جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰
۱

بررسی فاجعه منا در "پنجره"+تصویر

يکشنبه ۱۲ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۰۹:۰۵
کد مطلب: 448060
شماره ۲۵۲ هفته‌نامه پنجره با بررسی فاجعه منا و پرونده‌ای درباره ناکامی فیلم‌های مزارشریف و دلتنگی‌های عاشقانه منتشر شد.
به گزارش جهان، فاجعه منا و جان باختن چند هزار نفر از زائران حرم امن الهی و پیشتر از آن سقوط جرثقیل در مکه و جان باختن ۱۰۷ زائر دردی جانسوز بود که این حادثه دلخراش با فرافکنی‌های مقامات عربستان سعودی قلوب داغداران و مسلمین را فزونی داد. دلایل و تبعات این حادثه دلخراش، مواضع ضدایرانی سعودی‌ها و بیانات رهبر انقلاب در قبال فاجعه منا باعث شد، پنجره‌ای‌ها پرونده‌ای در این زمینه تدارک ببینند که اهمیت این موضوع در جلد شماره ۲۵۲ پنجره نیز بازتاب یافته است.

* سرمقاله

سیدمرتضی فاطمی، سردبیر هفته‌نامه پنجره هم با عطف نظر قرار دادن فاجعه منا، دست به قلم برده است. وی در بخشی از سرمقاله آورده است: «در روز‎هایی که سینه‌مان از بی‎تفاوتی و خباثت آل سعود و انفعال دستگاه دیپلماسی خون بود، مواضع رهبری عزیز در چهارشنبه هفته گذشته جان دوباره‎ای به پیکرمان داد.» البته فاطمی در بخش دیگری از سرمقاله به مصافحه محمدجواد ظریف و باراک اوباما در مقر سازمان ملل نیز پرداخته است.

* ذبح سیاسی منا

روز جمعه ۲۰ شهریور سقوط یک دستگاه جرثقیل در محوطه مسجدالحرام باعث جان باختن ۱۰۷ نفر و مجروح شدن ۲۳۸ نفر شد و چند روز بعد، یعنی دوم مهرماه، در جریان انجام منسک رمی جمرات توسط زائران حرم امن الهی، در اثر حادثه‌ای که ناشی از سوءتدبیر برگزارکنندگان مراسم حج بود، تعداد کثیری جان خود را از دست دادند. متعاقب این حوادث، مقامات سعودی با فرافکنی‌های مختلف سعی کردند مسئولیت این دو فاجعه را از خود سلب کنند. بیانات صریح رهبر انقلاب در برابر رفتارهای نادرست آل سعود، حجت را بر مقامات عربستان تمام کرد. در این راستا سیاسی‌نویسان پنجره پرونده‌ای را گشودند و در این زمینه علاوه بر گزارش‌ها و یادداشت‌های مختلف به گفت‌وگو با حجت‌الاسلام احمد سالک، رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس، محمدمهدی اسماعیلی، استاد حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران، حجت‌الاسلام رضا اسکندری، نماینده پیشین بعثه رهبر معظم انقلاب در عراق و سیدحمیدرضا طباطبایی، نایب رئیس کمیسیون حقوقی مجلس نشستند. در کنار این مسئله، سفر روحانی به نیویورک و سخنرانی در هفتادمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل و هم‌چنین دست دادن و احوالپرسی محمدجوادظریف، وزیر امورخارجه ایران با باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا نیز از دید سیاسی‌نویسان پنجره به دور نمانده است.


* مهجورین همیشگی

ناکامی دو فیلم با محور مقاومت به نام‌های «مزار شریف» و «دلتنگی‌های عاشقانه» در گیشه و میزان فروش پایین این دو فیلم باعث شد هنری‌های پنجره دست به‌کار شوند و به بررسی دلایل این عدم موفقیت بپردازند. در این پرونده علاوه بر یادداشت‌ها و نقدهایی بر این دو فیلم با عبدالحسن برزیده، کارگردان فیلم مزار شریف نیز گفت‌وگو شده است.

* سایر بخش‌های نشریه

در بخش باشگاه اهل قلم این هفته، حجت‌الاسلام جواد محدثی، به مناسبت عید غدیر خم مطلبی نوشته و دکتر رضا داوری اردکانی، مباحثی را در حوزه ملزومات علوم دینی به مخاطبان عرضه داشته است. هم‌چنین در این بخش عبدالحسین خسروپناه و احمد رهدار هم به قلم‌فرسایی پرداخته‌اند.

بخش مجله خبری هم به انعکاس مهم‌ترین وقایع اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی پرداخته است. پنجره مثبت شماره ۲۵۲ طبق معمول با رویکردی فرهنگی چندین کتاب، فیلم و سایر محصولات را معرفی کرده و باشگاه ترجمه هم با ترجمه چند مطلب از رسانه‌های خارجی افقی دیگر فراروی مخاطبان خود قرار داده است.

هفته‌نامه پنجره به مدیرمسئولی علیرضا زاکانی و سردبیری سیدمرتضی فاطمی، در ۸۴ صفحه، شنبه‌ها روی کیوسک‌های مطبوعات قرار می‌گیرد. بهای این هفته‌نامه ۵۰۰۰ تومان است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


سیاح
عالی بود ، امروزه ایجاد بصیرت جهاد در راه خداست