جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۲
۱۷
نقدی بر فیلم عصبانی نیستم

کاش عصبانیت فتنه‌ساز هم نمایش داده می‌شد!

پنجشنبه ۱۸ مرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۵:۱۰
کد مطلب: 632058
کارگردان، این فیلم را با عصبانیت ساخته اما سعی کرده بگوید (من عصبانی نیستم!). کاش در نقد اجتماعی جانب انصاف رعایت شود و سیاه‌نمایی جای نقد را نگیرد که اگر اینگونه شود همه پیشرفت‌ها و نعمت‌ها پشت دود و اَبر سیاه پنهان می‌گردد و ناامیدی و افسردگی به جامعه پمپاژ می‌شود.
کاش عصبانیت فتنه‌ساز هم نمایش داده می‌شد!
جهان نيوز - دکتر محمد لطفی زاده: فیلم سینمایی (عصبانی نیستم) که چند سال توقیف بود با حذف بیش از ده دقیقه از سکانس‌ها سرانجام راهی سینماها برای اکران و سپس شبکه نمایش خانگی شده است. در این فیلم یک دانشجوی ستاره دار و اخراجی (نوید محمدزاده) که با دختری (باران کوثری) در دانشگاه دوست بوده قصد دارد با او ازدواج کند اما پدر دختر معتقد است او پول و ماشین و خانه ندارد و نباید این ازدواج شکل بگیرد. در نسخه اصلی یک تراژدی شکل می‌گیرد و پدر دختر کشته و پسر نیز اعدام می‎‌شود اما در نسخه فعلی چنین پایانی وجود ندارد و از فیلم حذف شده است. درباره این فیلم چند نکته قابل تأمل است:
 
1 - در اینکه باید در خصوص دانشجویان متخلف به نحوی عمل می‌شد تا زمینه سوء استفاده دشمنان هم ضمن برخورد قانونی فراهم نشود، شکی نیست اما گره زدن وقایع این فیلم به ستاره‌دار شدن یک دانشجو کار درستی نیست. چه بسا با وضعی که در فیلم نشان داده شده اگر دانشجو، اخراج هم نشده بود باز هم با پدر آن دختر مشکل داشت! ضمن آنکه همه دانشجویان ستاره‌دار به معنای نقص مدرک اخراج نشده و این موضوع ابعاد کمتری نسبت به آنچه در رسانه‌ها مطرح بود داشته است.
 
2 - در این فیلم چند جوان دائم از یک دوره (هشت ساله) می‌نالند و شعارهای سیاسی در لابلای دیالوگ‌ها با دفاع از یک طیف خاص از ابتدای انقلاب تاکنون به چشم می‌خورد. اینگونه فیلم‌سازی نه تنها نقد فضای جامعه (که البته حق هر شهروندی است) محسوب نمی‌شود بلکه با سیاه‌نمایی غلیظ اثر منفی هم دارد.
 
3 - اینکه در کشورهای غیراسلامی وام بدون بهره به مردم داده شود ولی در مملکت ما وام با سود بالا از سوی بانک‌ها واگذار شود دردی است که مسئولین باید آن را چاره کنند. این واقعیتی است که در این فیلم به نمایش درآمده است.
 
4 - به نظر می‌رسد کارگردان، این فیلم را با عصبانیت ساخته اما سعی کرده بگوید (من عصبانی نیستم!). کاش در نقد اجتماعی جانب انصاف رعایت شود و سیاه‌نمایی جای نقد را نگیرد که اگر اینگونه شود همه پیشرفت‌ها و نعمت‌ها پشت دود و اَبر سیاه پنهان می‌گردد و ناامیدی و افسردگی به جامعه پمپاژ می‌شود. اینکه چند جوان (که در یک خانه زندگی می‌کنند) همه افسرده و شاکی از وضع موجود نمایش داده شوند با واقعیت‌های جامعه (هرچند سختی‌هایی هم وجود دارد) همخوانی ندارد و بیننده به راحتی متوجه عصبانیت کارگردان در جریان ساخت این فیلم می‌گردد.
 
5 - نقد فضای مرتبط با سال ساخت این فیلم حق هر کارگردانی است اما چه خوب است در کنار نقد وضعیت سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی یک دوره هشت‌ساله به بی‌قانونی و خسارات عظیم وارده از سوی یک طیف دیگر هم که اتفاقاً بر اساس یک عصبانیت بغض‌آلود زمینه ایجاد فتنه‌ای بزرگ را فراهم نمودند پرداخته می‌شد.
 
و صلی الله علی محمد و آله الطاهرین
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


سلام
Iran, Islamic Republic of
پدرجان همان هشت سال سياه را برگردان اين پنج سال سفيد و دلار يازده هزارتومان و بيكارى وحشتناك و دزدى هاى مكرر و رانت هاى فاميلى و تورم افسار گسيخته و...........مال سلبريتى ها..
Iran, Islamic Republic of
ای کاش اون 8" سال سیاه" بر می گشت. "اين پنج سال سفيد" مبارک امثال درمیشیان و نوید محمدزاده و باران کوثری
Iran, Islamic Republic of
n تا فیلم داستانی که ساخته شد قلاده های طلا هم که همون سال ۸۸ ساخته شد یه دونه عصبانی نیستم بعد چند سال توقیف انقدر رو دلتون سنگینی کرده
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
چرا سلبریتی ها مایع دار طرفدار ولنجک نشینها هستند، و افراد پایین دست جامعه طرفدار احمدی نژاد
Iran, Islamic Republic of
فیلم عالیییی بود
Iran, Islamic Republic of
آره حتما عالی میشه
باران کوثری هر جا باشه دشمنی با انقلاب او جا حتما موج می زده....
Canada
فیلم رو دیدم و فیلم بدی نبود. شاید اگر فیلم بدون سانسور بود نظر بهتری میشد در موردش داد. ولی به هر حال این فیلم در مورد حال و هوای چندین سال پیش هست و مشمول مرور زمان شده.
فکر کنم اگر فیلمی مشابه آن در زمان حال ساخته بشه ، با توجه به مشکلاتی که امروز جامعه با اون درگیر هست باید عنوان فیلم باشه: از عصبانیت دارم منفجر میشم
حميد
Germany
عصبانيت براي متقلبين هست ، كه حالا حتي پشيمان هستند چرا تقلب كردند و معجزه هزاره سوم را بر اريكه قدرت نشاندند تا ٨٠٠ ميليارد دلار را برباد هوا بدهد .
رضا
Iran, Islamic Republic of
آفرين حميد خان ! حرفت حق حقه ، جاى تعجبه كه جهان منتشر كرد ! عملكرد مسؤلين در سال ٨٨ و طرفدارى عجيب هم نهادهاى نظارتى از اوس محموت هنوز هم مثل آتيش زير خاكستره كه وجدان عمومى جامعه رو آزار ميده ، كاش خود داش محموت اين بار غيرت به خرج بده و همه ناگفته ها رو به ملت بگه كه من مطمئناً ملت ما اينقدر بزرگوار هستند كه ببخشند و گذشت كنند. در اين صورت ميدونى چه انرژى (منفى) عظيمى از ملت خالى ميشه ؟! نه تنها وجدان مجروح جامعه التيام پيدا خواهد كرد بلكه باعث وحدت مردم و مسؤلين نيز خواهد شد .
Iran, Islamic Republic of
متقلیبنی که با معجزه توانستند جای نمایندگان مردمی مشتی وکیل الدوله بنشانند و الان 5 سال است که... را بر جان ومال و دانش و فرهنگ این مردم مسلط کرده اند.
تاریخ مثل شما کور نیست...
Iran, Islamic Republic of
ولی از انقلاب عصبانی باش و از این عصبانیت بمیر!
محمود
Iran, Islamic Republic of
این که طیف اقتدارطلب و غربگرا دم از دمکراسی می زند. فقط دمکراسی را تا جایی قبول دارد که به نفع آین جریان باشد، در غیر این صورت تقلب است، حرکت پوپولیستی است، مردم عقل و شعور درستی ندارند، مردم دلفین هستند و برای یک لقمه نان بالا و پائین می پرند.
این جریان بزرگترین توهین ها را به مردم می کند اما از پررویی هیچ چی کم ندارد.
مردم به احمدی نژاد رای می دهند آن فضاحت را به بار می آورند و به بهانه تقلب به خیابان می ریزند، حاضر به تمکین در برابر قانونی نیست و حاضر نیست از مجاری قانونی مطالبات خود را پیگیری کند. بابا اگر انتخاب بوده توسط مردم انجام شده، تو که صدای دمکراسیت گوش فلک را کر کرده، حداقل برای حفظ حیثت خودت سکوت کن و طاقت بیاور.
حالا مردم انتخاب کرده و روحانی را با این مدیریت فضاحت بار سرکار آورده، انتخابش خوبه و حی خود مردم هم دیگر حق اعتراض نداره.
گاهی وقت ها، مقداری خجالت کشیدن هم بد نیست.
حامد
Iran, Islamic Republic of
...
سروش
Iran, Islamic Republic of
عالی جنابان قسمت عصبانیت کارگردان را باید شماها بسازین، اونا اگه صداقت داشتند اسم فیلم رو نمی گرفتن عصبانی نیستم.
محمود
Iran, Islamic Republic of
هرکارگردانی آبشخور فکریی دارد. نمی توان از دیگران توقع داشت فیلم مورد انتظار ما را بسازد. جران ارزشی و انقلابی باید به این کار مبادرت کند. اگر کارگردان انقلابی و ارزشی داریم، باید از آنان مطالبه کنیم. اگر نداریم که مصیبت است. هنر و فیلم امروزه از ابرازهای قوی تاثیرگذار است و جریان انقلابی باید روی آن برنامه ریزی کند.
بدترین و خسارت بارترین وضعیت از نظر مقام معظم رهبری، حالت انفعال است
Iran, Islamic Republic of
واقعا فیلم سیاه و بیخودی بود. این آدم روانی و وحشی که ما تو فیلم دیدم باید تو تیمارستان بستری میشد نه تو جامعه ول می بود