جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰
زهرا شجاعی:

نگران زیرپا گذاشتن کرامت دختران ایرانشهر باشید

چهارشنبه ۳۰ خرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۴۴
کد مطلب: 621189
یک فعال حوزه زنان با بیان اینکه رویکرد به زنان تغییر کرده است و زنان از جنس دوم بودن و نقش دست دومی داشتن در نگاه جهانی آرام آرام خارج شده‌اند گفت: نگران ما خانم‌ها نباشید که هویت خود را فراموش کنیم، نگران زیر پا گذاشتن کرامت زنان و دختران در ایرانشهر باشید. نگران زیر پا گذاشتن کرامت زنان و دختران کوچک ما در تعارضات و سوء استفاده‌ها باشید. زنان ما خود می دانند چگونه از کرامت، عفت و عصمت خود دفاع و حمایت کنند.
نگران زیرپا گذاشتن کرامت دختران ایرانشهر باشید
به گزارش جهان نيوز به نقل از ایسنا، زهرا شجاعی، فعال زنان و دبیرکل مجمع زنان اصلاح‌طلب در گردهمایی کشوری مدیران و مشاورین زن وزارت آموزش و پرورش که در همدان برگزار شد با بیان اینکه در ۲۶ سال گذشته در استان همدان اولین اجلاس سراسری امور بانوان، معاونین سیاسی استانداری و مشاورین امور زنان استانداران برگزار شد گفت: امروز شاهد رشد، موفقیت و پیروزیهای فراوانی نسبت به ۲۶ سال گذشته هستیم.

وی با اشاره به وجود نگاه جنسیتی در ادبیات زنان اظهار کرد: میان جنس و جنسیت تفاوت وجود دارد. برخی افراد مفهوم جنسیت را با تبعیض جنسیتی اشتباه می‌گیرند. در حالی که این بحث مطرح نیست و برخی نگرش‌ها در حوزه زنان به این دیدگاه منجر می‌شود که مهمترین و اساسی‌ترین وظایف زنان مادری و تربیت فرزندان است. 

این فعال حوزه زنان افزود: در زمان امام راحل و پیروزی انقلاب، زنان از خانه بیرون آمدند و پا به پای مردان در حوزه‌های مختلف فعالیت کردند و شرایط برای حضور زنان فراهم شد، البته ما منکر نقش مادری و همسری زنان نیستیم. زنان مربی جامعه و مبداء خیرات هستند. قرآن کریم انسان ساز است، زنان هم انسان ساز هستند. این جملات بزرگ رهبر کبیر انقلاب است. اینکه ما زنان را محدود کنیم و نقش‌های کلیشه‌ای را همچنان، آن هم در دنیای جدید، در عصر حاضر و با ورود تکنولوژی جدید بپذیریم جای تاسف است.

شجاعی با اشاره به فضای مجازی گفت: در فضای مجازی جنسیت مطرح نیست. معلوم نیست شما با مرد طرف هستید یا زن؛ جنسیت شخصی که پشت کامپیوتر برنامه نویسی می‌کند و کار انجام می‌دهد مشخص نیست. باید به دنیای معاصر توجه کنیم و فضای جدید را بشناسیم. ما با حفظ اصالت‌ها، ارزش‌ها و هویت‌های زنانه خویش پیش می‌رویم و به این هویت زنانه افتخار می کنیم.

وی تاکید کرد: باید نقش‌های کلیشه‌ای را کنار گذاشت. دنیا تغییر کرده است. باید مدل جدیدی از زن بودن و فعالیت اجتماعی با حفظ اصالت و هویت و ارزش‌های خودمان عرضه کنیم؛ آن هم نه فقط برای کشور خودمان، بلکه برای جوامع منطقه و جهان اسلام. فضا تغییر کرده است. به عنوان مثال در یک زمانی از استان قزوین گروهی می‌خواستند شرکت تاکسیرانی بانوان راه بیندازند که با آنها مخالفت می‌شد. چقدر تلاش و کوشش صورت گرفت تا این کار انجام شود. در برابر این تصمیم مقابله و اعتراض و تحصن شد ، کفن پوشیدند و به اصطلاح اعتراض کردند، اما الان تاکسی سرویس مخصوص بانوان داریم که نشان دهنده یک تغییر نگرش است.

دبیرکل مجمع زنان اصلاح‌طلب با بیان اینکه اگر آمادگی پذیرفتن تغییرات و تحولات اجتماعی را نداشته باشیم و مدیریت نکنیم شرایط خودش را بر ما تحمیل خواهد کرد و ما منفعلانه عمل خواهیم کرد عنوان کرد: بنابراین بهتر است با آمادگی کافی و کامل به این عرصه ورود کنیم. درسال ۷۴ و حدود ۲۳ سال پیش اولین تشکیلات و نهال دفتر امور زنان ایجاد شد و در چار چوب نظری اسلامی، انقلابی، ایرانی گفت‌وگو، کار وتلاش کردیم و حالا به تحولات دنیای جدید نگاه و از تجربیات جهانی و بشری استفاده می‌کنیم و می خواهیم با توجه به حساسیت موضوع در منطقه و کشورهای اسلامی با نگرش علمی به موضوع زنان بپردازیم.

