مولوی»‌های اهل سنت ایرانشهر در نماز عید فطر گفته است و زمانی که از او پرسیدم این صحبت‌ها را بر اساس کدام سند و مدرک عنوان کرده‌اید، گفته بود که یکی از خانواده‌ها قبل از عید به دیدار من آمده است و این خبر را به من داده و من هم همان صحبت را نقل‌قول کرده‌ام، در صورتی که اصل ماجرا این چنین نیست و تاکنون سه نفر به مراجع قضایی مراجعه و شکایت کرده‌اند که به آنها تجاوز شده است که این افراد از چهار نفر شکایت دارند. با پیگیری‌های به عمل آمده یکی از این چهار نفر دستگیر شده و سه نفر دیگر تحت پیگیرد هستند و به‌زودی دستگیر می‌شوند. صلاحیت تشخیص اینکه آیا ملازهی جرمی را مرتکب شده یا نه با مراجع قضایی و امنیتی است و نباید فورا موضع‌گیری کرد.»
 
حجت‌الاسلام منتظری، دادستان کل کشور با تکذیب برخی ادعاها  در شهرستان ایرانشهر از پیگیری این موضوع در دادستانی کل و مراجع قضایی استان سیستان و بلوچستان خبر داد و اظهار کرد: «بر اساس اعلام مقامات قضایی محلی و دادستانی مرکز استان سیستان و بلوچستان و بررسی‌هایی که بنده به عمل آوردم، موضوع به این ترتیبی که مطرح شده تکذیب می‌شود. شکایتی از سوی دو یا سه نفر از بانوان انجام شده که باید دید موضوع در چه حدی و به چه کیفیتی بوده است و آیا شکات به شکایت خود باقی هستند یا خیر؟ متاسفانه عده‌ای اذهان عمومی را مورد هجوم خبر دروغین خود قرار داده و تشویش اذهان عمومی می‌کنند، اما بحث مهم این است که باید این موضوع ریشه‌یابی شود. کسی که چنین خبری را ساخته و بی‌مبنا در یک جمع عمومی و مراسمی اعلام کرده است، حتما باید بتواند این ادعا را اثبات کند و در غیر این صورت این اقدام با عنوان اتهام تشویش اذهان عمومی به موجب قانون قابل تعقیب خواهد بود. قطعا این ماجرا به این کیفیتی که مطرح‌ شده دروغ محض است و منبع این خبر را نیز تحت تعقیب قرار خواهیم داد و مقدمات آن نیز فراهم شده است.»
 
با انتشار این خبر رسانه‌های داخلی و خارجی تنها به اشاعه اخبار دست اول این حادثه پرداخته‌اند و کمتر کسی تحقیق کرده است که اصل موضوع چیست. این کوتاهی رسانه‌ای و همچنین بی‌دقتی در انتشار اخبار سبب شد تا بهانه‌ای دست ضدانقلاب برای ناامن نشان دادن ایران بیفتد؛ هرچند که با ورود دستگاه قضایی و انتظامی این ماجرا به سرعت شفاف‌سازی و اخبار موثق و صحیح به مردم اطلاع‌رسانی شد.  تعرض به دختران ایرانشهری در هر صورت محکوم است و با عاملان این حادثه باید برخورد شود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Romania
در ایرانشهر مردم حجاب کامل دارند پس متجاوز برایش فرقی نمیکند که فرد باحجاب باشد یا بی حجاب
Iran, Islamic Republic of
متاسفانه کسی به پولدارا زورش نمیرسه!!!!!حتی اگه ایران باشه
Iran, Islamic Republic of
مواظب باشند تزویر نیز با زر و زور جمع نشود. خوب 41 نفر نبوده بفرمایند چند نفر باشد هم آبرو حفظ میشود و هم تشویش اذهان عمومی اتفاق نمی افتد!
خب اولیایی یکی از این خانوم ها به امام جماعت گفته که به گوش مسولین برسونین . حالا چرا به گوش همه مردم تو نماز عید رسوندن ؟ نمیشد به اون آقایان به ظاهر مسئول تلفنی یا تو جلسات بهشون گفت ؟
محسن
Iran, Islamic Republic of
یک شهر چندتا امام جمعه داره ؟