شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 27 Apr 2024
 
۳
۳
در حاشیه‌ی فیلم من و شارمین /

ترویج یک گناه آشکار و مفهومی شِرک‌آلود

يکشنبه ۱۷ دی ۱۳۹۶ ساعت ۱۵:۰۸
کد مطلب: 579815
در اسلام هر انسانی بر اساس نظام آفرینش الهی به دنبال لباس خود (در قرآن کریم همسران به لباس یکدیگر تشبیه شده‌اند) می‎گردد و از طریق مشاوره، دست به انتخاب می‌زند. اینطور نیست که به اجبار باید در خانه بنشیند تا نیمه گمشده‌ای سوار بر اسب سفید به سراغ وی بیاید.
جهان نيوز - دکتر محمد لطفی زاده: به تازگی فیلم سینمایی (من و شارمین) به شبکه سینمای خانگی راه یافته است. موضوع این فیلم نقد خرافه‌گرایی و جادو و فال‌گیری است. به این بهانه چند نکته در حاشیه فیلم یادشده تقدیم می‌گردد.
 
1 - در این فیلم ویشکا آسایش در نقش (تینا) فریب عمّه خود را می‌خورَد و با فال‍‎‌گیری به دنبال مردی خیالی به نام (شارمین اصل کوپال) بعنوان نیمه گمشده خود می‌گردد و در انتهای فیلم هم متوجه اقدامات دروغین عمّه می‌گردد.
 
2 - نکته بارز و مثبت این فیلم آن است که (خرافاتی نظیر فال‌گیری) نقد شده و سعی بر آن بوده تا به جوانان و بخصوص زنان (که عاطفی‌تر و بیشتر از مردان مشتری این خرافات هستند) هشدار داده شود که اسیر تبلیغات دروغین فال‌گیرها و خرافات نشوند.
 
3 - در سکانس‌های مختلف فیلم از زبان بازیگران، کتاب (ضیافت) افلاطون تبلیغ می‌شود و مفهوم نیمه گمشده، اساس شکل‎گیری داستان قرار می‌گیرد. بر اساس تعالیم اسلامی، انسان نیمه گمشده به معنای آنچه در ضیافت افلاطون نقل شده و مفهومی شِرک‌آلود است ندارد. در آنجا موجودی که در صدر آفرینش هم نر و هم ماده بود برای سرکوب قدرتی که یافته توسط یکی از خدایان به دو نیم تقسیم می‌گردد و همین سبب آن می‌شود که انسان‌ها به دنبال نیمه گمشده خود باشند. این مفهوم، هم خیالی و هم آمیخته با شِرک به خدای سبحان و واحد است.
 
4 - در اسلام هر انسانی بر اساس نظام آفرینش الهی به دنبال لباس خود (در قرآن کریم همسران به لباس یکدیگر تشبیه شده‌اند) می‎گردد و از طریق مشاوره، دست به انتخاب می‌زند. اینطور نیست که به اجبار باید در خانه بنشیند تا نیمه گمشده‌ای سوار بر اسب سفید به سراغ وی بیاید.
 
5 - درد بزرگی که این روزها در بسیاری از فیلم‌ها وجود دارد و جامعه متدیّن را آزار می‌دهد نوع پوشش بازیگران است. متأسفانه در این فیلم هم، آرایش‌های غلیظ و محرّک و ظاهر نامناسب در میان بازیگران موج می‌زند. امری که خلاف متن صریح قرآن کریم و کاری حَرام است و عجیب آنکه مسئولین مرتبط به ترویج این گناه مجوّز می‌دهند. شاید برای روز قیامت پاسخی آماده کرده‌ و سپس اینگونه مجوز صادر نموده‌اند!
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
جالبه که ادعیه ها و مناجات ها را خرافات مینامند ولی پیشگویی بر اساس ماهها و فال قهوه و تاروت و ... را حقیقی و واقعی مینامند
متولد 37
Iran, Islamic Republic of
ریشه بی حجابی در بعد ازانقلاب از تفکر آقای هاشمی در دوران ریاست جمهوری و آنگاه با اجرای سید محمد خاتمی از سران فتنه آغاز شد و متاسفانه دولت ها چون بیش از آن که اجرای احکام الهی برایشان اهمیت داشته باشد گرفتن رای به هر قیمت برایشان اصل است ولذا هیچ وقت در صدد جلوگیری از این منکر زشت و خلاف فطرت و انسانیت برنیامدند و بعضی مثل الان بدان دامن هم زدند. اکنون هم صدا و سیما هم به خاطر وجود افرادی نفوذی و هم نیاز به پول اقدام به ناموس فروشی می کند. بی شک بسیاری از شرایط ناگواری که عده ای تحمل می کنند به خاطر گسترش این منکر و گناه آشکار و مقابله با خداوند است. وقتی زنان جامعه ای حیا و عفت و حجاب را از دست دادند نباید انتظار داشت که از دامن زنان آن جامعه افراد شریف و متدین و با اخلاق و ...برخیزند. ممکن است افراد تحصیلکرده برخیزد ولی آدم بر نمی خیزد. بسیاری از مشکلات اجتماعی و اقتصادی و سیاسی و فرهنگی ما توسط کسانی صورت می گیرد که در دامن های درست تربیت نشده اند. برای همین هم اسلام این قدر بر تربیت خانم ها نسبت به آقایان تاکید و حساسیت دارد. اولین کلاس تعلیم و تربیت بچه از آغوش مادر و در خانه شروع می گردد. زنی که خود تربیت نشده است چگونه می تواند دیگری را تربیت کند و افرادی را به جامعه تحویل دهد که اهل اعتیاد و قمار و شراب و زنا و دروغگویی و دزدی و بی حجابی و بی عفتی و رشوه گیری و نزولخوری و غربگرایی و ولایت گریزی و...نباشند؟! تا زنان جامعه درست نشوند جامعه ای انسانی و اسلامی نخواهد شد. شهدای ما نتیجه دامن های شریف و مطهر و پاک بوده اند. مادامی که چنین تفکری بر مردم و مدیران کشور حاکم است و نگاه سکولار دارند این مشکلات ادامه خواهد داشت. مادامی که به جای مدینه النبی، جامعه ژاپن و سوئد و سوییس و ...الگو باشد از انسان و شرافت و حیا و عفت و اخلاق الهی خبری نخواهد بود. ساختمان های برافراشته و تاسیسات شهری گسترده و به اصطلاح مدرن خواهیم داشت. رسانه ها و سینماها و ساندویچ فروشی های فراوان و سمینارها و کنگره های پیاپی و... خواهیم داشت ولی آدم و انسان نخواهیم داشت. زرق و برق زیاد و خیره کننده چشم های سطحی خواهیم داشت ولی روح الهی در کالبد این جامعه نخواهد بود و لاجرم هدف خدا نخواهد بود و افراد و جامعه آن ها سقوط کرده و ناگهان با ضربه ای کوچک در هم فرو می ریزد چون از درون پوک شده و موریانه جهل و گردنکشی در برابر خداوند آن را خورده است. اگر لنگرهای خداوند را جدی نگیریم خداوند با ما عقد برادری نخوانده است و بر اساس قوانین و سنت های الهی با ما برخورد خواهد شد کما این که هم اکنون دنیای غرب و الحاد بدان دچار شده و صدای خرد شدن استخوان هایش به گوش اهل بصیرت می رسد.
Iran, Islamic Republic of
مسوولین فعلی ما در دولت ما شبیه مسوولین کشورهای غربی شده اند یا دارند می شوند.