وی افزود: امروز امور زنان یک علم و یک رشته علمی است. رشته مطالعات زنان نه در کشور ما بلکه در دنیا و کشورهای جهان و از سال‌های گذشته مورد توجه بوده است. نظریه‌های مختلف و دیدگاه‌های گوناگونی درباره زنان وجود دارد و نهادها و سازمان‌های بین‌المللی در این زمینه ایجاد شده و قوانین خاصی به وجود آمده است. امروز بودجه برای زنان اختصاص می‌دهند و دانش تولید می‌کنند و ادبیات خاصی در حوزه زنان وجود دارد.
شجاعی با بیان اینکه رویکرد به زنان تغییر کرده است و زنان از جنس دوم بودن و نقش دست دومی داشتن در نگاه جهانی آرام آرام خارج شده‌اند عنوان کرد: به زنان به عنوان سرمایه انسانی و اجتماعی توجه می شود و امکان ندارد جامعه‌ای بتواند به هدف‌های توسعه‌ای دست یابد، مگر اینکه از تمام ظرفیت‌های انسانی خود که زنان هم مشمول آن می‌شوند توجه نکند. امروز زنان ظرفیت ساز شده‌اند و برای رفع تبعیض و ظلم از آنان اقدام‌های بین‌المللی صورت می‌گیرد و دنیا هم به موضوع زنان توجه مخصوص دارد.

وی با بیان اینکه موضوع زنان یکی از ۱۰ مسئله مهم جهان امروز محسوب می‌شود، اظهار کرد: موضوع زنان یک موضوع جهانی و بین‌المللی است. آنقدر مهم است که خداوند در قرآن می فرماید: "ای پیامبر در مورد زنان از تو استفتاء می طلبم". خدا راجع به زنان فتوا می دهد. در طول تاریخ مظالمی صورت می‌گیرد و برخی از آن ابراز نگرانی می‌کنند، پیام من به آنها این است که « شما نگران ما خانم ها نباشید که هویت خود را فراموش کنیم، شما نگران زیر پا گذاشتن کرامت زنان و دختران در ایرانشهر باشید. شما نگران زیر پا گذاشتن کرامت زنان و دختران کوچک ما در تعارضات و سوء استفاده‌هایی که از سوی مردان صورت می‌گیرد باشید. زنان ما خود می دانند چگونه از کرامت، عفت و عصمت خود دفاع و حمایت کنند.» به قول معروف توپ را به زمین زنان نیندازید و همه را به گردن آنها نیندازید و نگران آن باشید که آیا کلون درب‌ها زنانه است یا... این حرف ها تمام شد و گذشت.

شجاعی تاکید کرد: دیگر دوران بیرونی و اندرونی تمام شده و باید بنشینیم کمسیون تشکیل دهیم، بودجه اختصاص بدهیم، آسیب‌های اجتماعی را شناسایی کنیم، گزارش تهیه کنیم و خدمت بزرگان نظام ببریم و برایش سازمان تشکیل دهیم. قبلا نگاهمان نگاه واقع بینانه نبود. امیدوارم نشست هایی از این قبیل با نگاه علمی، واقع بینانه، به روز، مبتنی بر مبانی نظری اعتقادی و دینی ارزش‌های اسلامی و ایرانی ما را به جامعه عرضه کند. باید به موضوع زنان به عنوان یک مسئله ملی و از منظر مصالح ملی توجه کنیم. اگر امثال ما جمع می شویم، نشست می گذاریم، قانون وضع می کنیم و سخنرانی می کنیم،  از منظر طرح مسائل صنفی زنان نیست. زنان صنف نیستند و ما مسائل صنفی نداریم و به دنبال منافع شخصی نیستیم.

وی با بیان اینکه امیدوارم روزی برسد که زنان به دلیل زن بودن مورد ظلم قرار نگیرند و عدالت جنسیتی برقرار شود گفت: فقر زنانه شده است. آسیب های اجتماعی، خودکشی، فرار دختران از خانه، اعتیاد، افزایش آمار زنان زندانی، این ها مجموع مسائلی است که با آن مواجه هستیم. همچنین با مواردی مثل زنان سرپرست خانوار، تجرد قطعی، بالا رفتن میانگین سن ازدواج، عدم بهره مندی از سرمایه‌های انسانی زنان، ترک تحصیل و مهاجرت به خارج از کشور مواجهیم. موضوع سهمیه ۳۰ درصدی مدیریت زنان نیز که یکی از دغدغه های امروز است و خیلی برجسته شده؛ البته معتقدم که نباید این موضوع خیلی پررنگ شود، که آقایان مدیران ارشد فکر کنند که اگر این ۳۰ در صد را محقق کردند، تمام مصائب زنان جهان اسلام حل می شود. خیلی مسائل مانده که باید حل شود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *