شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 27 Apr 2024
 
۰

نگاهی از پنجره به سیمای پیامبران در سینما

شنبه ۲۱ شهريور ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۲۱
کد مطلب: 443939
شماره ۲۴۹ هفته‌نامه پنجره با پرونده‌ای ویژه در مورد چهره‌پردازی پیامبران الهی در پرده سینما و واکاوی دلایل موفقیت فیلم محمد رسول‌الله (ص)، اثر مجید مجیدی منتشر شد.
به گزارش جهان، چندی است که فیلم محمد رسول‌الله (ص) به کارگردانی مجید مجیدی به اکران عمومی رسیده و خود را به صدر پرفروش‌های سینمای ایران رسانیده است. هم‌چنین اکران فیلم‌های دیگری در مورد حضرت موسی و حضرت نوح (علیهما‌السلام) در سینمای هالیوود طی چند ماه اخیر، بهانه‌ای شد که هنری‌نویسان پنجره، پرونده‌ای را تحت عنوان قصه‌های خاکی تدارک ببینند.

سرمقاله

سیدمرتضی فاطمی، سردبیر هفته‌نامه پنجره، دست به قلم برده تا در مورد فیلم محمد رسول‌الله (ص) به کارگردانی مجیدی و هم‌چنین سایر بازنمایی‌های سینمایی از چهره پیامبران در سینمای هالیوود بنویسد. وی معتقد است بررسی سیر آثار مربوط به پیامبران در سال‎‎های اخیر به‎ویژه در سال گذشته نشان می‎دهد پیامبرانی در هالیوود ظهور کرده‎اند که پیش از آن کمتر در جایی دیده شده‎اند. آثار سال‎‎های اخیر سینماگر غربی، برون‌دادی از نظام فکری و عقیدتی غرب است. او همه‌چیز را در طبیعیات و ماده جست‌وجو می‎کند. سینماگر غربی پیامبرانی می‎آفریند بت‌منی، تا خود بتواند با فهم و علم محدود و زمینی‎اش آن‎ها را درک کند.


رجعت سوم روحانی به نیویورک

روز ششم مهرماه ۱۳۹۴ حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران در هفتادمین نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک به سخنرانی خواهد پرداخت. در بین سیاسیون انتظاراتی از سفر رئیس‌جمهور به ایالات متحده آمریکا و سخنرانی وی در مجمع عمومی وجود دارد که سیاسی‌نویسان پنجره، سعی در انعکاس این انتظارات داشته‌اند و در این زمینه به گفت‌وگو با کارشناسان سیاسی و برخی از نمایندگان مجلس و دیپلمات‌های کشورمان نظیر محمد ایرانی، سفیر سابق ایران در اردن، محمدعلی سبحانی، سفیر سابق ایران در لبنان، کاظم جلالی، نماینده مجلس، سیدداوود آقایی و مهدی مطهر‌نیا از کارشناسان روابط بین‌الملل پرداخته‌اند تا وضعیت سفر روحانی به نیویورک، تاثیر آن بر اجرای برجام و سایر مباحث مرتبط با این سفر را تحلیل کنند.

قصه‌های خاکی

سال ۲۰۱۴ برای سینمای ایران و جهان سال ویژه‌ای بود. تولید و اکران دو فیلم عظیم «نوح» به کارگردانی دارن آرنوفسکی و «خروج: خدایان و پادشاهان» به کارگردانی ریدلی اسکات در سینمای هالیوود و رونمایی از فیلم «محمد رسول‌الله (ص)» در سینمای ایران، بار دیگر توجه کارشناسان را متوجه ژانر سینمایی دینی کرده است. از این رو هنری‌نویسان پنجره بر آن شدند طی پرونده‌ای چندین دهه تلاش سینماگران ایران و غرب را در تصویرسازی از پیامبران، بررسی کنند. در این پرونده خبرنگاران هنری پنجره به گفت‌وگو با سیده راضیه یاسینی، مولف کتاب «سیمای پیامبران در سینمای هالیوود و ایران»، حجت‌الاسلام کاظم علوی، نخستین کارگردان روحانی سینما و هارون یاشایایی، تهیه‌کننده کلیمی سینمای ایران نشسته‌اند. علاوه بر این گفت‌وگوها، گزارش‌های جامعی نیز از چهره‌پردازی پیامبران الهی در سینما، برای مخاطبان ارائه شده است.

سایر بخش‌های پنجره

در بخش باشگاه اهل قلم این هفته، احمد رهدار از حقیقت مسلمانی نوشته و محمدرضا آقامیری به مناسبت بازگشایی سفارت بریتانیا در ایران، نقش توطئه‌گرانه انگلیسی‌ها در کودتای ۲۸ مرداد را به مخاطبان عرضه داشته است. هم‌چنین در این بخش جواد محدثی، زهیر توکلی و سیدمحمد روحانی هم به قلم‌فرسایی پرداخته‌اند. بخش مجله خبری هم به انعکاس مهم‌ترین وقایع اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی پرداخته است. پنجره مثبت شماره ۲۴۸ طبق معمول با رویکردی فرهنگی چندین کتاب، فیلم و سایر محصولات را معرفی کرده و باشگاه ترجمه هم با ترجمه چند مطلب از رسانه‌های خارجی افقی دیگر فراروی مخاطبان خود قرار داده است.

هفته‌نامه پنجره به مدیرمسئولی علیرضا زاکانی و سردبیری سیدمرتضی فاطمی، در ۸۴ صفحه، شنبه‌ها روی کیوسک‌های مطبوعات قرار می‌گیرد. بهای این هفته‌نامه ۵۰۰۰ تومان است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *