جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۹
۱۳
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی:

عامه مردم افسردگی دارند/ بنیان‌گذار اعتدال، هاشمی است

جمعه ۱۳ تير ۱۳۹۳ ساعت ۰۸:۰۹
کد مطلب: 368544
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: بحث اعتدال از سال ۶۸ شروع شده است و آقای هاشمی رفسنجانی بدون اینکه اعلام کند شعارش اعتدال بوده و بنیان‌گذار اعتدال ایشان بوده است.
عامه مردم افسردگی دارند/ بنیان‌گذار اعتدال، هاشمی است
به گزارش جهان به نقل از فارس، علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در همایش «دل آرامیم» که عصر پنجشنبه در هتل المپیک برگزار شد با اشاره به انتخابات ۲۴ خرداد اظهار داشت: انتخابات ۲۴ خرداد ۹۲ فصل نوینی در تاریخ سیاسی کشور ایجاد کرد، دولت در شرایطی روی کار آمد که کشور در حوزه‌های مختلف اقتصادی، سیاسی و فرهنگی دچار مشکلات زیادی بود.

وی ادامه داد: از نظر اقتصادی فقط همین یک جمله بس که در سال ۹۱ رشد کشور ۸/۶ درصد بود از نظر روابط خارجی با بسیاری از کشورما دچار نوعی سردی در روابط بودیم و تحریم‌هایی که به صورت ظالمانه به ما تحمیل شد از نظر فرهنگی نیز در کشور فضای انقباظی ایجاد شده بود که بسیاری ناامید از ابراز فکر و اندیشه خودشان بودند.

جنتی افزود: امروز با کسانی مواجه هستیم که با هر قدم ما در مسائل مختلف اظهار نگرانی و دلواپسی می‌کنند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار داشت: کسانی که امروز ابراز نگرانی می‌کنند، در طول ۸ سال گذشته مرتباً سیاست‌های دولت را توجیه می‌کردند و اما امروز از سیاست خارجی یا فرهنگی کشور ابراز نگرانی می‌کنند و ظاهراً در حال فرار رو به جلو هستند.

وی ادامه داد: بسیاری از تصمیم‌هایی که امروز به آنها اعتراض می‌شود در گذشته گرفته‌ شده است یا در مورد کتاب‌هایی که در گذشته مجوز انتشار گرفتند و امروز منتشر شده داد و بیداد می‌کنند.

جنتی افزود: ۱۲ کتاب از صادق هدایت در دولت نهم مجوز چاپ گرفت و در این دولت هیچ‌کدام از کتاب‌های صادق هدایت تجدید چاپ نشده است یا در دولت نهم و دهم در برخی مطبوعات توهین‌های فراوانی به مقدسات صورت می‌گرفت ولی امروز به کوچکترین موضوعی فریاد می‌زنند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه امروز دولت تلاش کرده است که کرامت و منزلت انسان‌ها حفظ شود، اظهار داشت: اگر صاحب فکر و اندیشه‌ای هستید که می‌توانید آن را بنویسید و یا حتی بگویید دولت این فضا را برای همه سلیقه‌ها ایجاد کرده است. به عنوان مثال در دولت قبل در جشنواره‌های مختلف افراد با سلیقه‌های خاص حضور داشتند اما امروز دولت فضا را برای همه فراهم کرده است.

وی تاکید کرد: در طی ۱۰ ماه گذشته کارهایی انجام شده که امید را در بین اصحاب فکر و اندیشه به وجود آورده است.

جنتی گفت: در سال گذشته لیست ۵۰ انتشاراتی اعلام شد که نباید در نمایشگاه کتاب شرکت می‌کردند. رویه‌های صورت گرفته در گذشته به کنار گذاشته شده است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به مقاله انتقادی‌اش در روزنامه ایران اظهار داشت: بعد از همایش دلواپسان من مقاله‌ای را در روزنامه ایران نوشتم مبنی بر اینکه ما هم نگرانیم اما نگرانی ما با نگرانی شما متفاوت است، شما نگران این هستید که چرا یک خانم در شهر ساپورت پوشیده ما هم معتقدیم که باید دولت در این زمینه روش‌هایی را برای اصلاح در پیش بگیرد اما نگرانی ما نگرانی وضع اقتصادی و جوانان است که با مشکل ازدواج، مسکن و شغل درگیرند و این ام‌الفساد مشکلات شده است.

وی ادامه داد: ما اگر نگرانیم نگران سقوط اخلاقی جامعه هستیم که بعد از گذشت ۳۵ سال به عنوان یک حکومت دینی و با اختیار داشتن انواع رسانه‌ها از ارزش‌های اخلاقی دم می‌زنیم. جامعه از گروه از جریان‌سازی بی‌جهت رنج می‌برد اینها عوامل نگرانی هستند.

جنتی گفت: بسیاری از اقدامات از طرف کسانی صورت می‌گیرد که خودشان نگران هستند. ما نگران فروپاشی بنیان خانواده‌ها هستیم که از هر ۳ ازدواج یکی از آنها به طلاق می‌انجامد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار داشت: روابطی که در طول زمان با سایر کشورها تخریب شده بازسازی این روابط زمان خاص خود را دارد.

وی گفت: بازسازی کردن برخی ستادها و ساختارها کار بسیار دشواری است و زمان می‌برد.

جنتی یکی از مشکلات اساسی دولت را حاشیه‌سازی دانست و گفت: راجع به هر مسئله‌ای در کشور مخصوصا در حوزه فرهنگ هر اتفاقی که می‌افتد حاشیه برای آن ساخته می‌شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار داشت: از من می‌پرسند که چرا خانم حاتمی با مرد ۸۴ ساله‌ای روبوسی کرده است، آنها به جای اینکه افتخار کنند یک نفر در جشنواره بین‌المللی به عنوان داور حضور یافته برای خطای وی فقط حواشی زیادی می‌سازند.

وی در ادامه با اشاره به ابلاغ سیاست‌های اقتصاد مقاومتی توسط مقام معظم رهبری اظهار داشت: اقتصاد مقاومتی توان خوبی است و دولت آن را قبول دارد و فکر می‌کنم راه نجات کشور اجرایی شدن این سیاست‌ها است. در طول یک دهه گذشته علی‌رغم ابلاغ اصل ۴۴ دولت موظف شد که بسیاری از تصدی‌گری‌های خود را به بخش خصوصی واگذار کند. عملا شاهد بودیم که چنین اتفاقی نیفتاد.

جنتی اظهار داشت: یکی از کارهایی که دولت به آن اعتقاد دارد بحث شفافیت و پاسخگویی است که ما در وزارتخانه قصد داریم کلیه فعالیت‌هایمان را شفاف کنیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات در یکی دو روز گذشته توسط رئیس‌جمهور ابلاغ شد، اظهار داشت: در زمینه تبلیغات که با یک هرج و مرج روبه‌رو هستیم خوشبختانه لایحه قانون تبلیغات تهیه شده که در حال حاضر در دولت است و قرار است به زودی برای مجلس ارسال شود.

جنتی اظهار داشت: بحث دیگری که در این دولت مورد پیگیری قرار گرفته است بحث عدالت فرهنگی است که همه افراد بتوانند از همه فرصت‌ها در حوزه فرهنگ بهره‌مند شوند.

وی ادامه داد: امتیازات فرهنگی به جای اینکه به مناطق برخوردار داده شود باید به مناطق محروم داده شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به حوزه مطبوعات نیز اظهار داشت: هیات نظارت بر مطبوعات مرتبا همه جلسات خود را از ابتدای دولت برگزار می‌کند و بنده نیز اصرار دارم که در تمام جلسات حضور داشته باشم. درخواست‌هایی هم برای انتشار روزنامه و نشریه آمده که باید با برخورد و نگاه مثبت به آنها مجوز داده شود.

جنتی تاکید کرد: ما در حوزه نشریات کتابخوان کم داریم و باید این مشکل حل شود و به همین جهت به دنبال ایجاد فضایی در اینترنت هستیم که کتاب‌ها را در آنجا مستقر کنیم.

وی گفت: احساس می‌کنیم عامه مردم دچار افسردگی هستند. بنابراین تلاشمان این است که فیلم‌هایی که ساخته می‌شوند را در فضایی شاد و بانشاط تهیه کنیم.

جنتی گفت: نماینده‌ای مدعی شده که دولت با شعار اعتدال به دنبال براندازی است. من نمی‌دانم چه چیزی را می‌خواهیم برانداز کنیم دولت خود را؟ در حالی که ما خیلی خود را مشغول این حاشیه‌سازی‌ها نمی‌کنیم.

وی در پایان تاکید کرد: گوش دولت برای شنیدن صدای مخالف باز است از این رو بنویسید و مطالب و دیدگاه‌های خود را بیان کنید. در نهایت این مردم هستند که قضاوت خواهند کرد کمااینکه در سال گذشته قضاوت کردند و با رای مردم این دولت به سر کار آمد.

جنتی در جمع خبرنگاران:
بنیان‌گذار اعتدال، رفسنجانی است/ کاری که یکی از بازیگران کرد، قابل دفاع نبود

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: بحث اعتدال از سال ۶۸ شروع شده است و آقای هاشمی رفسنجانی بدون اینکه اعلام کند شعارش اعتدال بوده و بنیان‌گذار اعتدال ایشان بوده است.

علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حاشیه همایش «‌دل‌آرامیم»‌ که عصر پنجشنبه از سوی حزب مردم سالاری در هتل المپیک برگزار شد،‌در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا شما معتقدید که مکتب اعتدال از نیاوران آغاز شده است؟ اظهار داشت: خیر مکتب اعتدال از آنجا آغاز نشده است. فکر می‌کنم بحث اعتدال از سال ۶۸ شروع شده و آقای هاشمی رفسنجانی در آن زمان بدون اینکه اعلام کنند اصولا شعارشان اعتدال بود و همیشه بحث‌شان این بود که نه به چپ و راست برویم و نه به سمت افراط و تفریط حرکت کنیم بلکه راه میانه را برویم و بنیان‌گذار اعتدال وی بوده است.

وی در پاسخ به سوالی دیگر درباره اینکه شما گفتید برخی حرکات یک خانم بازیگر به وزیر مربوط نیست و آیا این بازیگر متعلق به همین سینما نیست و شما مسئول هستید؟ گفت: کاری که ایشان انجام داده است، خطا نیست اما قابل دفاع هم نیست و من این مطلب را به وی گفتم اما اگر یک پزشک جایی خطا کند آیا به وزیر بهداشت مربوط می‌شود؟!

جنتی همچنین تصریح کرد: شبکه‌های اجتماعی فیلتر نخواهند شد و دیدید که دولت جلوی این کار را گرفت.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


محمد
سیاه نمایی تا این اندازه؟ ولابد همه اش هم در این هشت سال بوده وبجز احمدی نژاد بقیه هم مثل مجلس مجمع تشخیص شورای عالی انقلاب فرهنگی حوزه و....سر سوزنی تقصیر وقصور ندارند
hosein
خداوند ایشان و پدرشان را حفظ کند.
حااااااامد
خودش رو حفظ کنه.
زهیر
نه خیر جلبک باباشو خداوند حفظ کنه
خداوند پدرشان رو حفظ کند... تعجبم از چنین پدری این چنین پسری...
Iran, Islamic Republic of
خوب گاهی پسرها بهتر از پدر ها میشوند مگه اشکالی داره
بنیامین
Germany
دل آرام جان اقتصاد که دست شماست، سرمایه ها هم که بیشتر دست شما بوده و هست
با یک اشاره بازار را بالا و پایین میکردید و میکنید!
جای این مسخره بازی ها کار کنید یا بذارید بقیه کار کنند، تا مردم در زندگی دل آرام باشن و نه دلواپس
خوشم میاد همیشه ابتکار عمل دست جریان انقلابیه... همایش دل آرامیم... هه
حااااااااااااامد
ما دلاوریم ما پیروزیم
خدایی نطر ندی بهتره الان کلی خندیدیم!
سرور
کلا شما خیلی از هرلحاظ خوب هستید!
حااااااااامد
از24 خرداد1393 ما بهتر شدیم
احمد
جناب آقای جنتی اولا هر دولتی سر کار می آید آنهم بعد از 8سال که الراما دولت عوض خواهد شد نه 4 سال شوع میکند به خود ستائی و تحسین انتخاب مردم و کوبیدن بحق و نا حق دولت قبل در حالیکه اگر این تغییر بعد از 4 سال اتفاق بیافتد شایر جائی برای طرح داشته باشد . ثانیا هیچ عاقلی تمام مسائلی را که در اوائل کار دولت جدید رخ می دهد را نتیجه اقدام آن دولت نمی داند مهم این است که تصمیم این کار غلط در این دولت گرفته نشود و یا جلوی کار غلط در این دولت گرفته شود . ثالثا کار به به و چه چه کردن از عملکرد خود را به مردمی واگذار کنید که آنها را فهیم می شمارید .