سه شنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 30 Apr 2024
 
۲
۳
به بهانه لغو سفر اوباما به کشورهای حاشیه خلیج فارس؛

وقتی آمریکا نمی‌تواند حتی متحدان عربش را آشتی دهد

دوشنبه ۴ فروردين ۱۳۹۳ ساعت ۱۷:۲۶
کد مطلب: 351454
اختلاف در شورای همکاری خلیج فارس بسیار عمیق تر از آنچه است، نشان می دهد، از چندی قبل که رسما کشورهای امارات، بحرین و عربستان سفرای خود را از قطر فراخواندند تاکنون سایه اختلافات بیشتر خود را نشان داده است.
وقتی آمریکا نمی‌تواند حتی متحدان عربش را آشتی دهد
گروه بین الملل جهان نيوز: عربستان برای منزوی کردن و تحریم قطر بسیار جدی به نظر می رسد، به گونه ای که حتی راضی به برگزاری نشست شورای همکاری خلیج فارس در قطر نیست و به دنبال انتقال محل این نشست ها به ریاض به صورت دائم است.

امیر جوان قطری ها تنها راهی که پیش روی خود می بیند این است که در مواجهه با این هجمه بی سابقه عربستان به دامن آمریکا بیشتر پناه ببرد، انفعال قطر به گونه ای شده است که از زمان انتشار برخی اخبار در این باره که آمریکا قصد دارد به خاطر کم کردن هزینه های اقتصادی تعداد نیروهای نظامی خود را در قطر کاهش بدهد، قطری ها گفته اند که حاضرند هزینه اقامت نیروهای آمریکایی را برای ماندن در این کشور نقطه ای را بدهند!

قطر در صورت تحریم همان مقدار مرز زمینی که تنها با عربستان دارد بسته می شود و عربستان همچنین با تحریم هوایی قطر نیز دوحه را با دردسرهای فراوانی روبه رو خواهد کرد. در این میان تنها امید امیر جوان قطر واسطه شدن آمریکا برای رفع تنش میان قطر و همسایگان عربش است. موضوعی که به نظر می رسد آمریکا تمایلی به آن ندارد و بررسی های دقیق تر نیز نشان می دهد که تیم سیاست خارجه اوباما توان آن را نیز ندارد.

این در حالی است که برخی منابع غربی نیز خبر می دهند که عربستان میانجیگری آمریکا برای حل اختلافات بین ریاض و دوحه را رد کرده است.

این منابع خبر داده اند که رهبران سعودی معتقدند که حضور نظامی آمریکا در قطر باعث خواهد شد که آمریکا نقشی بی طرف را نتواند بازی کند.

در همین باره مشاور امنیت ملی آمریکا نیز فاش کرد شکاف در شورای همکاری خلیج فارس باعث شد تا کاخ سفید تلاش خود را برای برگزاری جلسه مشترک سران این کشورها با باراک اوباما را در ریاض لغو کند.

سوزان رایس تصریح کرد: کاخ سفید از چند هفته پیش برای برگزاری جلسه سران کشورهای عضو شورای همکاری خلیج با باراک اوباما در ریاض پایتخت عربستان تلاش‌های خود را آغاز کرده بود ولی این تلاش‌ها متوقف شد.

رایس افزود: روابط بین کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس در چند وقت اخیر پیچیده شده است و آمریکا با حفظ روابط قوی خود با همه کشورها معتقد است که شرایط کنونی برای جلسه مشترک مناسب نیست.

گفتنی است، طبق برنامه اعلام شده از سوی دفتر ریاست جمهوری آمریکا، در سفری که از جمعه آینده آغاز می شود اوباما عازم ریاض شده و در نخستین برنامه خود به دیدار ملک عبدالله پادشاه عربستان می رود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


مرگ بر آمریکا
تیتر بزن آمریکا حتی نمی تونه کشور خودشو جم کنه
آمریکا از همون اولش هم هیچ غلطی نیود