شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 27 Apr 2024
 
۰

روایت هفته نامه پنجره از آچارکشی برجام در مجلس

شنبه ۲۸ شهريور ۱۳۹۴ ساعت ۰۹:۲۳
کد مطلب: 445274
شماره ۲۵۰ هفته نامه پنجره با بررسی برجام در کمیسیون ویژه آن در مجلس و همچنین ارزهای بر بادرفته در دولت های نهم و دهم منتشر شد.
روایت هفته نامه پنجره از آچارکشی برجام در مجلس
گروه فرهنگ جهان نيوز - مسائل پیش روی برجام و نحوه بررسی تصویب آن در مجلس یا شورای عالی امنیت ملی باعث شده است که فضای سیاسی کشور چند صباحی درگیری خاصی با این موضوع داشته باشد و این مسئله بهانه ای شد که پنجره ای ها به این موضوع، افق تازه ای بگشایند که اهمیت این موضوع در تصویر جلد ۲۵۰ هفته نامه پنجره هم بازتاب داشته است.

سرمقاله

سرمقاله این هفته را فریدالدین حدادعادل در مقام جانشین مدیر مسئولی پنجره با محوریت بررسی برجام در کمیسیون ویژه برجام در مجلس شورای اسلامی نگاشته است. وی معتقد است که اقدامات کميسيون، ظرفيت اصولگرايي و اصولگرايان براي ورود به مباحث عميق و چندوجهي را نشان مي‎دهد. نقد و بررسي برجام اکنون به عرصه‎اي براي نشان دادن توانمندي‎‎هاي کارشناسانه و سياسي نمايندگان غالبا اصولگراي مجلس در اين حوزه بدل شده است. به‎طوري‎ که مي‎توان اميد داشت در آينده مجلس بر وسعت اقدامات کارشناسانه موردي و تخصصي خود بيفزايد.

آچارکشی برجام در بهارستان

اين روز‎ها بحث ضرورت بررسي برجام در مجلس شوراي اسلامي به يکي از مباحث مطرح سياسي تبديل شده است. اين بحث به‎ويژه پس از بيانات رهبر معظم انقلاب در جمع اعضاي مجلس خبرگان، دامنه گسترده تري يافت. پذيرش يا رد برجام از سوي جمهوري اسلامي، يکي از مهم‎ترين تصميمات در عرصه سياست خارجي ايران طي يک دهه گذشته خواهد بود و هر نوع تصميم‎گيري در اين‎باره، داراي نتايج، آثار و پيامد‎هاي کوتاه مدت، ميان مدت و بلندمدت است. از این رو سیاسی نویسان پنجره بر آن شدند که روی این موضوع پرونده ای باز کنند که طی آن علاوه بر گزارش ها و یادداشت ها به گفت وگو با منصور حقيقت‎پور، نايب رئيس کميسيون ویژه بررسی برجام، سید حسین نقوی حسینی، سخنگوي کميسيون ويژه و هادي آجيلي، عضو هيئت علمي دانشگاه علامه طباطبايي و استاد روابط بين‎الملل پرداخته اند. البته موضوعات منطقه ای همچون حادثه مکه، سوریه و یمن از دید سیاسی نویسان پنجره دور نمانده است.

ارزهای برباد رفته

سال ۹۱ بود که خبر واردات ۵۴ هزار دسته بيل از اندونزي، فضاي رسانه‎اي کشور را درنورديد. اين در حالي بود که اقتصاد کشور زير بار تحريم کمر خم کرده بود و عقل سليم حکم مي‎کند در شرايط بحراني، به‎جاي کالاي غيرضرور و لوکس، کالاي استراتژيک در اولويت واردات با ارز مرجع قرار بگيرد. اما همه ماجرا به اين موضوع ختم نمي‎شود و گزارش تحقيق و تفحص کميسيون کشاورزي، آب و منابع طبيعي مجلس شوراي اسلامي از عملکرد وزارت صنعت، معدن و تجارت درباره واردات کالا‎هاي استراتژيک و نحوه توزيع آن‎ها، فجايع ارزي ديگري را نيز نشان مي‎دهد. مجموع این رخدادهای ارزی در دولت نهم و دهم باعث شد که خبرنگاران اقتصادی پنجره، پنجره ویژه ای را به این مسئله باز کنند. در این پرونده گفت وگوهایی با سيد کمال سيدعلي، معاون سابق ارزي بانک مرکزي، بهمن آرمان، کارشناس مسائل اقتصادی و عباس رجایی، نماینده مجلس صورت گرفته و همچنین میزگردی با حضور مهدي پازوکي استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبايي، ‎مجيدرضا حريري نايب رئيس اتاق بازرگاني ايران و چين و ابوالحسن خليلي عضو هيئت مديره کانون انجمن‎هاي صنايع غذايي برگزار شده است.

سایر بخش های پنجره

در بخش باشگاه اهل قلم این هفته، رضا داوری اردکانی از لزوم توجه به تاریخ گفته و عبدالحسين خسروپناه مطلبی درباره مراحل تکوين و تطور عرفان در اسلام نگاشته است. هم چنین در این بخش جواد محدثی، زهیر توکلی و سیدمحمد روحانی هم به قلم فرسایی پرداخته اند. بخش مجله خبری هم به انعکاس مهم ترین وقایع اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی پرداخته است. پنجره مثبت شماره ۲۴۸ طبق معمول با رویکردی فرهنگی چندین کتاب، فیلم و سایر محصولات را معرفی کرده و باشگاه ترجمه هم با ترجمه چند مطلب از رسانه های خارجی افقی دیگر فراروی مخاطبان خود قرار داده است.

هفته نامه پنجره به مدیرمسئولی علیرضا زاکانی و سردبیری سیدمرتضی فاطمی، در ۸۴ صفحه، شنبه ها روی کیوسک های مطبوعات قرار می گیرد. بهای این هفته نامه ۵۰۰۰ تومان است
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *