جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۶
۴
چند تأمل در فیلم «آس و پاس»؛

بازگشت نرم به فضای قبل انقلاب با تبلیغ مظاهر حرام و استفاده ابزاری از زن

جمعه ۱۱ فروردين ۱۳۹۶ ساعت ۱۲:۱۳
کد مطلب: 509274
در این فیلم "رقص" مکرّر به نمایش در می‌آید و فضای فیلم‌فارسی قبل انقلاب تداعی می‌شود. هم باید از وزارت ارشاد پرسید چطور مجوز به نمایش این حرَام داده و هم باید از آقایی که خود را مقیّد به حلال و حرام می‌داند سؤال کرد که چرا در صدد ترویج رقص در اینگونه فیلم‌ها است؟
جهان نيوز - دکتر محمد لطفی زاده: اخیراً فیلم سینمایی (آس و پاس) در شبکه خانگی توزیع شده است. به این بهانه نکات زیر در نقد محتوایی این فیلم تقدیم می‌شود.
 
نام فیلم : آس و پاس / اثری از : آرش معیریان
 
بازیگران : محمدرضا هدایتی، سحر قریشی، مهران غفوریان، محمدرضا شریفی نیا، حسام نواب صفوی، بهاره رهنما، لیلا بلوکات
 
خلاصه داستان : حسن آس و پاس در پی وصول طلب پدر مرحومش به فضایی فانتزی وارد و عاشق دختر شیخ سعودی می‌شود...
 
7 نکته در حاشیه این فیلم :
 
1 - نگاهی به نام تهیه‌کنندگان فیلم داشته باشید. نام "محمدحسین فرح‌بخش" در چنین فیلم‌هایی وجه مشترک است. متأسفانه اکثر فیلم‌های ایشان "سرشار از تبلیغ مظاهر حرام" بوده است. طنز تلخ اینجاست که وی در مصاحبه‌های مختلف، خود را فردی آشنا به دین اسلام و مقیّد به آن معرفی نموده و فیلم‌های خود را با توجیه (مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی داشتن) مورد تأیید نظام جمهوری اسلامی ایران می‌داند!
 
2 - در این فیلم (رقص) مکرّر به نمایش در می‌آید و فضای فیلم‌فارسی قبل انقلاب تداعی می‌شود. هم باید از وزارت ارشاد پرسید چطور مجوز به نمایش این حرَام داده و هم باید از آقایی که خود را مقیّد به حلال و حرام می‌داند سؤال کرد که چرا در صدد ترویج رقص در اینگونه فیلم‌ها است؟
 
3 - فیلم سرشار از ترانه‌های آن‌سوی آب و مناسب مجالس لهو و لعب و در نگاه اسلام، حرام است. سؤال قبل باز هم اینجا باید تکرار شود!
 
4 - یکی از کارهای مُهم آقای فرح‌بخش این است که معمولاً بازیگران زن فیلم را مُجاب می‌کند که موهای خود را نمایش ندهند (و از کلاه گیس استفاده کنند!) و از سویی دیگر با آرایش بسیار تند این اقدام را به خوبی تکمیل می‌کند! ابزار قرار دادن زن با آرایش شاید از نظر ایشان هُنر باشد!
 
5 - سکانس پایانی فیلم، هرچه در جامعه امروز درباره نحوه آشنایی و ازدواج جوانان در مراکز مشاوره تلاش شده را به باد می‌دهد و عشق‌های "آبکی" و "تصادفی" را به راحتی ترویج نموده و تحویل می‌دهد. رسالت هُنر پدیده‌ای است که از محتوای مصاحبه‌های آقای فرح‌بخش برمی‌آید چندان به آن معتقد نیست!
 
6 - فیلم با زیرکی به فضای فانتزی می‌رود و هرآنچه در فضای واقعی از روابط نامحرم قابل تأمل است را به فراموشی می‌سپُرَد و طبیعی است در این فضا اختلاط زن و مرد نامحرم با هم مطرح نمی‌شود! نمونه این فضا که بارها در فیلم دیده شد سکانس بیرون رفتن حسن با فریبا است.
 
7 - با انتخاب شخصیت منفی (شیخ سعودی) و (آل سقوط) لقب دادن وی، از فضای موجود علیه دولت عربستان سعودی استفاده شده لیکن (هدف، وسیله را توجیه نمی‌کند) و این، نمایش و ترویج (امور حَرام) را مُوجّه نمی‌سازد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


حیدر
Iran, Islamic Republic of
الان دیگه تو سریالهای تلویزیونی هم آهنگهایی بدتر از زمان شاه پخش میکنند
ب
Iran, Islamic Republic of
منم فاز اقای فرحبخش رو‌نمی دونم‌چیه؟
دانشجو
Iran, Islamic Republic of
یک فیلم سخیف،لوده..
موندم اقای معریان با چه امیدی چنین فیلمی ساختی؟
United States
وقتی رئیس جمهور وقیحانه با مظاهر حرام عکس می گیرد و عمدا هم آن را انتشار می دهد، قضیه از خزش نرم گذشته و به فسق کشیده شده. البته مشکل اصلی از مردم است که چنین روسایی را بروز می دهند. اشتباه نکنیم و دائم الناس علی دین ملوکهم را در جای اشتباه به کار نبریم که عبارت عربی مذکور (اگر حدیث معتبر باشد) در ذم رفتار مردم است که همیشه خود را به "شکل" صاحبان ذر و قدرت در میاورند نه این معتقد به دین ملوکشان باشند. متن کامل عبارت عربی مذکور را بیابید متوجه خواهید شد.