جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
 
۷
۵

۱۶۰ میلیون یارانه برای بزک کردن آمریکا/ توجیه تبعیض

پنجشنبه ۱۳ شهريور ۱۳۹۳ ساعت ۰۹:۵۵
کد مطلب: 378578
به عنوان نمونه روزنامه‌های حامی فتنه و مروج لیبرالیسم که در حال بزک کردن آمریکا هستند و در تمام بزنگاه‌ها برخلاف جریان مقاومت در منطقه مطلب تولید و منتشر می‌کنند؛ چرا باید ۱۶۰ میلیون یارانه دریافت کند؟
۱۶۰ میلیون یارانه برای بزک کردن آمریکا/ توجیه تبعیض
به گزارش جهان، وطن امروز درباره تبعیض در توزیع یارانه مطبوعاتی از سوی معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد، تا مدت‌ها در محافل رسانه‌ای مطرح بود و انتقادات گسترده‌ای را متوجه وزارت ارشاد کرد. در این گزارش با استناد به آمار منتشر شده از سوی معاونت مطبوعاتی درباره یارانه ۶ماهه دوم سال ۹۲، توزیع عجیب و معنادار این یارانه‌ها مشخص شده بود.

به عنوان مثال این گزارش نشان می‌داد چگونه یک روزنامه منتقد دولت مانند «وطن امروز»، ۱۴ میلیون تومان یارانه دریافت می‌کند اما روزنامه‌های اصلاح‌طلب حامی فتنه از ۱۶۰ تا ۱۸۰ میلیون تومان یارانه می‌گیرند، یعنی به طور میانگین ۱۲ برابر «وطن امروز»! حتی در فرمول معاونت مطبوعاتی برای توزیع یارانه، برخی ماهنامه‌ها و هفته‌نامه‌های محلی هم از «وطن امروز» که یک روزنامه سراسری است؛ یارانه بیشتری دریافت کرده‌اند.

مورد عجیب و قابل تامل دیگر در نحوه توزیع یارانه مطبوعاتی، مربوط به یارانه هنگفت رسانه‌های نزدیک به حسین انتظامی، معاون مطبوعاتی ارشاد است، به‌گونه‌ای که بیشترین رقم یارانه را همین رسانه‌های وابسته به «مجموعه خبر» دریافت کردند. این نحوه رفتار معاونت مطبوعاتی حسین انتظامی در حالی است که در دولت قبل که رسانه‌های وابسته به «مجموعه خبر» به عنوان منتقد اقدامات و جهت‌گیری‌های دولت فعالیت می‌کردند؛ باز هم رکورددار دریافت یارانه بودند به گونه‌ای که رسانه‌های وابسته به مجموعه خبر از سال ۸۴ تا نیمه اول سال ۹۲ رقم ۷ میلیارد تومان و همچنین ۱/۳ میلیون دلار یارانه دریافت کرده‌اند!

به‌رغم این شواهد مستند و منتشر شده اما علی جنتی، وزیر ارشاد به طور کلی منکر هرگونه تبعیض شده و می‌گوید توزیع یارانه‌ها در مطبوعات عادلانه بوده است. به گزارش «وطن امروز»، جنتی در گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه دوم سیما که سه‌شنبه شب پخش شد؛ مدعی شد توزیع یارانه‌ها در معاونت مطبوعاتی او کاملا عادلانه بوده است.

«وطن امروز» متن این بخش از اظهارات وزیر ارشاد را عینا پیاده کرده است تا خدای ناکرده شائبه‌ای در این مورد ایجاد نشود:

جنتی: یک مشکلی که از گذشته وجود داشته درباره پرداخت یارانه‌ها بوده است. یک زمانی کمک می‌کردند به اصحاب رسانه، کاغذ در اختیارشان قرار می‌دادند با نرخ دولتی، که برایشان خیلی ارزشمند بود. الان دیگر فعلا کاغذی توزیع نمی‌شود. بیشتر کمک‌های مادی می‌کنند. کمک‌های نقدی به آنها می‌کنند. این الان نظام پیدا کرده است و ضوابطی با همکاری اصحاب رسانه... .

مجری: شما اشاره به حمایت‌هایی داشتید که از مطبوعات می‌شود. آیا حمایت‌های خودتان از مطبوعات را عادلانه می‌دانید؟

جنتی: قطعا عادلانه است.

مجری: یعنی اگر روزنامه‌ای خیلی از دولت انتقاد کند با روزنامه‌ای که همسو با فعالیت‌های دولت است به یک اندازه یارانه دریافت می‌کنند؟

جنتی: ۱۰۰ درصد. ببینید اولا در مورد صدور مجوزها الآن چه مطبوعات و روزنامه‌ها و آنچه که مکتوب هست؛ چه بعضی از خبرگزاری‌هایی که الآن دارند مجوز می‌گیرند؛ چه سایت‌های خبری که باید از ما مجوز بگیرند؛ همه اینها در حوزه معاونت مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی است. اولا ما در صدور مجوزها به هیچ وجه توجه نمی‌کنیم که این کسی که درخواست کرده نشریه او و روزنامه او می‌خواهد مخالف دولت باشد یا موافق دولت. دوم اینکه ضوابطی را که ما اعلام کردیم اینها ضوابطی است که هر کسی الآن می‌تواند به سایت معاونت مطبوعاتی مراجعه کند و ضوابط پرداخت یارانه را ببیند.

مجری: آقای دکتر منظور من هم حمایت‌های مادی است. به هر حال رقم حمایت‌های مالی از مطبوعات منتشر شده است. بر چه اساسی این یارانه توزیع شده است؟

جنتی: براساس همان ضوابط است. یک روزنامه‌ای که ۴۸ صفحه است با روزنامه‌ای که ۱۶ صفحه است؛ نوع یارانه‌ای که باید به اینها پرداخت شود فرق می‌کند. یک روزنامه‌ای که کار تولیدی زیاد می‌کند و محتوای آن محتوای عمیقی است و مقالات مختلف و سرمقاله‌های خوب دارد با روزنامه‌ای که از جای دیگر رونویسی می‌کند یا از بعضی سایت‌ها یکسری خبر منتشر می‌کند یا از بعضی سایت‌ها عکس می‌گیرد و در روزنامه منتشر می‌کند و کار تولیدی ندارد؛ اینها با هم متفاوت است. یک نشریه و روزنامه که مبانی ارزشی ما را تقویت می‌کند؛ مسائل دینی، دفاع مقدس، مقاومت و مسائل اخلاقی جامعه و الگوی اسلامی - ایرانی پیشرفت و آنچه را که ما ارزشی می‌دانیم؛ تقویت می‌کند؛ این روزنامه با روزنامه‌ای که کاملا خنثی است یا احیانا ممکن است اقداماتی خلاف آنها هم انجام بدهد؛ اینها را نمی‌شود یکجور نگاه کرد. ضوابط اینها همه آمده است. یارانه‌ای که پرداخت می‌شود براساس این ضوابط پرداخت می‌شود.

روزنامه‌های فتنه ارزشی هستند؟

وزیر ارشاد در این اظهارات از ضوابطی گفته و به برخی از موارد این ضوابط نیز اشاره کرده است. در کنار تعداد صفحات، تولید محتوا و نیز ماهیت محتوا به عنوان پارامترهای تعیین کننده میزان یارانه مطبوعات اعلام شده است. آقای جنتی گفته است در توزیع یارانه میان روزنامه‌های ارزشی و غیرارزشی باید تفاوت قائل شد. اما مشخص نیست چه سیستم نظارتی برای این تشخیص و تمایز وجود دارد.

به عنوان نمونه روزنامه‌های حامی فتنه و مروج لیبرالیسم که در حال بزک کردن آمریکا هستند و در تمام بزنگاه‌ها برخلاف جریان مقاومت در منطقه مطلب تولید و منتشر می‌کنند؛ چرا باید ۱۶۰ میلیون یارانه دریافت کند؟
روزنامه‌ای که نویسندگان آن به پوشش اسلامی اعتقاد ندارند و عکس‌های بدون پوشش خود را در صفحات اجتماعی به روز می‌کنند و این در تولید و نحوه نگارش مطالب مرتبط روزنامه نیز مشخص است چرا باید صد و چند میلیون تومان از وزارت ارشاد اسلامی یارانه دریافت کند؟

البته این میزان یارانه این قبیل روزنامه‌ها زمانی مورد انتقاد قرار می‌گیرد که دولت به روزنامه‌های ارزشی و حامی نظام کمترین میزان یارانه را اختصاص می‌دهد. یعنی مقایسه یارانه روزنامه‌هایی که مروج ارزش‌های دینی و انقلابی هستند با روزنامه‌هایی که در جامعه به مروجان سکولاریسم و بزک کنندگان آمریکا اشتهار دارند؛ نشان می‌دهد معاونت مطبوعاتی هم همانند وزیر نگاه یکسانی به نشریات ندارد اما در این نوع نگاه معاونت مطبوعاتی، روزنامه ضد ارزشی باید ۱۲ برابر روزنامه ارزشی یارانه دریافت کند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


مهدی
Iran, Islamic Republic of
جهان جان مگه ندیدی حسن گفت ارزشی و غیر ارزشی نداریم بابا اینا اصلا ارزش براشون یه چیز دیگس همون بزک کردن آمریکا یه در خونه ننجون کروبی مونده پلمپ بشه برابر همون توافق کذایی ژنو و r&d حالا شما دنبال چی هستید از این وزیر و اون رئیس چه انتظاری دارید
Czech Republic
اگر مجلس و قوه قضاییه با وزیر ارشاد برخورد قانونی ر انجام ندادندمردم خود وارد صحنه می شوند فقط باز به آنها نگویید عوامل خودسرها.
طاها علوی
يکی بر سر شاخ، بن می بريد
خداوند بستان نگه کرد و ديد
بگفتا گر اين مرد بد می کند
نه با من که با نفس خود می کند
اخ که چه راهت میشه پول بیت المال رو خورد توی این وضعیت کشور که نیاز به توجه به فرهنگ تولید محور است ببینید چطور بیت المال شده ابراری برای به هم پریدن روزنامه ها
ای خدا شکر که کشاورز زاده ایم
بابا این آقای جنتی اصلا کشته عدالته. شما سخت می گیرید!!