دوشنبه ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 13 May 2024
 
۱
۱

اجلاس اخیر اتحادیه عرب نماد شکست عربستان در سیاست‌های منطقه‌ای

شنبه ۹ فروردين ۱۳۹۳ ساعت ۱۳:۰۱
کد مطلب: 352053
بیست و پنجمین نشست سران کشورهای عربی در کویت در حالی به کار خود پایان داد که بررسی این اجلاس به خوبی تضعیف قدرت منطقه ای و شکست سیاست خارجه عربستان را نشان میدهد.
اجلاس اخیر اتحادیه عرب نماد شکست عربستان در سیاست‌های منطقه‌ای
گروه بین الملل جهان نيوز: اثرات شکاف در شورای خلیج فارس به نحو دیگری در اتحادیه عرب خود را نشان داد. بطوری که شیخ صباح الاحمد الجابر الصباح امیر کویت در این اجلاس نتوانست نگرانی خود را پنهان کند و در این باره گفت: اختلافات میان کشورهای عربی آرزوها و موجودیت ما را در معرض خطر قرار داده است.

در همین حال سران عرب قبل از افتتاح نشست اصلی سران اتحادیه عرب در کویت، نشستی پشت درهای بسته برگزار کردند ولی این نشست نیز نتوانست باعث جلوگیری از برخی اختلاف نظرها شود.

مسئله فلسطین و سوریه از پررنگ ترین موضوعات مطرح شده در نشست سران عرب بود ولی اختلاف نظر کشورهای عربی مختلف در پرونده سوریه همچنان پابرجا باقی ماند.

ولیعهد عربستان در اجلاس کویت درخواست کرد تا کرسی سوریه در اتحادیه عرب به ائتلاف معارضان واگذار شود و افزود: ما تعجب می‌کنیم که چرا احمد جربا رئیس ائتلاف معارضان سوریه در کرسی سوریه نمی‌نشیند.

سلمان بن عبدالعزیز تاکید کرد که باید موازنه‌های قدرت در سوریه در خاک سوریه تغییر و از معارضان حمایت شود.وی نظام سوریه را نظامی ظالم توصیف کرد که به قتل و شکنجه می پردازد.

با این وجود در اجلاس اخیر تلاشهای عربستان سعودی برای اعطای کرسی سوریه در نشست سران کشورهای عربی در کویت به گروه های شورشی با مخالفت هفت کشور عرب روبرو شد. به طوری که هنگام سخنرانی "احمد جربا" رئیس ائتلاف معارضان سوریه، هیئت‌های عراق و لبنان این جلسه را ترک کردند.

به نظر می آید بلوک قدرتمندی در میان کشورهای عربی در مقابل عربستان شکل گرفته است که حاضر به همراهی سیاست های منطقه ای عربستان نیست. اصلی ترین محور مخالفت نیز تحولات سوریه می باشد. در حالی که قطر و سعودی ها خواستار راهکار نظامی در سوریه هستند دیگر کشورهای حوزه خلیج فارس از این رویکرد دنباله روی نمی کنند.

یک منبع وابسته به ائتلاف مخالفان سوری پس از پایان اجلاس اتحادیه عرب در کویت نیز اذعان کرد: در نشست سران کشورهای عربی در کویت تعداد کشورهای مخالف واگذاری کرسی سوریه در این نشست به ائتلاف مخالفان سوری افزایش یافت و چهار کشور دیگر نیز به صف کشورهای مخالف افزوده شدند.

این منبع اعلام کرد: این هفت کشور تهدید کردند که اگر کرسی سوریه به مخالفان واگذار شود نشست را ترک می کنند . نکته قابل تامل اینکه برخی منابع خبر داده اند که مصر نیز در اجلاس اخیر از کشورهای مخالف با اعطای کرسی سوریه به ائتلاف معارضان سوری بوده و در میان هفت کشوری که با اعطای کرسی سوریه به شورشیان مخالف هستند یکی ازکشورهای حوزه خلیج فارس نیز وجود دارد.

گفتنی است، بیست و پنجمین نشست سران کشورهای عربی در کویت با صدور بیانیه ای که در آن از مقاومت لبنان به رهبری حزب الله در برابر رژیم صهیونیستی به ویژه در جنگ ۳۳ روزه، تمجید شد به کار خود پایان داد.

در این بیانیه آمده است: ما به طور مطلق مخالف شناسایی اسرائیل به عنوان یک کشور یهودی هستیم.از راه حل سیاسی برای بحران سوریه براساس بیانیه ژنو یک حمایت می کنیم.از کشورهای عربی و بین المللی می خواهیم که حمام خون در سوریه و آوارگی سوری ها را پایان دهند و خواستار اجرایی شدن توافقنامه آشتی ملی میان گروه های فلسطینی هستیم.

در این بیانیه از حق سوریه برای پس گیری جولان اشغالی بر اساس مرز چهارم ژوئن۱۹۶۷ حمایت شد و اقدامات رژیم صهیونیستی در جولان و ادامه اشغال آن از سوی این رژیم مورد مخالفت قرار گرفت.

در بیانیه پایانی نشست بیست و پنجم سران عرب ضمن استقبال از امضای توافق هسته ای میان ایران و کشورهای بزرگ از تهران خواسته شد که در راستای اجرای این توافقنامه حرکت کند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


امين
خداوندا، ظالمين را به خود مشغول فرما- الهي آمين- بسيجي