پنجشنبه ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 16 May 2024
 
۱

بریتانیای کبیر توسط اسکاتلند تهدید شد

يکشنبه ۱۹ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۲۰:۴۵
کد مطلب: 449475
رهبر حزب ملی اسکاتلند، لندن را تهدید کرد در صورت جدایی از اتحادیه اروپا، اتحاد ۳۰۰ ساله میان اسکاتلند و انگلیس را در معرض همه‌پرسی جدایی بگذارد.
به گزارش جهان به نقل از فارس، «نیکولا استرجئون» رهبر حزب ملی اسکاتلند امروز (یکشنبه) در گفت‌وگو با شبکه خبری بی‌بی‌سی گفت هیچ کس نباید در مسیر برگزاری همه‌پرسی دیگر اسکاتلند برای جدایی از انگلستان بایستد.

به نوشته رویترز، خانم استرجئون در این گفت‌وگو پیش‌بینی کرد اگر انگلیس تصمیم به جدایی از اتحادیه اروپا بگیرد، برگزاری همه‌پرسی دیگری برای استقلال اسکاتلند از انگلستان اجتناب‌ناپذیر می‌شود.

وی ادامه داد، اگر حزب حاکم انگلستان یعنی حزب محافظه‌کار به بی‌توجهی نسبت به دیدگاه ردم اسکاتلند ادامه دهد، با خطر تمایل رو به افزایش مردم اسکاتلند برای برگزاری همه‌پرسی دیگری مواجه خواهد شد. وی ضمن بیان این اظهارات به تاریخ ۳۰۰ ساله اتحاد میان اسکاتلند و انگلیس اشاره کرد و گفت همه‌پرسی دیگر می‌تواند این اتحاد با این قدمت را از بین ببرد.

استرجئون تصریح کرد «من فکر می‌کنم، ابتدا نیاز است به نتیجه همه‌پرسی سال گذشته احترام بگذاریم. اما باید خیلی صریح بگویم که این حق هر سیاست‌مداری نیست که در صورت برگزاری همه‌پرسی دیگر، در مسیر نظر مردم اسکاتلند قرار بگیرد.»

وی در گفت‌وگو با بی‌بی‌سی افزود «مهم‌ترین مساله برای من، نظر عموم مردم است. اگر هیچ تغییری در عقیده عمومی ایجاد نشده باشد، فکر می‌کنم غلط است همه‌پرسی دیگری را پیشنهاد کنیم اما اگر تغییری در نظر مردم ببینیم بنابراین صحیح نیست که آن را در نظر نگیریم.»

نیکولا استرجئون که در حال حاضر ۴۵ سال سن دارد بر این باور است که استقلال اسکاتلند را در زمان حیاتش خواهد دید.

خانم استرجئون همواره تاکید کرده است، برگزاری همه‌پرسی جدایی انگلیس از اتحادیه اروپا به برگزاری همه‌پرسی جدایی اسکاتلند از انگلستان منجر خواهد شد.

رهبر حزب ملی اسکاتلند خاطر نشان کرد، دولت انگلیس را برای تفویض اختیارات بیشتر به اسکاتلند تحت فشار قرار داده‌اند. اسکاتلند خواهان داشتن اختیارات بیشتر بر دارایی‌های خودش است و در پیش‌نویس لایحه‌ای پیشنهادی، سیستم مرکزی دولت بریتانیا را نامناسب نامیده است.

سال گذشته میلادی اولین همه‌پرسی جدایی اسکاتلند از انگلیس برگزاری شد که تنها ۴۵ درصد از شرکت‌کنندگان به این همه‌پرسی رای «آری» دادند. اما حزب ملی اسکاتلند توانست در آخرین انتخابات سراسری انگلستان در ما می سال جاری میلادی، ۵۳ کرسی از ۵۷ کرسی اسکاتلند در پارلمان انگلستان را کسب کند که همین امر نشانه افزایش محبوبیت این حزب در میان مردم اسکاتلند است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *