شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 27 Apr 2024
 
۵
۲
مناظره بررسی حذف ایران کد و شبنم؛

هرگاه با فساد مبارزه کردیم عده‌ای مانع شفاف سازی شدند

جمعه ۱۵ آذر ۱۳۹۲ ساعت ۱۸:۲۷
کد مطلب: 329793
مناظره تلویزیونی با موضوع "شبنم و ایران کد" با حضور کارشناسان اقتصادی و بدون حضور نماینده دولت برگزار شد.
هرگاه با فساد مبارزه کردیم عده‌ای مانع شفاف سازی شدند
به گزارش جهان، برنامه «مناظره» از ساعت ۱۶:۳۰ دقیقه جمعه ۱۵ آذر از طریق دوربین شبکه یک سیما با حضور کارشناسان و صاحب‌نظران و بدون حضور دولت به عنوان مخالف، طرح شبنم و ایران کد را مورد بررسی قرار داد.

میهمانان این هفته برنامه مناظره آقایان گروسی و ندیمی نمایندگان مجلس، ابویی معاون سابق پیشگیری و هماهنگی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، برخوردار رئیس مجمع عالی واردات و حریری رئیس کمیسیون مدیریت واردات اتاق بازرگانی ایران هستند.

سوال نظر سنجی این هفته برنامه مناظره عبارت است از :

به نظر شما اجرای کدام یک از این دو گزینه ضروری تر است؟ ۱- ساده سازی مراحل واردات ۲- حذف کالاهای تقلبی و قاچاق از بازار

* ابویی: شبنم و ایران کد مانع بروز مفسده می‌شود

مهدی ابویی رئیس سابق پلیس مبارزه با قاچاق کالا و ارز موافق اجرای طرح شبنم و ایران کد بعنوان اولین نفر پشت تریبون قرار گرفت و اظهار داشت: بنده موافق این طرح هستم و تاکید دارم که باید چنین طرح‌هایی برای شفاف سازی اقتصاد اجرا شود؛ همچنین باید توجه داشت اجرای این طرح ها بسترهای بروز مفسده و انحراف را به حداقل می رساند.

وی با بیان اینکه اقتصاد شفاف و خود اتکا با روش هایی مشابه شنبم و ایران کد اجرایی می شود، افزود: رسیدن به قدرت برتر اقتصادی راهی جز انظباط در فرایند اقتصادی نخواهد داشت.

معاون سابق پیشگیری و هماهنگی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز تأکید کرد: بعد از ۳۵ سال از انقلاب همه قبول دارند که یکی از چالش‌های اصلی در حوزه اقتصاد نبود انظباط در حوزه اقتصادی است؛ در تمام این سال‌ها شفاف سازی اقتصادی در نتیجه به دست نیامد. در یک محیط تاریک و غیر شفاف هر اتفاقی ممکن است رخ دهد.

ابویی با تأکید براینکه در مبارزه با قاچاق کالا و ارز همیشه این اصل بود که با اقدامات قهری به جایی نمی رسیم، ادامه داد: باید با راهکارهای اقتصادی به هدف رسید؛ با راهکار اقتصادی باید مشکلات حل شود.


* برخوردار: قاچاق بخاطر اقتصاد بیمار است/ موج تغییرات قوانین تجار را سرگردان کرد

محمد حسین برخوردار رئیس مجمع عالی واردات، به عنوان موافق اجرای طرح شبنم و ایران دومین نفری بود که پشت تریبون برنامه امروز مناظره رفت و سخنان خود را با اشاره به فرمایشات رهبر معظم انقلاب در دیدار با مسئولان وزارت صنعت و معدن و بازرگانی در سال ۸۰ آغاز کرد و ادامه داد: جای مقابله با فساد قاچاق فقط مرزها نیست بلکه جنس قاچاق باید دنبال شود تا جایی که در معرض فروش قرار داده می‌شود، جنس قاچاق تولید داخل را تضعیف و اشتغال سالم را محدود می کند.

وی ادامه داد: شوم بودن و پلید بودن پدیده قاچاق بسیار بدیهی است و همه دولت‌ها در جهت کنترل آن برنامه‌ریزی می‌کنند و در کوتاه‌مدت و بلند مدت برنامه‌های متداومی را اجرا کنند.

برخوردار با طرح این پرسش که انگیزه گسترش قاچاق چیست؟ گفت: قاچاق در این سطح گسترده ناشی از اقتصاد بیمار است چرا که شفافیت در اقتصاد حاکم نیست. کسی که برنده است به دلیل این است که چراغ خاموش حرکت می‌کند.

وی با بیان اینکه موانع غیرتعرفه‌ای فضای تجارت را برای تجار شناسنامه‌دار ما غبار آلود و همراه با تردید کرده‌است، اظهار کرد: موج تغییرات و دستورالعمل‌ها تجار را سرگردان کرده است و در آخر به وارد کننده به چشم افراد وطن‌فروش و قانون دور بزن نگاه می‌شود که باید با قوانین باز‌دارنده آنها را مهار کرد.

برخوردار تاکید کرد: در یک کلام باید گفت فضای کسب وکار برای تجارت مناسب نیست و بهترین‌راه حل این است که بهبود فضای کسب و کار محقق شود.

رئیس مجمع عالی واردات با تاکید بر اینکه شبنم شاید می‌توانست بعضی از کالاها را در بحث قاچاق کنترل کند گفت: پدیده اقتصادی ذاتاً اقتصادی است و با عملکرد دستوری و پلیسی و امنیتی اصلاح نمی‌شود. وقتی قاچاق برای یک عده منفعت دارد با یک دستور نمی توان مانع از آن شد.

برخوردار در خاتمه سخنان خود در ۵ دقیقه اول تاکید کرد که پیشنهاد وارد کنندگان از ابتدای طرح شبنم اجرای طرح به صورت پایلوت بود تا نقاط ضعف آن مشخص شود.


* حریری: رشد منفی اقتصاد، تورم و بیکاری بخاطر سیاست‌های مشابه شبنم بود

مجیدرضا حریری با عنوان موافق حذف طرح شبنم و ایران‌کد سومین نفری بود که پشت تریبون قرار گرفت و اظهار داشت: قاچاقچی دشمن اصلی تولیدکننده و واردکننده است. اگر با طرح شبنم مخالفیم به معنای طرفداری از قاچاقچیان نیست چون در تمام رپورتاژهای شما چنین چیزی القا شد.

وی با بیان اینکه در این جا گلایه‌ای از صداوسیما دارم، گفت: زمانی که دستور اجرای این طرح را دادند باید چنین برنامه‌ای تهیه می‌شد. در آن زمان ما به عنوان مخالف در گوشه رینگ قرار داشتیم و دولت دیگری آن را اجرا کرد. حالا که دولت دیگری آمده چرا این موضوع به صداوسیما کشیده شده است.

این فعال اقتصادی ادامه داد: آن زمان باید صداوسیما ما را به عنوان مردم می‌خواست تا مشخص می‌شد اجرای این طرح چه منافعی برای چه اشخاصی دارد. دوستانی که سیاست‌گذار، طراح و مجری طرح شبنم بودن باید در این مناظره حضور می‌داشتند که متاسفانه آنها را نمی‌بینم. کسانی سیاست‌گذار بودند باید امروز می‌آمدند و جواب پس می‌دادند. کسی که سیاست‌گذار نبوده نباید الان جواب بدهد.

رئیس کمیسیون مدیریت واردات اتاق ایران با بیان اینکه به جای اینکه در رابطه با شبنم حرفی بزنیم باید بر روی پکیج اقتصاد کشور صحبت کنیم، افزود: طرحی مثل طرح شبنم بلایی بود که در طی سالیان گذشته رخ داد. سیاست‌هایی مثل طرح شبنم باعث شد نرخ رشد اقتصاد منهای ۵/۸ درصد شود، این چنین سیاست‌هایی باعث شد کشور تورم بالای ۴۰ درصدی را تجربه کند.

حریری ادامه داد: نرخ بیکاری ۲ برابر میانگین جهانی شده است. همچنین شاخص فلاکت از سال ۸۴ تا سال ۹۲ به ۲ برابر افزایش یافته است، فساد اداری از سال ۸۴ تا ۹۲ نیز ۵ برابر افزایش یافته است.

وی تاکید کرد: هر یک میزی که در دولت طراحی شود و مردم پشت آن میز قرار گیرند آدمی به عنوان نماینده دولت صاحب یک امضای طلایی می‌شود و محیط برای فساد ایجاد می‌شود. حالا اگر این فردی که پشت میز قرار دارد فساد نکند محیط آماده فساد شده است.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه خیلی ذوق می‌کردم زمان زودتر بگذرد که پشت تریبون بیایم گفت: الان خیلی متاسفم که زمان تند تند می‌گذرد. به هر حال یک صبح جمعه مردم رای دادند و نه گفتند به ۸ سال گذشته اقتصادی کشور. حالا سیاست‌گذاران کنونی این آزادی را ندارند که مخالفت کنند با اهداف اقتصادی گذشته و آن را رد کنند.


* گروسی: "شبنم" بیکاری را ۲ برابر کرد

حسین گروسی به عنوان یکی از موافقان حذف ایران کد و شبنم چهارمین نفری بود که به پشت تریبون رفت و با اشاره به اینکه هر قانون باید با وضع خود اهداف مناسبی را در نظر داشته باشد، اظهار داشت: هدف از اجرای قانون ایران کد و شبنم ممانعت از ورود کالاهای قاچاق و بی‌کیفیت به کشور بود که در همین راستا در سال ۸۶ توسط معاون اول رئیس جمهور به دستگاه‌های ذیربط ابلاغ شد.

وی اضافه کرد: در پی تصویب این قانون باید حجم ورود کالاهای قاچاق به کشور کاهش پیدا می‌کرد اما شرایط حاضر جامعه نشان از آن دارد که نه تنها ورود کالاهای قاچاق به کشور کم نشده است بلکه هر ساله حجم بیکاری و در راستای آن رشد اقتصادی کشور نیز با درصدهای نامناسبی مواجه شده است.

این عضو کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی ضمن بیان این مطلب که باید در این مقطع از خود بپرسیم چرا ایران کد نتوانست از ورود کالاهای قاچاق به کشور ممانعت کند؟ گفت: اگر بنده هم‌اکنون موافق حذف ایران کد و شبنم هستم آسیب‌های این موضوع را دیده و یادآوری‌های لازم را به دستگاه‌های مختلف اعلام نموده‌ام. بنابراین با مطالعات انجام شده ما به این نتیجه رسیدیم که در هیچ کجای دنیا طرحی مشابه طرح شبنم و ایران کد اجرایی نشده بلکه امروز در بیش از ۱۹۰ کشور طرح" hs" اجرا می‌شود.

گروسی اضافه کرد: شرایط این روزهای بازار نشان از آن دارد که نصب بی‌منطق طرح شبنم و ایران کد بر روی کالاها بدون نگاه مطالعاتی صورت گرفته است. به عنوان نمونه در کالایی همانند کالاهای صنعتی وقتی برچسب ایران کد آنها را مورد بررسی قرار می‌دهیم در دریافت پاسخ با کالایی همانند مواد غذایی روبرو می‌شویم که این امر نشان می‌دهد ابزارهای کنترلی در طرح شبنم و ایران کد پیش بینی نشده است و توانسته در طول ۴ سال اجرا به نتایج مناسب دست پیدا کند.

وی افزایش دو برابری نرخ بیکاری در طول این سال‌ها را یکی از آسیب‌های اجرا شدن طرح شبنم دانست و گفت: کشور از لحاظ منابع و وضعیت استراتژیکی در شرایط بسیار مناسبی قرار دارد نباید با بکارگیری ابزارهای نامناسب هر ساله رشد منفی اقتصاد را تجربه کنیم بلکه باید با تدوین سیاستگذاری‌های مناسب مسیر تحقق رشد اقتصادی کشور را فراهم نماییم.

گروسی اضافه کرد: صدور اظهارنامه‌های مختلف در طرح شبنم باعث شده تا گمرک و وارد کنندگان کالا با روند پیچیده‌ای روبرو و اعتراض‌هایی داشته باشند البته این نکته را باید متذکر شوم که هنوز با اجرایی شدن ۴ سال از این طرح حجم کالاهای قاچاقی به کشور کاهش نیافته است.


* ندیمی: در ۴۰ کشور دنیا شبنم اجرا شد/ شبنم با دستور یک وزیر حذف نمی شود

ایرج ندیمی به عنوان پنجمین سخنران و موافق اجرای طرح شبنم اظهار اشت: اگر بر روی مبانی با یکدیگر به توافق برسیم قضاوت به عدل نزدیک تر خواهد بود، همه ما موافق تولید و به دنبال این هستیم که کشور در جهت حرکت به رتبه‌های بالا در شاخص‌های اقتصادی هستیم ولی سه مسئله به یکدیگر به توانفق برسیم.

وی با بیان اینکه بدون پایش و رصد نمی توان در بازار نظارت کرد، گفت: کشوری که تولید دارد ناچار است دروازه های ورودی خود را رصد کند زیرا علاوه بر اصالتی که به کالا داده می شود برای دولت و مردم نیز درآمد زایی دارد. اینکه می گویند طرح هزینه دارد باید بگویم خیر این طرح هزینه ای برای دولت نداشته و بخشی از هزینه را که مردم می‌دهند نیز بسیار اندک است که ارزش دارد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس خاطر نشان کرد: اینکه گفته می شود اجرای این طرح در دنیا پیشینه ندارد نیز باید بگویم در ۴۰ کشور چنین طرحی تعریف شده است و همچنین اینکه همه مشکلات اقتصادی را ناشی از چنین سیاست‌هایی می‌بینند منطقی نیست، درست است که بخشی از ناکامی ها معلول چنین سیاست‌هایی است ولی باید دید وزنی از این ناکامی‌ها به این سیاست‌ها مربوط می شود.

ندیمی با بیان اینکه شبنم شبکه ای است که به دنبال بازرسی و نظارت است و رصد بازار از انسان به الکترونیک تغییر کرد، تصریح کرد: این را قبول داریم که در مرحله‌ای از اجرای این طرح به دلیل عدم هماهنگی بین مجریان و صنوف بخشی از کدها در بازار توزیع شد ولی اینکه بخواهد کد‌ها جعل شود درست نیست.

وی با تأکید بر اینکه هر طرح و یا پدیده‌ای، محاسن و معایبی دارد ولی مهم این است که ببینیم وزن محاسن بیشتر است یا معایب، گفت:‌ اگر مخالف طرح شبنم هستند باید توضیح دهند که از ۱۰۰ واحد بیش از ۵۰ یا ۶۰ واحد اثر منفی داشته تا اینکه بخواهد مثبت باشد.

ندیمی در پایان ۵ دقیقه نخست مناظره خاطر نشان کرد: حذف طرح با دستور یک وزیر ممکن نیست و باید مراحل کاری برای حذف آن گذرانده شود زیرا مصوباتی در قانون دارد که با یک دستور قابل حذف نیست. ادله‌ای که برای حذف ذکر می‌شود منطقی نیست ولی اینکه ایراداتی نیز در این طرح وجود ارد قابل پذیرش است ولی نمی توان اصالتی که به کالا داده می‌شود را نمی توان نادیده گرفت.

* برخوردار: ۲۰۰ میلیون بارکد را فروختند/ حریری: مجمع واردات از جمله افرادی بود که بارکد فروخت

بعد از آنکه هر کدام از میهمانان حاضر در برنامه مناظره به بیان نقطه نظرات خود درباره شنبم و ایران کد پرداختند نوبت به مناظره آزاد رسید و در این مرحله هرکدام از حضار نظرات خود را مطرح می کنند.

در همین ارتباط محمد حسین برخوردار در بیان اجرای طرح شبنم گفت: ما در اجرا خوب پیش رفتیم اما در سطح عرضه اشتباه زیادی کردیم.۲۰۰میلیون بارکد ایجاد شد و همین امر موجب فساد شد . کالایی که فروش نرفته بود به فرد دیگری فروخته بودند.

حریری در واکنش به صحبت‌های برخوردار گفت: مجمع عالی واردات از جمله کسانی بود که می‌فروختند.

رئیس مجمع عالی واردات خطاب به حریری ادامه داد: شما متوجه نیستید، مرحله یک ثبت سفارش بود و دیگری در سطح عرضه بود. آنهایی که در سطح عرضه خرید ه‌بودند برای آنکه به کالاهای خود الصاق کنند آنجا این اتفاق افتاد در سطح واردات رویه داشت و طبق رویه و برگ سبز و ثبت و سفارش انجام می‌شد.

وی ادامه داد: وقتی کالا وارد گمرک می‌شد، چون ممکن بود مشکل داشته باشد فعال سازی می‌شد و نماینده به آنجا می‌رفت و الصاق می‌شد اما زمانی که در سطح عرضه گفتند کسانی که ندارند

حریری حرف برخوردار را قطع کرد و گفت: این‌حرف‌ها قرار بود در رویا محقق شود.

رئیس کمیسیون مدیریت واردات اتاق ایران در همین ارتباط تصریح کرد: من به عنوان نماینده اتاق بازرگانی دراینجا اظهار نظر می کنم و آقای برخوردار به عنوان نماینده مجمع واردات صحبت می‌کند. مجمع عالی واردات مجمعی است که بر خلاف قانون بهبود فضای کسب و کار خارج از اتاق وزارت بازرگانی سابق به ثبت رسید.باید نظر سایرین در ایجاد این مجمع گرفته می‌شد.

* ابویی: هرگاه خواستیم با فساد مبارزه کنیم عده‌ای مانع شدند/ حریری: شناسنامه مغازه‌ها اصلاح شود

مهدی ابویی رئیس سابق ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در ادامه این مناظره بار دیگر به وضعیت اقتصاد کشور بعد از انقلاب اشاره کرد و اینطور وارد بحث داغ حریری و برخوردار شد و توضیح داد که هر زمان طرحی آمد که می‌خواست انضباط را در اقتصاد حاکم کند و مانع از فساد شود و پاکسازی در فرآیند اقتصادی ایجاد کند عده‌ای مانع از آن شدند و مقاومت کردند.

ابویی تاکید کرد: هرگز اجازه ندادند طرح‌هایی که اقتصاد را شفاف می‌کند اجرا شود. همچنین مانع از این شدند که حساب وکتاب شفاف و آمار و ارقام شفاف شود.

معاون سابق پیشگیری ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز با تاکید بر اینکه این ستاد پیشنهاد اجرای شبنم و ایران کد را داده بود، گفت: در سا ل۸۹ و ۹۰ که نزدیک بود بحران اقتصادی ایجاد شود این طرح بیان شد و همه معتقد بودند اگر در این مقطع قاچاق را کنترل نکنیم اقتصاد از بین می‌رود.

وی تاکید کرد: یکی از راه‌کارهایی که در این دو سال ارائه کردیم این بود که باید قاچاق را مهار و ممیزی برای گردش کالای خارجی ایجاد کنیم تا صنفی که کالا را از وارد‌کننده می‌گیرد متوجه باشد که کالا تقلبی است یا خیر. این روال البته برای وارد‌کننده و شبکه توزیع و خریدار نیز مورد توجه بود تا در جریان روند ورود کالا باشند.

به گفته ابویی، در سال ۸۲ قانون نظام صنفی که مصوب شد تاکید بسیاری بر مبارزه با قاچاق کالا داشت اما اصلا ً‌نتوانستیم این بخش از قانون را هم اجرا کنیم.

حریری در همین ارتباط به اظهارات ابویی واکنش نشان داد و گفت:۱۰سال است که سیستم دستگاه‌ کارتخوان فروشگاهی باید اجرا شود ولی هنوز در فروشگاه‌ها‌ اجرا نمی‌شود.

ابویی در توضیح تاکید کرد: بعد از ۳۵سال هنوز متوجه نمی شویم این کالایی که خارجی است تا کنون چه میزان در کشور وارد شده است. چقدر به صورت قانونی بوده است.

حریری مجددا واکنش نشان داد و گفت: بهتر است شناسنامه مغازه‌ها اصلاح شود.


* ندیمی: بعضی از وزرای قبلی فکر می‌کنند حکومت عوض شده اما باید بگوییم دولت عوض شده است

در همین ارتباط ایرج ندیمی وارد بحث شد و بیان کرد: قانون نظام صنفی در مجلس ششم نوشته شده است و در جهت حمایت از حقوق مصرف کننده و مبارزه با قاچاق کالا تدوین شده است.هیچ کس با شناسنامه دار بودن کالای وارداتی مخالف نیست و هر کس علاقه مند این است که بداند از کجا آمده و مشخصات آن چیست.

وی ادامه داد: اصل را وقتی قبول کردیم در ادامه هر فردی یک پیشنهادی دارد. بعضی از وزرای قبلی فکر می‌کنند حکومت عوض شده است اما باید بگوییم دولت عوض شده است.

حریری در واکنش به سخنان برخوردار گفت: شما می‌گویید دولت می‌خواهد یک کاری را انجام دهد چرا مردم شلوغ‌بازی در می‌آورند؟

برخوردار در واکنش به سخنان حریری گفت: این موضوع برای کسانی مهم است که منافع ملی برای آنها اهمیتی ندارد و سیاه‌بازی می‌کنند.

حریری خطاب به ابویی توضیح داد: کار من منطق است، دولت می‌گوید این طرح را نمی‌خواهم. وزیر نیز می‌گوید این را نمی‌خواهم حالا شما به نمایندگی از چه کسی می‌گویید که این طرح باید باشد؟ من جای ملت می‌توانم حرف بزنم ولی جای دولت نمی‌توانم صحبت کنم.

ندیمی در واکنش به سخنان حریری گفت: دولت متعلق به آحاد مردم است چه آنهایی که رای داده‌اند و چه آنهایی که رای نداده‌اند دولت متعلق به همه آنهاست. از این بحث (مناظره) قصد تنویر افکارعمومی، تحرک مسئولان و بهبود تصمیم‌گیری تصمیم‌گیران را داریم. اخیرا در قانون تشدید مبارزه با فساد ذکر شبنم را کرده‌ایم. در قانون بودجه ۹۲ نیز این مسئله آمده است.

گروسی نیز در ادامه مناظره گفت: باید با کار کارشناسی نظر بدهیم و بایستی در رابطه با شبنم و ایران کد به صورت کارشناسی نظر دهیم. البته سوال برنامه مناظره نیز باید شفاف‌تر مطرح می‌شد و ساده‌سازی واردات از طریق مبادی قانونی مطرح می‌شد.

* گروسی: قاچاق ۲۰ میلیارد دلار با وجود شنبم و ایران کد/ جلوی سیل را نمی توان با بیل گرفت

وی با اشاره به اینکه با وجود ایران کد و شبنم در حال حاضر سالانه ۲۰ میلیارد دلار کالای قاچاق وارد کشور می‌شود گفت: طرح شبنم باید به سیستم HS جهانی متصل می‌شد. این در حالیست که در زمان اجرای این طرح به صورت جزیره‌ای عمل شده است. در حال حاضر از سیستم HS جهانی در WTO استفاده می‌شود و دیر یا زود نیز ما جزو WTO خواهیم شد.

گروسی ادامه داد: نظراتی که اینجاست از لحاظ بحث‌های حاشیه‌ای نظیر تغییر دولت است در هر دولتی رشد اقتصادی داشته‌ایم اما رشد منفی ۷ درصد اقتصاد را در هیچ دولتی نداشته‌ایم. برای موضوع طرح شبنم باید مثالی بزنم. جلوی سیل را با بیل نمی‌توان گرفت در حال حاضر جلوی فعالیت دهها اسکله و بارانداز که از طریق آنها کالای قاچاق وارد کشور می‌شود را نمی‌گیریم بنابراین باید برای این مسئله فکری شود و به اصطلاح یک سیل‌بند بزنیم پس از آن می‌توانیم به صورت محدود جلوی سیل را با بیل بگیریم.

وی تاکید کرد: شبنم بخشنامه دولت بوده و قانون نبوده است و بخشنامه با قانون متفاوت است. ایران کد را دولت بخشنامه کرد و این بخشنامه در قانون برنامه چهارم توسعه آمده است متاسفانه شبنم طرحی بود که بروکراسی و فساد را در کشور بیشتر کرد و نتیجه‌ای جز این در بر نداشت.

حریری با اشاره به اینکه کجای دنیا از ژرمن کد، چاینا کد و ... استفاده می‌کنند گفت: در سال ۸۴ قاچاق کالا در ایران ماکزیمم ۵ میلیارد دلار بود این در حالیست که در پایان دولت دهم این رقم به ۲۰ میلیارد دلار افزایش یافت اگر این طرح‌ها (شبنم و ایران کد) جلوی قاچاق را می‌گرفت میزان کالای قاچاق ۴ برابر نمی‌شد.

ندیمی در واکنش به سخنان حریری گفت: من گفتم در ۴۰ کشور طرحی مانند شبنم مطالعه شده است.

حریری در واکنش به سخنان ندیمی گفت: احتمالا در کشورهایی مانند کنیا و بورکینافاسو چنین طرح‌هایی مطالعه شده است.

ندیمی در پاسخ تصریح کرد: خیر، در کشورهای اروپایی و به خصوص اروپای غربی چنین طرح‌هایی اجرا شده است. در بحث همانندسازی بر اساس قانون اساسی استفاده از علوم و فنون سایر کشورها آمده است اما آقایان می‌گویند مجبوریم عین شرایط آنها (سایر کشورها) را پیاده کنیم.

حریری در واکنش به سخنان ندیمی گفت: خواهش می‌کنم آدرس قانونی شبنم را بدهید.

ندیمی اظهار کرد: کشورهایی مانند آلمان، فرانسه و کانادا چنین طرح‌هایی را اجرا کرده‌اند.

حریری در همین ارتباط گفت: اطلاعات شما غلط است.

در ادامه این مناظره گروسی با اشاره به اینکه به جز چند کشور آفریقایی ۱۹۰ کشور در حال حاضر عضو HS هستند گفت: ایران کد باید در تعریف با سیستم HS عملیاتی می‌شد نه اینکه ایران‌کد و شبنم به صورت جزیره‌ای عمل می‌کردند.

بعد از اتمام مناظره آزاد نوبت به مناظره دو نفره رسید و طبق رأی حضار مهدی ابویی و مجیدرضا حریری برای ماراتن نهایی شبنم و ایران کد انتخاب شدند. در پایان مناظره هم در نظر سنجی دو نفره بینندگان نظرات حریری را به ابویی ترجیح دادند.

منبع: تسنیم
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
این مناظره ها هم داره پیسکاری می شه
یحی
Iran, Islamic Republic of
این مناظره ها فایده ای هم داره؟