پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰

نگاه "پنجره" به رکود +تصویر

شنبه ۲۶ دی ۱۳۹۴ ساعت ۱۶:۴۰
کد مطلب: 468006
شماره 255 هفته‌نامه پنجره طی انتشار پرونده‌ای، دلایل پیدایش و راهکارهای برون‌رفت از رکود تورمی را بررسی کرد.
به گزارش جهان، هفته گذشته حسن روحانی، رئیس‌جمهور در مراسم افتتاح فازهای 15 و 16 پارس جنوبی، گفت که از رکود حرف نزنید و برای این گفته خود هم دلایلی داشت. اما با حرف نزدن، نمی‌توان رکود تورمی را از بین برد. برای همین هفته‌نامه پنجره در شماره 255 خود، پرونده‌ای به این موضوع اختصاص داده که بازتاب آن را در تصویر جلد این هفته‌نامه هم می‌توان ردیابی کرد.

سرمقاله

سرمقاله این شماره از پنجره را محمدامين توکلي‌زاده، نگاشته که نگاهی دارد به مطالبات مردمی در سایه انتخابات هفتم اسفند. وی اعتقاد دارد: «در ايام انتخابات بيشترين شعاري که شنيده مي‌شود حل مشکلات مردم است، اما پس از انتخابات، اين شعارها عمدتا به‌فراموشي سپرده شده و اهداف سياسي جايگزين آن مي‎شوند. در سطح کلان هم مثلا وقتي دولت‎‎هاي کم‌کار، گزارشي براي ارائه يا حرفي براي گفتن ندارند حاشيه‌آفريني مي‎کنند تا حواس مردم منحرف شود و مطالبات مردمي و شعارهاي دولت به حاشيه برود.»
 
رکود رکورد زد

بی‌تردید اقتصاد ایران دچار دو عارضه متضاد رکود و تورم شده است و جای تاسف اینجاست که این دو معضل به صورت هم‌زمان رخ داده‌اند. اقتصادی‌نویسان پنجره در شماره 255، طی گفت‌وگوها و یادداشت‌ها و گزارش‌هایی به چرایی پدید آمدن این عارضه اقتصادی پرداخته و از زبان کارشناسان اقتصادی در پی ارائه راهکار برآمده‌اند. در این پرونده، گفت‌وگوهایی با محمد خوش‌چهره، استاد اقتصاد دانشگاه تهران، یحیی آل اسحاق، رئیس سابق اتاق بازرگانی و وزير اسبق بازرگاني و حسین راغفر، استاد اقتصاد دانشگاه الزهرا (سلام‌الله علیها) صورت گرفته است.
 
https://cdn.jahannews.com/images/docs/files/000468/nf00468006-1.jpg

خاطره تلخ مجلس ششم

دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و پنجمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری در هفتم اسفندماه امسال برگزار خواهد شد و در این بین همه جریان‌های سیاسی در تکاپو هستند تا بتوانند کرسی‌های بیشتری را به دست بیاورند. سیاسی‌نویسان پنجره با نقبی به گذشته، بخش‌هایی از جنجال‌های مجلس ششم را در قالب پرونده‌ای منتشر کرده‌اند. در این پرونده هم‌چنین گفت‌وگویی با حسين فدائي، نماينده مردم تهران، ري، شميرانات و اسلامشهر در دوره هفتم و هشتم مجلس شوراي اسلامي منتشر شده است.
 
انتحار سیاسی آل سعود

بعد از اعدام شیخ نمر باقر النمر و حمله به کنسولگری و سفارت عربستان سعودی در مشهد و تهران، آل سعود با تمام توان پروژه تنش همه‌جانبه سياسي و بين‌المللي عليه جمهوري اسلامي ايران را آغاز کرده است و به عبارتي تمام نفوذ خود در کشور‎هاي منطقه و کشور‎هاي اسلامي را در اين راستا معطوف ساخته تا بلکه بتواند بر وجه مثبت منطقه‌اي، پرستيژ بين‎المللي و تصوير جمهوري اسلامي ايران تاثير منفي گذاشته و اهدافي را به دست آورد. حال آنکه اين انتحار سياسي براي عربستان در معادلات منطقه‎اي و بين‎المللي هزينه‎‎هاي هنگفتي را به‎دنبال خواهد داشت. هفته‌نامه پنجره در شماره 255 خود با پرداختن به کنش‌های غیرعقلانی عربستان، این موضوع را واکاوی کرده است.
 
سایر بخش‌های نشریه

در بخش باشگاه اهل قلم این هفته، حجت‎الاسلام‌والمسلمين محمدباقر پوراميني، حجت‎الاسلام‌والمسلمين جواد محدثي، حجت‎الاسلام‌والمسلمين دکتر محمد دشتي، نجف‌علي ميرزايي و سید محمد روحانی مطالبی را به مخاطبان عرضه داشته‌اند. بخش مجله خبری هم به انعکاس مهم‌ترین وقایع اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی پرداخته است. پنجره مثبت شماره 255 طبق معمول با رویکردی فرهنگی چندین کتاب، فیلم و سایر محصولات را معرفی کرده و باشگاه ترجمه هم با ترجمه چند مطلب از رسانه‌های خارجی افقی دیگر فراروی مخاطبان خود قرار داده است.

هفته‌نامه پنجره به مدیرمسئولی و صاحب امتیازی علیرضا زاکانی و سردبیری سیدمحمدصادق کاظمی، در 84 صفحه، شنبه‌ها روی کیوسک‌های مطبوعات قرار می‌گیرد. بهای این هفته‌نامه 5000 تومان است.
 
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *